Bild
Nästa artikel

Volvo V70 säljer bäst

Nyheter

Volvo V70 är Sveriges överlägset mest sålda bil. Men vilka modeller placerar sig bakom? Se hela topplistan.

Volvo V70 ska inom kort slopas i Volvos nordamerikanska modellprogram.

Men i Sverige är Volvo V70 en succé.

Ohotad etta
Ännu en gång tar bilen hem förstaplatsen i försäljningslistan, det framgår av aprilstatistiken från Bil Sweden.

Volvo V70 har under större delen av 2000-talet, månad efter månad, varit landets mest populära bil.

Under perioden mellan januari och april såldes 7 841 exemplar av Volvo V70, vilket är 3 752 exemplar fler än tvåan Volkswagen Passat.

Topplistan personbilar, januari till april
(Förra årets försäljning vid samma tidpunkt inom parentes)

Volvo V70 7 841 (5 698)
Volkswagen Passat 4 089 (2 027)
Volkswagen Golf 3 912 (2 139)
Volvo V50 3 304 (2 910)
Kia Cee'd 2 528 (1 402)
Audi A4 2 322 (1 278)
Ford Focus 1 888 (1 582)
Volvo XC60 1 829 (1 021)
Renault Clio 1 820 (373)
Renault Mégane 1 653 (652)

Se hela topplistan för personbilar med 294 modeller.

Diskutera: Varför toppar Volvo V70 månad efter månad? Vad tycker du om topplistan?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
jarl
2010-05-03 12:30

Hälften är ju tjänstebilar... Volvo V70 ger bra utrymme, fet motor och mycket utrustning för 7,5 basbelopp. Sen är den visst svensk också.

#1
HEMLIS
2010-05-03 12:34

"Amatörbygge" på plats 196 :)

#1
Jarl (inte forumtrollet)
2010-05-03 12:40

Mest sålda på privat och som tjänstebil. Imponerande men helt rätt eftersom det är en mycket bra och kompetent bil.

#1
Tage
2010-05-03 12:55

Har själv en V70 flex 08 som jag kört 3000 mil.Den har fungerat perfekt.Förstår ej att VW pasat näms som likvärdig.Att köpa en gasbil här uppe i norrland,där det inte går att tanka gas,och få en räckvidd på 29 mil är uteslutet.Att V70 ligger i topp bevisar bara att vi svenskar är smarta.

#1
Dman
2010-05-03 14:56

111 SVT Text Måndag 03 maj 2010
INRIKES Publicerad 3 maj

Volvo varnar för skenande bilar

Volvo Personvagnar varnar nu ägare
till vissa modeller att bilen kan
börja gå av sig själv eller öka farten
trots att föraren släppt gasen.

Varningen gäller vissa dieselbilar
med femcylindriga motorer med års-
modeller från 2006 till 2010.
Totalt handlar det om 155.000 bilar.

Orsaken tros vara att oljenivån blivit
för hög och att olja läckt in i motorn
där den fungerat som bränsle.

Sammanlagt 55 fall har rapporterats,
de flesta från Tyskland. Inga fall är
kända i Sverige.

#1
Lars
2010-05-03 15:08

Hejsan!
Jag har också köpt en helt ny Volvo XC70 D5 eftersom jag är helnöjd med den förra Volvon. Jag har haft 3 st V70 samt XC70 samtliga med dieselmotorn. Jag kör ca 12 000 - 15 000 mil mellan bilbytena och har aldrig eller väldigt sällan haft problem med Volvo bilarna. Det enda som har bytts är ngt hjullager på den tidigare Volvon efter runt 10 000 - 12 000 mil vilket förmodligen berott på att vi bor på landet och stundtals kör på väldigt gropiga och usla vägar. Jag är inte alls förvånad över att Volvo litter på topp!

#1
Raphael
2010-05-03 15:37

Det är dags att man delar upp listan i bilar för företag och bilar för privatpersoner. Tror de kommer se rätt olika ut.

