Bild
Nästa artikel
Nyheter

Elektrisk Golf 2013

Publicerad 1 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Volkswagen meddelar nu att eldrivna varianter av Golf och Jetta samt nya elbilen UP kommer att massproduceras från 2013. Dessutom får Passat hybriddrift.
Volkswagen bjuder på många detaljer när de nu presenterar en lanseringsplan för framtida el- och hybridmodeller.

- I framtiden kommer märkets hjärta också att slå med elektricitet, säger Volkswagens koncernchef Martin Winterkorn i ett uttalande.

E-Golf 2013

Planen sätts i verket med en 500 fordon stark testflotta av eldrivna Golf som ska rulla ut på vägarna nästa år.

I pressmaterialet kallas bilen för E-Golf.

Men det är under 2013 de stora lanseringarna kommer att äga rum.

Först ut som massproducerad seriebil blir den helt nya elbilen UP.

Den följs därefter upp av elektriska varianter av Golf och sedan av Jetta. Dessa modeller kommer att dominera marknaden för elbilar, spår Volkswagen.
 
Fler hybrider
Utbudet av hybrider kommer även det växa.

På bilsalongen i Genève nu i veckan får hybridversionen av Touareg premiär.

Från augusti 2012 kommer den att få sällskap av Jetta som hybrid.

Därefter kommer också hybridversioner av Passat, augusti 2013, och Golf, oktober 2013.

Med dessa lanseringar är Volkswagens ambition att vara marknadsledare för hybrid- och elbilar till 2018.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens framtidsplaner? Tror du Volkswagen är marknadsledare för elbilar 2018?

Kommentarer

#1 • 1 mars 2010
Jarl (not verified)

Inte en dag för tidigt. Förbränningsmotorn är död!

#2 • 1 mars 2010
monsieur (not verified)

ottomotorn är definitivt inte död den har fortfarande mycket utvecklings potential, ta t.ex fiats 2 cylindriga super snåla motor satsning för framtiden! downsizing är framtiden el-bilar är fortfarnde väldigt dyra och kommer så att förbli en lång tid framöver!

#3 • 1 mars 2010
Saabnisse (not verified)

Nej, naturligtvis är inte förbränningsmotorn död, det är naivt att tro.
Både bensin, etanol och diesel kommer att finnas lång tid framöver.
Men Fiats vertikaltwin tror jag inte på, den motortypen kan platsa i en MC, men inte i en bil, där skakar den för mycket.
Det som jag hoppas kommer att få en större utbredning är biogasdrivna fordon, dessa är mer miljövänliga än eldrivna fordon.
De eldrivna bilarna kommer under många år att vara hänvisade till tätortstrafik.
Jag tror inte att det finns många som skulle vilja köra mellan Malmö och Haparanda och tvingas till övernattning sex gånger för att få vänta på uppladdning.
Passat finns ju som gasdriven och det är ju ett stort steg i rätt riktning.

#4 • 1 mars 2010
Thor (not verified)

.. förlängnings slad följer ?
eller skall man köpa extra ?

#5 • 1 mars 2010
jarl (not verified)

kolla detta, grymt bra... bil 2.0
http://www.ted.com/talks/view/id/512

#6 • 1 mars 2010
Fordonsutvecklaren (not verified)

Med tanke på att hybridversionen av nya Touareg är prisatt till närmare 700 000 kr så känns denna El-Golf lite som ett PR-trick...men hoppas jag har fel och den får en prislapp som oss vanliga kan ha råd med...

#7 • 1 mars 2010
leifer (not verified)

Framtiden är nog snarare vätgasbilar, mycket flexiblare, klarar längre avstånd och snabbare att tanka. Och vem tror på att lastbilar och bussar ska köra på batteri?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.