Bild
Nästa artikel

Volkswagen Up! Lite - Snålast i världen

Nyheter

Nu presenteras Volkswagen Up! Lite, ett hybridkoncept som förbrukar 0,24 liter per mil. Om bilen når produktionsstadiet blir det den snålaste fyrsitsiga bilen på marknaden.

Den senaste versionen av Passat förbrukar 0,44 liter per mil, Golf kräver 0,38 och Polo endast 0,33.

Men Volkswagen nöjer sig inte där.

0,244 per mil
Med helt nya konceptbilen Up! Lite pressar Volkswagen ner förbrukningen ytterligare - till imponerande 0,244 liter per mil, med ett koldioxidutsläpp på 65 gram per kilometer.

Enligt Volkswagen är denna förbrukning lägst i världen för fyrsitsiga bilar.

Detta görs möjligt med hjälp av en hybridlösning med en nyutvecklad tvåcylindrig dieselmotor på 0,8 liter som ger 51 hästar och 120 newtonmeter.

Snål-läge
Tillsammans med en mindre elmotor blir den totala effekten 65 hästkrafter.

Men för att nå 0,244 liter per mil måste bilen köras i "Eco"-läget som drar ner effekten till 36 hästkrafter.

Dieselmotorn är densamma som användes i konceptbilen L1 som Volkswagen presenterade i september på bilsalongen i Frankfurt.

Dieseltank på 20 liter
Bilens bränsletank är förhållandevis liten, endast 20 liter, men trots det är den teoretiska räckvidden 800 kilometer.

Elmotorn kan driva bilen på egen hand utan förbränningsmotorn, men då endast under kortare avstånd och vid låga hastigheter.

Kraften hämtar motorn från litiumjonbatterier.


Men elmotorn kan också samarbeta med dieselmotorn när lite extra skjuts behövs. Elmotorn tar också över driften när föraren släpper foten från gaspedalen,  även när bilen frirullar och inte bara när bilen står still som med start-stopp-systemet.

Bilen klarar noll till hundra på 12,5 sekunder och når en toppfart på 160 kilometer i timmen.

Kraften överförs till bilens framhjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Stor som Polo
Volkswagen Up Lite! har tre dörrar, fyra vuxna får plats och till storleken liknar den koncernkusinen Polo med en längd på 3,83 meter, 1,4 meter i höjd och bredd på 1,6 meter.

Vikten är låga 695 kilo vilket möjliggjorts av lätta material såsom aluminium och kolfiber.

Innovativa lösningar
Volkswagen visar med Up! Lite även upp innovativa lösningar när det gäller annat än drivlina.

Sidospeglarna och backspegeln är ersatta av tre kameror vars bild visas på en skärm som är placerad där backspegeln sitter på en konventionell bil.

Detta ska enligt Volkswagen eliminera alla döda vinklar samtidigt som aerodynamiken blir bättre.

Dessutom har Volkswagen utvecklat ett system som automatiskt öppnar och stänger en lucka vid bilens grill. Därmed strömmar luft genom bilen och gör den sval när den står parkerad.

Ny modellfamilj
Gregor Dietz, chef för Volkswagens avdelning för konceptbilar, säger till brittiska Autocar att Up! Lite är realistisk att sätta i produktion. Han säger dock att priset kan bli högt med tanke på drivlinan.

Bilen är hur som helst tänkt att ingå i en ny modellfamilj och lanseras i slutet av 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Up! Lite?

Kommentarer

#1
perzy
2009-12-03 14:25

Färre cylindrar måste till eftersom det är bränsleförluster i varje cylinder. Volvo är tyvärr helt fel ute med femcylindrigt -de har ju aldrig varit snåla heller. En- eller tvåcylindrigt är utvecklingensvägen. Men när slipper vi de förbaskade dieselaggregaten med sina höga NOx och partiklar?

#1
Ulrik T
2009-12-03 16:32

Är Fredrik Diits, författaren av artikeln, möjligen släkt med Volkswagens konceptchef Gregor Dietz. De har misstänkt lika namn...

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-12-03 17:03

Jag dementerar alla kopplingar till Gregor Dietz.

