Bild
Nästa artikel

20 mest sålda - i USA och Sverige

Nyheter

Bara en enda modell finns med på både den amerikanska och svenska topplistan för de 20 mest sålda bilarna under 2009.

Den amerikanska bilmarknaden skiljer sig stort i jämförelse med den svenska.

En gemensam modell
Det kan lugnt konstateras efter en snabb granskning av topplistorna för de mest sålda bilmodellerna under 2009.

Endast en modell återfinns på båda den svenska och den amerikanska topplistan för de 20 mest sålda modellerna - Ford Focus.

Topplista USA:
Källa: Examiner.com







1.




Ford F-Serien: 413 625




2.



Toyota Camry: 356 824




3.



Chevrolet Silverado: 316 544




4.



Toyota Corolla: 296 874




5.



Honda Accord: 290,056




6.



Honda Civic: 259 722




7.



Nissan Altima: 203 568




8.



Honda CR-V: 191 214




9.



Ford Fusion: 180 671




10.



Dodge Ram: 177 268




11.



Ford Escape: 173 044




12.



Chevrolet Impala: 165 565




13.



Chevrolet Malibu: 161 568




14.



Ford Focus: 160 433




15.



Toyota RAV4: 149 088




16.



Toyota Prius: 139 682




17.



Hyundai Sonata: 120 028




18.



GMC Sierra: 111 842




19.



Toyota Tacoma: 111 824




 20.



Chevrolet Cobalt: 104 724


Topplista Sverige:

Källa: Bil Sweden







1.



Volvo V70: 20 532




2.



Volvo V50: 10 974




3.



Volkswagen Passat: 8 588




4.



Volkswagen Golf: 8 497




5.



Kia Cee'd: 5 989




6.



Ford Focus: 5 226




7.



BMW 3-Serie: 5 053




8.



Audi A4: 4 796




9.



Saab 9-3: 4 430




10.



Toyota Yaris: 4 150




11.



Toyota Avensis: 4 104




12.



Skoda Octavia: 3 883




13.



Peugeot 308: 3 442




14.



Audi A6: 3 045




15.



Skoda Fabia: 3 009




16.



Renault Megane: 2 923




17.



BMW 5-Serie: 2 773




18.



Hyundai i30: 2 658




19.



Ford Mondeo: 2 635




 20.



Saab 9-5: 2 606


Diskutera: Vad tycker du om den amerikanska listan?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Vroom!
2010-01-08 10:36

Hur många av bilmodellerna på USA listan är sammansatta utanför USAs gränser? - inte många av modellerna på topp 20... om någon överhuvudtaget!
Är det inte en nolla för mycket på plats 13 i den svenska listan?
Tror inte Peugeot 3008 har sålt SÅ många än...

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-01-08 10:53

Vroom!:
Helt rätt, där hade ett fel smugit sig in. När det gäller Peugeot 3008 så placerar den sig på plats 114 på den svenska försäljningslistan för 2009, med 282 sålda bilar.

#1
Josef Assadzade
2010-01-08 12:55

Jag tror inte att V70 är bästsäljare bland privatpersoner. Det är missvisande att blanda ihop privatköpta och företagsköpta bilar på en lista. Av 10 sålda V70 är endast 4 st sålda till privatpersoner.

#1
Jack Black
2010-01-08 13:06

Josef, jag är skeptisk till den siffran, men har Vi Bilägare den informationen tro?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-01-08 13:21

Bil Sweden har sedan några månader tillbaka även presenterat fördelningen för olika bilmärken mellan fysisk och juridisk person, det vill säga privatperson kontra företag, myndigheter, etc.

Det har man dock gjort med denna reservation:

"Den initierade kan ha synpunkter på att vi inte rensat registreringarna på juridisk person från så kallade bilhandlarregistreringar, men avsikten är att göra detta framöver."

Om vi ändå tittar på siffrorna, och då för Volvo som helhet, så ser fördelningen av nyregistrerade bilar ut så här:

Totalt: 33 921
Fysiska: 11 198
Juridiska: 22 723

Det innebär att ungefär 33 procent av Volvos kunder under 2009 var privatpersoner, vilket isåfall skulle stödja Josef Assadzade tes.

Bil Sweden presenterar för närvarande inte försäljningslistor för olika bilmodeller som är uppdelade mellan fysiska och juridiska personer.

#1
Jack Black
2010-01-08 13:24

Men är det inte så att många bilar som säljs till privatpersoner först registreras av bilhandlare, t.ex lagerbilar, och således hamnar i den juridiska gruppen?

#1
Jack Black
2010-01-08 13:43

Fredrik, har du siffror för andra märken, t.ex Audi, VW, BMW, Saab, Mercedes?

#1
mythbuster
2010-01-08 13:43

Ser man på BilSwedens uppdelningar mellan fysiska/juridiska personer så har både Volvo och VW 1/3 fysiska en 2/3 juridiska. För Kia nr 5 på listan är förhållandet omvänt. Teoretiskt innebär detta att Kia kanske t.o.m. kan klättra till plats nr 2 för fysiska personer. Dock enbart teoretiskt eftersom dessa värden inte särredovisas. Fast spelar detta nån roll? Väl värt är att tänka på andrahandsmarknaden med. Den har stor betydelse i val av bil för juridiska personer. Efter 2-3 år byts dessa bilar ut och totalkostnaden beror helt klart på värdet bilen har för beg. köparen.

