Bild
Nästa artikel

Här är kandidaterna som kan vinna Årets Bil

Nyheter

Volkswagen Polo tog hem titeln Årets bil 2010. Kan juryn - där Vi Bilägare är med - kanske få fram en svensk vinnare i år? Här är kandidaterna inför 2011 års upplaga av Årets Bil.

Årets bil, eller Car of the Year, är ett internationellt pris som delas ut varje år av en jury beståendes av motorjournalister från 23 europeiska länder. Marianne Sterner representerar Vi Bilägare i juryn.

I fjol vann Volkswagen Polo Årets Bil och året innan dess var det Opel Insignia som säkrade segern. I år finns det flera intressanta segerkandidater och kanske kan de svenska bidragen i Saab 9-5, Volvo S60 och Volvo V60 blanda sig in i kampen om förstaplatsen.

Här är samtliga kandidater. Titta på listan, analysera förutsättningarna och diskutera gärna vilken kandidat du tror på i kommentarsfältet:

Alfa Romeo Giulietta
Audi A1
Audi A8
BMW 5-serie
BMW X3
Chevrolet Spark
Citroën C3
Citroën C4
Citroën DS3
Dacia Duster
Fiat Doblò
Ford C-Max/Grand C-Max
Honda CR-Z
Hyundai ix35
Jaguar XJ
Kia Sportage
Kia Venga
Lexus CT200h
Mazda 5
Mini Countryman
Mitsubishi ASX
Nissan Juke
Nissan Micra
Opel Meriva
Renault Wind
Saab 9-5
Seat Alhambra
Suzuki Kizashi
Suzuki Swift
Volkswagen Touareg
Volkswagen Sharan
Volvo S60
Volvo V60
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Raphael
2010-07-21 14:21

Jag tror på Alfa Romeo Giulietta eller Citroën DS3.
Alfan därför att den sätter en ny standard för säkerhet i sin klass, och det är på många sätt en väldigt bra bil och dessutom med förföriska former som brukar locka juryn.
DS3 för den lockar med flärd och personliga former i ett kompakt format.
Volvo och SAAB gör för dyra bilar för juryn, som brukar premiera små till mellanstora bilar i vardagssegmentet.

#1
Greger
2010-07-21 14:29

Hoppas för Guds skull! Att Saab inte vinner... Med tanke på att Årets Bil brukar vara rena rama skämten (speciellt vinnarna på 80-90-talen).
Snälla Motorjournalister låt Dacia Duster vinna! ;-)

#1
peter
2010-07-21 15:33

Tror det blir jämt mellan Sharan o Alhambra...
Nä, skojar...C3, A1 eller Meriva tror jag...mest Meriva faktiskt.

#1
Arne L
2010-07-21 15:51

Det bör stå mellan Merivan och Kia Venga. Båda är bra bilar och lätta att stiga in i speciellt för äldre och större personer.

#1
Calle
2010-07-21 15:52

V60 - i alla fall om Svensson får bestämma! Lagom stor o miljöbil under 120 g/km, men tyvärr troligen för dyr.

#1
Roy
2010-07-21 17:22

Uppifrån och ner så tror jag följande kan bli aktuella:
Citroën C3 - udda idéer i rymlig bil till vettigt pris
Jaguar XJ - genuin och skööön
Lexus CT200h - äkta lyx i Golf-klassen med riktig, beprövad hybridteknik
Opel Meriva - vidareutvecklad, utmärkt rymlighet med udda och praktisk dörrlösning.
Tror mest på Opel Meriva eller Citroën C3.
(Men det finns alternativ som jag inte är så bekant med.)

#1
Jes
2010-07-21 17:53

Min favorit är; Volkswagen Touareg ... men ack så dyr.

#1
Lasse
2010-07-21 19:08

Kia Ceed självklar vinnare. Men det blir väl ngt udda märke som vinner, de bjuder väl på något gott till alla journalister.

