Bild
Nästa artikel

Topplista mars 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Toyota är tillbaka. Efter raset i februari reser sig Toyota och Avensis slår sig in bland de tio mest sålda bilarna.

Inledningen av 2010 har varit tuff för Toyota med massåterkallelser och mycket oönskad uppmärksamhet.

Vändning
Försäljningen i Sverige har under dessa månader gått trögt.

Under januari sålde Toyota 1 619 bilar i Sverige.

I skarven mellan januari och februari var rapporteringen om återkallelserna som mest intensiv.

Försäljningen sjönk under februari till endast 1 227 bilar.

Men nu är Toyota tillbaka.

Under mars fördubblades försäljningen gentemot februari till 2 461 bilar.
 
Avensis tillbaka
Dessutom slog sig Toyota Avensis in på en niondeplats i topplistan för modeller.

I topp återfinns dock ohotade Volvo V70, en modell som Volvo inom kort ska skrota i Nordamerika.

Efter Volvo V70 följer Volkswagen-modellerna Passat och Golf.

Topplistan personbilar, mars:
(Förra årets försäljning vid samma tidpunkt inom parentes)

Volvo V70II 5 416 (3 503)
Volkswagen Passat 2 799 (1 316)
Volkswagen Golf 2 618 (1 558)
Volvo V50 2 326 (2 145)
Kia Cee'd 1 660 (979)
Audi A4 1 565 (896)
Ford Focus 1 486 (1 244)
Renault Clio 1 406 (282)
Toyota Avensis 1 222 (963)
Volvo XC60 1 221 (779)

Topplistan miljöbilar, mars:

Volvo V50 D 635 (294)
VolvoV70 Flexifuel 582 (1019)
Kia Cee'd Eco 535 (233)
VW Passat Ecofuel 425 (132)
Renault Clio Flexfuel 421 (52)

Se hela Topplistan för personbilar med 287 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Laban
2010-04-01 14:12

Privatköp resp. tjänstebil skulle vara intressant att se också.

#1
Jack Black
2010-04-01 14:14

Finns längst ner här:
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=50913504-022b-4f09-a5e0-88b5a4ce3047&OwnerType=0&PropertyName=File1&FileName=PressRel1003.pdf&Attachment=True

#1
Laban
2010-04-01 15:24

Tack JB!
Ser då att Volvo är störst på privatköp följt av VW, Kia(!) och Toyota. Sedan följer Renault(!) ,Skoda och Ford.

#1
Seken
2010-04-01 21:43

Men se på Clio då! Nu på 8:e plats totalt. Och överlägset mest köpt i klassen. 41:a 2008. 27:a 2009 (då man började med 20.000 kr "skrotningspremie". Nu i år är det 20.000 kr rabatt för alla. Sånt säljer. Trots att dom bara har en etanolare som miljöbilsvariant.
Personligen gillar jag bilen, men dock inte de motorer som tas in till Sverige. Finns 2 dieslar på kontinenten, som passar bilen perfekt. (hyrt dom några gånger.)

#1
Egil
2010-04-02 10:06

Vi Toyota-ägare väljer alltså att lyfta fram enkom nummer 9 på listan... Hur vore det med en kurs i journalistisk etik?

#1
Lars Märklin-Fleichmann
2010-04-02 20:40

Re:Egil:
Kurs i journalistisk etik?
Ur ett bilägar- och journalistiskt perspektiv är det i högsta grad intressant att få reda på hur den massiva, främst amerikanska, kampanjen mot Toyota påverkat försäljningen även här i ankdammen Sverige.

#1
John
2010-04-02 20:42

En annan mer intressant rubrik hade kunnat lyda: "Toyota sämre än Renault - i alla fall om konsumenten får avgöra".

#1
jörkky
2010-04-02 23:20

Försäljningen för toyotas del lär ha ökat tillbaka med hela 40% i usa.det kunde man ju vänta

#1
Kurt Bruun
2010-04-02 23:45

ja, det stämmer, under mars 2010 ökade Toyota i Usa med nästan 40% jämfört med förra året. Så uppenbarligen är det inte alla som gått på myten med att alla Toyotabilar skenar.

