Bild
Nästa artikel

Årets Bil 2009 heter Opel Insignia

VINNAREN ÄR UTSEDD:

Årets Bil 2009 heter Opel Insignia. Den vann titeln med minsta möjliga marginal - en poäng före Ford Fiesta.

Opel har inte vunnit någon Årets Bil-titel sedan 1987 då segraren hette Omega. Men det har varit nära. För två år sedan var Corsa tvåa, bara två poäng från segraren Ford S-Max. Nu blev förhållandet det omvända mellan de två märkena.

Insignia efterträder Vectra och börjar säljas i Sverige efter nyår. Med sin nya bil tar Opel ett stort kliv mot höjderna i mellanklassen. Designen är elegant, även om de svepande linjerna gör det lågt i tak i baksätet. I början finns bara två modeller, halvkombi och sedan. Nästa år kommer en kombi som har bättre utrymmen för en familj.


Att 20 av Årets Bil-juryns ledamöter röstade på den nya Opeln som segrare har säkert även tekniska orsaker. Insignia kan utrustas med en hel del ny och användbar teknik, exempelvis Opel Eye som kan "läsa" fartskyltar och väglinjer. Adaptiva strålkastare som ändrar ljusbild efter omgivning och fart går också att köpa till, liksom fyrhjulsdrift och ställbara stötdämpare.
Det finns flera motorer i programmet, från 140 hk och uppåt. Priserna börjar på 202 900 kr.


Årets Bil har utsetts i 46 år och Opel har bara vunnit två gånger tidigare, med Kadett 1985 och Omega 1987. Tvåan Ford har däremot tagit fem segrar tidigare.
I tävlingen om Årets Bil 2009 deltog från början 37 nya bilmodeller. Sju av dessa gick till final efter en första omröstning.
Juryn består av 59 motorjournalister från 23 europeiska länder. Tävlingen arrangeras av sju ledande motortidningar: Vi Bilägare, engelska Autocar, italienska Auto, spanska Autopista, holländska Autovisie, franska l´Automobile och tyska Stern.


Här är resultaten från årets omröstning:
1) Opel Insignia, 321 poäng
2) Ford Fiesta, 320
3) VW Golf, 223
4) Citroën C5, 198
5) Alfa Romeo MiTo, 148
6) Skoda Superb, 144
7) Renault Mégane, 121.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders
2008-11-17 15:29

Inte sur för att jag gissat fel, men i alla fall lite förvånad! En bil som ser halvtrist ut, som definitivt kommer att floppa, i alla fall i Sverige för det gör de flesta bilar från Opel. En bil som drar mer soppa och är tyngre än sin företrädare.
Kanske hade den dåligt motstånd. Kanske har jag fel, men denna Årets Bil kommer att ställa in sig i raden av "Årets-Bil-floppar" som Simca 1508, Rover 3500, Ford Scorpio, Opel Omega, Peugeot 405 och liknande.

#1
J.W
2008-11-17 15:34

Halvtrist, möjligen på bilden ovan. I verkligheten riktigt snygg. Tror kanske inte på succé, men långt ifrån flopp. Jag tror du har fel Anders.

#1
Shogun
2008-11-17 16:12

Jag tror att rätt bil vann, Opel och GM behöver det här. Men säljer bilen i Sverige när den säljs av Saab ? När alla Saabnissar kommer in i Saabhallen tittar de lite föraktfullt på bilen och fnyser att de är en dålig bil. Samtidigt som nya Saab 9-5 baseras på samma bil, men det tänker inte Saabnissen på. Han ska ha en svensk bil (tillverkad i Tyskland) tänker han på det ?!
Men ute i den stora världen utanför ankdammen så kommer Insignia att sälja tror jag.
Även om jag själv hade nya Honda Accord som favorit. Med dieselmotorn den är mumma.

