Bild
Nästa artikel

Dieselbilar ökar kraftigt i Sverige

Nyheter

Nyregistreringarna av dieselbilar ökar kraftigt i Sverige. Det visar BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för januari-juni.

- Den ökade andelen dieselbilar är mycket positiv ur miljösynpunkt, och är en viktig förklaring till de snabbt sjunkande koldioxidutsläppen från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, och fortsätter:

- En dieselbil släpper ut 20 procent mindre koldioxid och förbrukar 30 procent mindre bränsle än en motsvarande bensinbil.

Dieselbilar är på frammarsch i Sverige. BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för perioden januari-juni visar att nyregistreringarna av dieselbilar ökar kraftigt.

- För bara fem år sedan var dieselandelen i Sverige endast 10 procent. Vi har nu äntligen fått en europaanpassning av den svenska bilmarknaden och i juni var 50 procent av alla nya bilar dieslar vilket är ungefär samma nivå som europasnittet, säger Bertil Moldén.

Miljöbilsklassade dieselbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km ökar mest och står numera för den största andelen av miljöbilsregistreringarna i riket som helhet.

Jämtland i topp

Den högsta dieselandelen under perioden januari-juni hade Jämtlands län med 65,8 procent dieselbilar av de totala nyregistreringarna i länet.

Därefter följer Norrbottens län med 63,7 procent, Västerbottens län med 60,6 procent, Dalarnas län med 57,9 procent och Västernorrlands län med 56,7 procent.

Riksgenomsnittet för dieselandelen var 50,0 procent i juni i år jämfört med 38,8 procent motsvarande månad ifjol. Under perioden januari-juni i år var dieselandelen 48,5 procent, vilket kan jämföras med 38,5 procent under motsvarande period ifjol.
Taggar: Nyheter
Dieselbilar ökar kraftigt i Sverige

Kommentarer

#1
Dieseln - Miljöbil eller miljöbov?
2010-07-19 14:57

Nu är många dieslar miljöbilar som skattebefrias under fem år. Trots det kommer de att straffbeskattas gentemot bensinbilarna när de blivit fem år. Var finns logiken?

#1
Erik
2010-07-19 16:02

För miljön spelar bränslet man kör på ingen roll, men människan påverkas negativt av nano partiklarna från dieselbilar

#1
Knutte
2010-07-19 16:34

Dagens dieslar har partikelfilter.
Dieslarna straffskattas utav någon outgrundlig anledning.
Här i Sverige kör vi ju med mycket miljövänligare dieselbränsle än övriga europa.

#1
MattiasD
2010-07-19 16:37

Det är definitivt INTE bra för miljön med fler dieselbilar. Och våran hälsa glömmer vi bort förstås bort. Byta ett fossilbränlse till ett annat känns inte klokt när vi har förnyelsebara bränslen att välja på. Förhoppningsvis är dieselbilarnas tid som "miljöbil" snart slut. Staten, dvs vi skattebetalare, ska inte subvensionera dieselbilar!

#1
Maria W.
2010-07-19 16:38

Förbjud Bensin, Diesel & Etanol -bilar! Häst och vagn har fungerat bra i årtusenden! Rösta rätt i Höst. Tänk på miljön!

#1
Simon
2010-07-19 16:59

Knutte det är inte alls outgrundligt, det är partiklarna som är mindre än vad partikelfilter klarar att fånga upp som sätter sig i lungor hos människan och ger canser....
Bort med dieselbilarna från vägarna......

#1
Sven
2010-07-19 17:01

Vad händer om några år; Kommer ga slitna dieselbilar/-motorer att lukta=släppa ut lika mkt skit/sot som de ga Mercedesar o likn gör nu? I så fall dieselbojkott.

#1
Tobbe
2010-07-19 17:05

Så länge det inte kommer någon stor ersättare till dom fossildrivna bilarna, där alla mackar har pumpar för det bränslet och där bilarna går 50-60 mil på en tank/laddning, så tänker jag fortsätta köra min diesel bil. Det skulle vara om dieseln plötsligt började kosta 25 kr litern och det blev dubbel straffbeskattning på bilarna. Snacket om att 80% av alla bilresor är under 10 mil köper jag inte, det kanske gäller stadsbor.