#1
Jack Black
2010-01-08 13:46

"Väl värt är att tänka på andrahandsmarknaden med. Den har stor betydelse i val av bil för juridiska personer. Efter 2-3 år byts dessa bilar ut och totalkostnaden beror helt klart på värdet bilen har för beg. köparen."
Bra poäng där.

#1
Tommy
2010-01-08 13:49

Tydligen har Toyota Camry gått om Cheva Silverado så nu är det 1:a och 3:e platsen som utgörs av pickuper. Med hänvisning till mitt inlägg under miljöbilarnas skattelättnader. Men ändå. Hur mycket spelar det roll om vi köper miljöbilar om de amerikanska bilköparna inte bryr sig nämnvärt?

#1
Jack Black
2010-01-08 14:03

Andelen fysiska personer som köpt vissa bilmärken:
------------------------------
Audi: 21.2%
BMW: 24.7%
Dacia: 0% (0st!)
Ford: 36.8%
Hyundai: 57.8%
Kia: 69.4%
Mercedes: 30.2%
Saab: 21.1%
VW: 27.7%
Volvo: 33.3%
Snitt alla bilar: 40.2%
------------------------------
Antal bilar till fysiska personer:
Volvo: 13936
Toyota: 8171
Kia: 6506
VW: 6406
Ford: 4824
Peugeot: 4299
Renault: 4107
Skoda: 4102
Hyundai: 4102
Audi: 2581
BMW: 2805
Mercedes: 2312

#1
Jack Black
2010-01-08 14:16

Volvo sålde 42263 bilar i sverige 2009. Av dessa var 20532 V70 (dvs 48.6%). Antar man då att 33.3% är privatköpta blir det 6837st privatköpta V70.
-------------------------------
De enda bilarna som totalt sålts i fler ex i sverige är V50, VW Passat och VW Golf. Gör man samma antaganden för dess så har det till privatpersoner sålts 2379 Passat, 2354 VW Golf och 4156 Kia Ceed.
-------------------------------
Jobbigt att det inte blir mellanrum i inläggen för övrigt. Är svårt att få det att se vettigt ut då.

#1
Jack Black
2010-01-08 14:39

Fel ang. Dacie. Kollade på fel rad när det gällde Dacia. 74.1% som köpte Dacia var privatpersoner. Tyckte väl det var konstigt med 0st, men jag kollade på 2008 då 0st såldes till privatpersoner.

#1
Fredrik
2010-01-08 20:45

Ford Focus är väl två olika modeller i USA och Europa? Att säga att Focus hamnar på topplistan både i USA och i Sverige känns inte helt korrekt.

#1
PREEVIA
2010-01-08 22:51

Det är svårt att komma i topp på bägge marknaderna för bilar som bara säljs på den ena marknaden.
Renault, Peugeot and Citroen med flera säljer inga bilar i USA.Andra biltillverkare har modeller som inte säljs här och då blir det svårare att komma högt på bägge listorna.

#1
Henke
2010-01-10 03:54

Den Focus som säljs i USA har inte en skruv gemensamt med den som säljs i Europa, så jämförelsen haltar betänkligt.

#1
olle ström
2010-01-10 21:23

Tycker C1/107/Aygo undervärderas ständigt. Ligger på 11:e till 14:e plats i statistiken beroende på månad. De är ju likadana bilar. Men antagligen helt osäljbara i US trots en reell förbrukning på 0,45 med friktionsdäck i snö och köldgrader!

#1
Arbetare
2010-01-11 09:41

Det är onormalt många dyra modeller som säljs i Sverige jämfört med USA. Priserna på exempelvis en ny Toyota Corolla/ Honda Civic i USA startar på drygt 100.000 svenska kr. Inte konstigt att hälften av Sveriges bilparks består av av nya svindyra Volvo, BMW, Audi med flera och resten är gamla rostiga vrak eller riktigt små, fula, osäkra och billiga lågbudgetbilar. I Sverige tillhör man antingen den gruppen som har råd med en lyxbil eller så tillhör man den gruppen som letar bil för max 20000 på blocket. Regeringen måste se till att vanliga bilar som ex Corolla blir billigare här så vi får ut fler moderna och säkrare bilar i trafiken. Det är något som är fel med den svenska topplistan.

#1
Daniel
2010-01-12 12:20

Till Arbetare,
Arbetarna i usa tjänar betydligt mindre än svenska arbetare så bilpriserna är anpassade till amerikanska löner. Därimot är det riktigt billigt att köpa bil i usa om man tillhör medelklassen och har högre lön. jag håller dock med om att svenska bilköpare antingen köper lyxiga bilar eller billiga småbilar. det är ju lite konstigt eftersom sverige är landet lagom och vi därför borde ha betydligt mycket fler "lagom" bilar här som exempelvis corolla och sonata med flera

#1
Jimmy
2010-01-27 15:35

Nämnas bör kanske också att den Ford Fusion som finns med på US-topplistan inte är den Fusion vi har i Sverige utan en helt annan bil
Och som tidigare sagts är det skillnad på Focus och Focus...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.