#1
Seken
2010-04-03 01:04

Av de 10 mest sålda modellerna i Sverige ökade 8 mer än 40% i mars. Det såldes nämligen inte så många bilar i mars förra året. Så var även fallet i USA.
Toyota nöjde sej dock inte med konjunkturuppsvinget. Utan har spetsat med tokrea i USA. (Jfr med Renault i många europeiska länder, inkl. Sverige.)

#1
Christoffer Langschnabel
2010-04-03 10:59

Citat "Toyota nöjde sej dock inte med konjunkturuppsvinget. Utan har spetsat med tokrea i USA"
Visst är det så, konjunkturuppgång i kombination med "re(a)naultpriser" har gjort att Toyota ökar, men om nu Toyota är så livsfarliga som vissa hävdar, så skulle ju inte T. sälja en enda bil, annat är till självmordskandidater. Man kan nyktert konstatera att amerikanen fortsätter att köpa Toyota, trots allt som sagts och skrivits.

#1
Emme
2010-04-03 11:27

Lars Märklin-Fleichmann: Man blir aldrig förvånad över somligas kommentarer här på vibilägare.
Så allt är en stor bluff? Dödsolyckorna och en offentliga ursäkten också?
Vissa är för löjliga..

#1
Samuel
2010-04-03 13:40

Javisst säljer Toyota fler bilar denna månad men om man istället ser på Bilswedens site kan man konstatera att Toyota säljer fler bilar men trots det har tex Toyota Avensis marknadsandel MINSKAT med 30% jmf tidigare. Varför? De andra bilmärkena tex Volvo, Renault VW gruppen har ÖKAT ännu mer dvs marknaden har ökat MER än vad tex Toyota har gjort varför Toyotas marknadsandel har MINSKAT på marknaden. Varför analyseras inte siffrorna av ViToyotaägare... Är ViBilägare, nej Toyotaägare köpta av Toyota? Man undrar....

#1
Simon
2010-04-04 01:15

EMME än så länge verkar allt vara en bluff, vi får väl se vart det slutar, själv köpte jag en ny Rav4 som levereras om ett par veckor.... Fanns bara 2 kvar i hamnen så Toyota säljer bra just nu....:)

#1
Rauk
2010-04-04 08:57

Toyota är en bil för riktiga besserwissrar och tabellbitare. Vi andra köper en bil vi gillar...

#1
Gunnar Jansson
2010-04-04 13:46

Emme:
Det verkar vara en bluff med dödsolyckorna. Många initierade påstår att det lutar åt att kampanjen mot Toyota har politiska förtecken. Toyota har helt enkelt blivit för stora i Usa. T.ex. så har ju UAW sponsrat de politiker som motarbetar Toyota.

#1
Sigge
2010-04-04 14:11

Gunnar Jansson och Simon...hur j--la korkad får man bli? Dödsolyckor har hänt och det är konstaterade fel på era kära Toyota. Toyota-chefen har gåtit krokodiltårar i TV och bett om ursäkt så snälla lägga ner dina konspirationsteorier. Varför skulle UAW motarbeta Toyota då de flesta bilarna på amerikanska marknaden byggs i landet? Varför återkallar man miljontalsbilar för enorma summor om det inte är fel på dem?
Ni får släppa era konsprationsteorier och komma ut i verkliga livet!

#1
Kanon kalkon
2010-04-04 15:55

UAW är stora hos "the Big Three", främst i Michigan, hos de utländska biltillverkarna i Usa har UAW inte alls samma ställning, därav motarbetar de bl.a. Toyota kraftigt.
Dödsolyckor har hänt i Usa, svar:ja, men inget tyder på att det beror på konstruktionsfel, snarare sbr (skit bakom ratten) dvs. folk som äter Big Mac och dricker kaffe bakom ratten, folk som inte kan skilja på gas och broms samt folk som inte kan lägga i "N" under färd.

#1
Sigge
2010-04-04 21:19

Kanon Kalkon..."inget tyder på att det beror på konstruktionsfel,"...du gör verkligen skäl för din signatur.

