Bild
Nästa artikel
Nyheter

Topplista januari 2010: Mest sålda bilarna

Publicerad 1 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
När försäljningslistan för januari nu presenteras stiger en modell från placering 27 till en sjätteplats. Vilken bil tror du att det är? <b>Se hela topplistan med 253 modeller.</b>
Kanske inte den vackraste men Volvo Experimental Safety Car från 1972 var i alla fall väldigt säker. Flera av bilens säkerhetsdetaljer – krockkuddar fram och bak, låsningsfria bromsar, och så vidare – skulle snart omsättas i verkligheten. Bilen finns i dag att bevittna på Volvomuseet i Göteborg.

Relaterade dokument

Kommentarer

#1 • 1 februari 2010
Vroom! (not verified)
Måste vara någon hyrbilsfirma som bytt ut sina Clio eller?
#2 • 1 februari 2010
Seken (not verified)
Jag säger som VROOM. Det blir en mycket tillfällig uppgång. Clio är handikappad på svenska marknaden av att det inte finns nån miljöklassad diesel eller bensin. Den 120 g-diesel som säljs i övriga Europa skulle blivit populär i Sverige. Men dom ids visst inte sätta i partikelfilter.
#3 • 1 februari 2010
Conny Karlsson (not verified)
Något som skulle vara intressant vore om ni kunde dela upp tjänstebilar och privat sålda bilar. Hur folk väljer bil då. Då skulle den nog se en heldel annorlunda ut mot den lista som visas nu. Många som kör tjänstebil får ju bara välja mellan Saab och Volvo och på så vis blir listan missvisande vad folk väljer för bilar privat. Det är det intressanta att få veta med denna lista, tycker jag.
#4 • 1 februari 2010
VROOM! (not verified)
Längst ner i Bilswedens rapport finns en uppdelning mellan fysiska och juridiska personer.
Tyvärr visar denna statistik inte ner på varje bilmodell -endast en summa av alla bilar av det märke. T.ex. alla Volvo.
Men den grävande journalisten kan säkert få fram information om hur köpbeteendet skiljer sig mellan privatköpare och företag/tjänstebilar.
#5 • 1 februari 2010
Raphael (not verified)
Det är den miljöbilsklassade bensin/etanolversionen av Clio som lyfter registreringarna. Renault har en miljöbilsklassad 1.5 diesel med partikelfilter, men diesel och småbil är i Sverige en svårsåld kombination för småbilsköparen är extra priskänslig och diesel ökar ju priset en hel del. Detta gör att Renault i Sverige valt att trimma ner utbudet av Clio på den svenska marknaden.
#6 • 1 februari 2010
bo johansson (not verified)
Det är att märka att motorn ifråga är hämtad från ford som i sin tur köpt in den från PSA-gruppen citroen/peugeot. Volvo lär nu tillverka den på licens i Skövde!
#7 • 1 februari 2010
Bengt (not verified)
Det måste vara Renaults "skrotningspremie" som nu visar sig i statistiken för Clio.
#8 • 1 februari 2010
andypndy (not verified)
Hur många vanliga personer (medborgare) köper en DYR??? "Volvo V???". Endast "sossarna" försöker rädda volvo med förmåner för personer med tjänstebilsförmåner. Visa äntligen riktig statistik: Vad vill "Vi Bilägare" (Blaskan heter så ???)ha ??? Inte struntjönsar som inte har något eget ansvar för lånade bilar och eget beteende i trafiken. Alltså, strunta i "Jönsarna" i försäljnings-statistiken och koncentrera er på vad "Vi Bilägare" behöver. Jönsarna utan eget ansvar för bilar eller trafik skulle höra hemma i ett annat magasin, kanske "Vi oansvariga, utan egen bil, kör som jag vill". Byt namn på tidningen om ni vill fortsätta med denna jöns-journalistik !!!!!!!!!!!!
AR
PS
Statistiken skulle se helt annorlunda utan dessa manupulationer av sossarna. Alltså, vore Volvo chans-lös. (SAAB är ju redan utanför statistiken).
DS
#9 • 1 februari 2010
Christer E (not verified)
ANDYPNDY. Håller med dej om att Volvo lever på tjänstebilsregistreringen, men det är snart slut med det tror jag. De är helt enkelt för dyra även för "oss tjänstebilsförare" Jag kollar runt lite nu på Skoda Superb och volvo S80. Jämförde 170 hk diesel, automat och den utrustningen jag vill ha. Bluetooth, P-sensorer runt om, GPS m.m
Det Skodan hade mer än Volvon var i huvudsak P-assistans (backar in i P-fickan) DVD ingick i GPS-paketet. 30 gigs hårddisk för att ladda in musik o film + diverse mindre finesser. och rymligt baksäte
I övrigt ganska lika utrustad. Då kostade volvon 412 000:-. Skodan: 325 000:- Detta är bruttopriser innan rabatt. Förmånsvärdet räknas på dessa priser och vilken tror ni blir dyrast? Mitt val är lätt i alla fall. Har kört en sån Skoda i ett år nu men måste byta bil då jag bytte arbete. Det blir en Skoda Superb till.
#a • 2 februari 2010
Sigge (not verified)
V70 är Sveriges mest sålda privatbil också (enligt tidigare statistik redovisad i ViB). Hur många Gas-Passater säljs till privatpersoner utan förmånliga leasingregler? Ska vi gissa på noll?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.