Bild
Nästa artikel

Topplista maj 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Renault Clio klår Toyota Yaris, Skoda Fabia och Volkswagen Polo. Hittills i år har Renault Clio ökat med 324 procent. Se hela försäljningslistan för maj.

Volvo V70 är fortfarande ohotad etta på den svenska försäljningslistan.

Under maj var marknadsandelen för Volvos kombimodell hela 8,65 procent.

Närmast bakom Volvo V70 återfinns Volkswagen Golf och Volkswagen Passat.

Renault framåt
Renault-modellerna Mégane och framför allt Clio har stått för stora steg framåt i år.

Renault Clio har hittills under 2010 ökat med 324 procent och placerar sig i maj på plats nio.

Renault Mégane ökar i sin tur under maj med 235 procent och hittills i år med 176 procent.

Modellen var under maj Sveriges sjunde mest sålda bil.
 
Andra modeller som ökar kraftigt under den gångna månaden var Skoda Superb (+921 procent), Audi A5 (+520 procent) och Volkswagen Polo (+433 procent).

Nyregistreringar maj:
(Förra året inom parantes)

Volvo V70 1 652 (1 696)
Volkswagen Golf 1 191 (1 109)
Volkswagen Passat 1 139 (640)
Volvo V50 1 063 (1 116)
Renault Mégane 831 (248)
Kia Cee'd 818 (452)
Audi A4 645 (369)
Ford Focus 512 (349)
Renault Clio 432 (158)
Volvo XC60 286 (219)

Nyregistreringar hittills i år:
(Förra året inom parantes)

Volvo V70 9 493 (7 394)
Volkswagen Passat 5 228 (2 667)
Volkswagen Golf 5 103 (3 248)
Volvo V50 4 367 (4 026)
Kia Cee'd 3 346 (1 854)
Audi A4 2 967 (1 647)
Renault Mégane 2 484 (900)
Ford Focus 2 400 (1 931)
Renault Clio 2 252 (531)
Volvo XC60 2 115 (1 240)


Nyregistreringar av dieselbilar hittills i år:
(Förra året inom parantes)

Volvo V70 6 801 (2 291)
Volvo V50 3 519 (1 671)
Kia Cee'd 2 926 (1 515)
Volkswagen Passat 2 771 (1 298)
Volvo XC60 2 115 (1 224)
Audi A4 1 970 (914)
BMW 3-Serie 1 363 (1 131)
Volkswagen Golf 1 307 (612)
Volvo XC70 1 298 (648)
Ford Focus 1 275 (343)

Se hela försäljningslistan med 299 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om försäljningslistan för maj?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gösta
2010-06-01 12:43

Oj, vilket uppsving för Clio. Lite oväntat. Är prissättning annorlunda jämfört med tidigare eller har den andra fördelar som gjort den populär?

#1
jarl
2010-06-01 13:02

Har inte Renault en miljörabatt på typ 20 papp?

#1
kalle
2010-06-01 13:16

Nån som vet när Yaris blir avlöst för en ny generation?

#1
Jarl
2010-06-01 14:00

Kalle: i höst!

#1
svento
2010-06-01 14:00

Clio har inga fördelar men Bilia Säljer dom på privatleasing för 1395:- mån utan kontantinsats och det är ju ett klipp!

#1
Haubits77B
2010-06-01 14:25

Re: Karl
Varför köpa en Yaris oavsett generation? Är det inte bättre att köpa en DAF från 70-talet istället? Lägre pris men samma kvalitet.

#1
Seken
2010-06-01 14:25

Det kan tyckas duktigt av tidigare floppen Clio, att sälja så bra. Trots att dom inte tar in nån av de bra varianterna. (Miljödieslarna.)
Men förklaringen är mycket enkel. 20.000 kr rabatt på en så billig bil, så blir det riktigt billigt.
Parallellfall til KIA cee´d, som sålts med kronisk rabatt på 20-35.000 kr. Skillnaden är bara att KIA har råd att sälja billigt, medan Renault går på knäna. Dom väljer mellen pest och kolera. Sälja med förlust, eller inte sälja alls.
Jag tror att Renault numera har mycket hög kvalitét. Så kanske dom om nåt år vågar höja priserna.

