Bild
Nästa artikel

Topplista februari 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Två Volvo och två Volkswagen toppar listan om Sverige mest sålda bilar. Därefter återfinns en modell som klättrar två placeringar. Vilken? Se hela topplistan.

På måndagen presenterade Bil Sweden bilmodellerna som nu säljer bäst i landet.

Volvo och Volkswagen dominerar

I topp återfinns ohotade Volvo V70 som såldes i 1 835 exemplar, 869 fler än andraplacerade Volkswagen Passat.

Därefter följer Volkswagen Golf och Volvo V50.

Samma kvartett toppade listan för januari.

Cee'd uppåt
Men därefter kastas placeringarna om en aning.

Kia Cee'd klättrar från sjundeplatsen upp till en femteplats.

Ytterligare en Volvomodell, XC60, tar sig också in bland de tio främsta efter att ha placerat sig som nummer 13 i januari.

Saab säljer också fler bilar än tidigare. Saab 9-3 har i februari rest sig 29 placeringar till plats 17.

Se hela topplistan för februari med 253 bilmodeller.

De tio mest sålda bilarna hittills i år:
(Förra årets försäljning vid samma tidpunkt inom parentes)

Volvo V70 3 104 (2 062)
Volkswagen Passat 1 749 (676)
Volkswagen Golf 1 472 (1 028)
Volvo V50 1 356 (1 237)
Kia Cee'd 1 012 (547)

Audi A4 1 001 (538)
Ford Focus 901 (732)
Renault Clio 898 (191)
Renault Mégane 663 (277)
Volvo XC60 634 (544)

Diskutera: Vad tycker du om topplistan från februari?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Samuel
2010-03-01 12:01

Vad beror det på att inga Toyotamodeller finns med på topp 10? Är det månne bilköparna som tvekar inför märket. Toyota har ju mängder av allvarliga fel däribland gaspedaler som fastnar i fullgasläge, bromsar som inte fungerar och styrning som slutar att fungera. Inte undra på att så många dör i Toyotabilar. Toyota säkrast i Sverige? Då måste man också tro på tomtar och troll !!!!

#1
Kenneth
2010-03-01 14:15

Jag tror att Kia vinner mark på Toyotas bekostnad därför att det är en betydligt snyggare bil är Toyotan och att den har bra garantier. Att sedan Volvo, Golf och Audi står ohotad på toppen visar bara att de är en ännu bättre bilar. Värt att veta är att Audi har kommit med nya miljövänliga etanolmotorer.

#1
Daniel
2010-03-01 16:07

Vad beror det på att inga Saab/Opel/Citroen/Honda/Hyundai/BMW/Mercedes etc-modeller finns med på topp 10? Är det månne bilköparna som tvekar inför märket? Bilar har ju mängder av allvarliga fel däribland gaspedaler som fastnar i fullgasläge, bromsar som inte fungerar och styrning som slutar att fungera. Inte undra på att så många dör i bilar. Bilar som är helt säkra? Då måste man också tro på tomtar och troll !!!!

#1
Björn Boström
2010-03-01 17:21

Apropå tomtar och troll....var har Samuel fått detta ifrån-att så många skulle avlida i just Toyota?? Själv kör jag just nu Opel-men har haft flera Toyotor bakåt i tiden ,och det ÄR en kvalitetsbil med en tillförlitlighet och jämnhet i kvaliten som få kan matcha. Blir nyfiken på Samuels känslomässiga utspel-någon saklig grund tror jag knappast finns. Fram med grunden till påståendet om det nu finns någon?!

#1
Staffan
2010-03-01 17:27

Konstigt att v50 med en massa drive bilar kan ligga på 4:e plats. När dom verkar dra runt 30- 40% mer än vad dom ska på landsväg. Går ej att få under 0,5, med värmare runt 0,6. Trodde att jag hade något fel på min bil, men enligt en försäljare så har många problemet med hög förbrukning......

#1
kenneth
2010-03-01 18:22

Björn:
Har det undgått dig att det har dött ett 50 tal personer i både USA och Japan i fel relaterade till Toyota - Lexus. Läser du inte tidningarna?

#1
Simon
2010-03-01 18:31

Kenneth du fortsätter bevisa din ukunnighet, det utreds och är altså inte alls klart..... Än så länge är det bara en upphispad historia från media..... Och även om det vore så att alla dess 40 fall inte 50 skulle vara orsakade av en felkonstruktion så är det inte ens i närheten av en promilles chans att man ska råka ut för detta... Bara återkallelsen på vissa av bilarna omfattade 8,5 miljoner bilar.... Inga rapporterade fall i Europa... Så risken är i princip obefintlig.....

#1
Volvo RWD
2010-03-01 18:47

Fredrik Diits Wikström: Länken till hela topplistan funkar inte. Det står "Sidan hittades inte".

#1
Volvo RWD
2010-03-01 18:48

Såg den översta länken nu, det är den nedre som inte funkar

#1
Mythbuster
2010-03-01 19:06

Simon. Kommentera gärna en persons påståenden men undvik att kommentera personens egenskaper. Det hör till god ton att hålla sig korrekt.
Anseende dödsfallen i USA så lär detta avgöras i domstol då en gruppstämning gjorts. Blir spännande att se vad som kommer ut av detta.