#1
Seken
2010-04-04 21:58

Av den info jag hört hittills, så verkar det funnits några skenande Toyotor. Eller iaf nån. Eller nån senil förare som rört till det för sej. Hur som helst, så är jag nyfiken att få facit framöver. (Alla kan vi ju inte vara Siggar. Eller heter det Siggesar?)

#1
Kenneth
2010-04-05 11:56

OM det inte vore så att Toyotabilar är farliga dvs Toyotabilar som inte går att bromsa, Toyotabilar som tappar styrförmågan och Toyotabilar där gaspedalen fastnar i fullgasläge skulle Toyotachefen ej behöva gråta offentligt..., så patetiskt, och framförallt om amerikanen ej kan köra bil på ett fullgott vis skulle fler bilmärken utmärka sig i olycksstatistiken men det är bara Toyotabilar som bevisligen ÄR trafikfarliga. That´s it! SIMON: Att det skulle vara ett bevis att Toyota säljer många bilar bara för att det bara finns två Toyota RAV i hamnen är väl snarare ett bevis på att det inte finns så många som TÖRS köpa Toyota. Kanske kan det finnas två riskvilliga Toyota "Kami Kaze" Toyota köpare som törs riskrera sitt och andras liv genom att köpa Toyota bilar där ej styrning, gas och broms fungerar......

#1
Jarl
2010-04-05 13:28

Hela USA-grejen är en bluff!
Mediahype som heter duga.
Toyota är bäst. That's it.

#1
Simon
2010-04-05 14:31

Re: Kenneth.... Tydligen klarar du inte att läsa siffrorna om nybilstatestiken Toyota säljer mycket bra och om du kikar så ser du jämfört med förra året..
Rav4 +95%...Avensis +92%....Prius +303%...Auris +102%...Aygo +30%...Yaris +54% och IQ +60%.....:)
Jag förstår att det svider, men Toyota går otroligt bra just nu...:)

#1
Simon
2010-04-05 14:36

Re: Sigge... Du får nog lugna ner dig innan du kallar nån för korkad, det finna ännu inga bevisade fall utan bara ett gäng galna Amerikanare som ser sin chans att tjäna pengar, efter att ha tagit in några miljone bilar har man konstaterat att det än så länge inte har hittats något fel på nån gaspedal.....:)
Så tagga ner tills vi vet hur det ligger till.....:)
Antingen visar sig allt vara en bluff eller så är det så att de hittar fel och då kan man känna sig trygg att Toyota tar hand om sina kunder som vanligt....:)
Därför köpte jag en ny igen....:)

#1
Kenneth
2010-04-05 16:05

SIMON:
Vilket tillverkande bilmärke har inte ökat sett på ett årssikt? Det är däremot mer intressant om det har hänt ngt i nutid dvs hur ser trenden ut? Finns det ngt sk Endowments? Där ser det mycket illa ut för Toyotas försäljning! Toyota har minskat på marknaden med ca 30% sett till marknadsandelen som är det relevanta synsättet. Back 30% för Toyotas försäljning! Det är relevant fakta. Jag har också bytt till en helt ny svensktillverkad bil som levererades den 17:e mars 2010. Ska vi byta reg.nr så att alla kan kontrollera om någon av oss drar en "vals". Min Volvo XC70 D5 AWD 2010 års modell heter PSG112! Det är min tredje Volvo där de föregående har bytts med mellan 12 000 - 15 000 mil. De har gått alldeles utmärkt trots tidvis oerhört dåliga landsbygdsvägar. Därför blev det en ny Volvo XC70 igen! Vilket reg.nr. har du?

#1
jörkky
2010-04-05 17:17

Man undrar vad kenneth har för bil verkar vara en jävla expert.

#1
Persson
2010-04-05 17:25

Det går dåligt för Toyota dom ökar inte så mycket som alla andra även om dom ökar. Det kommer att bli en storförlust för Toyota det är det nog ingen som sätter emot, iallafall ingen som lever i verkligheten :)...