#1
Seken
2010-06-01 14:53

HAUBITS77B, Jag var en gång lika frågande och okunnig som du. Sen råkade vi hyra en Yaris. Köpte direkt en 1,33. Trots att vi visste att motorn var bedrövlig i förhållande till uppgiven effekt. Även förbrukningen var ovanligt högt över angiven.
Men bilen har så många bra sidor, att vi blivit helnöjda. Dessutom bra totalekonomi.
OBS. Jag har ägt flera nya småbilar senaste decenniet. Och hyrt eller bara kört nästan alla. Jag anser Yaris vara ett av de bästa köpen. (Clio diesel, snål, tyst och stark, är det enda som skulle locka mej att byta. Men den finns ej i Sverige. Hyr den 1-2 ggr/år.)

#1
John
2010-06-01 15:39

Yaris är en riktig plåtburk! Kanske håller bra, men fy tusan vad billig den känns... Burkig, bullrig, plastig... Hur mycket får kvalitet kosta?

#1
Haubits77B
2010-06-01 16:15

Re: John
Mmmm, men du får mycket gratiskaffe när du är på Toyotaverkstaden pga kvalitetsbrister och/eller återkallning! Det är stört omöjligt att arbeta heltid med en sådan bil - för många verkstadstider att passa!

#1
Jes
2010-06-01 17:23

Haubits77B ...
Kaffe är både gott och nyttigt. Vad får du på din verkstad?

#1
Haubits77B
2010-06-01 17:36

Re: Jes
Jag kör kvalitetsvagnar, och har egen verkstad, så några verkstadsbesök är inte aktuell.

#1
Jes
2010-06-01 18:14

Förstår ingenting ... Vad ska du med egen verkstad då till? Och inget kaffe ??

#1
pg
2010-06-01 20:14

Vart har GM s bilar Opel och chevrolet tagit vägen liksom tidigare storsäljaren Saab?
De flesta Saabhandlarna är så inbitet förväntansfulla inför nybilspremiären, att de glömmer att de fortfarande represnenterar märket Opel. Inte heller gamla modellerna av Saab verkar intressanta att marknadsföra! Man inväntar nya Saaben för att satsa fulllt ut när den kommer.
Man till o med lägger allt krut på att sälja icke GM bilar istället!! Det gäller naturligtvis inte a¨lla GM handlare, men jag känner många som aldrig mera kommer att sätta sin fot hos en Saab eller GM handlare!!!

#1
Krille
2010-06-01 20:30

Förmodar att det är många hyrbilsfirmor som köper bilarna. Skulle vara intressant att veta hur stor procent som köps av privatpersoner.

#1
Ola
2010-06-01 21:26

En bil från Ford och GM med på listan. Ford Focus. Det är en bil för mycket. Så dåliga ägare som Ford och GM har varit till Volvo och SAAB borde dom inte sälja någonting i Sverige.

#1
Jes
2010-06-01 21:42

Vad menar du Ola ??

#1
Seken
2010-06-01 22:43

JOHN, du har tydligen åkt i Yaris -08 eller äldre. Numera tillhör den de tystare i klassen. Att den ser billig ut inuti är en sak. Men jag tycker skenet bedrar. T.ex de "billiga" stolarna uppskattar man mer ju längre man åker. Men att den saknar strålkastarspolare är uselt.

#1
Hanzzon
2010-06-02 02:05

Yaris är en kanonbil med ovanligheten att den fortfarande ökar i försäljning helt utan rabatter (som Renault kör stenhårt med) trots att den är inne på sitt allra sista år och en ny modell väntar runt hörnet.
Yaris-ägarna är dessutom nordens mest nöjda småbilsägare enligt Auto-index och det förstår jag då bilarna håller klart högst-kvalitét i klassen enligt mina erfarenheter som mekaniker, Clio kan slänga sig i väggen där med väldigt mycket mer strul och skiftande kvalitét plus att man har löjligt korta kamremsintervaller vilket snabbt blir dyrt medans Yaris har underhållsfri kedja.

#1
Jarl
2010-06-02 02:33

Jepp, Yaris är lätt den bästa småbilen, sen kommer 207:an... Den är fin på vägen.

#1
jarl
2010-06-02 02:35

Egen verkstad men inget köffe? Låter ju heltokigt.

#1
archer
2010-06-02 10:13

Haubits77B (ett föråldrat system i sig). Hur går det med dina kunder och din verkstads KVALITET som du jämt tjatar om (om nu 940 är nåt ideal)? Du är ju jämt ute på nätet och skriver kritiska inlägg. Eftersom du bara är kritisk till Toyota och är affärsidkare med egna ekonomiska intressen (jag förutsätter att du inte klarar av att meka med nyare bilar utan håller dig till gamla Volvos) så är du härmed jävig och dina argument än mindre värda än tidigare. Yaris, Clio, Fabia etc. är utmärkta små byggen men som alla har sina olika brister.

