Bild
Nästa artikel

Toyota iQ favorit i Årets Bil-final

Kandidaterna presenterade:

Citroën C3 Picasso, Mercedes E-klass, Opel Astra, Peugeot 3008, Skoda Yeti, Toyota iQ och Volkswagen Polo. Någon av dessa blir Årets Bil 2010. Favorit är Toyota iQ.

"Startfältet" till tävlingen om Årets Bil 2010 bestod av 33 nya bilmodeller. I en första omröstning plockade juryn ut sju finalister. Nu har de 59 jurymedlemmarna en månad på sig att grunna på vem de ska ge mest poäng. Resultatet blir offentligt den sista måndagen i november.

Opel Insignia vann 2009
Årets Bil i Europa utses i höst för 47:e gången. I fjol vann Opel Insignia som alltså får bära titeln Årets Bil 2009. Flest segrar har Fiat som vunnit nio gånger; senast med lilla 500 som blev Årets Bil 2008.

I finalen har varje jurymedlem 25 poäng att fördela mellan minst fem bilar. Ingen bil får tilldelas mer än tio poäng.

Klar favorit i år
Förra omröstningen var jämn. Det skilde bara en poäng mellan segraren och tvåan, Ford Fiesta. Även i år väntas en jämn kamp, men det finns ändock en klar favorit: Toyota iQ. Den uppfyller mer än någon annan kandidat kraven på tekniska innovationer och kluriga lösningar.

Årets Bil-juryn består av 59 motorjournalister från 23 europeiska länder. Från Sverige ingår Sydsvenskans Lasse Holmström, Håkan Matson från Dagens Industri och Vi Bilägares Marianne Sterner.

DISKUTERA: Vilken bil tycker du är årets bästa bil?
Kandidater

Någon av dessa blir Årets Bil 2010:

Citroën C3 Picasso
Mercedes E-klass
Opel Astra
Peugeot 3008
Skoda
Yeti
Toyota iQ
Volkswagen Polo

Tidigare vinnare

2009 - Opel Insignia
2008 - Fiat 500
2007 - Ford S-Max
2006 - Renault Clio III
2005 - Toyota Prius
2004 - Fiat Panda
2003 - Renault Mégane
2002 - Peugeot 307
2001 - Alfa Romeo 147
2000 - Toyota Yaris

1999 - Ford Focus
1998 - Alfa Romeo 156
1997 - Renault Mégane Scénic
1996 - Fiat Bravo/Fiat Brava
1995 - Fiat Punto
1994 - Ford Mondeo
1993 - Nissan Micra
1992 - Volkswagen Golf
1991 - Renault Clio I
1990 - Citroën XM

1989 - Fiat Tipo
1988 - Peugeot 405
1987 - Opel Omega
1986 - Ford Scorpio
1985 - Opel Kadett
1984 - Fiat Uno
1983 - Audi 100
1982 - Renault 9
1981 - Ford Escort
1980 - Lancia Delta

1979 - Chrysler-Simca Horizon
1978 - Porsche 928
1977 - Rover 3500
1976 - Simca 1307
1975 - Citroën CX
1974 - Mercedes-Benz 450
1973 - Audi 80
1972 - Fiat 127
1971 - Citroën GS
1970 - Fiat 128

1969 - Peugeot 504
1968 - NSU Ro 80
1967 - Fiat 124
1966 - Renault 16
1965 - Austin 1800
1964 - Rover P6

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders
2009-11-02 12:01

Ofta har bilar som blivit riktiga floppar/skitbilar vunnit åretsbil så toyota iq ligger nog bra till.
Men vem vet framtiden kanske är minibilar som är dyr och drar soppa som en stor bil.

#1
Jarl
2009-11-02 12:54

Sen när blev en tvåsittsig bil som drar ~0,7l/mil smart?

#1
jocke g
2009-11-02 13:34

jag tror och hoppas på Skodan...

#1
Gustav
2009-11-02 13:49

Självklart ska nya innovationer och kluriga lösningar premieras.
Släng skygglapparna och ut och provkör! Ang. bränsleförbrukning, varför skulle IQ dra mer betydligt mer bränsle än den något större Yaris? 30 liter på 50 mil är väl OK för en bensinbil.

#1
Emme
2009-11-02 14:30

Hoppas på Skodan eller Polon.
Anders: Tummen upp!

#1
pär
2009-11-02 14:47

Varför är inte Kia Ceed diesel kombi med ??
miljöbil 2010 går som en drömm, bra
köregenskaper

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-02 15:24

Bara bilar som började säljas under 2009 är nominerade. Ceed var nominerad 2008. Marianne placerade den då som 2:a men i den stora omröstningen slutade den på fjärde plats med 166 poäng. Vann gjorde Fiat 500, 385 poäng, följd av Mazda 2 (325p) och Ford Mondeo (202p).

#1
Erik F
2009-11-02 15:31

Polon verkar vara ett bra och praktiskt kort. Oavsett juryns utfall.

#1
tage
2009-11-02 16:37

Självklart: Opel Astra är ju den klart lysande stjärnan i den här församlingen. Om man önskar att en "Riktig" bil skall vinna.

