Bild
Nästa artikel

Stor liten bil från Skoda

Nyheter

Liten, lätt, enkel, snål och billig. Det är filosofin bakom Skodas nya högbyggda småbil, som gör debut inom ett eller två år.

Skodas nya lilla högbygge ska i sin snålaste version klara sig på 3,0 l/100 km.

Den 360 cm korta Skodan får fem dörrar och byggs på Volkswagen-teknik, där det mesta lånas från VW:s kommande lilla modellserie Up.

Nedskalad
I basutförande får den nya mini-Skodan en trecylindrig bensinmotor på 1,0 l/60 hk.

Bilen blir dessutom mycket spartanskt standardutrustad, för att både pris och vikt ska kunna hållas nere.

Komfortfinesser som servostyrning, centrallås, höj-/sänkbar förarstol och fönsterhissar bak hör till det som bantats bort.

Fokus ligger istället på viktreducering och det är viktigt för förbrukningen, som Skoda hoppas kunna hålla på cirka 4,0 l/100 km.

3 liter per mil
I dieselutförande, med en 1,2-liters trecylindig common rail-motor på 75 hk, sjunker bränsleåtgången ytterligare. Här är målsättningen en deklarerad förbrukning på högst 3,0 l/100 km.

Vassaste versionen av den nya lill-Skodan får en trecylindrig bensindriven TFSI-motor på 1,0 l/85 hk mellan framhjulen.

Då följer också en något högre utrustningsnivå med på köpet.

Diskutera: Vad tycker du om nya, lilla Skodan?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-02-15 09:42

Att snåla in på servostyrning och höjdinställbar förarstol är ju dumsnålt, det betyder automatiskt att man medvetet spolar dels den kundkrets som av olika anledningar måste ha servostyrning och dels den kundkrets som kräver en personlig körställning.
De uppräknade "finesserna" är ju normal standardutrustning nu för tiden och kan varken vara särskilt dyra eller medverka till en högre bränsleförbrukning.

#1
INGOTEN
2010-02-15 12:46

3LIT PER MIL ???? ,,,,,,JAG FATTAR 3LIT PER 10MIL

#1
INGO TEN
2010-02-15 12:49

INGA CENTRALLÅS ???HUR FUNKAR DET MED LARMET ??? SKA MAN GÅR RUNT OCH LÅSA SEN LARMAT BILEN....

#1
Lägerleffe
2010-02-15 17:54

Med rätt pris kan den bli en bra rollator.

#1
S-E S
2010-02-15 19:40

Är den spartanska utrustningen ett arv från Skoda modell 1958?

#1
Lasse
2010-02-15 19:44

Hoppas att bilen blir befriad från all onödig elektronik som bara ställer till elände på sikt... Det finns säkert efterfrågan på en okomplicerad bil.

#1
Kalle
2010-02-15 20:14

Jag köper hellre en Volvo C30 som drar 9cl mer per mil och med nästan dubbla antalet hästkrafter och vettig standardutrustning

#1
Saabnisse
2010-02-15 20:20

Kalle
Det var precis det jag menade med mitt första inlägg.
Går man ut med ett sådant här koncept skjuter man sig i foten!

#1
MT
2010-02-15 23:29

Tror Skoda har rätt bra koll på vilka kunder man vänder sig till. Med en volym av drygt 680 000 bilar under 2009. Skulle Skoda där i mot vilja göra en riktigt bra marknadsundersökning kan dom ju fråga släktingen Porsche som lyckades få runt 30 000 förbeställda Porsche Panamera innan produktionen var startad. Har för mig att det var ungefär samma status för Porsche Cayenne när den kom ny.

#1
Nils
2010-02-16 10:30

Rätt tänkt av Skoda. En enkel okomplicerad, billig, bruksbil, byggd på beprövade teknik ifrån VW. Genom att göra bilen lätt, blir den även lämplig med olika drivlinor framöver, tex el. Det finns en gigantisk marknad för dessa fordon, en marknad som bara växer. Skoda önskar sin del av den i konkurrens med Dacia Sandero, Tata Nano Europa...etc. Hur många biltillverkare vill missa denna marknad? Volvo kommer nog också snart med sin egen lågprisbil...

#1
AlfaBeta
2010-02-16 20:14

Rätt tänkt Skoda. Back to basics. Strunta i miljösvinens kommentarer.
AB

#1
Tore Johansson
2010-02-20 19:07

Helt rätt bil, i tiden. Då får den axla VW Lupo 3L konceptet. 3 liter/10 mil. Kan ändå inte fatta att VW lade ner Lupo 3L 2005, just då som den hadde framtiden för sig. Det är dags för en enkel billigare bil om den sen heter Skoda eller VW gör detsamma.
Men prismässigt talar det mer för Skoda än VW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.