#1
Conny Karlsson
2010-03-01 19:54

Simon,Kenneth mfl. Jag pratade med dom på Toyota i Karlstad. Inte ett enda fall av allt detta har rapporterats i Sverige. Men visst våran Auris kommer att återkallas så småningom även om inget hänt i lilla Sverige. Sedan kan man ju undra hur mycket media blåst upp detta när det i många länder inte hänt något utan i de flesta fall i USA, Varför? Är det många i USA som ser sin chans att tjäna pengar med stämningar och annat som följd. Men det kan också vara så att det förekommer fel och det är det man försöker att komma tillrätta med återkallningarnar av bilar. Själv har jag inte märkt av några av dessa fel på våran Auris diesel. Däremot har jag märkt andra småproblem som gnisslande bromsar (Bosch) (Garanti) även byte av bägge hjullager fram (Garanti) Europeisk tillverkning. Byte bägge Xenonlampor fram (Philips Made i Germany) Allt detta har aldrig förekommit förut när bilarna var tillverkade i Japan. Våran Lexus behövde inte byta Xenonlampor under hela tiden vi körde bilen över 20000mil. Jag hävdar att underleverantörerna i Europa som nu levererar till Toyota inte håller samma kvalitet som japanska underleverantörer som ofta helt eller delvis ägs av Toyota själva. Då har man mer kontroll över vad som levereras. I detta har man nu uppebarligen missat hos vad leverantörerna levererar bla dessa problem i USA och att kontrollen brister enligt Akio Toyoda själv erkänt och att man växt för fort.
Jag menar att vi här ser skillnaden i kvalitet mellan Japan och Europa tillverkat i miniatyr. När Toyota använder sig av europeiska underleverantörer som kommer även Toyota att halka ner i kvalitet mot man varit van mot Japan tillverkade Toyota. Det är min erfarenhet efter många år med Toyota. Och det har jag skrivit i ett brev till Toyota och även nämnt i Vibilägares Autoindex undersökning. Så passar sig inte Toyota är man snart på samma låga nivå som övriga europa tillverkade bilar, och det har nog nu förhoppningsvis Toyota upptäckt nu. Ta underleverantörerna i örat!

#1
kameo
2010-03-01 20:14

Kunde ni inte ha lagt en bild på Kia Ceed med den nya fronten som har funnits ute i ett halvår nu?
Fortfarande vill jag se en lista på försäljningen där inte företagsbilar är med, då huvuddelen utav Volvobilarna är tjänstefordon.

#1
Sake
2010-03-01 20:19

Kenneth: Varför håller du alltid på och överdriver den negativa kritiken mot just Toyota? Det handlar om ett 30-tal fall i USA som inte alls är bevisade på något sett ännu , INTE 50.
Ett vittne var en ägare till en ES350 som påstod att hon drabbats och att gud räddade henne i sista stund(hmm), hon sålde sedan vidare den "otäcka" bilen och det lustiga var att den nya ägaren sedan inte upplevt några som helst bekymmer med bilen fast en nu gått 20000 mil.
Var inne idag med min "livsfarliga" :-)) Prius och det tog 10-minuter att fixa uppdateringen. Jag har kört 800-mil och inte upplevt något bekymmer med bromsarna på min bil(inga andra bekymmer heller för den delen) Den serviceansvariga sa att INGEN kund hade rapporterat in något problem med bromsarna hos dem..

#1
Christer W.
2010-03-01 20:28

Kameo, Volvo säljer ändå flest bilar i Sverige. Här är ett inlägg av "Jack Black" med siffror från Bil Sweden:
Ang. Volvo och tjänstebilsförare. Här är ett inlägg av "Jack Black" i artikeln om de mest sålda bilarna 2009 i Sverige. Andelen fysiska personer som köpt vissa bilmärken:
------------------------------
Audi: 21.2%
BMW: 24.7%
Dacia: 0% (0st!)
Ford: 36.8%
Hyundai: 57.8%
Kia: 69.4%
Mercedes: 30.2%
Saab: 21.1%
VW: 27.7%
Volvo: 33.3%
Snitt alla bilar: 40.2%

#1
Christer W.
2010-03-01 20:28

Dacie i inlägget nedan visade sig dock vara fel. Detta är alltså andelen bilar sålda till privatpersoner.

#1
Christer W.
2010-03-01 20:30

Här är fortsättningen på hand inlägg:
Antal bilar till fysiska personer 2009:
Volvo: 13936
Toyota: 8171
Kia: 6506
VW: 6406
Ford: 4824
Peugeot: 4299
Renault: 4107
Skoda: 4102
Hyundai: 4102
Audi: 2581
BMW: 2805
Mercedes: 2312

#1
Christer W.
2010-03-01 20:30

Kan inte skriva i dag. hand = hans. Dacie = Dacia.

#1
peter
2010-03-01 23:23

Svår sits för underleverantörerna när Toyota mitt under den ekonomiska krisen kräver att de ska sänka priserna med 25 %. Då blir det nog väldigt svårt att hålla kvaliteten....även för japaner.
Så det är väl bara att bita i det sura äpplet Toyota....höj ersättningen till underleverantörena så får ni nog kvalitet...men det e klart...då går väl Toyota med förlust...hmmm..hur ska de då göra?
Hamnat i moment22...
Stackars japaner...

#1
Haubits77B
2010-03-02 11:05

Känns lite som att Toyota håller på att tappa all mark. Märkligt med tanke på att många vill köpa sportbilar - för vad kan vara mer sportigt än att med skenande motor och utan styrning ge sig ut på närmaste väg!?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.