#1
Lägerleffe
2010-07-21 19:18

En f.d. ihjälslagen bil från en avliden tillverkare som återuppstått till följd av heroiska insatser är väl både en nyinnovation och prisvärd vinnare i år. Att det dessutom är en snygg, läcker, stensäker och körglad limo från Trollhättan gör väl inte saken sämre. Heja 9-5!!

#1
Hasse
2010-07-21 20:30

Årets Bil - Suck!...
1968 - NSU Ro 80
1976 - Simca 1307
1977 - Rover 3500
1979 - Chrysler-Simca Horizon
1980 - Lancia Delta
1984 - Fiat Uno
1986 - Ford Scorpio
1987 - Opel Omega
1995 - Fiat Punto
2004 - Fiat Panda
2008 - Fiat 500

#1
Jan E
2010-07-21 21:26

till Hasse 1968 - NSU Ro 80
1977 - Rover 3500
1984 - Fiat Uno
1986 - Ford Scorpio
1987 - Opel Omega
1995 - Fiat Punto
2004 - Fiat Panda
2008 - Fiat 500
och vilken av de bilarna var så dåliga ?alla blev inte storsäljare här uppe i norr men i övriga europa.Har haft citroen xm ,opel omega, vill gjärna ha en insignia 3 st kanonbilar,,ps citroen xm otroligt komfortabel och rätt felfri och rostfri citroen har ett oförsänt dåligt ryckte bra för andrahandköparna men inte för citroen....

#1
Jörgen
2010-07-21 23:11

Jag röstar på Alfa Romeo Giulietta och skiter i vilka den tävlar emot: har ni inte sett den!?

#1
marre
2010-07-21 23:41

säger bara detta SAAB 9-5

#1
Patrik
2010-07-22 09:25

Jarl, har du ens tittat på den nya 9-5:an?
Om det finns andra bilar i den klassen med, så bör väll ändå även Saaben vara med eller?
Att Volvo o Saab gör för dyra bilar är ju befängt, VW, Audi, Skoda, Toyota, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Mercedes, och ett antal fler märken ligger i samma prisklass, eller tom över. Många av de sk billiga märkena är dyrare när man plockat på all utrustning som är standard på de Svenska märkena. Varför ni andra svenskar inte kan vara stolta över våra inhemska märken??
Jag tycker förra årets bil är en av de få som verkligen var och är förtjänt av titeln hittills, en riktig fullträff är Polon, och helt underbar trots sin litenhet. Den är större än vad man kan tro, första Golfen är mindre som jämförelse.
Hoppas på en Svensk detta år, både Saaben och Volvon är riktigt, riktigt fina.

#1
SLi
2010-07-22 09:27

Jag tror att Alfan har de egenskaper som behövs för att ta hem spelet; säker och snygg, men framförallt för att Alfas modeller alltid skiljer sig från den stora gråa massan.

#1
Stig
2010-07-22 11:47

Årets bil har nästan alltid varit floppar och kommer säkert att vara det också nästa år. Den samlade motorjounalistkåren är inget mindre än en flock höns som i inbördes beundran framhäver sina "meriter" att alltid ha valt en kandidat som sedan visat sig vara sub-standard.
Lägg ner hela projektet, det är åndå marknaden som bestämmer vilka bilar som är bäst.
Det har jag gjort med Subaru sedan över 20 år

#1
S-E S
2010-07-22 12:16

Vilken kandidat tror du på? Eller vilken kandidat har du förtroende för? Jag tror på AUDI A1 som vinnare vilken jag också har förtroende för, men journalisterna väljer nog i stället en bil som folk har råd med som till exempel AUDI A8, BMW 5-serien, VW Touareg eller varför inte en Ford C-Max med däckdimension 235 45 18 96Y till 3500 kr per däck. Ska det vara årets bil så ska man vara ensam som ägare.

