Nästa artikel
Stor liten bil från Skoda
Nyheter

Stor liten bil från Skoda

Publicerad 15 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Liten, lätt, enkel, snål och billig. Det är filosofin bakom Skodas nya högbyggda småbil, som gör debut inom ett eller två år.
Skodas nya lilla högbygge ska i sin snålaste version klara sig på 3,0 l/100 km.

Den 360 cm korta Skodan får fem dörrar och byggs på Volkswagen-teknik, där det mesta lånas från VW:s kommande lilla modellserie Up.

Nedskalad
I basutförande får den nya mini-Skodan en trecylindrig bensinmotor på 1,0 l/60 hk.

Bilen blir dessutom mycket spartanskt standardutrustad, för att både pris och vikt ska kunna hållas nere.

Komfortfinesser som servostyrning, centrallås, höj-/sänkbar förarstol och fönsterhissar bak hör till det som bantats bort.

Fokus ligger istället på viktreducering och det är viktigt för förbrukningen, som Skoda hoppas kunna hålla på cirka 4,0 l/100 km.

3 liter per mil
I dieselutförande, med en 1,2-liters trecylindig common rail-motor på 75 hk, sjunker bränsleåtgången ytterligare. Här är målsättningen en deklarerad förbrukning på högst 3,0 l/100 km.

Vassaste versionen av den nya lill-Skodan får en trecylindrig bensindriven TFSI-motor på 1,0 l/85 hk mellan framhjulen.

Då följer också en något högre utrustningsnivå med på köpet.

Diskutera: Vad tycker du om nya, lilla Skodan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-15 09:42
Saabnisse (ej verifierad)

Att snåla in på servostyrning och höjdinställbar förarstol är ju dumsnålt, det betyder automatiskt att man medvetet spolar dels den kundkrets som av olika anledningar måste ha servostyrning och dels den kundkrets som kräver en personlig körställning.
De uppräknade "finesserna" är ju normal standardutrustning nu för tiden och kan varken vara särskilt dyra eller medverka till en högre bränsleförbrukning.

#2 • Uppdaterat: 2010-02-15 12:46
INGOTEN (ej verifierad)

3LIT PER MIL ???? ,,,,,,JAG FATTAR 3LIT PER 10MIL

#3 • Uppdaterat: 2010-02-15 12:49
INGO TEN (ej verifierad)

INGA CENTRALLÅS ???HUR FUNKAR DET MED LARMET ??? SKA MAN GÅR RUNT OCH LÅSA SEN LARMAT BILEN....

#4 • Uppdaterat: 2010-02-15 17:54
Lägerleffe (ej verifierad)

Med rätt pris kan den bli en bra rollator.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-15 19:40
S-E S (ej verifierad)

Är den spartanska utrustningen ett arv från Skoda modell 1958?

#6 • Uppdaterat: 2010-02-15 19:44
Lasse (ej verifierad)

Hoppas att bilen blir befriad från all onödig elektronik som bara ställer till elände på sikt... Det finns säkert efterfrågan på en okomplicerad bil.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-15 20:14
Kalle (ej verifierad)

Jag köper hellre en Volvo C30 som drar 9cl mer per mil och med nästan dubbla antalet hästkrafter och vettig standardutrustning

#8 • Uppdaterat: 2010-02-15 20:20
Saabnisse (ej verifierad)

Kalle
Det var precis det jag menade med mitt första inlägg.
Går man ut med ett sådant här koncept skjuter man sig i foten!

#9 • Uppdaterat: 2010-02-15 23:29
MT (ej verifierad)

Tror Skoda har rätt bra koll på vilka kunder man vänder sig till. Med en volym av drygt 680 000 bilar under 2009. Skulle Skoda där i mot vilja göra en riktigt bra marknadsundersökning kan dom ju fråga släktingen Porsche som lyckades få runt 30 000 förbeställda Porsche Panamera innan produktionen var startad. Har för mig att det var ungefär samma status för Porsche Cayenne när den kom ny.

#a • Uppdaterat: 2010-02-16 10:30
Nils (ej verifierad)

Rätt tänkt av Skoda. En enkel okomplicerad, billig, bruksbil, byggd på beprövade teknik ifrån VW. Genom att göra bilen lätt, blir den även lämplig med olika drivlinor framöver, tex el. Det finns en gigantisk marknad för dessa fordon, en marknad som bara växer. Skoda önskar sin del av den i konkurrens med Dacia Sandero, Tata Nano Europa...etc. Hur många biltillverkare vill missa denna marknad? Volvo kommer nog också snart med sin egen lågprisbil...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.