Bild
Nästa artikel

Topplista november 2009: Mest sålda bilarna

Nyheter

Två svenskar, två tyskar och en sydkorean - det är de fem mest sålda bilarna i Sverige. Vilken säljer mest? Se topplistan med de 313 mest sålda modellerna.

I topp av försäljningen i Sverige återfinns två svenska bilmodeller: Volvo V70 och Volvo V50.

Volvo V70 är överlägsen ledare med 83 procent fler sålda bilar än tvåan Volvo V50.

Golf nära andraplatsen
Därefter placerar sig Volkswagen Golf - med bara 267 färre sålda än Volvo V50.

Bland de tio främste finns också Saab 9-3 med 4 229 sålda bilar.

Det kan dock jämföras med förra årets novemberförsäljning av modellen som var 11 946 bilar.

Topplista för personbilar hittills i år:
(Förra årets motsvarande försäljning inom parantes.)

Volvo V70II 18 560 (20 364)
Volvo V50 10 107 (10 709)
VW Golf 7 932 (10 442)
VW Passat 7 669 (5 565)
Kia Cee'd 5 466 (3 291)
Ford Focus 4 779 (5 919)
BMW 3-Serie 4 696 (3 992)
Audi A4 4 339 (7 019)
Saab 9-3 4 229 (11 946)
Toyota Avensis 3 762 (2 827)

Därefter:

Toyota Yaris
Skoda Octavia
Peugeot 308
Skoda Fabia
Audi A6
BMW 5-Serie
Renault Megane
Saab 9-5
Volvo XC60
Ford Mondeo

Diskutera: Som väntat? Någon överraskning? Någon som förtjänar mer försäljning?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Reidar
2009-12-01 19:19

Om V50 är svensk är alla andra imposrtbilar det oxå.

#1
WillyNilly
2009-12-01 19:55

Det tycks vara så att Sv Volkswagon vill inte riktigt satsa på SEAT.Leon och Altea är två fina bilar men när ser man reklam i Sv tidningar?Inte konstigt att bilarna säljs bra i bl a Tyskland ,Danmark och England.Annonserna (och positivta bedömningar i motorpressen) skapar intresse.Jag har framför mig Engelska 'What Car?'Tio helsidors annons om Exeo!!!!

#1
Mythbuster
2009-12-01 20:51

Reidar.Hur resonerar du nu? Är då inte H&M, Ikea m.fl svenska. Utvecklade i Sverige men produkten tillverkad utomlands.

#1
Perra
2009-12-02 00:57

Om inte Volvo säljs mest i Sverige för att den är just svensktillverkad, vet jag inte riktigt vad det beror på! Hemmablindhet och gammal vana, kanske?

#1
Emme
2009-12-02 01:09

Perra: Det är väl inte så konstigt? Konstigt att det säljs mest tyska bilar i Tyskland..

#1
Pelle
2009-12-02 11:36

Perra, eller för att folk faktiskt tycker att det är en bra och prisvärd bil?

#1
Kalle
2009-12-02 12:18

Perra, Volvo säljer bra för att svenskarna är enkelriktade och köper Volvo för det hade far och farfar osv. De vet inte om att det finns bättre alternativ.
Sedan så är det tack vare alla tjänstebilar som Volvo säljer bra. Det är inte tjänstebilsförarna som väljer bil utan företagen. Om tjänstebilsförarna fick välja fritt skulle bilar som Audi och BMW ligga högre upp på listan.

#1
Kalle
2009-12-02 12:22

En sak till som gör att Volvo säljer bra är alla prisdumpningar som de gör. Ingen Volvo säljs till "normalpris" utan kraftigt rabatterade. Har inte Volvo en viss procent av marknaden så dumpar de priserna tills de har det. Inte så kul för de som köpt till "normalpris" då detta även dumpar andrahandsvärdet.

#1
Pelle
2009-12-02 13:16

Kalle, det är lätt att vara självcentrerad. Bara för att DU tycker det finns bättre alternativ, betyder det knappast inte att alla andra gör det.
Sedan med tjänstebilar. Varför kontrar inte BMW, Audi mfl för att få upp sina tjänstebilsvolymer då? Jag menar, Volvo har ju knappast specialavtal med staten om förmånsvärde etc.

#1
Pelle
2009-12-02 13:25

En kommentar till. En anledning till att många kör Volvo som tjänstebil är att man får en V70 med hysad utrustningsnivå för maxgränsen som många företag satt upp (vilket jag tror brukar vara 7.5 basbelopp, dvs 318.000kr.) Detta belopp räcker inte ens till grundpriset för den billigaste 5-serien (520i sedan). Den billigaste A6'an kostar 300.600 (2.0 Sedan). Avanten kostar 316.000kr.
Vill t.ex BMW nu ha en större del av tjänstebilskakan får de helt enkelt sänka priserna. Enkel matematik.

#1
FRANK
2009-12-02 13:43

Topplistan visar bara att de bilar som bäst uppfyller behoven här i Sverige och är mest prisvärda säljer bäst. Men är tio i topplistan är rätt. Textförfattare Fredrik Diits Vikström anger att Golf är nära andraplatsen med bara 267 färre bilar sålda än Volvo V50, Jag får skillnaden till 2175 om nu antalet som anges först i tabellen är årets försäljning.