#1
Sigge
2010-07-22 14:03

Någon som vet när Jarl kommer skriva en vettig kommentar?

#1
Greger
2010-07-22 14:41

@Sigge - Jarls (förmodat) låga ålder hindrar honom från att kunna skriva någon vettig kommentar än så länge...

#1
Palle
2010-07-22 14:42

Har följt debatten en längre tid och så vitt jag sett har inte "Jarl" skrivit ngt vettigt på många månader. Jag tror att han är en avundsjuk tonårng som saknar körkort där hans föräldrar kör en riktigt risig Toyota av 2007 års modell...

#1
Markus
2010-07-22 14:58

Visst vore det kul om Saab 9-5 vann.
Jag kan tänka mig att ge Chevrolet Spark en bra placering av ett enda skäl:
Det är ju ersättaren för Chevrolet Matiz, och att den skitbilen försvinner från bilhallarna borde vara värt ett pris i säg!

#1
Saabnisse
2010-07-22 14:59

Jag tror inte att Alfan har någon chans, den bjuder inte på mycket nytt förutom ett vackert skal.
Den som har lite större chans är nog Meriva, den har ju ändå intressanta bakdörrar.
Men det är kanske lite tidigt att välja en Opel igen?

#1
Greger
2010-07-22 16:29

@Palle - "Toyota av 2007 års modell". Allt tyder på en Yaris...

#1
Hasse
2010-07-22 21:47

Då kanske du hunnit ta körkort, så att du kan provköra den Jarl...

#1
Hasse
2010-07-23 00:32

Hoppas bara att färdtjänsten kör Saab 9-5 då! ;-)

#1
Roy
2010-07-23 01:00

Visst är det kul när folk (eller vad de ska kallas) håller sig till ämnet (vad nu det var)...

#1
Andreas
2010-07-23 19:39

Om det blir en Svensk vinnare så lär det bli Volvo V60. Den är lagom stor, finns som miljöbil, och kommer att attrahera många.
Saab 9-5 har inte en chans. Var och tittade på den idag och inredningen håller dålig klass, den är för stor och svulstig.

#1
tage
2010-07-25 01:28

Om förnuftet får råda: Självklart Opel Meriva.

#1
Svensk Patriot
2010-07-27 00:12

Motorjournalisterna skriver mest bara om "koldioxidutsläpp". Vi bilägare m.fl. har med det ordet på snart varenda sida i tidningen. Så förmodligen vinner den bil som tar minst bränsle - hur dålig den än är i övrigt.

#1
Dan
2010-07-27 12:36

Svensk patriot; Ja man kan ju hoppas att den bränslesnålast vinner! Det vore bra!

#1
Svensk patriot
2010-07-28 12:35

Ja. Om det är en bra bil...inte bara ett lågt koldoxidutsläpp. (Glöm bara inte att det vi alla andas ut är just koldioxid!)

#1
Marcus L
2010-09-15 10:50

Alfa Romeo Giulietta för sin motorteknik, design och körkänsla. Volkswagen Sharan för sin smarthet, effektivitet och bränsleförbrukning.

#1
Överåringen
2010-09-15 19:08

Troliga: Meriva. Lexus CT200H. Sharan. Sportage. Venga. A1. V60/S60 kanske men inte troligt. 9-5 nej nej nej.

#1
Adam
2010-09-16 01:38

Saab 9-5 är en snygg och bra bil men den har ju redan vunnit årets bil som Opel Insignia... Tyvärr är den antagligen inte tillräckligt nyskapande.
Jag tror på Alfan, dels för att italienska bilar brukar vara populära hos juryn och dels för att det är en mycket snygg säker och vettig bil.

#1
S60
2010-09-16 12:39

S60 är en värdig vinnare! Snygg utstickande design som faktiskt enligt mig slår "fintyskarna". Bra motor alternativ med en Drive å väg och säkerhet som det förslår...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.