#1
Jes
2010-07-19 17:58

Alla bränslen skitar ner, så även etanol. Skulle man få ordning på etanol-eländet är det bra ur perspektivet att det är förnyelsebart.
Av tre onda ting är diesel det mest energieffektiva ... Och så är dieselhästar dessutom härliga.
Riktiga hästar, alltså såna där som lever i hästtransportsläpvagnar är inget alternativ, de pruttar och förstör ozonsiktet. Så för allt i världen Maria, rösta inte på häst-partiet ;o)

#1
Mythbuster
2010-07-19 18:14

hehe Jes. CH4 från hästar påverkar marknära ozon (vilket inte inte är nyttigt i för sig). Marknära ozon har dock inget med ozonskiktet att göra. Varken hästar eller bilar påverkar ozonskiktet.

#1
Jes
2010-07-19 19:19

Okay, men nåt som inte är bra med dessa kreaturs avgaser .. har jag hört om.
Dessutom tycks "häst och vagn" betyda hästar efter någon stor FWD-vagn.

#1
stigm
2010-07-19 21:21

Kör en liten diesel (partikelfilter)och med ett utsläpp på 140 men betalar mer än dubbelt i skatt mot t.ex.en Porche av dyraste modell och som har ett utsläpp på närmare 300.Måste vara vår mijöministers sätt att stödja finansministern men inte miljön.

#1
mythbuster
2010-07-19 23:38

Stigm m.fl. Om jag inte minns fel (rätta mig gärna) så har diesel som bränsle förhållandes lägre skatt än bensin för att inte missgynna tunga sidan. Detta kompenseras med högre fordonsskatt. Jag kan ha fel här men har för mig att så är systemet utformat. Rätt eller fel men så var det tänkt. Med dagens värden på emissioner skulle man kanske kunna tänka sig en fordonsskatt på nya fordon som närmar sig noll och lägga allt på bränslet. D.v.s. den som kör mkt, sliter mkt på vägen, förorenar mer och får därmed betala mer. Men tror vi inte är där politiskt än på länge. Finns endel kvar att lösa innan dess.

#1
Johan
2010-07-19 23:51

Värst vad de flesta verkar negativa till diesel! Jag bytte en Saab 95 Aero mot en Audi A3 TDIe (som skall bytas mot en A4 TDIe i oktober). Kan inte tänka mig något annat än diesel, mycket snålare och trevligare att köra. Jag inbillar mig att jag gjorde miljön en tjänst med bilbytet. Kommentarer på det?

#1
MattiasD
2010-07-20 00:12

Johan, dieseln ger ökade utsläpp av kväveoxider som bidrar till försurning av naturen och är mycket hälsofarligt. Partikelfiltret släpper igenom små partiklar som tränger långt ner i våra lungor och ut i blodet. Med partiklarna finns föroreningar från avgaserna. Nettotillskottet av koldioxid är större än t ex etanol. Dessutom ger du ett fortsatt stöd till oljeindustin istället för att stödja förnyeslebart. Hur kan det vara bra för miljön? Kanske Bertil Molden från Bil Sweden kan förklara?

#1
MattiasD
2010-07-20 00:15

Skatten på diesel är mer än 1 kr mindre jmf med bensin. En del tas igen på bilskatten men långt ifrån allt. Och de sk miljödieselnarna är skattebefriade 5 år och det blir då en skattesubvensionering av dieselbränslen. Är det dit våra skattepengar ska gå?

#1
Johan
2010-07-20 00:22

Kan någon av er som verkar mycket kunniga angående utsläpp föreslå vilket drivmedel jag skall köra på? Pendlar 10 mil om dagen och bor på "landet".

#1
MattiasD
2010-07-20 00:42

Johan, finns egentligen bara två alternativ - biogas och etanol. Kolla vilka bränslen som finns att tanka där du bor. Väljer du gas kika på Passat Ecofuel och etanol Audi 2.0 TFSI E85. Tyvärr finns det inte mångabilar som klarar både gas och etanol. Men Saab 9-3 Biopower finns i en efterkonverteras gasversion, som då klarar både etanol occh gas.

#1
Krister
2010-07-20 00:43

Det var ett otroligt tjatter om partiklar och miljön.
Först, dubbdäck (som vissa kör med även på sommaren) genererar värre partiklar än diesel.
För det andra finns det alternativ till fossildiesel, nämligen syntetisk biodiesel, gjord på förnyelsebar biogas.
Så dieselbilarna är framtiden.

#1
Johan
2010-07-20 01:11

Där jag bor finns bensin och diesel. Valet blir alltså väldigt lätt: diesel. Har provkört både gas och etanol jag tycker dieseln är helt överlägsen rent körmässigt och ekonomiskt. Dieseln är tillräckligt miljövänlig för mig.