#1
Seken
2010-05-03 16:29

TAGE anser att V70 bevisar att svenskar är smarta. Eller 30 miljarder flugor kan inte ha fel: "Ät skit".
För mej bevisar V70:s säljsiffror inget. Men visar att:
1. Vi gör som andra. Köper egna bilar.
2. V70 är bra anpassad för Sveriges grova asfalt och saltslaskiga klimat.
3. Siffrorna ger en god cirkel. En populär modell ger bra 2:a-handsvärde. Bra 2:a-handsvärde ger god efterfrågan.

#1
SEKEN
2010-05-03 16:35

PS. Eller lite tvärtom: Accord är säkert en ungefär lika bra bil, fast felfriare. Men är inte anpassad för pyttemarknaden Sverige. Därför rostar den i slask och bullrar när den rullar på limmad småsten, istället för asfalt.

#1
mickis
2010-05-03 17:33

ja oj vad svenskt volvo kommer vara framöver... å klart dom ligger högst upp i listan, ingen i landet "lagom" vill väl sticka ut eller? Ja menar "villa, volvo, barn och hund" de är väl så svenskarna vill ha de, lagom? man måste ju passa in i sitt område... tråkiga bilar tycker jag! Nä tackar vet jag SAAB!! skulle aldrig köpa en volvo, inte heller ens om jag fick den så skulle jag behålla den...

#1
claes
2010-05-03 21:45

V70 toppar listan tack vare att den är bäst. Kör min 6:e Volvo därinnan Saab. Har en v70 2,4 d -08 som jag nyligen uppgraderat (Polestar) från 163 till 205 hk och 340-450 nm, kan rekomenderas , värt varje krona

#1
claes
2010-05-03 21:45

V70 toppar listan tack vare att den är bäst. Kör min 6:e Volvo därinnan Saab. Har en v70 2,4 d -08 som jag nyligen uppgraderat (Polestar) från 163 till 205 hk och 340-450 nm, kan rekomenderas , värt varje krona

#1
Erik F
2010-05-03 23:57

Tyvärr är fotutrymmet bak (under framstolarna) uselt på V70. Det är mycket bättre i Dacia! Volvo V70 som är en familjebil borde ha tillräckligt med utrymme för att man ska kunna ha sina skor ellerkängor på sig och ändå kunna ha plats för fötterna i baksätet.
DÅLIGT, Volvo!

#1
Per Karlsson
2010-05-04 01:11

Försäljningen av V70 lär knappast minska nu när den även finns i en snåldiesel-variant, med ett koldioxidutsläpp lägre än 120 g/km (V70 1.6D Drive) - och alltså är befriad från fordonsskatt i fem år. Dessutom erbjuds även en gasversion: V70 AFV Bi-Fuel. Till bilens starkaste sidor hör onekligen komforten, med en mycket låg ljudnivå och suverän fjädring.

#1
Benny H
2010-05-04 10:00

Till Claes!! Jaha säljer Volvo flest bilar i världen? Det borde den ju göra eftersom du anser den vara bäst! Själv är jag mer tvivlande till hyllningskören för Volvo, som knappast kan anses vara värd sitt pris. Alltså sänk priset så blir den mer prisvärd...Du förstår att de flesta Volvo (som andra s.k premiummärken) köps som firmabilar va?

#1
Jarl
2010-05-04 16:49

Mondeo är bättre på allt, plus snyggare, även billigare, ändå köper svenskarna Volvo V70. Snacka om lurade...

#1
Lasse
2010-05-05 00:18

Som Erik F skriver, fot- och benutrymmet bak! V70 är en bra bil men fullständigt ofattbart att det inte är bättre utrymme där bak. Ska byta bil inom kort och jag tog med barnen för att prova en XC70 D5 för några veckor sedan men barnen protesterade högljutt när de satt i baksätet och vill ha kvar Passaten. Det blev inte ens en provkörning. Så Volvo har fallit bort på listan. Tyvärr.

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-21 02:11

Jarl: Den är billigare men sämre på allting annat i princip. V70n är som en premiumversion av Mondeon. Bättre kvalitéskänsla, mindre vägljud, bättre komfort.

#1
Ola
2010-05-23 07:01