#1
Saabnisse
2008-11-17 18:41

För en gångs skull tror jag att du kan ha rätt Shogun, men man vet ju aldrig.
Det ser ju ut att vara en trevlig bil och kanske en bil som verkligen vänder på Opels siffror.
Jag tror nog att de kombinerade Saab-Opel säljarna blir tvungna att framhålla den här bilen.
När nya 9-5 kommer, vilket verkar dröja ett tag, så kommer den nog att avvika så mycket från Insignia, både prismässigt och övrigt, att den nog vänder sig till en annan grupp köpare.

#1
Raphael
2008-11-17 19:06

Att välja en såpass stor bil istället för en klimatsmart småbil är för mig förvånande. Men, med avsaknad av stora tyska konkurrenter, en väl speciell italienare, och fransmännen splittrade på två val, så var väl Insignan något av "minsta gemensamma nämnare". Min gissning är att de skandinaviska och tyska rösterna främst gick till den, medan sydeuropeerna gav höga betyg åt Fiestan.

#1
SAABRolle
2008-11-18 00:14

Har tittat runt lite bland dagstidningarna.Ganska märkliga reaktioner.
"Ford bara ett poäng efter" än sen då? Opel vann ju, stark jobbat GM som satte alla andra på plats. Äntligen en riktig bil istället för all italiensk o fransk smäck.

#1
Sven
2008-11-18 02:46

Denna "tävling" har helt spelat ut sin roll. Inte en kommentar i någon annan media än de som själva deltagit. Att bli årets bil brukar faktiskt betyda att man kommer få det svårt...i varje fall i Sverige. Tex. Fiat 500 har ju floppat rejält, Ford S-Max har först nu börjat sälja rejält, Renault Clio håller på att försvinna. som sagt att bli årets bil betyder inget...

#1
Roy
2008-11-18 13:28

Nåja, Sven, årets bil har faktiskt omnämnts i Dagens Nyheter och i Auto Motor & Sport. Säkert i fler andra tidningar.
Sen kan man verkligen diskutera hur stor genomslagskraft denna utnämning har i praktiken.
Jag tycker nog att Vi Bilägares tester är mer utslagsgivande.

#1
Morgan
2008-11-18 13:29

Helt klart rättbil.Tror inte det här blir en flopp.
Opel har aldrig byggt en "dålig"bil,
därför förtjänar opel att ha en egen säljorganisation i Sverige.
De flesta som har åsikter om detta märke har nog aldrig ägt en Opel.

#1
Miljövän
2008-11-18 13:56

Syn Fiestan är en mer modern, prisvärd o klimatsmart bilmodell, och min favorit. Provsatt en häromdagen - den var oerhört rymlig = damsko! Undrar när dessa bilar kommer som miljöfordon?? Varför inte skriva mer om det (CO2-halt mm),kära biljournalister?

#1
Anders
2008-11-18 17:30

Till Morgan: Har Opel aldrig byggt en dålig bil??? Årets bil 1987 blev Opel Omega - resten står skrivet i historieböckerna om den bilen...

#1
S-E S
2008-11-18 17:52

Who cares? Årets bil har sällan visat sig vara ett bra val. Undvik den.

#1
Peter
2008-11-18 21:02

går man in på Opels egna hemsida och plockar ihop denna Insignia med snyggare fälgar än på bilden ovan så är det som en helt ny bil!
Vansinnigt fin bil och enligt mig helt rätt bil till att vina titeln!

#1
Martin
2008-11-18 21:54

Kombin vill jag ha så fort den kommer nästa år. Opel är byggkvalitet, driftsäkerhet, körglädje och komfort. Allt till ett konkurrenskraftigt pris. Grattis Opel! både till utmärkelsen och till en riktigt fin bil!

#1
Sven
2008-11-18 23:18

Efter att ägt över tvåhundra bilar av olika märken och modeller sedan 1971, samt ha arbetat många år som specialist inom bilsektorn så blir man väldigt trött på alla dessa märkestallibaner!

