Bild
Nästa artikel

Volkswagen Polo är Årets Bil 2010

Nyheter

Nu är det klart, Volkswagen Polo utses till Årets Bil 2010.

Vinnaren av Årets Bil 2010 presenterades i Spanien på måndagsförmiddagen.

Och det var Volkswagen Polo som drog det längsta strået.

Juryns nya ordförande Håkan Matson var på plats i Madrid för att presentera priset.

- Jag får ursäkta att jag är svensk i Madrid i dag, men det här är viktigare än en fotbollsmatch med en svensk målgörare, sade Håkan Matson.

Tuff kamp mellan iQ och Polo
I juryn sitter 59 motorjournalister från 23 europeiska länder som får dela ut 25 poäng vardera på minst fem av de sju finalisterna.

Ingen bil får ges mer än tio poäng.

Resultatet blev:

7. Citroën C3 Picasso 113 poäng
6. Peugeot 3008 144 poäng
5. Mercedes E-klass 155 poäng
4. Skoda Yeti 158 poäng
3. Opel Astra 231 poäng
2. Toyota iQ 337 poäng

1. Volkswagen Polo 347 poäng

Titeln är Volkswagens andra genom historien, sedan Volkswagen Golf vann 1992.

"Det var min tvåa"
Vi Bilägares Marianne Sterner såg ceremonin genom en direktsändning på internet.

När vinnaren presenterades utbrast hon:

- Nej!

Vad är din första reaktion?
- Att det är en väldigt bra liten bil, men inte särskilt innovativ, säger Marianne Sterner.

- Det var min tvåa, jag tycker att Toyota iQ hade varit ett bättre val.

Diskutera: Vann rätt bil?
Tidigare vinnare

2009 - Opel Insignia
2008 - Fiat 500
2007 - Ford S-Max
2006 - Renault Clio III
2005 - Toyota Prius
2004 - Fiat Panda
2003 - Renault Mégane
2002 - Peugeot 307
2001 - Alfa Romeo 147
2000 - Toyota Yaris

1999 - Ford Focus
1998 - Alfa Romeo 156
1997 - Renault Mégane Scénic
1996 - Fiat Bravo/Fiat Brava
1995 - Fiat Punto
1994 - Ford Mondeo
1993 - Nissan Micra
1992 - Volkswagen Golf
1991 - Renault Clio I
1990 - Citroën XM

1989 - Fiat Tipo
1988 - Peugeot 405
1987 - Opel Omega
1986 - Ford Scorpio
1985 - Opel Kadett
1984 - Fiat Uno
1983 - Audi 100
1982 - Renault 9
1981 - Ford Escort
1980 - Lancia Delta

1979 - Chrysler-Simca Horizon
1978 - Porsche 928
1977 - Rover 3500
1976 - Simca 1307
1975 - Citroën CX
1974 - Mercedes-Benz 450
1973 - Audi 80
1972 - Fiat 127
1971 - Citroën GS
1970 - Fiat 128

1969 - Peugeot 504
1968 - NSU Ro 80
1967 - Fiat 124
1966 - Renault 16
1965 - Austin 1800
1964 - Rover P6

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Simon
2009-11-30 13:25

Otroligt djärvt val och en bil som verkligen är nytänkande....? Eller.....?

#1
jesam
2009-11-30 13:52

I haven't found yet an important information: the number of points reached by each candidate.
Saludos desde España - Hilsen från Spanien

#1
Enzo
2009-11-30 13:53

Snark! Jättebra men tråkig bil. Tyvärr för få miljölaternativ. Bensinmotorn på 1,4 liter och 85 hk är knappast inovativ och den är storsäljaren.

#1
Emme
2009-11-30 14:10

Hellre denna än IQ iaf. Den saken är klar :)

#1
Raphael
2009-11-30 14:29

Känns som att Polon vann därför att jurymedlemmarna splittrades i sin bedömning av de bästa bilarna och då kan en bil vinna som inte hamnar som etta, men ändå får stadiga höga poäng. Högt genomsnitt snarare än absoluta toppoäng, räckte till segern den här gången.
Men varken innovativ eller spännande. Ännu en Polo, i raden av Polos. Tråkig design, tråkig bil, inget som sticker ut.
Mitt val är C3 Picasso. Sensastionellt rymlig liten bil och skön att köra och rolig utsida, flexibel insida, enormt prisvärd och snål, stark diesel. Mycket mer innovativ och roligare och bättre än tråk-Polo.

