Bild
Nästa artikel

Årets gladaste: Ford Fiesta

Nyheter

Den kom, sågs och spred glädje. Ingen annan bil i långteststallet är så rapp och rolig att köra. Årets gladaste bil är...

Ford Fiesta är billigast av långtestbilarna, både att köpa och att hålla rullande.

2,7 Fiestor på en XC60
De 422 100 kronor som vår långtest-Volvo kostar räcker till 2,7 Fiestor och ser man till ägandekostnaderna är XC60 2,3 gånger dyrare än Forden. Det är skillnad det!

Den lilla Forden har under året charmat testlaget med sina inspirerande och livliga köregenskaper. Men bilen är inte bara smidig och skojig att köra, den ser också pigg och trevlig ut med sina snitsigt skurna karosslinjer.

Det är så inte konstigt att Fiesta säljer som smör ute i Europa, där den är tvåa på topplistan efter Volkswagen Golf.

- Att sätta sig bakom ratten på Forden är som att ta på sig ett par väl ingångna skor. Den passar så perfekt, skriver en entusiastisk testförare i sin rapport.

Rivig med törstig motor
En starkt bidragande orsak till den fina körupplevelsen är den riviga 1,6-litersdieseln, som tyvärr också har en dålig sida. Den är klart törstigare än man förväntar sig med tanke på de 4,2 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.

Vår långtest-Fiesta har aldrig varit i närheten av den siffran. Snittet ligger istället på 5,5 l/100 km och det är en skillnad på mer än 30 procent jämfört med deklarationen.

Det är långt över gränsen för det acceptabla!

Generösa utrymmen
Trots kompakta yttermått och en hårt designad kaross har den lilla Forden förhållandevis generösa kupéutrymmen och två vuxna sitter riktigt bekvämt i baksätet. För bagage är det inte lika väl sörjt, men 295 liter får i alla fall plats.


Fiestan är förstås smidigast i stan, men fjädring och sittkomfort är av bra klass och bilen skulle utan vidare fungera utmärkt även på längre landsvägsetapper om det in-te vore för en sak: oljudet i kupén.

- Bullret från däcken är ohyggligt, till och med ett par snäpp värre än i Golf. Det är den värsta plumpen i denna annars så trevliga bil, skriver en lomhörd testchaufför i sitt slutomdöme.

Billig inredning
Andra brister som testlaget hittat på den lilla Forden är ett klent värmesystem (åtgärdat på garantin, men ännu inte omtestat i stark kyla) och att strålkastarrengöring saknas.

De billiga inredningsmaterialen gör heller ingen människa glad. Åtminstone inte den som ska städa bilen efter en längre semestertripp. Det är mycket billig plast och undermåliga tygmaterial i bilen och det underlättar inte direkt rengöringen.

Samtidigt sänker det förstås också kvalitetsintrycket några snäpp.

Sammanfattning:

Den kom, sågs och spred glädje. Ingen annan bil i långteststallet är så rapp och rolig att köra som Ford Fiesta.

Även ekonomiskt är Forden en glädjekälla och har testets lägsta milkostnad när bilarna jämförs på lika villkor.

Fullt så rolig är inte den plågsamt höga bullernivån och den skenande förbrukningen. Vår Fiesta hamnade 31 procent över sin deklarerade bränslesiffra.
 
FORD FIESTA 1.6 TDCi
(Testad i 3 001,2 mil)

Pris, kr: 153 800, inkl. miljöbilsrabatt
Förbrukning, l/100 km: 5,5
Bränslekostnad/mil, kr: 6:19
Värdeminskning/mil, kr: 20:39
Värdeminskning/procent: 39,8
Servicekostnad/mil, kr: 0:55
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 33:02
Vägd milkostnad, kr: 27:53

Plus:
Skojig att köra, spänstigt chassi, låg milkostnad, pigg diesel, snitsig design, bra baksäte.

Minus:
Besvärande bullrig, billiga inredningsmaterial, tröga reglage, hög förbrukning, klent värmepaket, små backspeglar.

Läs hela slutrapporten om Vi Bilägares långtest i nummer 18/2009.


Imorgon: Årets dyrgrip.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
Taggar: Nyheter
Årets gladaste: Ford Fiesta

Kommentarer

#1
JAN
2010-01-21 13:52

Kan inte annat än att hålla med, en riktigt skoj rackare att köra. Ganska rymlig för sin storlek också. Tänkte inte på bullret när jag körde den.

#1
Per
2010-01-21 14:56

Alla moderna europeiska Fordar är körglada - rallyframgångarna har satt sina spår!
Dock lite klent värmesystem speciellt på tidiga bilar i ny serie!! Bullernivån är också tyvärr inte den lägsta, men i det hela är Ford de mest prisvärda bilarna på marknaden!

#1
Mr GG
2010-01-21 15:01

Ni måste gasa rätt bra.
Vid sommar resp. vinterkörning så ligger jag med min Focus kombi 1,6 TDCi på en förbrukning ca 4,7/10 mil / 5,2/10 mil (blandad körning).
Bor ca 1,5 mil utanför tätort så jag måste anse att det kan räknas som blandad körning.
Kör ganska vanligt, ligger kanske 5 km/h över rådande hastighetsbegränsning och någon omkörning ibland när jag har lite mer bråttom.
Har även provat att "nolla" färddatorn när jag åkt in till stan, körde då enligt den 3,8/10 mil.
Skall även tillägga att jag jämfört datorn mot pumpen och körda mil.
Verkar stämma klockrent.

#1
F. Mustang
2010-01-23 02:53

Men.. Ford gjorde körglada halvfräcka bilar redan 1968, 1975, 1977 och 1982 osv.. fast.... efter 5-år läckande sönderostande bensitankar av rost, tilltäppta bränsleledningar, spiralfjädrar tvärs av, skeva bromskivor, katastrofala insprutningssystem som var svåra att felsöka för verkstäderna och elsystem som liknas med tjernobyl, klena vikande karosser, blekta lyktglas, dåliga bromsar osv..
Det är komplett ointressant att veta att en splitterny bil är rolig att köra det första året, berätta hellre hur denna bil är efter 20000mil....
Nu vet ju dom flesta att ford ryckt upp sig rejält dom senaste åren, och även jag tror att nya fiestan är betydligt bättre än 80talarna.
OBS. Jag tillhör inte fordhatarna, tvärtom tycker jag dom har snygg design "på vissa modeller", attityd och körglädje och jag vet att dom förbättrat sig rejält dom senaste åren så vore bättre om ni skrev om nyare modeller som rullat längre...
Gärna om ni jämför amerikanska fordar som är sågade längs fotknölarna i motortidningarna nuförtiden med europaford som är snäppet bättre. Vilket är synd för dom nya ford mustang, tex. "V8 edition" är riktigt snygga och störtsköna att köra "jag vet" (men tråkigt nog inte problemfria) !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.