Bild
Nästa artikel

DETROIT: Volkswagen NCC

Nyheter

Nu presenteras Volkswagen NCC, en hybridcoupé med låg förbrukning och hög prestanda. Bilen visas i Detroit och ger en ledtråd om nästa Volkswagen Jetta.

Volkswagen tar tillfället i akt under bilsalongen i Detroit att visa upp en ny konceptbil.

Hybridcoupé

Bilen kallas Volkswagen NCC, vilket är en förkortning för New Compact Coupé.

Och det är precis vad det handlar om - en kompakt coupé.

Vad som gör Volkswagen NCC intressant är framför allt den hybridbaserade drivlinan.

En 1,4-liters TSI-motor på 150 hästar och 240 newtonmeter ackompanjeras av en elmotor på 27 hästkrafter.

Kraften skickas vidare till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Inga kompromisser
Förbrukningen landar på endast 0,42 liter bensin per mil med ett koldioxidutsläpp på 98 gram per kilometer.

Men trots den låga förbrukningen kompromissas det inte med prestandan. Toppfarten är justerad till 227 kilometer i timmen och noll till hundra klaras av på 8,6 sekunder.

I Touaregs hjulspår
Elmotorn får sin energi från ett litiumjonbatteri.

Vid lägre hastigheter och under kortare sträckor kan elmotorn driva bilen ensam, för att sedan få skjuts av förbränningsmotorn när det behövs.

Det är alltså en fullhybrid vi talar om.

Redan i år lanserar Volkswagen sin första hybridbil, förmodligen nya Touareg. NCC-konceptet ger ytterligare en indikation på Volkswagens fortsatta hybridsatsning.

Inspirerad av Audi A5
Storleksmässigt liknar NCC-konceptet sedanen Volkswagen Jetta med en längd på 4,540 meter, bredd på 1,780 meter och höjd på 1,410 meter.

Det kan ses som en ledtråd om hur nästa generation av Jetta kommer att se ut.


Apropå utseende är det svårt att undvika en jämförelse med koncernkusinen Audi A5.

Hur som helst ser bilen väldigt produktionsklar ut.

Volkswagen meddelar att bilen kan ses som bolagets föreställning av hur en framhjulsdriven hybridbil i kompaktklassen kan se ut tekniskt och visuellt - när tiden är mogen för den.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen NCC?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
McTar
2010-01-12 13:02

Volkswagen har tydligen helt missuppfatat hela konceptet. Hur kan de göra en snygg hybridbil? Vem skulle vilja ha en snygg bil som är hybrid? En kännar jag till...

#1
Conny Karlsson
2010-01-12 13:11

Kenneth var kommer litiumet ifrån i denna VW? Är det lika skadligt som du påstår Toyota använder? Svara gärna här och nu! Nu kommer äntligen konkurrenternas hybridbilar efter mycket om och men. Snart har vi även Volvoshybridbilar med litium i, då får du föra propaganda mot snart hela bilindustrin när snart alla tillverkare har hybrider. Men det är väl inte intressant, då du bara är antiToyota. Snacka om att måla sig in i ett hörn mer och mer,och göra bort sig. Förövrigt sa ju VW att när Toyota kom med hybridteknik 1997 att det var inget att ha. Utan framtiden låg hos dieselmotorer. Men det är bra att man inte är sämre än man kan ändra sig........;o)

#1
Tomas
2010-01-12 13:52

Jag bor i Stockholm där varje arbetsdag kostar mig mellan 40-70 kr extra på grund av biltullarna. En snygg och sportig fullhybrid är verkligen spot-on och jag vågar nästan lova att 90% av försäljningen av denna bilen i sverige kommer gå hit.

#1
Krister
2010-01-12 14:30

Snygg!
Man varför tillverkar man inte en diesel-hybrid?
Men detta kommer bli en storsäljare på kontinenten.

#1
mctar
2010-01-12 15:27

Conny: Menar du att jag heter Kenneth? Man kan få det intrycket...

#1
Conny Karlsson
2010-01-12 15:41

McTar. Nej, jag trodde jag skulle bli först med en insändare. Men du råkade bli före.....;o) Och jag ville förekomma Kenneth med en kommentar här,för den kommer förr eller senare. Nej kommentaren var inte riktad till dej. Utan till våran alla kära Kenneth med smarta kommentarer om Toyota bla.