#1
Onehp
2009-12-03 17:29

Fantastiskt bil och koncept.
Modern diesel är helrätt, supereffektiv även på landsväg. Utsläppsnivån på denna bil kommer att ligga långt under det som en bensinbil släpper ut idag - partikelnivåna är nära noll och ska man särgranska det mista partiklar så finns dem även i bensiner! Sluta tro att bensin är heligt. Eller etanol (när det gäller utslaäppsnivåer). Enda som är utsläppsfri idag är elbilar, men de kommer inte 80mil på en laddning...
Mycket viktigare att få bort gamla bilar som släpper ut hundratals gånge mer skit än att gnälla på denna bara för att den har "fel" bränsle...

#1
Tobbe
2009-12-03 18:41

Fantastiskt om den kommer i produktion. Hoppas priset blir hyffsat lågt ändå trots den avancerade drivlinan och allt.

#1
kjell-ynve
2009-12-03 23:31

Med chips-trim, riktigt feta 18-tummare och sportavgassystem kan det bli riktigt kul.

#1
Adolf H
2009-12-03 23:33

Är Ulrik T möjligen släkt med Ulrik H? Misstänkt likt förnamn.

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2009-12-04 08:13

"Elbilar är utsläppsfria" påstås det här. I så fall är kolkraft också utsläppsfri, eftersom det inte kommer några utsläpp från kontakten i vardagsrummet. Elbilens utsläpp beror på hur elen tillverkas, är det ren vindkraft så är den nästan ren, men är det dansk/tysk/polsk kol på marginalen (vilket det är kalla vintermorgnar) så är det en kol-bil vi pratar om. Däremot är elbilen förstås utsläppsfri i närmiljö, vilket är en enorm fördel för våra förorenade tätorter och dess invånare.

#1
S-E S
2009-12-04 11:31

Alldeles rätt Mattias Goldman, det samma kan väl sägas om den el som laddar hybridbilar och inte kommer från återvunnen bromskraft etc.
Vad jag undrar på är hur körupplevelsen blir i VW UP!LITE? Kommer motorljudet att bli som en motorcykel eller fiskebåt? Klarar de att dämpa vibrationerna från 2cyl? Jfr Citroen 2CV.

#1
Magnus
2009-12-04 13:32

Fälgarna är stulna från Volvo S40/V50 Drive modellerna. Kan inte VW komma på nåt eget....

#1
Lupo 3L
2009-12-04 13:33

Det är helt rätt VW! Utvecklingen går åt rätt håll!!
Saab och Volvo borde också utvecklat snåla bilar. Men prestige och "klass" har varit viktigare.
VW är långt för konkurrenterna vilket gör dem till ett framgångsrikt bolag! Bra jobbat!

#1
Pelle
2009-12-04 13:42

Hoppas övriga biltillverkare fattar galoppen och också antar VW's utmaning med super-snåla fordon. Perfekt i kombination med el (-hybrid) för elladdning/-körning där det funkar. Det går nog att komma ner mot 0,1-0,2 !!

#1
Patrik
2009-12-04 17:24

vad drar den om man vill använda 65Hk?
36 hk i eco läge driver ingen ac kan jag tänka! och vad den gör 0-100 på 36 hk (förmodligen behöver den utförsbacke för att komma upp i 100) när den finns att köpa om ett år, får vi se vad andra har.
men det är kul att hybrid inte kritiseras längre
även om de har långt kvar till en ladd hybrid

#1
Roy
2009-12-04 17:38

VW är på väg åt rätt håll med stora steg och verkar mena allvar.

Perzy har naturligtvis helt rätt. Tre cylindrar torde vara det optimala med tanke på balanserad gång.
Antar att Kjell-Ynve (Kjell-Yngve?) ironiserar lite...
Magnus, lågt luftmotstånd innebär (nästan) heltäckande hjulsidor. Men visst är det förjäkligt att alla biltillverkare använder fälgar istället för att komma på något eget...

Adolf H (som naturligtvis heter något annat) får mig att tänka på den där mannen som vände sig till Patent- och Registreringsverket för att få byta namn. Han hette Olof Hitler och fick omedelbart godkänt.
Så nu heter han Rudolf Hitler.

#1
S-E S
2009-12-04 19:07

Patrik, jag har kört tusentals mil i VW 1200 med 30 hk. Du måste öka farten i utförsbackar och försöka hålla kvar den på slät väg. Du måste alltså planera körningen, speciellt omkörningarna. Det gick att komma upp i ca 110 i utförsbacker, men då var framvagnens marktryck ca 1 kg. Förbrukning vid "snabb" körning ca 1,0 l/mil. 65 hk är många hästar. Opel Kadett 1966 hade 60 hk och då skrev man i reklamen GRRRRRR.

