Bild
Nästa artikel

Volkswagens mål - störst i världen 2018

Nyheter

Innan decenniet är slut ska Volkswagen passera GM och Toyota och därmed kunna titulera sig som världens största biltillverkare, det enligt koncernens nya affärsplan.

Volkswagen presenterade på tisdagen en uppdaterad version av affärsplanen som företaget kallar "Strategi 2018".

Höga ambitioner
Målen som Volkswagen sätter upp är inte direkt blygsamma.

Om åtta år, 2018, ska försäljningen ha ökat med 60 procent. Det innebär tio miljoner sålda bilar om året.

Volkswagen vill förbättra lönsamheten mellan fem och åtta procent samt vidta betydande besparingsåtgärder.

GM och Toyota är före
Förra året sålde Volkswagen 6,3 miljoner bilar, en förbättring med drygt en procent jämfört med året innan.
 
Bara GM och ledande Toyota är större.

Toyota är världens i dag största tillverkare med 7,8 miljoner sålda bilar om året.

Men den japanska tillverkaren har tappat, så sent som 2007 var försäljningen 9,3 miljoner bilar.

Diskutera: Vilken tillverkare tror du är störst 2018?
Taggar: Nyheter
Volkswagens mål - störst i världen 2018

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-02-03 17:29

Ja, de har säkert chans att lyckas.
Det ska bli intressant att se hur många ytterligare bilfabriker de köpt upp då.

#1
Pellejöns
2010-02-03 18:13

Det viktigaste är väl att ha dom nöjdaste kunderna och inte sälja mest bilar.

#1
Qvist
2010-02-03 18:52

Det hänger nog ihop lite. Har man inga nöjda kunder så säljer man inga bilar. Vissa har många nöjda kunder och växer. Andra går kräftgång och försvinner.

#1
Per
2010-02-03 19:29

VW kommer säkert att lyckas, tyskar är ju bra på att erövra.

#1
Krille
2010-02-03 21:02

Vettiga vardagsbilar som inte är dåliga på något. Den höga lägstanivån gör att VW har chansen att lyckas, om man inte sänker kvaliteten eller höjer priset jämfört med konkurrenterna. De erfarenheter jag och mina kamrater har av VW är att kvaliteten inte är uppe bland de bästa. Fixar de att höja kvaliteten så måste nog ett smärre mirakel till för att de inte skall bli störst i världen.
Som Per säger: de är bra på att erövra.

#1
peter
2010-02-03 21:22

När var tyskar bra på att erövra?

#1
Stefan
2010-02-03 22:41

Jag tror tveklöst att någon av de Koreanska märkena kan hota VW vad gäller detta. Fortsätter Kia sin framgångssaga i samma tempo som hitintills så blir det Kia. Kia dras inte med de kvalitetsproblem som VW & Toyota dras med...

#1
Johan
2010-02-03 22:41

Dom är dyra men min nästa bil blir en Audi tror jag..Är trött på Toyota.

#1
Blippo
2010-02-04 13:29

Varför ska man sträva efter att bli störst?

#1
Saabnisse
2010-02-04 14:32

BLIPPO
Du har ju rätt.
Jag tror aldrig att Saab blir störst, men det vore kul om de blev bäst!

#1
patrik...2
2010-02-06 17:28

Volvodödaren VW kommer att lyckas snart, men jag tror Saab kommer att hinna göra sina åtgärder i tid
VW,Audi,Skoda blir kniven i ryggen för volvo om bara några år

#1
Volvo RWD
2010-02-06 23:28

Patrik 2: Haha, ja drömma kan man ju alltid..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.