#1
Gunnar
2008-11-19 10:25

Att Opel blir floppbilar i Sverige är helt och hållet Saabförsäljarnas förtjänst. Hela organisationen är genomrutten. Många av de fel som främst rör Omegorna, beror på dålig service/bemötande. Har själv haft ett antal Omegor utan några som helst problem. Jag har dessutom kört ett antal tjänstebilar av den modellen, även dessa utan problem.
Dock har jag hört av kollegor som fått elektroniska problem med sina bilar, att Opelverkstaden misslyckats med att få ordning på problemen (-04). Det kan dock nämnas att en av dem passade på att besöka en Opelverkstad i Tyskland, som fixade det elektroniska på mindre än en halvtimme. Bilen har gått klanderfritt sen dess.
En sak är dock säker; Jag kommer aldrig att köpa en Opel så länge de säljs under samma tak som Saab.

#1
Morgan
2008-11-20 23:00

Till Anders.
Har ägt fyra Omegor 89 2,0 ,91 2,6,
96 2,0 16 och 2000 2,2 16.
Har aldrig krånglat. Det jag bytt på är bromsskivor och klossar samt vattenpump vid kammremsbyte.
Så inte kan jag kalla dessa bilar en flopp.
Morgan

#1
ac
2008-11-21 15:03

Gunnar: Vet inte hur man kan skylla på Saab-försäljarna, när det ibland var Saab som flyttade in hos Opel och många idag har flera andra olika märken. Sen hänger jag inte med ditt förvirrade snack. Du har haft flera Omegor. Jaha, men du skulle ju inte köpa Opel så länge både Saab och Opel ingår i GM. Och har det ju gjort i snart 20 år. Så hur hänger det ihop? Ägde du samtliga Omegor mellan 86 och 89? Varför bytte du så ofta? Du säger dessutom att felen på Opel beror på dåligt bemötande och service. Hur vet du det? Du påstår ju att du inte haft problem med dina bilar. Eller det är som vanligt grannens morsas syrras kompis som kände en som blev dåligt bemött på en verkstad och därmed är samtliga Opel-verkstäder värdelösa?

#1
Gunnar
2008-11-25 14:22

Omegan fanns som bilmodell mellan 88-2004. Vart ifrån du fått föreställningen att jag bytt bil ofta vet jag inte. Men faktum är att de bilar jag haft varit tjänstebilar. En del av dessa har jag köpt loss som andrabil, andra har bekanta köpt.
När det gäller Opelförsäljarna, styres de helt och hållet av Saab, och varför ska jag betala mer i ränta om jag köper en Opel i stället för Saab? Varför uppmanas man att vänta till nya Saab 9-5 innan man slår till på en Insignia?Varför göms Oplar undan i utställningshallarna?De
syns sällan i skyltfönstren, dessutom brukar Oplarna gömmas längst bak eller i en mörk del närmast intill skyltfönsterhallarna.
Dessutom försöker försäljarna dölja likheterna hos Opel Vectra och Saab 9-3, samtidigt som man försöker förmå den tänkta Opelkunden att köpa en Saab istället.
Dessutom, har man lämnat bilen till service, har man alltid fått en Saab som lånebil trots att man alltid begärt att få en likadan bil som den man har.
En sak är säker och jag upprepar det att jag inte kommer att köpa någon ny Opel om nu även Isignian göms undan på samma sätt som övriga Oplar.
Har du någonsin sett en Opelannons som handlar om nya Vectra eller Astra inte ens Corsa annonseras, och om den annonseras göms den i ett hörn på en helsidesannons på Saab.

#1
j.w
2008-11-26 10:53

I Göteborgs-posten har det annonserats hur många gånger som helst med enbart Opel. Dock håller jag med dig Gunnar, att på ett flertal ställen har man ställt Oplarna på bakgården, och det finns enbart intresse för Saab.

#1
Tjänstebilsförare
2008-11-27 11:33

Riktigt spännande och snyggt alternativ som nästa tjänstebil. Jag kör många mil och är speciellt intresserad av 160hk diesel med det omtalade ergonomiska förarsätet.

#1
Bilparksansvar
2008-11-28 13:38

Ingen direkt ful bil men fel märke. Har hand om en bilpark på ca 30 bilar och måste säga att franska bilar och Opel tillhör bottenskiktet vad gäller kvalitet. Tror inte detta blir någon storsäljare,om inte Opel nu ryckt upp sig vad gäller kvaliten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.