#1
Simon
2010-01-12 16:02

Krister det beror på att en dieselmotor får problen att komma upp i temperatur, dessutom antar jag att dess partikelutsläpp är ett problem....

#1
Conny Karlsson
2010-01-12 16:35

Krister. Toyota har redan dieselhybrider i Japan i nyttofordon. Man anser att de passar bäst där. För i en vanlig personbil när dieselmotorn startar och stannar så blir ingreppet mer abrut med vibrationer. Och det vill inte Toyota ha i en bil, dock tycker man att det inte gör så mycket i tex en mindre lastbil/varubil där det förekommer så mycket vibrationer ändå. Sedan är nog anledningen som Simon skriver med partikelutsläpp från dieselbilar i statsmiljö inte är något vidare bra att vi får ner i våra lungor. Vi ska bort från diesel helst. Toyota anser att bensinnybrid är överlägsen dieselhybrid i vanliga personbilar har man kommit framtill i tester vad jag läst.

#1
Kenneth
2010-01-12 17:36

Conny Karlsson:
Hoppas att du kan hålla dig till lite sanning i fortsättningen sedan din förra lögn sedan igår då du påstod att jag och en viss BengtArne är samma person! Hoppas att du bett Webbansvarig att kolla IP adresserna. Vad gäller hybriderna är de fortfarande inte bra så länge de har som i Toyota Prius fall en körsträcka på enbart ca 1500 meter på eldrift... För det andra är litiumen oerhört miljöfarligt att utvinna. För det tredje används en bensinmotor istället för diesel eller ännu hellre etanolmotor i kombination med eldrift. Avslutningsvis var du först med inlägget eftersom jag har inget särintresse att kämpa för vilket du har. I ditt fall Toyota. Så snart någon enda ifrågasätter Pellejönsmärket "Toyota" går tex du igång och kommer med motargument i en aldrig sinande ström. Vissa ser Toyota som Gud medan jag ser miljön, par ce, som värd att värna.

#1
PETER
2010-01-12 18:47

Blev oxå fundersam när jag såg denna..en snygg hybridbil...nej, där tror jag VW har tänkt helt fel. En hybridbil måste ju vara ful, tråkig, intetsägande, riktigt ropa ut:"Jag som kör denna är helt ointresserad av bilar". Nej VW , ni får hemläxa: Gör den ful o tråkig så kan den nog säljas med hybridteknik...

#1
Conny Karlsson
2010-01-12 20:13

Kenneth Kenneth lille. Både du och jag vet och flera andra vad du skrivit om Toyota,rena fakta fel och då förstår du reagerar jag och flera med mig tex länken till DNs artikel om Toyota Prius som en dödsfälla som du brukar hänvisa till i tid och otid. Trots att jag visat dig länken till svaret på Dns artikel från Tom Thörn på Räddningsverket. Tror du på fullt allvar att Toyota och flera andra skulle satsa på hybridteknik om den var en dössfälla vid en krock? Det skulle ju vara likvärdigt med självmord för tex Toyota om så vore fallet med Prius.
Och visst har jag kollat med Ola Andersson Vibilägare tidigare och vet att flera namn används av bla dig.
Värna miljön med kommunist ideer fjärran från verkligheten,jo jag tackar jag. Bespara oss de experimenten tack det har världen fått nog av.
Men fortsätt gärna propagandan mot tyskbilindustri när de använder litiumjon batterier i sina bilar. Det väntar jag på, och jag ska fortsätta bekämpa dig även då för att du har fel. Du målar dig in i hörn mer och mer och det har du nog insett själv också. Så bespara oss dina fantasi ideer. Och hur världen fungerar i en marknadsekonomi det förstår du dej inte på heller. Det har ingen kommunist förstått sig på.

#1
Peter
2010-01-12 22:24

Är det inte konstigt...det spelar ingen roll vilka bilar artikeln handlar om..eller på vilken bilsida man läser...men nog tusan är Conny K där och kör sitt Toyota-mantra... Att han bara orkar. Om det sen är TATA eller Bugatti det står om så maler han på om Toyota HELA tiden... jösses...