#1
Haubits77B
2010-06-02 11:59

Re: Archer
Jag har ett antal olika bilar. Min Volvo är bara en i min samling. Jag driver en independent-firma och upplever ofta hur folk är chockade över hur "deras flefria japanska bil" visar sig vara ett rassel i behov av dyrbara reparationer. Jag är så trött på överreklamerad s.k kvalitet. Faktum är alltid faktum: DU FÅR VAD DU BETALAR FÖR!

#1
archer
2010-06-02 13:11

Visst får vi konsumenter vad vi (inte) betalar för. Är inte alla bilar hysteriskt dyra idag? Kvalitetbergreppet lär vi fortsätta diskutera...:)

#1
arne
2010-06-02 19:36

clio , släng dig i väggen.... är inne på min tredje, inte ett fel på någon( totalt antal mil ca 23000). 12000 mil i kamkedjebytesintervall är väl inte så där gräsligt kort eller.....
För övrigt tycker jag att debatten spårar ur av alla som blint håller på sitt märke. Alla märken går sönder, även japsare och fransoser eller vad du vill. Min nuvarande clio kanske också får ett fel någon gång, men jag är inte sämre än att jag kan erkänna det i så fall.

#1
Hanzzon
2010-06-03 00:10

Arne, Kul att du är en nöjd Renault-ägare, men det finns tyvärr desto fler som inte alls är särskillt nöjda både på vårt jobb och i de flesta ägarundersökningar.
Kamremmen ska bytas Varje 12000mil eller max var 4:e år ja, och fyra år är inte långt!
Och många Clio-ägare har inte kört sin bil mer än kanske 6000 mil på dessa fyra år då kamremmen och spännrullarna måste bytas och eftersom vattenpumparna på Renault håller låg kvalitét och i princip alltid har börjat läcka kylarvätska efter dessa 4 år så måste även den bytas då den drivs av kamremmen.

#1
Simon
2010-06-03 01:09

Re: Haubits 77B det är ju i alla fall tur att man inte åker en sån här bil, strul mest hela tiden, men ägaren är nöjd ändå....:)
http://www.expressen.se/motor/1.2009896/emils-volvo-v50-piper-sig-fram
Åker man Volvo verkar man få vända sig till Expressen för att få felen lagade.....

#1
arne
2010-06-03 19:48

hanzzon. du tycks vara lite toyota-vänlig. beträffande vattenpumparna så kanske du inte skall vara alltför kaxig, en av mina jobbarkompisar bytte alldeles nyss på sin corolla. (mätarställning? 8143 mil). en annan i min närhet med samma bil fick byta MOTOR efter ca 7500 mil. Även Toyotor kan krångla således. Vi kan ju vara vänner ändå, fast vi kör olika märken eller....

#1
Hanzzon
2010-06-04 01:16

Självklart kan vi vara vänner, jag menade inget otrevligt utan relaterade till hur det stod till med fakta.
Sen kan det såklart bli fel på alla bilar, den tidigaste Toyotan vi bytt vattenpump på hade tex gått runt 10 000mil men då gick det oxå på garantin, vi har även en Rav-4 som nu gått 13500mil där vattenpumpen börjat läcka minimalt men det syns ändå att den har läckt men även där får ägaren denna bytt av Toyota på goodwillgaranti eftersom man normalt inte ska behöva byta en vattenpump så tidigt på en Toyota även om det såklart kan hända även om det är ovanligare.
Den tidigaste Renaulten jag bytt vattenpump på hade gått 2500mil och där fick ägaren betala hela kalaset själv.
Sen har jag bytt mängder med Renaultpumpar innan 10 000mil som givetvis inte heller har gått på någon garanti från Renaults sida utan det anses som normalt så fort bilen är en dag över den lagstadgade garantitiden så det är lite skillnad i hur mycket man tar på sig i ansvar från tillverkarens sida om man säger så. Mvh//Hanzzon.

#1
arne
2010-06-04 17:45

hanzzon, det var ju tråkigt att läsa om alla vattenpumpar på renaulter. Att Toyota har generöst googwill är ju känt, kanske därför de ligger så bra till i ägarundersökningar.Har faktiskt åkt en liten tur med en Yaris i dag. Låne bil från Toyotaverkstaden, en Yarisägare var där på besök. Verkade vara hyfsat bra ihopbyggd, men den digitala instrumenteringen, är den så lyckad?
Var faktiskt inne på att byta till en Auris vid senaste bilbytet, men som vanligt fick hustrun bestämma och då blev det en Clio till.