#1
Pelle
2009-12-02 13:49

Topplistan stämmer. Fredrik har kollat på fel kolumn. 267 bilars skillnad mellan V50 och VW Golf var det förra året.

#1
Kalle
2009-12-02 14:01

Pelle, det är ju det jag menar att företagen styr vad tjänstebilsföraren får välja. De anställda vill troligen hellre ha en A6, 5-serie eller E-klass istället för en V70 men får inte pga företagets regler.
Alltså listan visar inte entydigt vad folk vill ha för bil utan bara vad som säljs.

#1
Pelle
2009-12-02 14:05

"Alltså listan visar inte entydigt vad folk vill ha för bil utan bara vad som säljs."
Jo, så är det ju med allt. Jag vill hellre ha en Aston Martin DBS än den bil jag har, det syns nog inte heller i några listor.

#1
Calle
2009-12-02 15:23

Vad många inte vet är att; De flesta tjänstebilsåkare har bruttofinansiering av sin bil, dvs inköpspriset spelar stor roll och påverkar naturligtvis det månatliga löneavdraget. Då tar de smarta ut en prisvärd bil t ex en ca 50 000:- billigare Mondeo/Focus än motsv Volvo.

#1
Kalle
2009-12-03 12:56

Calle, det stämmer att många har bruttofinansiering av sin tjänstebil. Har eget företag och då får ju jag också samma upplägg. Dvs ju mer bilen kostar desto mindre av företagets pengar kan jag lägga på min lön.
Trots det tror jag inte många tänker på detta utan prioriterar en lite dyrare bil. Om de skulle ta pengarna ur egen ficka så är det ju skattade pengar och då svider det mer.
Därmed är tjänstebilsmarknaden mkt viktig för Volvo.

#1
Teamet
2009-12-07 17:16

Ja marknaden i Sverige fungerar på detta vis. Volvo är populärast, nischar sig bra mot företag osv.
Vill bara kommentera : Varför BMW o Audi inte kontrar med prissänk till tjänstebilarna, man tar igen det inom övriga EU främst i Tyskland som är största marknaden inom EU.
Däremot sett över en 10 års period så har faktiskt Volvo minskat i andel bit för bit.
t.ex så är Toyota största märke i Norden, dom är visst störst i hela världen med.
Åter till Sverige, där är Volvo marknadsledande, ingen kan säga något annat.

#1
Jimmy
2009-12-22 16:17

Härligt att se Mondeo och Focus i toppen.. Nåja, kanske inte rakt av, men det är trots allt de bilarna som V70 och V50 till stor del bygger på. Frågan är varför svenskarna är så villiga att slänga ut så mycket mer pengar för att få ett Volvo-märke i fronten och lite pösigare fjädring? Kanske någon sorts patriotism? Gammal vana? Att passat ligger så högt upp är ganska förvånande, då nästan alla andra bilar i klassen är både bättre och billigare...

#1
Christer W.
2009-12-22 22:26

"Frågan är varför svenskarna är så villiga att slänga ut så mycket mer pengar för att få ett Volvo-märke i fronten och lite pösigare fjädring?!"
Du tror alltså på fullaste allvar att det är det enda som skiljer en Mondeo från en V70? Du skulle bara veta. Jag arbetar för en underleverantör till bilindustrin (vi levererar ett flertal av de tillverkare som bygger bilar i europa, inklusive tyska märken) och jag har hyfsat bra koll på vad som skiljer mellan V80 och Mondeo, och det är betydligt mer än vad gemene man verkar tro.

#1
Christer W.
2009-12-22 22:27

V80 skall naturligtvis vara V70.

#1
Sund
2009-12-23 16:53

Varför skriver man V70II och inte anger generationerna på andra märken? Säljer man fortfarande V70I?

#1
Jimmy
2009-12-24 02:48

Jag tror nog att gemene man verkar tro att det är betydligt mer skillnad på Mondeon och V70 med tanke på att de faktiskt betalar de extra pengarna. Och nej, jag tror givetvis inte på fullaste allvar att det endast är märket i fronten och en pösigare fjädring som skiljer bilarna åt. Men jag vet själv att jag aldrig skulle lägga de extra pengarna själv, för det man får extra i en Volvo (och tappar).

#1
Christer W.
2009-12-25 16:30

Köpte ny bil för litet tag sedan. Provade Mondeo (samt en herrans massa andra bilar) under urvalsprocessen. Betalade gärna det lilla extra jag fick betala för min V70II 2.4D jämfört med Mondeon. Kändes som att sitta på en kyrkbänk var det första jag tänkte när jag satte mig i den. Tänkte massor med annat under provkörningen, men det behöver jag inte dra här.

#1
Sven
2010-01-07 23:02

BMW,Audi, som Combi?
Är det bra?

#1
sven
2010-04-18 01:56

ne de är ju bättre å köpa massa skit från japan å sånt istället för att gynna svenska marknaden. volvo is best fuck the rest!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.