#1
Kenneth
2010-01-13 00:07

Conny Karlsson:
Jag skall likaså undersöka om det finns möjlighet att man tex loggar in på siten INNAN man kan skriva ett inlägg. Det skulle, i högsta grad, minska tex Toyota propagandan som förs fram av bla dig MEN under flera pseudonymer. Vore inte det ett bra initiativ av ViBilägare att rensa i floran av "falska profeter"? Då skulle Du, rent teoretiskt, bara kunna heta Conny Karlsson och inte Shogun mm. Jag tror faktiskt bara att det förekommer en "handfull" unika skribenter här. Då skulle vi kunna föra en konstruktiv debatt på högre nivå än idag. Vad gäller andra märken som har hybridmodeller är det lika fel som i fallet Toyota Prius under förutsättning av de drivs på bensin och bara har en räckvidd som motsvarar fram och tillbaka till kiosken dvs ca 1500 meter på el. Avslutningsvis är det TeknikensVärlds test som du bör studera mer ingående. De är 11 MÅNADER gammal och jag länkar till den igen. Där dömer man också ut Toyota Prius...
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Simon
2010-01-13 00:44

Kenneth, vi har förstått att du inte är speciellt smart, det kvittar tydligen hur noga vi förklarar för dig om hur felaktigt test du länkar till så vill du ändå inte förstå..... Du är inte seriös...!

#1
Emme
2010-01-13 01:18

Men det är klart peter, När man äger en Toyota så måste man tydligen intyga alla (och speciellt sig själv) att bilen är allsmäktig.
Undrar varför det kommer sig? Insnurrad bland fanatikerna? Man har gjort ett så dåligt köp att man intalar sig själv att det är bra?
En bil är inte till för alla, smaken är olika och framförallt,
det viktigaste är att man själv är nöjd. Inte behöver man försöka intyga varenda kotte om det på ett forum att bilen jag kör är det bästa som finns ..

#1
Simon
2010-01-13 16:29

Bra att du kommit till insikt Emme, då slipper vi kanske fler påhopp så fort Toyota nämns även om du inte ens nu kunde låta bli att ge en känga, Alla bilar har fördelar och även nackdelar, det finns inga felfria bilar.....
Däremot finns det bättre eller sämra mer eller mindre fel...
Det är därför vi diskuterar här....:)

#1
S-E S
2010-01-13 17:40

Frågan var: Vad tycker du om Volksvagen NCC?
Svar: "Toyota har redan dieselhybrider i Japan". Kan man inte göra något för att undvika Japanska dyslektiker i dessa spalter?

#1
Emme
2010-01-13 18:34

Simon, jag har kommit till insikt för länge sedan. Det tycks inte många som har kommenterat här utan matar på i samma spår i näst intill alla trådar.

#1
Conny Karlsson
2010-01-14 18:48

S-E-S
Jag svarade Krister på en fråga han hade om "varför man inte tillverkar dieselhybrider" Får jag inte det? Svårare än så var det inte.......
Har du svårt att ta att japan leder teknikracet? Eller att jag har den erfarenheten av mina drygt 50bilar av varierande märken att de japanska varit bäst med minst fel etc ? Men jag vet att det kan vara svårt att höra sanningen, dels från alla undersökningar som bekräftar att det är som jag säger. Det måste svida hårt. Och att det inte längre är som alla sa på 60,70,80talet att Volvo är bäst i detta land, så låt det på kafferaster runt om i landet. För att fem minuter senare får man höra. "Vad gjorde du under helgen?" "Jo, jag skruvade med den där jävla bil jäveln igen vet du (Volvo)" Men ändå var det väldens bästa bil när man jämförde/pratade om japanska bilar, men man hade inte ägt någon japanskbil ! Man bara visste att Volvon var bättre, och så verkar det vara hos vissa än idag också. Man tål inte sanningen....

#1
S-E S
2010-01-15 12:37

CONNY KARLSSON, du får svara på vilka frågor du vill, men tillåt mig att kommentera att svaren oftast innehåller något om TOYOTA. Jag tror att TOYOTA´S vd Toyoda har mera "distans" till sina bilar än du. Han inrömmer åtminstone att TOYOTA har "tråkiga bilar". Om du har haft 50 bilar i ditt liv hittils, har de väl knapptast blivit inkörda med mina mått mätt innan du gör dig av med dom. Jag har endast haft 22 olika bilar av skilda märken och aldrig blivit stående efter vägen sedan 1956, med undantag för någon punka. Därmed kan jag utan vidare säga att mina bilar har varit lika driftsäkra som dina. I min "vagnpark" har funnits FIAT, CHRYSLER, VAUXHALL, VOLVO, IFA WARTBURG, OPEL mm, oftast inhandlade med ca 6000 mil på mätaren och körts 7-8000 mil.
PS. jag är inget vidare på att skruva, det har inte behövts, men jag är noga med att ge rätt service och förstklassiga oljor. Jag brukar köra mellan 2000-5000 mil om året, något mindre de senaste åren.