#1
leifer
2010-06-05 23:52

Kamremsbyte på en Clio kostar över 10,000 kr och ska ske var 5:e år. Uselt Renualt!

#1
leifer
2010-06-05 23:58

Hoppas att Yaris kommer med instrumentpanel FRAMFÖR föraren i nästa gen.

#1
arne
2010-06-06 19:18

bytte kamrem på en tidigare Clio (Clio II). fick pris av volvo på ca 8000. Ringde en fristående verkstad och sparade över 3000 kr. Men 5000 är mycket det också, men nu skall man nog inte kasta all skit på Renault, det är inte gratis att byta kamrem på andra märken heller. I de 5000kronorna ingick också byte av vattenpump, mekarn tyckte det var lika bra när han hade bilen nerplockad även om det inte var något fel på pumpen.

#1
Hanzzon
2010-06-07 00:36

Leifer, Det är faktiskt bara max 4 års intervall också på många Renaulter beroende på motorkod och 5 år på andra...
Arne, Anledningen till att Toyota är bättre på goodwill är så enkelt att man pga bättre och jämnare kvalitet på produkterna än de flesta konkurrenter också verkligen har råd med bättre goodwill om något nu skulle hända, annars skulle man liksom konkurrenterna aldrig ha råd att vara så generös.
Det är ett krav att byta vattenpump på en Renault när man byter kamrem (även enligt Renault) om man är en seriös verkstad eftersom man annars tar en väldigt stor chansning, så det är verkligen "lika bra" att byta.
Visst kostar många andra märken också mycket att byta kamrem på och det finns några som är än värre än Renault, men om tillverkaren som tex i Yaris fall har kostat på med underhållsfri och problemfri kamkedje-konstruktion från början så slipper man den delen helt vilket självklart är billigast då man kan lägga de tusenlapparna på något annat.
Gillar du inte digitala mätaren i Yaris (även om det ju är en vanesak) så kan jag tippsa om att sportigare Yaris T-sport har vanliga analoga mätare.
Mvh//Hanzzon.

#1
arne
2010-06-07 19:39

hanzzon, håller med dig , kamkedja är bättre, förstår inte varför alla har det. (kostnadsfråga?) När det gäller goodwill så tror jag Renault har bättrat sig. Verkstadsfolk jag talat med säger samstämmigt att det blev mycket bättre när Renault startade eget. Kvaliten har nog höjts ganska rejält under senare år också. Jag kan ju själv jämföra Clio II med clio III. Avsevärd förbättring i alla (nästan) områden. Har fått flera påringningar och brev från Renault om vad jag tycker om bilen.Nu har jag skrivit så mycket i detta att jag tror det får vara nog för mig, trevligt att få `chatta`med dig Hanzzon.Det kanske dyker upp något mer ämne där jag har synpunkter.

#1
Hanzzon
2010-06-07 22:41

Visst har Renault försökt skärpa sig och det stämmer att det blev bättre och lite enklare med tex reservdelar m.m sedan Renault fick en egen Svensk importör men det fungerade också väldigt dåligt i många fall tidigare så det kunde nästan bara bli bättre.
Vad gäller kvalitén på bilarna så har den kanske blivit lite bättre men även den har hört till botten tidigare så man hade väldigt mycket att förbättra jämfört med sina bästa konkurrenter generellt.
I senaste ägar-undersökningen från Svenskt kvalitets index så ligger tex Renault näst sist före Ford och har därmed klättrat en placering från botten sedan i fjol då man låg sist så visst har det ju gått en liten bit framåt i alla fall: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14612

#1
Hanzzon
2010-06-07 22:49

Angående varför inte alla bilar har kamkedja så är det som sagt givetvis en kostnadsfråga, det är dyrare för tillverkaren att göra en bra kemkedjekonstruktion så därför snålar de flesta tillverkare in på det vilket gör det dyrare för kunden i efterhand men den delen ser ju inte de flesta Svenssons när dom kollar på och jämför nybilspriset, det är anledningen till varför många inte har kedja.

#1
Martin
2010-06-21 22:59

Haubits77B.
Driver egen verkstad, jaha. Vad kan man då dra för slutsats när han hela tiden kritiserar Toyota? Jo ju fler som köper Toyota ju mindre får han att göra i sin verkstad, enkel matematik. Så jag förstår att du kritiserar Toyota när du får mindre att göra i "din" verkstad......

#1
Haubits77B
2010-07-01 14:00

Re: Martin
Om du visste hur många allvarliga fel vi lagar på Toyotor under en vanlig arbetsvecka så skulle du inte ha en så där Toyotavänlig inställning....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.