Bild
Nästa artikel

Topplista augusti 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Volkswagen Golf sålde bäst under augusti - mer än dominanten Volvo V70. Se hela topplistan med 310 modeller.

Under augusti registrerades 1 326 Volkswagen Golf, en ökning med 70 procent jämfört med samma månad i fjol.

Det innebär att Volkswagen Golf var den mest sålda modellen under månaden.

Volvo V70 har under lång tid parkerat på förstaplatsen - men fick under den gångna månaden se sig slagen.

1 227 exemplar av Volvo V70 registrerades under augusti.

Kombimodellen från Volvo har dock sålt mest av alla modeller mellan januari och augusti, ungefär 70 procent mer än Volkswagen Golf.

Mégane uppåt
Försäljningen av Renault Mégane är också fortsatt stark.
 
Under augusti såldes 522 exemplar, en ökning med 198 procent jämfört med augusti förra året.
 
Andra modeller som ökade kraftigt under augusti var Volkswagen Polo (+268 procent), Toyota Auris (+593 procent) och Ford Fiesta (+300 procent).

Nyregistreringar hittills i år:
(Förra året inom parentes)

1. Volvo V70 14 244 (12 054)
2. Volkswagen Passat 8 573 (5 275)
3. Volkswagen Golf 8 329 (5 361)
4. Volvo V50 7 135 (6 807)
5. Kia Cee'd 5 434 (3 708)
6. Audi A4 4 794 (3 063)
7. Renault Megane 4 141 (1 704)
8. Ford Focus 4 064 (3 110)
9. Renault Clio 3 533 (1 177)
10. BMW 3-Serie 3 264 (3 224)

Efter dessa följer i nämnd ordning:

Volvo XC60
Saab 9-3
Volkswagen Polo
Toyota Yaris
Toyota Avensis
Skoda Octavia
Nissan Qashqai
Mercedes E Klass
BMW 5-Serie
Skoda Fabia.

Se hela försäljningslistan med 310 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för augusti?
Taggar: Nyheter
Topplista augusti 2010: Mest sålda bilarna

Kommentarer

#1
Calle
2010-09-01 14:21

Grattis svenska folket. Vi kanske har lärt oss att det inte behöver vara stort, klumpigt och trist som i V70.

#1
jarl
2010-09-01 14:21

Golf är en himla fin bil, speciellt med TSI under huven.

#1
Calle
2010-09-01 14:27

Och rymlig är den också. Golf Variant rymmer lika många liter som V70 i bagaget.

#1
Jarl
2010-09-01 14:43

Fin komfort också. Tystast i klassen. Dumt att köpa V70.

#1
Anders
2010-09-01 15:03

Mm, TSI 160 hk med DSG7 är en underbar kombination. Jag har en sån själv...

#1
Jerker
2010-09-01 15:10

Golf är INTE en tyst bil, fastän den har blivit tystare än förut! Styrningen har också varit tidigare bättre på Golfen.

#1
DeN
2010-09-01 15:22

Visst kanske en V70 inte är direkt kul, men knappas en Passat eller Golf heller för den delen, bara vanliga dussibilar. VW är ju lite som bilvärldens IKEA, jag menar med samma delar ialla bilar. Passat är en förlängd Golf osv, you know the story.
Och att sen jämföra Golf och V70 i försäljningen är ju fjantigt. Kolla isåfall Passat mot V70.

#1
Marcus L
2010-09-01 15:49

DEN: eller jämför VW Golf mot Volvo V50...
Se behöver man tänka på att Volvo V70 köps till största del som förmånsbil av företag. VW Golf säljs till stor del direkt till privatpersoner. Lite skillnad på köpkraft...

#1
Jarl
2010-09-01 15:58

Shit alltså! Åkte för första gången i mitt liv i en 9-3 Sport-Combi! Den är mycket bättre än både VW & Volvo. Det får bli SAAB i fortsättningen.

#1
DEN
2010-09-01 17:04

Hur många av golfarna är kombisar? Inte många...
Så ska man jämföra med V50 så ska man även väga in S40.
Sen att Golf till största del köps av privatpersoner har jag svårt att tro, skulle nog säga att hyrbilsbolag, mackar, servicebilar, budbilar osv. står för en mycket stor del av köparna. Typiska golfkunder...

#1
Conny Jonsson
2010-09-01 17:50

Folk måste vara dumma om man köper den bil som står mest på verkstanav alla i sin klass .

#1
mctar
2010-09-01 18:13

Conny: Just det. Man har väl lärt sig att Golfen är en mycket bra bil.

#1
P-Å Svensson
2010-09-01 22:33

Det hade varit intressant att se försäljningsstatistiken uppdelad på tjänstebilar respektive privatbilar.

#1
Andreas
2010-09-01 23:06

P-Å SVENSSON: Uppdelningen på Golf är 51,9% privat och 48,1% företag. Gäller januari-juli. Augusti är inte redovisat ännu på ngn dag men torde vara uppdelat ungefär likadant.
Andreas

#1
Rikard
2010-09-02 00:28

Verkstäderna får mycket att göra i framtiden, WVs direktinsprutade motorer börjar ju stöka nu när dom gått ett tag, Mitsubishis GDi problem i repris.

#1
Jerker
2010-09-02 08:30

Renaults nya bilar lär vara dom som har minst problem i den där top-10 -listan? Tex Audi har ju haft väldigt dålig kvalitet. Kolla tex, där finns tyvärr inte Renaults nyaste med (dom enligt lyft kvalitetsstandard) ännu: http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

#1
Tommy
2010-09-02 15:27

Jarl! Det där upptäckte jag för flera år sedan, synd att inte fler gjort det. Då skulle SAAB leda försäljningsstatistiken med hästlängder!

#1
SLi
2010-09-02 15:55

Det känns skönt att märka att mitt eget bilmärke inte hör till dom som toppar denna lista, m.a.o att man inte tillhör den gråa, hariga, ointressanta folkgrupp, som gör o. väljer bil så som de flesta andra vill att man skall göra.

#1
ulle
2010-09-15 20:53

hej alla volvo vänner 1a platsen för volvo är bruten STORT GTATTIS GOLF

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.