#1
JG
2010-04-05 17:27

Är det någon mer än jag som minns de skenande Audi-bilarna i USA på 80-talet? Ungefär samma historia som med Toyota nu. Den gången ledde det till ett tillfälligt ras i Audis försäljning, samt att man införde systemet att man måste trycka ner bromspedalen för att kunna lägga i D-läget på växelspaken.
Appropå Toyotas återhämtning i Sverige: Att Avensis ökar är säkert skönt för märket, men hur kommer det sig att Auris är mer eller mindre osäljbar i vårt land?

#1
Den riktige Dennis, med stora fötter
2010-04-05 17:28

Kenneth:
Vad har din XC70 med att göra huruvida Toyotabilar är farliga, eller hurvida Toyotas bilförsäljning ökar eller ej?

#1
Sten Håård
2010-04-05 17:34

JG:
Att Auris är osäljbar i vårt land är en gåta, speciellt om man ställer det i proportion till att föregångaren Corolla tidvis var klassetta. En orsak är nog att svenskarna är ett kombifolk och Auris inte finns som kombi, ett annat är nog namnbytet, hur i helvete tänkte Toyota egentligen? Corolla är ju ett av bilvärdens starkaste varumärken.

#1
Messerschmitt
2010-04-05 18:30

Vad många Toyota ivrare det finns. Varför vill ni att de japanska bilarbetarna ska ha kvar sina jobb, men inte de svenska bilarbetarna? I förlängningen drabbas alla som är kommun och stadsanställda pga industri arbetarna betalar in för lite skatt. Så då kanske din fru, sambo, flickvän får sluta på sitt jobb - även kanske du? Så nästa gång du byter bil - tänk lite längre.

#1
Johan
2010-04-05 18:45

Auris ser man ju överallt. Kanske bara häromkring.

#1
Kenneth
2010-04-05 19:23

Den riktige Dennis:
Jag säger och bevisar med mitt reg.nr att jag inte bara "valsar" med det jag skriver om utan lever som jag lär! Vidare ÄR det ett faktum att Toyota har minskat sin försäljning med ca 30%, mätt som marknadsandel. Avslutningsvis är det bättre att köpa en så säker bil som möjligt eller åtminstone en bil som, tillskillnad från Toyota, går att bromsa, styra och där gasen inte hänger sig i fullgasläge....
Messeschmitt:
Det du skriver är alltigenom korrekt! Keep up the good work!!! Om man sedan väljer att köpa en ny eller begagnad SAAB eller Volvo är egalt så länge man köper svenskt. Jag "måste" ha 4 hjulsdrift eftersom jag bor på landet med dåliga vägar därför blir det Volvo men så snart SAAB har en stor 4 hjulsdriven modell kan jag mkt väl köpa den. Min fru har en två månader gammal, köptes ny, SAAB 9-5 2,3 liters Biopower, etanolmotor, kombi som också är en UNDERBAR bil att färdas i som enbart tankas med etanol. Denna SAAB är hennes andra nya etanol SAAB Biopower.
SIMON: Vilket är ditt reg.nr på din nya Toyota som du har köpt?

#1
Simon
2010-04-05 21:27

Re: Kenneth det är bra att du ger ut reg:nr min nuvarande Rav4 har XOF 122 och den nya har inte levererats än, preliminärt landar den här den 12:e April så jag har inte fått den än....
Jag är inne på min 22:a Toyota och vet du vad, alla bilar har gått att styra, gas och gasen har aldrig hängt sig heller.....:)
Så det är bara löjligt skitsnack...
Vill du se mer av mitt bilinnehav så får du kika här..... http://www.garaget.org/Fireblade

#1
FH12-24m
2010-04-05 21:34

KENNETH, du är en besynnerlig figur ... Bor du inte tillsammans med din fru?

#1
Emme
2010-04-05 21:41

Bättre att låta dem hållas tycker jag.
Inget kan ju gå fel med Toyota .. :)

#1
FH12-24m
2010-04-05 21:44

MESSERSCHMITT, ditt tänkande är absurt och katastrofalt för svensk bilindustri.