#1
Göran Östman
2009-11-02 17:00

Bedrövligt att ni inte kan sätta in rätt foto på en av bilarna. Peugeot 3008 är en av de sju men fotot visar Peugeot 5008 som ej har kommit ut på marknaden ännu.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-11-02 17:14

Helt rätt, Peugeot 5008 lanseras först i januari och blir därför kvalificerad till nästa års Årets Bil-tävling.

Imorgon kommer vi att publicera en provkörning av just Peugeot 5008, missa inte det.

#1
Peter
2009-11-02 18:09

Håller en slant på Skodan...
IQ kan det väl knappast bli för den åkte ju på stryk i *world car of the year* förra året mot en faceliftad golf från -04...
C3.an kan säkert ligga bra till oxå...mest i sydeuropa.

#1
Raphael
2009-11-02 18:39

C3 Picasso ser jag som en fantastiskt bra kandidat. Mesta möjliga bil i minsta möjliga storlek. Bränslesnål, komfortabel, mycket bil för pengarna. Marknadens smartaste minibuss i minsta klassen. Toyota IQ må vara smart också, men den är så liten liten liten...
varken särskilt bekväm eller billig.
C3 Picasso är en bil för folket, för familjen i urban miljö som även passar utmärkt på landsvägen.
Toyota IQ är en bil för kortdistanspendling, fungerar som andrabil men familjen behöver ändå en bil till.
C3 Picasso fungerar utmärkt som familjens enda bil.

#1
Krille
2009-11-02 18:50

Läser man listan där alla vinnare finns så står det klart att en europeisk bil kommer att ha största chansen att vinna.

#1
Per-Elof Isaksson
2009-11-02 22:51

Skoda Yeti med den nya miljödieseln
är en riktig höjdare....
Nya Polon är också finfin

#1
Saabnisse
2009-11-02 23:19

Det blir knappast Astra, även om den vore mer värd utmärkelsen än Insignia förra året, men Opel två år i rad, knappast.
Toyota IQ, nix, dels är den japansk och dels har den egentligen inget nytt att tillföra, mer än att den är liten.
Mercedes E-klass, nej den är visserligen en enormt fin bil, men det vore nog att upprepa misstaget från förra året.
Citroen C3 Picasso, kanske, det är ju egentligen en bil som de flesta skulle klara sig bra med, men det är ju det här med att den är fransk och det är ju inte populärt i vissa kretsar.
Peugeot 3008, en egentligen perfekt bil, men med samma problem som med C3.
Och vad finns kvar, Skoda Yeti och VW Polo, den ena en bil som inte så många behöver och den andra en som de flesta skulle klara sig bäst med.
Personligen skulle jag hålla på Polo, men jag tror inte att juryn gör det.

#1
Roy
2009-11-03 16:28

Ibland kan en nyhet sticka i ögonen så pass mycket att denna ensamma detaljlösning kan rendera till titeln Årets bil. Riktiga innovationer tillför något praktiskt som håller över tiden, men premieras inte alltid.
Därför är det svårt att sia om vinnarbilen.

#1
Conny Karlsson
2009-11-03 23:30

Saabnisse.
Du har ett personligt meddelande på forumet ! Idag har jag varit på verkstad med min Saab 9-5........då byte av tändkasseten var nödvändigt. Verkar också ha onda aningar av att bilen drar olja.
Toyota IQ bör bli åretsbil då Toyota Prius blivit utröstad. Kan man få en lista på hur olika journalister i olika länder röstat hur de kom fram till dessa kandidater, det kan vara mycket intressant.......eller inte;o(

#1
Anders
2009-11-04 09:28

Varför bör iq bli årets bil?
Undermålig inredning och hög bränsleförbrukning är väl inget att skryta med 2009,visst dom har lyckats pressa in 3 sittplatser i en liten bil för 140 000kr det är väl bra för dom som vill ha en dyr pyttebil.
Finns massor med stora bilar som tillex 5serie eklass mfl som drar betydligt mindre än iq vid normal landsvägskörning,det är uselt av toyota.
Ser hellre e-klass som vinnare men den är nog för stor för att vinna.
som stadsbil är säkert iq bra men en bil som bara är bra i stan är ingen årets bil i mina ögon.
Dock är jag inte enögd!

#1
IQ?
2009-11-04 10:31

Iq ær favorit. Kænns otroligt nytt med en liten bil som drar lika mycket som en bil i mellanklassen. Prius lyckades inte Toyota med heller, nær ska de bli slut på denna glorifiering av Toyota?

#1
Fiat
2009-11-04 11:22

Kan Fiat Panda, Punto, Uno, Tipo klara det, då kan vem som helst vinna. Komiskt att se att Fiat har lyckats få in næstan alla sina modeller. Fiat Panda år 2004 hur kan man ens ta det seriøst?