#1
Anders Karlsson
2009-12-04 21:09

Hela bilen har ju drag av Toyota Prius. Kolla taklinjen m.m Inget konstigt med det om man vill ha lågt luftmotstånd. Tyskland kopierar Japan! Nu är det slutdiskuterat om att hybridteknik är dåligt när tyskarna kommer med det. Ska bli intressant att följa diskutionen. Eller kommer VW att få utstå samma spott och spe som Toyota fått om hybridtekniken på svenska motorsaiter. Jag tror att kritiken tyssssnar nu. Hehe.

#1
Onehp
2009-12-05 23:36

@Mattias: du har rätt förstås, mitt inlägg handlade om lokal utsläpp. Man kommer aldrig undan att det krävs energi för att driva bilar. Mycket energi. Det är därför denna bil är så bra genom sin effektivitet och ändå praktisk och snygg är den. Och desto mer synd att man hakar upp sig på bränslet. Det går ju att ändra. På samma sätt är detta annat än en Prius, hybridsystemet är mycket mindre här. Mycket nyfiken hur den blir att köra...

#1
Onehp
2009-12-05 23:40

@anders: tvärtom, Prius liknar Audi A2 som kom först! Inte för att jag bryr mig, med tiotusentals bilmodeller i världshistorian kan lätt säga att alla bilar liknar varandra på något sätt...

#1
Ola
2009-12-06 06:25

Verkligt intressant bil! En uppföljare till VW Lupo 3L som jag har. Med diesel kommer man med Up! Lite, tyvärr inte ned i de runt 20 gram/km fossilt koldioxid(räknat på hela livscykeln)som Lupon släpper ut vid 100% RME-drift.

#1
Saabnisse
2009-12-06 19:27

Roy, tre cylindrar på en fyrtaktare ger ingen balanserad gång, det krävs sex cylindrar!
Däremot ger tre cylindrar balanserad gång på en tvåtaktsmotor och det är säkert den motortyp som kommer.
Två cylindrar på en fyrtaktare kan ge något så när balanserad gång, men då krävs det att det är en boxermotor, annars behövs det balansaxel.

#1
Saabnisse
2009-12-06 19:40

Det här är ju en bil i helt rätt riktning, jag tror inte att vi behöver fler bilar med hundratals hk för att ta oss hit och dit.
Och naturligtvis har inte VW några som helst problem i att matcha Toyota när det gäller teknikutveckling, de har ju tillräckligt stora resurser när det gäller teknikutveckling.
VW kommer givetvis (liksom Toyota m.fl.) att komma med fler modeller enligt liknande koncept, det passar säkert väldigt många, speciellt de som bor i tätorter.
Själv kommer jag att fortsätta att köra min alldeles för starka Saab, med resurser jag aldrig kan utnyttja, länge än.

#1
PREEVIA
2009-12-07 15:43

"A2 visar vilka tekniska kliv som bilindustrin tagit på senare år med den beprövade dieselmotorn. Med direktinsprutning av bränslet, turboladdning och effektivare katalysatorer har dagens dieslar kommit i kapp, och i flera avseenden kört förbi, bensinbilarna. Den stora fördelen med dieseldrift är att förbrukningen är väsentligt lägre, 30-40 procent jämfört med en bensindriven motor med motsvarande prestanda. Lägre förbrukning betyder samtidigt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Dieselmotorer släpper också ut mindre mängder av kolväten och koloxid."
cw-värde 0,25 skrev Lasse Swärd i DN.
Att dieselbilen har renare avgaser än bensinbilen var en nyhet, och även att den dieseldrivna bilen alltid drar 30-40% mindre bränsle än motsvarande bensinbil.

#1
Sunken
2010-01-21 18:47

Äntligen finns en uppföljare till min Lupo 3L. Jag får väl tåla mig tills den kommer. Det verkar vara en betydligt bättre väg att gå än Etanolbilar som ligger på över litern. Går den att köra på RME som Lupon så blir påverkan minimal.

#1
Tore Johansson
2010-02-20 19:55

Lite pessimistisk till priset, lär bli samma prissättning som VW Lupo 3L, den var på sin tid alldeles för dyr, men kanske miljötänket går före priset nu, vilket inte var fallet på Lupon,s tid. Då var det en alldeles för liten bil till ett alldeles för högt pris. Man kan ju hoppas att VW tagit lärdom, men knappast troligt! Man får nog behålla sin VW Lupo 3L från 2004 ett bra tag ännu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.