#1
Conny Karlsson
2010-01-15 15:37

S-E-S.
Vi har haft så många bilar för att vi kört flera bilar i familjen under en lång rad av år. Ca 3-4st därav antalet. Och av alla dessa bilar håller jag Lexus, Toyota Honda väldigt högt. Jag skriver inte om Toyota för att bilarna varit dåliga, utan för att bilarna iförhållande till många andra har varit enastående i hållbarhet tex. Alltså det är det jag vill förmedla här till andra "Mina erfarenheter" och hoppas att någon tar till sig mina erfarenheter och även andras i tex Autoindex som Vibilägare presenterar som säger tusen gånger mer än ett biltest i en motortidning hur bilarna verkligen är ute i verkliga livet. Sedan kan man dra slutsatser av alla undersökningar som görs som Autoindex, Bilprovningen, plus många andra undersökningar som presenteras världen runt och där Toyota mfl klarar sig mycket bra. Så jag anser att med min egen erfarenhet och många andras, bilprovningensresultat, och många andra undersökningar bekräftar att jag inte har helt fel i vad jag skriver. Men du får tycka annorlunda om du vill och köpa den bil du vill. Men jag tycker att man ska ta Toyota Honda Lexus Subaru i beaktande vid ett bilbyte om man tycker att bilar ska vara problemfria med så lite verkstadsbesök som möjligt. Mvh Conny Karlsson

#1
S-E S
2010-01-15 17:04

Rätt CONNY KARLSSON, problemfria bilar med så få verkstadsbesök som möjligt ska det vara. Men vi uppnår samma resultat på olika sätt. Du köper i huvudsak nytt verkar det som, medan jag till största delen väljer ett bra begagnat köp oavsett vilket märke det är. Vi kör båda med felfria bilar, men jag till en betydligt lägre kostnad. Med förstklassigt underhåll och prima smörjmedel är de flesta bilar felfria i många mil, även Wartburg!

#1
peter
2010-01-15 19:04

Men för att återgå till det som artikeln handlade om...nämligen VW NCC så tycker jag iallafall att VW ska bygga den..med eller utan hybridteknik..låt kunden välja.

#1
Sören
2010-01-15 19:19

Bra att VW kommer med en hybrid. Även snygga och pigga bilar måste utveckla miljömotorer.
Men som gubbe som jag är, så hoppas jag på en snygg Jetta med denna drivlina. Då blir det provkörning.

#1
Conny Karlsson
2010-01-15 22:01

S-E-S.
Det har inte varit nya bilar hela tiden. Utan väldigt varierat, mest begagnat. Och vissa riktiga långmilare som tex våran Toyota Previa -92 som jag köpte som gått 23000mil som jag berättat om tidigare här på denna sida och andra. Toyota Carina E CS -93 17000mil. 2003 köpte vi den nya Toyota Avensis kombi som kom ut detta år. Även den Toyota Auris 2,2 diesel köpte vi ny 21 December 2007 hämtade vi ut den. Det otroliga med Toyota är att det inte verkar spela någon roll om bilen är ny eller begagnad. Driftsäkerheten och pålitligheten håller i sig även när bilarna gått långt. Alltså precis tvärtom mot vad många förståsigpåare säger att de är bra till ett visst miltal för att sedan rasa samman allt på en gång. Detta stämmer inte. Köpte mig en Saab 9-5 Aero automat för en tid sedan, detta är nog bland det sämsta bilköp jag gjort! Många som känner mig frågade om jag fått hjärnblödning som köpte en Saab. Bla flera på jobbet som kört Saab hade samma erfarenheter av dessa bilar. Otroligt dyrbara reparationer. Min motor är totalrenoverad vid 14,000mil allt är bytt lager ,turbo allt man kan säga en helt ny motor. Kvalitet? Jag har bytt tändkasset, bensinpump på korttid. Min nästa bil blir troligen en begangnad Lexus igen då jag haft 2 st Lexus tidigare. Otroligt fina bilar, välbyggda med fina stolar och hög komfort sammt problemfria som vilken Toyota som helst. Skapligt billig service ungefär som Toyota. Köpte min första Lexus efter att våran MB rostat bort. Även en bekants MB rostade bort. Efter detta kontaktade jag Boo Wennerberg Vibilägare. Vilket resulterade i en artikel i Vibilägare om Mercedes rostproblem. Efter det blev det en hel följetång av artiklar i Vibilägare om MBs rostproblem. Men det värst var MBs attityd till oss kunder med rostande bilar. Efter detta lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en Mercedes igen. Efter detta blev det Lexus. Något jag inte ångrar och som jag kommer att prova igen. Gärna en Lexus GS serie eller en RX 400h (hybrid).