#1
AD
2009-11-30 14:29

Tråkig? Ja det beror på vad du jämför med. Jämför du med Volvo så är ju Polo en jätterolig bil.

#1
jocke
2009-11-30 14:32

jag skulle ha valt yeti...

#1
EH
2009-11-30 14:44

Skööönt att inte IQ vann! Kör en IQ på olika vägar/trafik i 35 mil som jag gjorde så förstår ni. Värdelös även i stadstrafik.

#1
Pelle
2009-11-30 14:46

Bluemotion med 0,33 lit/mil blandat - undrar vad det blir på landsväg? Det blir nog min nästa bil, speciellt om Polon numer är lika stor som 1:a generationens Golf!!

#1
Hatti
2009-11-30 14:58

Jag trodde att Toyota IQ skulle bli årets bil.
Som vanligt européer vill inte ha årets bil från Japan.
HK

#1
Saabnisse
2009-11-30 16:04

Precis som jag trodde.
Jag är förvånad att IQ trots allt fick så många poäng.

#1
Ture Wikman
2009-11-30 16:18

Naturligtvis vann rätt bil.

#1
MATS
2009-11-30 17:27

Fel bil vann, inte helt oväntat. Självklart är ju E-klass den bästa bilen i det här sammanhanget. Toyota iQ är ju bara löjlig.

#1
PREEVIA
2009-11-30 17:50

Pelle undrar vad förbrukningen blir på landsväg med Polon. Det kanske blir samma förbrukning som Golf Bluemotion som skall förbruka 4,1 liter diesel/100 km vid blandad körning drog vid provkörningen av SvD 55 mil landsväg i lugnt tempo. 4,8 liter diesel 100 km vilket motsvarar 5,3 liter bensin 100 km.
Att den sen vann är inte så konstigt, det är bara att läsa vad VW själva skriver
"Den höga nivån i nya Golf avspeglas i bilens formgivning. Alla viktiga karosselement har fått nya former:"
Det är säkert likadant med Polon. Det är därför man nästan inte ser att det är en Polo.
(men inte särskilt innovativ, säger Marianne Sterner.)
Vad menar Marianne med det? Bara för att inredningen är svart som vanigt på Tyskt maner behöver inte betyda att det inte går någon ny sladd bakom instrumentpanelen någonstans, och det är väl innovativt.
Simons, "Otroligt djärvt val" var väl mitt i prick.

#1
Olle
2009-11-30 18:04

De flesta bor i en stad och röstar därefter sin verklighet, för oss andra Skoda Yeti såklart.

#1
Kjell-Åke
2009-11-30 18:13

Så många av årets bil genom åren som har blivit rena floppar, undrar jag om det egentligen är någon titel att sträva efter.

#1
Roy
2009-11-30 18:25

Innovativ? Nej, knappast!
Ändå var det den bil jag trodde skulle vinna. (Se gärna tidigare inlägg i den tråden.) Tror att det ligger en hel del i Raphaels resonemang, nämligen.
IQ är väl egentligen inte heller så innovativ. Välpackad förvisso, men annars?
Då är väl C3 Picasso och inte minst Yeti mer innovativa.
Om Saab 99 hade varit ny såsom den såg ut 1974, borde den ha blivit årets bil då. DEN vimlade av innovationer (varav de flesta kom 1971). Strålkastartorkare, automatiskt halvljus, elvärmda stolar, stötfångande stötfångare (som om de ändå tog stryk, lätt och billigt kunde lagas), både luftdefroster och elvärme på bakrutan, sidoskydd i dörrarna, backlampor för trånga grindhål i de främre blinkerserna, startreglagen samlade kring växelspaken - jag har säkert glömt något.
Det är helt OK att Polo vinner. Den är välbyggd med bra rostskydd och flexibel med alla sina tillvalsmöjligheter.
Men Astra är snyggare, troligen roligare, har ett skapligt rostskydd - och är billigare.