#1
bruno
2009-11-04 22:45

Hoppas Skoda Yeti vinner Lagom Bil, för lagom pengar det Är Nya tidens melodi O den fina 1,6 cr TDI dieseln under huven så blir den en liten Pärla till Svensken som Kör till Stugan

#1
classe
2009-11-06 12:07

Fiat har blivit årets bil för att dom passar bilar för europa .
Fiat panda säljer bra i europa fortfarande och är en bra småbil.
Fiat panda skulle vunnit över toyota IQ som kommer bli en flopp ifall i europa , för dyr och opraktisk.
Forza Fiat

#1
Saabnisse
2009-11-07 11:55

Conny K jag har läst och kommenterat ditt meddelande.
Jag tror inte på IQ, jag tror den är för begränsad som bil för de flesta.
Det är kanske en utmärkt bil, men främst för tätorter när någon förälder ska skjutsa fröna till dagis m.m.
Den är lite för liten om man ska ha med sig ett knippe tremetersbrädor eller ett par säckar potatis.
Sedan är det ju det här med att den är japansk, herrar journalister från södra Europa verkar ofta vara ovilliga att rösta på utomeuropeiska bilar.

#1
Conny karlsson
2009-11-08 13:27

Saabnisse.
Jag har svarat på ditt meddelande. Vad gäller IQ så stämmer det att den är liten, och detta med tremeters bräder etc. Men folk i städer har inte behov av detta därför tror jag att bilen kan bli en succe. Flera konkurrenter i denna klass kommer att dyka upp. Visst är det så att sydeuropeiska journalister är ovilliga att rösta på icke europeiskt/eller bilar som inte är från sydeuropa. Men Toyota har klarat det förut med Yaris och Prius. Att Prius inte gick vidare tror jag beror på dessa sydeuropeiska journalister, den bilen borde varit med med sin teknik. Skulle vara kul att få läsa hur de sydeuropeiska journalister och andra röstat på prius hur poängen fördelats. Kan redaktionen presentera detta?

#1
Niklas
2009-11-09 22:09

Polo och cykelbilen
Polo har ingenting, absolut ingenting så hur skulle den kunna vinna?
Kanske om det är lika tomt också hos den som röstar?
Lika barn leka bäst som det sägs…

Och kantiga fotbollen, cykelbilen, de berömda innovationerna är en följd av att bilens storlek tvingar fram specialkonstruktioner som annars varit totalt onödiga, är det verkligen ÄKTA innovationer och inte SKAPADE innovationer i avsikt att göra sig märkvärdiga men som i praktiken betyder ingenting för bilens utveckling i stort, utan endast för stadsbilarnas utveckling.
Och alldeles bortsett från det så är detta just en stadsbil och kan varken jämföras med eller konkurrera med allmändugliga bilar.
En skojig leksak för miljonärer…
Mittkonsolen liknar en del Opel Signum 2 och den instrumentpanel framför passageraren Toyota bröstar sig så för påminner misstänkt mycket om Opel Rekord D 1972… innovation?
I en värld där hela planeten är en stor stad skulle detta vara en mycket lämplig modell, men där är vi lyckligtvis inte, även om vissa ondskefulla typer strävar dit, så när nu… lilla lådan kanske vinner så är det helt fel bil.
Opel Astra är den enda seriösa bilen som har ALLT och är därmed den enda som bör vinna.
Och trots GM kommer nog Astra att vinna i alla andra sammanhang ändå hur rösterna än faller här.

#1
EH
2009-11-13 08:42

IQ. Slö, bullrig, oanvändbara baksäten, plastig, ful, inte snål för storleken, varnar för obältade i baksätet när det är tom, inget bagage, extremt dyr, plastig leksaksinredning, inget stöd för foten, vill hela tiden att man ska köra på en väldigt låg växel emellanåt t ex 3:an i 90 och 4:an i 130 eller hur faan det var på slät motorväg, beter sig lustigt både på grus och asfalt, vid en krock så flyger troligtvis den i iväg, stötig så man nästan skiter på sig. Har säkert missat en del om denna unika bil, det positiva är att min nästan 30 år gamla Volvo 240 känns som en modern sportbil i jämförelse. Och har ni sett ändröret på lyxmodellen av IQ? Haha!

#1
Roy
2009-11-14 17:19

I sitt inlägg så utvecklar Niklas bland annat idéer som sammanfaller med mitt tänkande. Man får skilja på äkta innovationer och vad som ser ut som innovationer. Nya idéer är inte alltid innovativa i ordets rätta mening.

#1
BRUM
2009-11-21 18:46

Det unika med IQ måste vara att det är en liten slö skitbil som kostar som en stor bil och dricker mer än många stora bilar med större och piggare motor, IQ borde dricka jävligt mycket mindre än dem om.
Fick torkvarva helvetet när jag körde i bilkö i lätt uppförsbacke, och inget bagage till extrakopplingar...

#1
BRUM
2009-11-22 22:39

Glömde skriva att baksätet i IQ troligvis inte ens rymmer obältade spädbarn. Och hur säkert är baksätet, gissar på att bilen är stenhård för att klara smällar, inte bra. Men allt möjligt farligt skräp av dålig kvalitet har fått utmärkelsen årets bil genom åren...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.