#1
jarl
2010-07-20 01:28

Diesel it the shit! Auris 2.0D FTW

#1
jossi
2010-07-20 05:10

Där jag bor finns oblandad bensin och oljeblandad bensin, så för mig är frågan vad som är miljövänligast - fyrtakt eller tvåtakt... :)

#1
Raphael
2010-07-20 11:56

Biogas är bäst för miljön och det sker en utbyggnad av mackar nu. Biodiesel är intressant, men erbjuds inte i Sverige och det verkar inte hända något på den fronten heller här i Norden. Biodiesel verkar främst vara för sydeuropeer (i Frankrike har man en diesel med hög andel av biodiesel inblandad). Ett problem med biodiesel är att den stelnar vid kyla.. detta är inte löst än och det är nog därför som det inte händer något på den fronten i Norden, än så länge.

#1
Oskar
2010-07-20 15:16

Jarl: Kunde inte uttryckas bättre; Disel är skit, speciellt med en Toyota (Auris)!!

#1
Maria W.
2010-07-20 16:30

@MattiasD - "Skatten på diesel är mer än 1 kr mindre jmf med bensin". Det måste åtgärdas omedelbart efter valet!

#1
Jes
2010-07-20 20:15

Verkar vara en överdriven rädsla för lite skit i luften.
Diesel är energieffektivt och därför mindre miljöbelastande än bensin och etanol. Vi har väl inget bränsle eller fordon som är direkt miljövänligt??
Dessutom luktar det som en karl ska lukta, diesel alltså :o)

#1
CRISTER
2010-07-20 22:52

Debatten är som i en hönsgård!Diesel är ännu så länge energieffektivast.Etanol är ett skämt!Biogas kanske är framtiden,men hur skall det räcka till alla bilar?Dieselhybrider?Vätgas i framtiden??

#1
jossi
2010-07-21 05:17

Det är lustigt med miljöpolitiken; Det går bra att straffbeskatta bränslen "för att ge bilisterna ett ekonomiskt incitament att gå över till miljövänligare diton" även på orter där inga alternativa sådana finns, men att bidra till att det kommer alternativa bränslen till en ort där sådana saknas, det går alldeles inte (exempel: biogasverk i Vittangi).

#1
Christer E
2010-07-21 20:59

Jag har kört Bensin, E85 och Diesel.
Jag kör 5000 mil/år.
Bensin är onödigt dyrt och mycket utsläpp
E85 blev katastrofalt dyrt på grund av täta serviceintervaller, krånglande motor och hög förbrukning. Det kan absolut inte varit varken miljvänligt eller ekonomiskt.
Diesel sedan 1.5 år nu. Billigt och låg förbrukning 0,55-0,60. Lite utsläpp och bra för plånboken.

#1
Christer E
2010-07-21 21:02

Vad man ska välja?
Jag tar en funderare den gången regeringen gör ett långsiktigt beslut på hur deras subventioner och beskattning görs.
Nu lurar de oss hela tiden och ändrar spelreglerna.
Tills dess kör jag diesel på 170 hk. 0,55- 0,60

#1
CRISTER
2010-07-21 21:21

Håller med dig CHRISTER E: Tills dess kör jag diesel 160 hk 0,53-0,58 l/mil.

#1
Oskar
2010-07-22 11:06

Om Man jmf Audi A3 sportwagon snåldiesel med A4 Avant etanol (180 Hk) så tror jag att A4:an blir billigare att köra som (företags-)leasingbil, även om den är drygt 70 000:- dyrare i anskaffning. 20% rabatt på förmånsvärdet slår.

#1
pg
2010-07-25 18:42

Diesel är det enda vettiga alternativet än så länge.
Hur man än vänder det har de flesta inte råd att köpa nya bilar. Framför allt är bilar byggda som hybrider förhållandevis dyra. Etanol har ungefär samma milkostnad som Bensin. Dieseln har betydligt lägre milkostnad. Dessutom är dieselmotorns karaktär lugnare, kraftfullare. Dessutom drar den obetydligt mera när man hänger på en husvagna. Etanoldrift i detta sammanhang i stort sett fördubblar förbrukningen.
Dessutom är ett renare och bättre miljödieselbränsle på gång.
Och till alla er dieselhatare vill jag säga det, att den mängd partiklar privatbilismens dieselbilar släpper ut, är försvinnande liten, jämförelsevis med alla dessa lastbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.