#1
Simon
2010-04-05 21:48

Re: Kenneth nu har jag även granskat marnadsandelar och det du säger om att de tappat 30% är ju helt felaktigt....!
År 2010 8,75% och förra året 8,64%
Så det är en liten ökning även i marknadsandel.... Vad får du allt ifrån...?
I mitt tidigare inlägg skulle det ha stått bromsar och inte gas.....:)

#1
FH12-24m
2010-04-05 21:50

Tja, det vete fan, men i rättvisans namn är, även med de nyligen uppkomna problemen, Toyota den mest pålitliga "normal" bilen genom tiderna.
Skulle jag någonsin själv köpa en japanare skulle jag absolut titta åt Toyota.

#1
Simon
2010-04-05 21:51

Re: Emme, jodå, allt kan gå fel på en bil, men det är inte så ofta det har uppkommit nåt fel på Toyotas bilar som på konkurenternas, det visar varenda undersökning även om det inte är lika stora skillnader idag som förr..... Utvecklingen går framåt...

#1
FH12-24m
2010-04-05 21:58

KENNETH, om du försöker driva någon lobbyverksamhet för Svenska bilfabrikat ... tycker jag du gör det, inte bara dåligt utan uppenbarligen från ett underläge.
Skärp dig människa, du skriver bara skitsnack.

#1
Mats Johansson
2010-04-05 22:20

"KENNETH" vad har ditt regnummer med saken att göra, bättre att hålla sig till fakta utan att stoltsera med sitt regnummer än att bara skriva en massa skitsnack med...
Att påstå att ALLA toyota har problem med gas/broms är ju rent skitsnack!
Det har ju bla framkommit att en massa fall i USA där folk haft fel är rent bedrägeri där dom skyllt sina misstag på bilen då det ändå snackas om det..
Volvo har ju haft en massa problem med bilbränder genom åren, men inte fan påstår jag att alla Volvobilar brinner upp för det?
Alla bilmärken har sina kvalitetsproblem då och då, skillnaden är att Toyota tar dessa på allvar, till skillnad från många andra som försöker tysta ner saken...
Dags för ViB att införa registreringskrav för kommentarer med öppna användare så vi slipper dessa anonyma skitsnckare som enbart försöker smutskasta personer eller som i detta exempel ett företag.
Dessutom gör ju sådana som Kenneth företag som Volvo en björntjänst för, med sådana talespersoner för Volvo som använder förtal, lögner och påhopp mot konkurrenter som lobbymetod så säljer man då inte mer bilar!

#1
Sten Håård
2010-04-05 22:31

Re:Johan:
Att Auris är osäljbar var kanske en överdrift, men den säljer sämre än vad Corolla gjorde, som ständigt låg på 10 i topp listan. Kuriosa: under ett par månader 1988 låg Corolla faktiskt nr.1 på försäljningslistan i Sverige, före både Volvo och Saab.

#1
Hisspan
2010-04-05 22:51

Simon = Mats Johansson bara så att alla vet. Volvo har inte haft problem med "massa bränder". Blanda nu inte heller in Volvo Lastvagnar.

#1
Mats Johansson
2010-04-05 23:03

Jag heter defentivt INTE Simon, jag tippar du står för ett antal identiter då man ju ser på andra som man uppträder själv!
Uppmanar ViB att göra något åt saken med komentarer nu!
till att börja med kan man ju köra med öppna IP-nummer!
JAG har inget att dölja!

#1
Seken
2010-04-05 23:15

Men snälle söte rare SIMON! Det är inte Bil Sweden´s statistik som gäller här. Utan skriver ett så erkänt snille som KENNETH att Toyota backat 30%, så är det det som gäller. I synnerhet som KENNETH skriver det 3 gånger. Bil Swedens konstiga siffror, som visar att Toyota ökat sin marknadsandel, är säkert fejk. Antagligen är dom mutade av Toyota.

