Bild
Nästa artikel

DETROIT: Toyota FT-CH

BILSALONGEN I DETROIT:

Toyota kommer inom de närmaste åren att lansera åtta nya hybridbilar. Namnet Prius ska samtidigt utvidgas till en hel modellfamilj. Först ut är ungdomliga FT-CH.

Hybridbilar kommer att bli centrala i Toyotas framtida modellprogram.

Det fastställde den japanska tillverkaren under bilsalongen i Detroit i samband med presentationen av en ny konceptbil - Toyota FT-CH.

Billigare och mindre Prius
Bilen är 56 centimeter kortare och 2,5 centimeter smalare än nuvarande Priusmodell.

Med en lägre vikt och en mer effektiv hybridförbrukning riktar Toyota in sig på en yngre målgrupp.

Det innebär också en lägre prislapp.

- Ett sekel efter att bilen uppfanns måste vi återuppfinna bilen med drivlinor som dramatiskt minskar eller utesluter användandet av konventionella förbränningsbränslen, säger Jim Lentz, chef för Toyota i USA.

Prius blir modellfamilj
Toyota offentliggör också flera detaljer angående företagets planer för de närmaste åren.

Under 2012 ska företaget börja lansera både plug in-hybrider och batteridrivna elbilar.

Därefter planerar Toyota en global lansering av bränslecellbilar under 2015.
 
Jim Lentz menar vidare att Prius blivit en symbol för hybridteknik att Toyota därefter planerar att utveckla en hel modellfamilj kring Priusnamnet.

- Självklart krävs det fler modeller för att det ska bli en familj, säger han
 
- Bland flera andra modeller är FT-CH en modell som vi överväger till det.

Ambitiösa planer
Under början av 2010-talet planerar Toyota att sälja en miljon hybridbilar per år.

För att klara av detta ska företaget lansera åtta nya hybridmodeller över de närmaste åren.


Detta inkluderar inte nya generationer av nuvarande modeller.

Se animerad film:


Se presskonferens:


Diskutera: Hur viktig tror du hybridbilen blir i framtiden? Vad tycker du om Toyotas framtidsplaner?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Göran
2010-01-12 14:39

Toyota visar vägen. Kompakt-Prius med ungdomlig stil. Jo, jag tackar jag.
Glädjande med bränslecellbilar 2015. Hoppas det kan bli någon vettig ekonomi och bränslelogistik vid den tidpunkten !

#1
Emme
2010-01-12 16:51

Fint att de sneglar på sina tyska konkurrenter. Inget fel med det. Bra med konkurrens. :)

#1
Lasse
2010-01-12 18:32

Om batteriutvecklingen kommer att ta betydligt längre tid att utveckla till priser som en normal konsument kan ha råd med så tror jag att det kommer att vara mycket viktigt.Batteribilar och smarta elnät i hemmen ser ut att kunna få en mycket låg miljöbelastning jämfört med idag och tillhör säkert vinnarreceptet på lite sikt. Vi har ju även mycket kvar att utveckla på den vanliga Otto-motorn, skulle den utvecklingen ta fart mot en verkningsgrad närmare dieselmotorns så skulle energiförbrukningen sänkas ganska mycket. Se http://www.mce-5.com/. Med en minskad cylindervolym till runt 1000 cc och runt 60-80kW så kanske förbrukningen kan komma ner mot 3-4 l/100Km och i så fall kan hybriderna skjutas lite på framtiden. Men närmast i tiden ligger biogasbilar. Biogas på sockerbetor som har en fotosyntesverkningsgrad högre än det mesta som kan odlas i sverige ligger bra till. Har för mig att man kan få ut energi motsvarande 5-6 m3 bensin/hektar nästan det dubbla jämfört med etanol.

#1
S-E S
2010-01-14 19:40

Jag tror Toyota biter sig själv i svansen med sin massiva hybridsatsning. Dessa hybrider klarar inte av att driva bilen längre än vad man klarar av med ett högvarvigt svänghjul av den typ som användes på bussar i lokaltrafiken i (jag tror det var) Zürich för ett antal år sedan. (de snurrade upp farten på svänghjulet med el vid hållplatserna). Tror inte att svänghjulen väger mer än ett batteripaket och är betydligt miljövänligare. Svänghjulens rotation hålls uppe av bromskraften och med motorhjälp. Framtiden kommer att finna betydligt bättre och billigare lösningar än hybridbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.