#1
S-E S
2009-11-30 19:23

Beprövad, praktisk och ekonomisk, en seger för förnuftet och en smäll på käften för lull-lullet. Inte inovativ? Nej inte i den mening att motorjournalisterna ska få nya saker att leka med och knappar att vrida på och nya "upplevelser" varje gång en ny modell presenteras. Inte rolig? Ser ni inte de uppdragna munngiporna vid positionsljusen? Man kan väl tolka resultatet som att det var den bilen de samlade motorjournalisterna hittade minst fel på.

#1
Rattmuffen
2009-11-30 21:48

Det som möjligen är "innovativt" med Toyota iQ är stt man måste köpa två bilar om man använder bilen som folk gör mest dvs annan körning än stadstrafik. Och inte ens där är den särkilt lyckad.

#1
Anders
2009-11-30 21:51

Polo är en bra bil, om än en smula dyr för sin storlek, men det kan ju också sägas om Toyota IQ. Aygo är väl smartare val i så fall. Men visst, IQ har nåt visst. Polo blir nog en storsäljare och har många företräden, men lite trång i baksätet tyckte jag när jag provade. Bilmodet går säkert mot mindre och bränslesnålare bilar. Då måste de också vara bekväma, pigga och hyfsat rymliga ändå. Polo har väl allt det här och är dessutom snygg. E-klass - en dröm för många, men knappast mer än en hägring i öknen för oss vanliga. Skoda Superb Combi rekommenderas för de som inte har en halvmiljon över.

#1
Peter
2009-11-30 22:37

JA MAN TYCKER JU ATT FLEXEBILTET OCH FÖRHÅLLANDET ÄGA KONTRA VAD MAN FÅR FÖR PENGARNA SÅ ÄR JU DEN NYA GENERATIONEN ASTRA DEN GIVNA VINNAREN (TROTS ATT OPEL VANN FÖRRA ÅRET). POLO ÄR JU INTE VÄRD SITT PRIS VID JÄMFÖRELSE MED VAD MAN FÅR FÖR UTRUSTNING I ASTRAN.KVALITETS SKILLNADEN IDAG ÄR MINIMAL PLUS ATT FORMSPRÅKET SIGNALERAR NY BILMODELL VILKET INTE POLO GÖR, FÖRJER JU DET TRÅKIGA SAAB-FORMSPRÅKET SOM ÄR 15-20 ÅR GAMMALT.
DAS AUTO ÄR OPEL INTE VW, SOM JU STULET UTTRYCKET AV OPEL.JOURNALISTERNA VÅGAR JU INTE GE OPEL VINSTEN 2 GGR I RAD.

#1
Doc...
2009-11-30 23:55

Rätt Bil Vann Bra Val

#1
Larsson
2009-12-01 00:06

Jag förstår inte, vad är det som gör denna bil till en vinnare? Skittävling, Tyskarna röstar på sina egna bilar, samma med fransmännen (syns ganska tydligt om man kollar på vilka som vinner också). 2008: Fiat 500? Fattar verkligen ingenting, kvalitekänslan = noll i den bilen. Hur går nomineringen till egenltigen? Vem bestämmer vilka bilar som ska nomineras? Tycker listan är full med bilar som är "ok" men inte mer bortsett från Porsche 928 men det vart ju också 1978!

#1
Lennart Sandberg
2009-12-01 01:15

Det är bra att polo blev ÅretsBil jag och min fru har en Polo 2005 den är besinsnål och snabb bra ax i den rymlig
det var bra att Polo blev bbra att Polo blev Årets bil
jag har sett den 2010 den är lik golfen det är bara ett fel många tycker inte om att bli omkörd av polo 82 liter på full tank med blandat körning man kan komma längre om man vill Nu talar jag om besinmotorn nu finns det en större motor
på 150hästkrafter polon är lätt att prkerar smidig i trafike och på landsväg

#1
Simon
2009-12-01 12:08

Lennart det är ju fantastiskt, 82 mil på en tank, det kör min fru med sin Aygo med... Visserligen får hon köra försiktigt då, men skillnaden är väl att det är en bensinmotor och att tanken bara rymmer 35 l Polon har 45 liters tank....:) Vem blev frånkörd nu...:)

#1
Lägerleffe
2009-12-01 14:05

Gäääsp! Nu var det tydligen VW:s "tur att vinna". Och så blev det en fotriktig kur på en grund som gjorde debut för tre år sedan (Fabia) och för övrigt känns lika nydanande som gredelina hålfotsinlägg.
IQ eller C3 Picasso hade varit riktigare val med tanke på vad som står i reglerna för tävlingen. Hela jippot känns supertrött och pensionsmässigt. För övrigt samma sak med våra svenska ledamöter Marianne S, Håkan M och Lasse H - har inte dom hängt med länge nog nu?