#1
Mats Johansson
2010-04-05 23:16

Det var känsligt det där med bränderna?
Jag tog det som exempel för att man INTE för att tidningarna varnar om saker ska överreagera
Vem minns inte de brinnade 850 bilarna när de kom, finns mer i länkarna jag bifogar under osv.
Finns mycket, mycket mer.
MEN du hakade såklart upp dig på det och läste mitt inlägg som fan läser bibeln min poäng var just det att visst fan vågar man köpa Volvo för det, Teknikens värld lyckades ju tom. bevisa att andra bilar brinner lika mycket fast Media tryckte på att Volvobilar brann så ofta.
För ja många volvo brinner, men det gör andra bilar också!
DET är det sista jag skulle oroa mig för!
JAg köper bil efter fakta inte skvaller!
Sluta komma med desperata försök till smutskastning och debattera med sans och förnuft i stället!
Men jag antar att du tar detta på fel sätt också?
fö. vem har pratat om Volvo Lastvagnar?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090420-volvo-c30-s40-v50/index.xml
http://svt.se/2.8403/1.128682/hemliga_haverikommissioner_och_oforklarliga_bilbrander_030617

#1
Peter Teleborian
2010-04-05 23:30

Nog är det smärtsamt pinsamt att USA tvingat Toyotas VD Herr Toyoda att komma till USA och bli förhörd och gråtande be om ursäkt i amerikansk TV för deras återkallade bilar... De hinner inte mer än hem till Japan förren det är GM´s tur att återkalla sina undermåliga produkter - man kan inte annat än bli trött och förb. på dessa självgoda jänkare ibland!
Jag hoppas att GM´s nyutnämnde Vd Ed Whitacre nu får tillfälle att se de berömda Japanska körsbärsträden ifall han får för sej att åka till Japan och be om ursäkt - men det är nog för mycket begärt!

#1
Seken
2010-04-05 23:35

Om man är så dum att man bryr sej om Bil Sweden, när det finns såna källor som KENNETH, så visar deras siffror för de större märkena:
1. VW och Renault ökar sina marknadsandelar mest.
2. Peugeot backar mest.
3. Mazda och Honda backar visserligen procentuellt ungefär lika illa som Peugeot, men i absoluta tal blir deras minskning mindre.
(SAAB lämnas lämpligen utanför bedömning.)

#1
Teddan
2010-04-05 23:36

Peter teleborian: Vad skulle GM vinna på det? Japan gör allt för att Japanarna ska köpa Japanskt. Återkallelserna är inte ens att jämföra och det borde du också kunna förstå.

#1
Simon
2010-04-06 00:04

Re: Teddan om GM skulle tjäna på om Toyota hamnar i blåsväder och tappar försäljning behöver vi nog inte ens fundera på....:)
Nu blev det inte så utan de ökade rejält istället...:)

#1
Simon
2010-04-06 00:09

Re: Hisspan jag är defenetivt ingen Mats Johansson.... Jag heter Simonsson (därav mitt nick Simon)och min farbror har varit före detta Volvohandlare men startade SM-bilar i början på 70-Talet i Vetlanda (idag Bil & Motor) Där har mitt Toyotaintresse vuxit fram, så blanda inte ihop mig med nån annan tack....!

#1
FH12-24m
2010-04-06 00:27

Nu fattar jag ingenting. Läste att, "blanda inte in Volvo Lastvagnar".
Varför inte? Det var var ju faktiskt en Volvo-lastbil som började brinna i tunneln och kostade människoliv.
Till följd av händelsen återkallades Volvo-lastbilar. Enda skillnaden är att ingen fick en ursäkt från någon ansvarig.
Alltså, Under solen inget nytt, allt som vanligt. Gillar du Toyota .. så köp en så'n!

#1
FH12-24m
2010-04-06 00:29

Jag kör ändå Volvo lastbil ...med brandfarlig last.

#1
KENNETH
2010-04-06 11:47

Senaste försäljningssiffrorna från USA visar att Toyotas försäljning störtdyker medan andra märken ökar kraftigt
Inte oväntat
http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=270048&rlt=0&pid=203362__ArticlePageProvider

#1
Dman
2010-04-06 11:51

Kan du inte läsa Kenneth eller är det något med förståndet??? "Fords försäljning i USA i mars ökade med 40 procent, jämfört med samma månad förra året. Ford sålde 183.783 fordon i mars.
Toyotas försäljning i USA ökade med 41 procent till 186.863 fordon.
General Motors USA-försäljning steg med 21 procent och var 188.546 fordon.
Chryslers USA-försäljning minskade med 8 procent.
Hondas USA-försäljning ökade med 23 procent och var 108.262 fordon."

