Bild
Nästa artikel

Topplista januari 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

När försäljningslistan för januari nu presenteras stiger en modell från placering 27 till en sjätteplats. Vilken bil tror du att det är? Se hela topplistan med 253 modeller.

Bil Sweden presenterade på måndagen nybils-
registreringarna för januari.

V70 i topp
När det gäller modellstatistiken återfinns Volvo V70 på en ohotad förstaplats.

Men bakom V70 sker en del förändringar.

Volvo V50 som länge prenumererat på andraplatsen får se sig passerad av två Volkswagenmodeller, både Passat och Golf.

Stort kliv för Clio
Ett stort kliv framåt står Renault Clio för, från en 27:e placering i december till en mer hedervärd sjätteplats under januari.

Det innebär en ökning från 233 sålda bilar i december till 433 sålda i januari.

Saab tappar

När det gäller Saab så är tappet som väntat stort.

Saab 9-3 placerade sig på en niondeplats i december, men har nu sjunkit till 46:e plats.

Det betyder ett tapp på ungefär 77 procent med hundra sålda 9-3:or.

De 20 mest sålda modellerna:

1. VOLVO V70 1269
2. VW PASSAT 783
3. VW GOLF 633
4. VOLVO V50 580
5. AUDI A4 488
6. RENAULT CLIO 433
7. KIA CEE'D 417
8. FORD FOCUS 409
9. TOYOTA YARIS 365
10. RENAULT MEGANE 343

11. TOYOTA AVENSIS 318
12. PEUGEOT 308 316
13. VOLVO XC60 302
14. FORD MONDEO 249
15. BMW 3ˆ'SERIE 234
16. TOYOTA AURIS 233
17. SKODA OCTAVIA 222
18. TOYOTA PRIUS 216
19. AUDI A3 213
20. SKODA FABIA 213

Se hela topplistan, med 253 bilmodeller, genom att klicka här.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan? Några överraskningar?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Vroom!
2010-02-01 12:42

Måste vara någon hyrbilsfirma som bytt ut sina Clio eller?

#1
Seken
2010-02-01 13:20

Jag säger som VROOM. Det blir en mycket tillfällig uppgång. Clio är handikappad på svenska marknaden av att det inte finns nån miljöklassad diesel eller bensin. Den 120 g-diesel som säljs i övriga Europa skulle blivit populär i Sverige. Men dom ids visst inte sätta i partikelfilter.

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 13:41

Något som skulle vara intressant vore om ni kunde dela upp tjänstebilar och privat sålda bilar. Hur folk väljer bil då. Då skulle den nog se en heldel annorlunda ut mot den lista som visas nu. Många som kör tjänstebil får ju bara välja mellan Saab och Volvo och på så vis blir listan missvisande vad folk väljer för bilar privat. Det är det intressanta att få veta med denna lista, tycker jag.

#1
VROOM!
2010-02-01 14:10

Längst ner i Bilswedens rapport finns en uppdelning mellan fysiska och juridiska personer.
Tyvärr visar denna statistik inte ner på varje bilmodell -endast en summa av alla bilar av det märke. T.ex. alla Volvo.
Men den grävande journalisten kan säkert få fram information om hur köpbeteendet skiljer sig mellan privatköpare och företag/tjänstebilar.

#1
Raphael
2010-02-01 14:49

Det är den miljöbilsklassade bensin/etanolversionen av Clio som lyfter registreringarna. Renault har en miljöbilsklassad 1.5 diesel med partikelfilter, men diesel och småbil är i Sverige en svårsåld kombination för småbilsköparen är extra priskänslig och diesel ökar ju priset en hel del. Detta gör att Renault i Sverige valt att trimma ner utbudet av Clio på den svenska marknaden.

#1
bo johansson
2010-02-01 16:52

Det är att märka att motorn ifråga är hämtad från ford som i sin tur köpt in den från PSA-gruppen citroen/peugeot. Volvo lär nu tillverka den på licens i Skövde!

#1
Bengt
2010-02-01 21:36

Det måste vara Renaults "skrotningspremie" som nu visar sig i statistiken för Clio.

#1
andypndy
2010-02-01 22:19

Hur många vanliga personer (medborgare) köper en DYR??? "Volvo V???". Endast "sossarna" försöker rädda volvo med förmåner för personer med tjänstebilsförmåner. Visa äntligen riktig statistik: Vad vill "Vi Bilägare" (Blaskan heter så ???)ha ??? Inte struntjönsar som inte har något eget ansvar för lånade bilar och eget beteende i trafiken. Alltså, strunta i "Jönsarna" i försäljnings-statistiken och koncentrera er på vad "Vi Bilägare" behöver. Jönsarna utan eget ansvar för bilar eller trafik skulle höra hemma i ett annat magasin, kanske "Vi oansvariga, utan egen bil, kör som jag vill". Byt namn på tidningen om ni vill fortsätta med denna jöns-journalistik !!!!!!!!!!!!
AR
PS
Statistiken skulle se helt annorlunda utan dessa manupulationer av sossarna. Alltså, vore Volvo chans-lös. (SAAB är ju redan utanför statistiken).
DS

#1
Christer E
2010-02-01 22:56

ANDYPNDY. Håller med dej om att Volvo lever på tjänstebilsregistreringen, men det är snart slut med det tror jag. De är helt enkelt för dyra även för "oss tjänstebilsförare" Jag kollar runt lite nu på Skoda Superb och volvo S80. Jämförde 170 hk diesel, automat och den utrustningen jag vill ha. Bluetooth, P-sensorer runt om, GPS m.m
Det Skodan hade mer än Volvon var i huvudsak P-assistans (backar in i P-fickan) DVD ingick i GPS-paketet. 30 gigs hårddisk för att ladda in musik o film + diverse mindre finesser. och rymligt baksäte
I övrigt ganska lika utrustad. Då kostade volvon 412 000:-. Skodan: 325 000:- Detta är bruttopriser innan rabatt. Förmånsvärdet räknas på dessa priser och vilken tror ni blir dyrast? Mitt val är lätt i alla fall. Har kört en sån Skoda i ett år nu men måste byta bil då jag bytte arbete. Det blir en Skoda Superb till.

#1
Sigge
2010-02-02 17:30

V70 är Sveriges mest sålda privatbil också (enligt tidigare statistik redovisad i ViB). Hur många Gas-Passater säljs till privatpersoner utan förmånliga leasingregler? Ska vi gissa på noll?

#1
StigRoger
2010-02-03 20:29

Till ANDYPNDY (Vart tog A:t vägen ?)
Dina kommentarer är bland de mest svårförståeliga och oseriösa jag läst !
Censurerar inte Vi Bilägare insändarna så
att vi läsare slipper det värsta eländet ?
(Ja, jag vet ! Jag BEHÖVER inte läsa... )

#1
Christer W.
2010-02-07 15:03

Ang. Volvo och tjänstebilsförare. Här är ett inlägg av "Jack Black" i artikeln om de mest sålda bilarna 2009 i Sverige. Andelen fysiska personer som köpt vissa bilmärken:
------------------------------
Audi: 21.2%
BMW: 24.7%
Dacia: 0% (0st!)
Ford: 36.8%
Hyundai: 57.8%
Kia: 69.4%
Mercedes: 30.2%
Saab: 21.1%
VW: 27.7%
Volvo: 33.3%
Snitt alla bilar: 40.2%

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.