Bild
Nästa artikel

Topplista juni 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Volvo XC60 säljer fortsatt bra - under juni ökade modellens försäljning med 128 procent. Se hela topplistan med 306 modeller.

Volvo V70 är ohotad etta på listan över mest sålda bilar i juni.

Modellen har hittills sålts i 11 733 exemplar i år, vilket innebär en marknadsandel på hela 8,85 procent.

Volvo XC60 uppåt
Även Volvo XC60 säljer bra och är nu den tionde mest sålda bilen i Sverige.

Under juni ökade försäljningen av Volvo XC60 med 128 procent.

Volvo V50 tappar däremot 21 procent jämfört med samma månad i fjol.

Andra modeller som går starkt framåt är Volkswagen Polo, Volvo XC70, Subaru Legacy, Ford Fiesta, Opel Astra och Peugeot 207.

Störst ökning redovisar Skoda Superb som under maj sålde 462 bilar, en ökning med 805 procent.

Se hela försäljningslistan med 306 modeller.

Nyregistreringar hittills i år:
(Förra året inom parantes)

1. Volvo V70 11 733 (9 100)
2. Volkswagen Passat 6 438 (3 476)
3. Volkswagen Golf 6 225 (4 033)
4. Volvo V50 5 383 (5 318)
5. Kia Cee'd 4 052 (2 591)
6. Audi A4 3 683 (2 290)
7. Renault Megane 3 358 (1 420)
8. Ford Focus 3 031 (2 562)
9. Renault Clio 2 756 (808)
10. Volvo XC60 2 534 (1 423)

Nyregistreringar av dieselbilar hittills i år:
(Förra året inom parantes)

1. Volvo V70 8 576 (2 903)
2. Volvo V50 4 373 (2 255)
3. Kia Cee'd 3 537 (2 137)
4. Volkswagen Passat 3 382 (1 508)
5. Volvo XC60 2 534 (1 407)
6. Audi A4 2 403 (1 199)
7. BMW 3-Serie 1 748 (1 451)
8. Ford Focus 1 717 (544)
9. Volvo XC701 678 (792)
10. Volkswagen Golf 1 597 (755)

Diskutera: Vad tycker du om försäljningslistan för juni?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders
2010-07-01 15:42

Antal sålda bilar = tecknade ordrar? Borde ju inte vara levererade bilar iaf. /Anders

#1
Sigge
2010-07-01 16:55

Anders...det är registringsstatistik dvs levererade bilar.

#1
Anders
2010-07-01 17:25

Ah tack, hittade följande kommentar ang detta på Saabsunited:
"Since this is registered cars and not signed contracts, these numbers are around two months behind. So these cars were probably ordered in April and shouldn't include any new 9-5s."

#1
Anders
2010-07-01 18:19

Jag må ha dålig smak men jag skulle aldrig köpa en superb för jag tycker det är gräsligt ful utanpå,inredningen däremot är fin.

#1
Sebastian
2010-07-01 18:44

Volvo V70 - kan det bli tristare?!

#1
Jes
2010-07-01 18:44

Men Anders, när du använder bilen befinner du dej ju inuti !! Eller du håller bil som prydnad?

#1
Jes
2010-07-01 18:53

I toppen säljer VAG i princip lika många bilar som Volvo .... i Sverige. Det är intressant.
Passaten är, trots sitt medelmåttiga autoindex fortfarande en storsäljare, i tjänstebils-segmentet skulle jag gissa. Golfen, som troligen säljs mest till privatpersoner håller sin position före V50;an ..
Volvo måste nog se om sitt hus ... för detta är ändock Sverige.
Hur ser det ut i "icke-bilproducerande" länder? V70 v/s Passat ??

#1
Palle
2010-07-01 19:30

Det intressanta är i dessa siffror är att Toyotas nya Avensis backar 17% i försäljning medan SAAB 9-3ökar sin försäljning med hela 27%. Både i procentuell försäljning och i absoluta tal säljs numera fler SAAB 9-3 än Toyota Avensis. Fortfarande ligger dock Volvo V70 och VW koncernens bilar i topp såväl procentuellt och i absoluta tal. Inte helt oväntat att Toyota fortsätter att gå kräftgång efter en lång serie av kvalitetsmissar som man försökt skyla över med tvivelaktig retorik. Sådant straffar sig! Det är det vi ser nu och den trenden kommer att hålla i sig under icke överskådlig tid.

#1
Jes
2010-07-01 21:15

Nja Palle, det är nog inte Toyota-namnet som påverkar ... Auris ökar ju !!
Jag har svårt att tro på någon varaktig nedgång för Toyota.
Vi ser bara siffror för Sverige där Saab ju faktiskt tillverkas ... hur ser det ut i andra länder?? En nyfiken fråga bara ..

#1
Martin
2010-07-01 23:02

Sanningen är ju Palle att Avensis ökat totalt i år Jan-Jun med +10,55%. Medan Saab 9-3 minskat totalt i år -12,84%.
Desseutom kör Toyota en kampanj just nu på Avensis så man kan förmoda att Avensis kommer att öka i försäljning under sommaren. Men vi får se. 9-3 är i mina ögon en daterad modell som behöver förnyelse snarast.

#1
Seken
2010-07-01 23:55

Polo börjar bara närma sej halvdan försäljning, från tidigare totalusel. Inget att nämna.
Auris har kommit med 119 grammare. Därav självklart ökning.
Astra har kommit med ny modell (istället för den gamla, som inte klarade våra knaggliga vägar. Bullrig alltså.)
Tveksamt att mäta största ökning i procent, av tidigare egen försäljning. Skulle SIFO göra likadant, så kunde FI, när de går från 0,2% till 0,4%, ses som det mest framgångsrika partiet. 100% ökning!!

#1
Peter i Sydney
2010-07-06 15:49

Här i Australien har vi haft rekordförsäljning. I juni registrerades det 109000 fabriksnya bilar vilket är rekord för en månad.

#1
Ragnar
2010-07-13 21:38

Peter i Sydney: Intressant. Vad är det för bilmärken som säljs mest hos er?

#1
pg
2010-08-31 15:41

Det är ännu alldeles för tidigt att dra slutsatser om att försäljningen ökat. Det är ju så, att de alla Saabhandlare haft brist på bilar. Det är ju hos bilhandlarna bilarna registreras, inte privatkunder eller ev företag. Men visst ökar försäljngen, men med tanke på hur få begagnade Saabbilar det finns hos handlarna jämfört med förut, blir man betänksam.
När dessutom handlarna inte behöver lägga ut pengar för lagerhållna Saabbilar, samtidigt som de tvingas köpa bilar av andra fabrikat, främst Opel, blir man ännu mer betänksam.
Det ser inta annat ut än att det är konstgjord andning som GMAC ger Saab, samtidigt som man tar strypgrepp på Opel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.