Bild
Nästa artikel
Nyheter

9 intressanta elbilar

Publicerad 26 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Utbudet av elbilar och plug in-hybrider kommer att explodera under de närmaste åren. <b>Vi listar 9 intressanta elbilar och plug in-hybrider.</b>

För att ge en överblick över de nyheter som sannolikt kommer att lanseras har vi samlat ihop nio speciellt intressanta elbilar och plug-in hybrider.

En del är färdiga produktionsmodeller, andra produktionsnära koncept.

Lanseringsvåg
Det de har gemensamt är att de alla bär på unik teknik, ligger tidigt i lansering eller på annat sätt är speciellt intressanta för den svenska marknaden.

Produktutbudet verkar bli lika mångfacetterat som på dagens bilmarknad.

Vi hittar allt från kompakta Mitsubishi i-Miev, mellanklassaren Prius Plug-In och sportjärnet Tesla Roadster som gör 0-100 på fyra sekunder.

Det är dessutom tillfredställande att se att svensk-kinesiska Volvo verkar hänga med.

Volvo planerar att lansera en plug-in hybrid till 2012.


Audi A1 E-tron Concept


Fordonstyp:
Plug-in hybrid i småbilsklassen. Seriehybrid, det vill säga utan mekanisk transmission.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri, tio kWh, elmotor på 102 hk, aktionsradie på 50 km i stadstrafik.
Förbränningsmotor: Enskivig wankelmotor på 254 kubik som driver en generator på 20 hk. Ytterligare 200 km aktionsradie med wankeln.
Laddning: Snabbladdas på tre timmar med ett 400 V-uttag.
Lansering: Kanske 2012.
Pris: Inte klart.


Mistubishi i-Miev

Fordonstyp: Produktionsklar elbil i småbilsklassen, systerfordon till Citroën C-Zero och Peugeot iOn.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri, 16 kWh. Aktionsradie ca tio mil.
Laddning: Kan laddas både i 220 V-uttag och 400 V-uttag. Dessutom erbjuds en seperat hemmaladdenhet som kan extremsnabbladda i-Mievs batteri på mindre än en halvtimme.
Lansering: December 2010. 
Pris: Minst 300 000 kronor.


Nissan Leaf

Fordonstyp: Mellanklassbil med ren eldrift.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri på 24 kWh, elmotor på 109 hk, aktionsradie 16 mil.
Laddning: Mindre än 30 minuter med hemsnabbladdningsaggregat. Åtta timmar med 220 V-anslutning.
Lansering: 2013.
Pris: Inte klart.


Opel Ampera

Fordonstyp: Plug-in hybrid i mellanklassen. Seriehybrid, dvs utan mekanisk transmission. Systerbil till Chevrolet Volt.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri på 16 kWh, elmotor på 151 hk, aktionsradie sex mil på el.
Förbränningsmotor: 1,4 liters bensin/etanolmotor som ger 75 hk.
Laddning: Åtta timmar med 220 V-anslutning.
Lansering: Slutet av 2011.
Pris: Runt 400 000 kronor.


Peugeot 3008 plug in

Fordonstyp: Plug-in dieselhybrid i kompakt suv- format.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri på 5-8 kWh, elmotor på runt 100 hk, aktionsradie tre mil på el.
Förbränningsmotor: 1,6 liters dieselmotor på 110 hk.
Laddning: Oklart.
Lansering: 2012.
Pris: Oklart.


Renault Fluence

Fordonstyp: Familjesedan med ren eldrift. Tas sannolikt inte in i Sverige.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri på runt 30 kWh, elmotor på 95 hk, aktionsradie 16 mil på el.
Laddning: Man byter ut batteriet på tre minuter i en så kallad quick-drop station.
Lansering: Slutet av 2011.
Pris: Oklart.


Tesla Roadster

Fordonstyp:
Elsportbil utan förbränningsmotor.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri på 55 kWh, aktionsradie ca 30 mil, elmotor på 288 hk.
Laddning: Laddas på fyra timmar med ett snabbladdningsaggregat, åtta timmar med en normalladdare och nära två dygn med en vanlig 220 V-kabel.
Lansering: Redan lanserad.
Pris: 1 050 000 kronor.


Toyota Prius Plug in

Fordonstyp: Plug-in hybrid i mellanklassen.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri, 5,5 kWh, aktionsradie ca två mil, elmotor på 82 hk.
Förbränningsmotor: 1,8 liters bensinmotor på 99 hk.
Laddning: Laddas på 90 minuter med ett 220 V-uttag.
Lansering: 2012.
Pris: Inte klart.


Volvo C30 BEV Concept

Fordonstyp: Elbil i lilla mellanklassen.
Eldrivlina: Litiumjon-batteri, 24 kWh. Aktionsradie ca 15 mil. Elmotor på 110 hk.
Laddning: Laddas på åtta timmar med ett 220 V-uttag, tre timmar med 400 V-uttag.
Lansering: Inga officiella lanseringsplaner. Där-emot kommer en plug-in hybrid baserad på en större Volvomodell att lanseras runt 2012.
Pris: Inte klart.

Diskutera: Vilken elbil har störst potential?

Kommentarer

#1 • 2010-05-26 11:02
Jarl (not verified)

Nissan Leaf är den som känns mest vettig just nu.

#2 • 2010-05-26 12:48
Erik (not verified)

Jarl: Japp och den snyggaste av dom, till o med snyggare än teslas kitcar. Synd att inte Priusen går 5 mil åtminstone.

#3 • 2010-05-26 13:08
Schuckert (not verified)

Fiat 500 från EV Adapt i Älvängen går att köpa idag. Är inte intressant att ta med?

#4 • 2010-05-26 15:03
Christer W. (not verified)

Bara 2 mil på el med Priusen, skämtar dom?

#5 • 2010-05-26 15:56
mctar (not verified)

Nissan verkar ju ligga bra till, men varför inte Audi? Tanka lite reservbränsle och åk 25mil. Dessutom snyggas tycker jag...

#6 • 2010-05-26 16:02
Sebastian (not verified)

Renault Fluence verkar vettigast. Ser åtminståne inte ut som en Prius. Och 16 mil på el, mer än tillräckligt!

#7 • 2010-05-26 17:00
Tenna (not verified)

Eftersom iMiEV är den enda som relativt säkert blir tillgänglig för den svenska allmänheten före 2015 vinner den! Alla de andra har för många "kanske" och "oklart".
"Lanseras" betyder tydligen att några utvalda personer i något land får testa att leasa bilarna ett tag.
Allra bäst är Reva NXR och BYD e6, men de finns inte på listan och kommer nog aldrig till Sverige.

#8 • 2010-05-26 20:07
Anders (not verified)

Jag ser chevan(opeln) som vinnare bland dessa.

#9 • 2010-05-26 21:42
Leffe (not verified)

Den enda vettiga är naturligtvis Renaulten, där batteriet byts på tre minuter till ett fulladdat och ger därmed oändlig aktionsradie. Så ska det vara!

#a • 2010-05-29 22:24
Anders (not verified)

Måste vara plugin hybrid. Ren elbel har för kort körsträcka. Visst 5-6 mil räcker för daglig jobbpendling, men man måste kunna använda bilen även när man ska resa iväg en bit. Opeln ser bra ut och kommer ju vara på marknaden redan nästa år. Jag är spekulant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.