#1
Arne Wilde
2009-12-02 11:58

Polo? varför inte en NY Lupo?? Den vanliga Lupon är lika trevlig att köra som en Polo med stabil väghållning precis styrning. GTI-modellen är givetvis ännu rappare och roligare på vägen. En motor som har blivit intressant är 3L TDI, VW,s 3 cyl, turbodiesel på 1,2l och 61 hk. Den har extremt låg bränsleförbrukning går att köra på 0,3 l per mil blandad körning. Det måste väl ligga i tiden?? Bort med nya polon in med EN NY änu snålare LUPO.

#1
S-E S
2009-12-03 11:47

Det fina med att välja VW Polo till årets bilär att den troligen kommer att finnas på marknaden ett antal år framöver och inte som vissa andra, försvinna eller korrodera bort på några år. Dessutom finns det rätt många som har möjlighet att köpa ett ex.

#1
Petter
2009-12-03 20:17

Till Lennart Sandberg: Det var den sämsta svenska jag läst. Har du hört talas om punkt och ny mening? Om du skall lyckas övertyga oss om din Polos förträfflighet måste du tänka på att språket måste hålla samma klass... ;)

#1
Roy
2009-12-04 19:12

Petter, jag tror visst dyslektiker om att kunna bilda sig bra omdömen om både det ena och det andra.
Dock tycker jag att det mesta i Lennarts inlägg tyder på slarv och nonchalans mot oss läsare. Vill man bli läst och, framförallt, bli förstådd, så bör man nog se över det man skrivit innan man klickar på "Posta kommentar".
Det finns flera inlägg som inte är så korrekta... (Fast Petter klarar sig.)

#1
H-K
2009-12-08 11:06

Stort grattis till VW:s gäng, ni har verkligen lyckats med nya Polon och för övrigt era andra bilmodeller också. Kvalite, detaljkänsla, är en del i nya Polon men också hög säkerhet ! 142,900 då ingår istort sett all utrustning är en vettig nivå då snitt priset på bilar idag är CA 220,000 eller nåt sånt. Grattis också till övriga bildeltagare, och tack till er alla på Vi bilägare, fantastiskt bra tidning.

#1
Roger
2009-12-23 03:55

Jag undrar varför VI BILÄGARE lider under trafikmagasinet komplexet och tror att alla köpare är intresserade av små löjliga intetsägande tråkiga mini och mittimellan klämkäcka fyra i familjen bilar, med lägsta bensinförbrukning och världstråkig skitful design, med låg lasttröskel och hur många barnvagnar som går in jämt och ständigt??
Det finns faktiskt presumtiva köpare som är intresserade av helt andra bruksvärden än detta tönt tema!
Sportbilar, offroad, cab, V8, SUV, jeepar, funktion, design, kvalitet och pickuper osv..
Då menar jag inte att en roligare häftigare intressantare bil behöver kosta överdrivna miljonbelopp, det finns ju rätt fräcka och mer intressanta bilar än dessa ständiga "tönt temabilar" inom ramen av kostnad som medelsvensson har råd med under 200000kr??
Men detta ständiga snålande, sparande fixerande vid låg lasttröskel, hur många väskor som går i bagagen, och lägsta bensinförbrukning osv.
banar ju bara vägen för ännu mer totalt tråkiga fula äggkoppskarosser av köpare som inte förstår hur en riktig bil skall upplevas!!
snålheten bedrar visheten helt enkelt

#1
Roy
2009-12-26 14:12

Hmm...
Roger har i all fall ETT intresse - men knappast något mer. Som familj.

#1
Nicklas
2010-01-20 19:52

Kul val med Polon den känns verkligen spännande och fräsch! Vad säger tävlingen när Fiat har vunnit så många gånger och Fiat Panda har blivit utvald till årets bil? En lådbil med tältstolar är det bästa man kan ha.. komiskt..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.