Bild
Nästa artikel

Rekord för dieselbilar

Nyheter

Aldrig tidigare har så många nya bilar haft diesel som drivmedel. Varannan ny bil som säljs är en dieselbil.

Redan i slutet av förra året kunde branschorganisationen Bil Sweden konstatera att diesel är det vanligaste drivmedlet på nya bilar.

Den utvecklingen tycks fortsätta även i år.

Rekordmånga dieslar
Antalet nyregistrerade dieselbilar ökade under mars med 78,7 procent jämfört med samma månad i fjol.

Andelen dieslar under månaden var 48,2 procent, alltså är nästan varannan ny bil en dieselbil.

Hittills i år är andelen 47,7 procent vilket kan jämföras med 39,1 procent under förra årets tre första månader.

Det är den största andelen någonsin för ett första kvartal.

Fler miljöbilar
Bilarna med låga koldioxidutsläpp blir också allt fler.

Personbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km ökade under mars med 96,1 procent.

Bilar som släpper ut 140 g/km som mest ökade i sin tur med 108 procent.

Diskutera: Varför väljer allt fler att köpa en dieselbil? Kommer utvecklingen att hålla i sig?
Taggar: Nyheter
Rekord för dieselbilar

Kommentarer

#1
Tobbe
2010-04-01 13:55

I ett sådant glesbefolkat land som Sverige tror jag dieselbilar alltid har varit högt upp på önskelistan för dom flesta familjer, men att den tidigare vansinnigt höga bilskatten satt käppar i hjulen. Nu när det går att få "miljövarianter" som inte kostar skjortan i skatt så blir helt plötsligt dieseln ett realistiskt alternativ och folk får upp ögonen för hur mycket dom kan spara jämfört med en bensinbil.

#1
Passat tdi
2010-04-01 21:03

Skillnaden har jämnats ut.
Ekonomiskt fördelaktigt redan vid 2000/mil/år.
Prestandan för normalbilen är likvärdig, rentav till dieseldragets fördel, en smaksak kanske men det var länge sedan nu dieselbilen betydde "0 - 100 på full tank".
Dieselmotorn ger ett gott drag!
Dieselbilar har, än så länge ett bra andrahandsvärde.
För "gör det självare" är service billigare med dieselbil.

#1
CRISTER
2010-04-02 22:24

Dieslarna är överlägsna bensinbilarna när det gäller l/mil.Nu när beskattningen ligger på CO2
så kan man räkna hem 160-180 hk dieslar på 140 CO2 pga av skillnaden i l/mil och priset på diesel är 80-100 öre billigare.Accepterar man snåldieslar som V70 e-drive så blir det ännu billigare.Jag har inte gillat diesel förut men har ändrat mig pga det härliga vridmomentet och det avstressande låga varvtalet.Touring känsla vid körning.

#1
Johan
2010-04-03 12:59

Jag är inne på min tredje 119 grams diesel. Bilen går billigt ingen skatt under fem år och sedan är vag s nya 1.6 diesel en pärla gämfört med deras gamla 1.9 . Mycket mindre vibrationer.bra varvillighet och ett bra bottendrag. Spar ca 1500-2000 kr Per mÅnad gämfört med en bensinmodell.

#1
lubos
2010-04-04 15:31

Äntligen har insikten om dieselteknikens överlägsenhet nått Sverige trots "Antidieselmaffian" hos våra myndigheter!
Det är ju trots allt så att diselteknik ger verkningsgrader uppåt 45% medan ottotekniken näppeligen når 25% dvs en bil med bensinmotor
som tar en liter snittförbrukning motsvaras av 0,6 liter med dieselmotor.
Hur långt det går att komma visar dieseltekniken i tunga fordon som klarar sig på fem liter per mil med fordonsvikter om ca 60 ton, dvs mindre än en dl per ton fordonsvikt!

#1
PREVIA
2010-04-04 16:28

Fast bensindrivna bilar toppar fortfarande listan över snålaste personbilarna ser man här. Och då har dom ändå inte tagit hänsyn till dieselbränslets högre energiinnehåll vilket gör att dieselbilarna borde vara ännu snålare för att kunna konkurrera med snålare bensindrivna bilar.
http://www.fueleconomy.gov/feg/bestworst.shtml

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.