Bild
Nästa artikel
Nyheter

Årets förarfavorit: Volkswagen Golf

Publicerad 26 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Snålast i test, rapp att köra, välavstämt chassi, smidig drivlina, gedigen kvalitetskänsla, tydlig instrumentering, lång räckvidd. <b>Årets förarfavorit är...</b>
Det blev Volkswagen Golf som tog hem titeln Årets Långtestbil 2009, och det tämligen överlägset.

Fyra av fem förare hade bilen i topp vid omröstningen och hos den femte var VW:n tvåa på listan.

Mycket pengar för liten bil
Men inte heller Golf är någon direkt billig bil, åtminstone inte att köpa. Vårt långtestexemplar gick på över 210 000 kronor, miljörabatten inräknad. Det är mycket pengar för en förhållandevis liten bil.

Mer positivt är att ägandekostnaderna, trots priset, håller sig på en högst rimlig nivå. VW:n är snålast i årets långteststall och har också den näst lägsta totala milkostnaden.

Räckvidden är en annan egenskap som imponerar och får beröm i alla testrapporter.

Stockholm till Kiruna på en tank
En av förarna lyckades till och med att köra Golfen från Stockholm till Kiruna, en sträcka på 125 mil, på en tank och dessutom få några liter över.

- Bilen var fullastad. Enda tricket var att jag fyllde lite extra luft i däcken och aldrig gick över 100 km/tim. Snittförbrukningen blev 4,3 l/100 km och det är mindre än vad som anges i bränsledeklarationen, skriver den nöjde långresenären i sitt protokoll.

Smidig drivlina
Golfen håvar också in många pluspoäng för den gedigna kvalitetskänslan, de fina köregenskaperna och den smidiga drivlinan.

Modellen är nu inne på sin sjätte generation och det märks att Volkswagen haft tid på sig att putsa på detaljerna.

- Allt fungerar så självklart på något sätt. Man känner sig hemma och trivs direkt när man sätter sig i Golfen. Få konkurrenter ger samma solida och genomtänkta intryck, skriver en av förarna i sitt protokoll.

Högt vägbuller
Men allt är inte guld som glimmar. VW:ns gedigna kvalitetskänsla naggades en del i kanten när plötsligt en av elfönsterhissarna havererade och fastnade i öppet läge en iskall februaridag.

Det visade sig senare bero på ett tillverkningsfel som fanns på drygt 300 tidigt sålda Golfar och vår testbil fick båda elhissarna fram utbytta på garantin.

Ett annat problem som Volkswagen inte brytt sig om, eller klarat att lösa, är det elakt dånande däcksbullret som till stora delar förstör den annars behagliga åkkomforten.

- Allt i Golfen andas kvalitet och kassaskåpskänsla, utom det obegripligt höga vägbullret. Det känns direkt billigt. Varför gör man inget åt det, skriver en av många irriterade testförare i sin slutrapport.

Sammanfattning:
Nya Golf är den sjätte upplagan i modellserien sedan starten 1974. Volkswagen har med andra ord haft lång tid på sig att finslipa sitt succé-koncept.

Och det märks - utom på en punkt. Däcken dånar lika mycket som tidigare. Annars har bilen inga direkt svaga sidor.

Den är genomtänkt, säker, gedigen, snål, rapp och bekväm att köra. Det är ett segerrecept i långtestlagets ögon!
 
VW GOLF TDI 110
(Testad i 3 812,3 mil)

Pris, kr: 210 200
Förbrukning, l/100 km: 5,3
Bränslekostnad/mil, kr: 5:96
Värdeminskning/mil, kr: 19:20
Värdeminskning, procent: 34,8
Servicekostnad/mil, kr: 0:61
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Faktisk milkostnad, kr: 30:83
Vägd milkostnad, kr: 29:73

Plus
Snålast i test, rapp att köra, välavstämt chassi, smidig drivlina, gedigen kvalitetskänsla, tydlig instrumentering, lång räckvidd.

Minus
Högt däckbuller, högt pris, dålig värmespridning, bristfälligt svankstöd.

Läs hela slutrapporten om Vi Bilägares långtest i nummer 18/2009.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Kommentarer

#1 • 27 januari 2010
Esmaralda (not verified)
Jag håller med allt om bilen. Den stora nackdelen är ljuden från däcken som är alldeles för högt och även ljuden utifrån. Det är ett stort minus för annars en jättebra och rolig bil.
Hyrde en Toyota Urban Cruiser en dag och den är i Golfens storlek och dessutom japansk bil som brukar ha högt ljud i cupén, men den var nog den tystaste lilla bil jag kört. Man kunde tro att man satt i en Volvo som är bra ljudisolerad.
#2 • 27 januari 2010
Henrik (not verified)
Konstigt, jag provkörde en Golf 1,4 TSI (med dubbfridäck iofs) och den var underbart tyst. Lätt den tystaste bilen jag kört! jämf. focus, auris, fiesta, mondeo etc...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.