#1
peter
2010-01-15 22:18

Kan inte ni skriva till varandra mer privat så kan vi som inte vill veta hur många bilar och av vilken modell och hur långt de har gått och hur de har funkat som Conny har haft få ha denna kommentarsfunktion för oss själva. Denna diskussion ska handla om VW NCC!!!!!!! Svårt att fatta????

#1
Conny Karlsson
2010-01-16 13:29

Peter.
Ett tips är att bara scrolla förbi och inte läsa. Undrar om VW kommer med en modell som heter VW Skanska också som komplement till VW NCC ;o)

#1
S-E S
2010-01-16 18:27

CONNY KARLSSON, jag har aldrig hittat ett prisvärt beg-köp på MERCEDES, LEXUS och SAAB, men en granne hade en Toyota Crown som var felfri i mer än 10 år och överlevde gubben. 15-20 000 mil är inte så märkvärdigt, det går varje Volvo 740, till och min Wartburg gick 18 000 mil innan kaross och ram separerade.
Kanske jag i framtiden provar en Toyota, men om det blir det en flopp, får jag då skicka räkningen till dig?

#1
Conny karlsson
2010-01-17 00:04

S-E-S. Jag har aldrig sagt att 15-20tusen mil är något märkvärdigt. Bara att jag köpte bilarna när de gått så långt. Sedan går de lätt 70000mil med lite service då och då. Det gör många bilar med lite omvårdnad idag. Lexus Gs 300 tex from 98års modell är en ganska prisvärd bil. Du får den för säg 70000kr och uppåt. Och är ett bombsäkert köp bara den fått auktoriserad service. Finns inga modelltypiska fel att tala om. Jag skulle vilja säga att det är mycket bil för pengarna.
Om du köper en Toyota så tala om det för mig. Men jag vill ha regnr då. En rekomendation från mig köp en japan byggd som jag anser är bättre än de europeiskt byggda. Sedan kan du skicka räkningen till mig på reparationerna förutom slitagedelarna ;o)

#1
peter
2010-01-17 20:07

Ska jag behöva läsa om era bilinnehav Conny?
Det kan ni ta privat sinsemellan. Ge varann era mailadresser så slipper vi scrolla förbi 75% av inläggen på dessa sidor...det är ju bara samma tjat o malande hela tiden ändå.

#1
Conny karlsson
2010-01-17 21:08

Peter du tycker heller inte om Toyota va? Annars skulle du inte gnälla så mycket, för ingenting. Jo du värk i ditt scrollfinger. Du behöver inte läsa vad jag skriver!

#1
peter
2010-01-17 21:51

Om du läser vad vibilägare skriver Conny så står det strax ovanför kommentarsfälten.. Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen NCC?'
Var Toyota kommer in i den diskussionen får du gärna svara på. Jag har inget emot Toyota men det vore kanske på sin plats att diskutera Toyota i samband med en artikel som handlar om Toyota?
Är det för mycket begärt?

#1
Conny karlsson
2010-01-18 00:32

Peter jag tycker att denna VW faktiskt ser bättre ut än VW brukar göra som brukar vara väldigt tråkiga i designen. Och tidigare frågade jag vad Kenneth ansåg om litiumjonet i batterierna på denna VW. Eftersom han ondgör sig över det är sådana i kommande Prius plugin. Så måste han ju ondgöra sig över VW också, eller? Sedan så svarade jag Krister på en fråga från honom varför man inte gör en dieselhybrid. Alla nöjda och glada.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.