#1
Daniel
2010-04-06 12:26

Bra val Simon!
Vi har också köpt en RAV4 (leveranstid 3-4 månader!) och ser fram emot att sluta köra Audin. Jag tänker inte ge ut regnumret;)

#1
Samuel
2010-04-06 14:53

Daniel:
Jag tror INTE att du e så urbota dum att du byter bort en Audi mot en FUL Toyota! Kan inte vara möjligt. Det är inte 1:a april idag...

#1
Daniel
2010-04-06 16:50

Tyck vad du vill men så är det. A4 bort och RAV4 in.

#1
Lennart
2010-04-06 18:09

Simon: *hrm* jag menar Daniel du har redan skrivit det ett antal gånger nu..

#1
robert
2010-04-06 20:19

Väldigt bra val Daniel! Hellre japansk kvalitet än europeisk skräp

#1
kenneth 2
2010-04-06 21:22

Robert:
Japansk kvalitet? Jag kallar inte det kvalitet då Toyota bilar ej går att gasa, bromsa eller styra.... Eftersom man inte vet vilka Toyotor som är behäftade med dessa fel är det som att spela Rysk Roulette då man kör eller ännu värre köper en Toyota.....

#1
Simon
2010-04-06 22:05

Re: Kenneth 1 du kan tydligen inte läsa, så här står det i din länk "Toyotas försäljning i USA ökade med 41 procent till 186.863 fordon."
Kenneth 2 Du kan lugnt köpa dig en Toyota, finns inga rapporterade fall utanför USA... Det hänger mer på hur dålig förare du är...:) Så fortsätt åka på din moppe istället...:)

#1
Seken
2010-04-06 22:07

Jag tror absolut KENNETH kan läsa. Bara det att han står på huvudet, när han läser försäljningssiffror. Det blir rätt, men upp och ner på. Tips till KENNETH och KENNETH 2. Döp om er till BILL och BULL. Så man inte blandar ihop er.

#1
Jan Linde Thorén
2010-04-06 22:12

Eftersom det inte finns några rapporterade fel utanför Usa, så säger det nog mer om amerikanska bilförare än om Toyota.
Tyvärr så skadar det Toyotas varumärke, även om olyckorna inte är bilens fel.

#1
Emme
2010-04-06 22:17

Jan Linde Thorén: Vart tror du största marknaden är? Där är man säkert inte lika tillbakadragen som här i Europa heller. Hoppas man inte är lika fanatisk heller ... :)

#1
Simon
2010-04-06 22:34

Re: Emme... Det är China men det var väl det du menade....;)

#1
Seken
2010-04-06 23:48

JG undrade varför Auris säljer uselt. Mitt svar är att skälet är detsamma som för nya Polo: Billigaste miljöbilklassade variant är på tok för dyr. Att både Auris och Polo finns med utmärkta bensinmotorer räcker inte långt. Mycket begränsad kundkrets idag. Som nån skrev, så ger också avsaknaden av kombi, minskad försäljning. Dock ser jag ingen vits med Auris-kombi. Mitt tips är att den kommer bra kampanjer på Auris (och Polo) långt innan detta år tar slut.

#1
Emme
2010-04-07 00:02

Exporten är väl som störst till Usa. Detta siffror är från 2000 men har svårt att tro att China klättrade så långt på stegen när de inte var med på top 5. Fast du kanske har annan fakta Simon .. ;)

#1
Simon
2010-04-07 01:02

Re: Emme.... Så är det inte längre, det är inte år 2000 längre och tiderna förändras, förra året gick Kina om
http://www.dn.se/ekonomi/kina-varldens-storsta-bilmarknad-1.1025105

#1
Daniel
2010-04-07 09:40

Lennart: Du har fel! Fler kan köpa samma bil vet du. Det brukar inte bara tillverkas en av varje modell. Auris är för övrigt inte så snygg och har konstig växelspak men det är bara min åsikt. Corolla (sedan) är snyggare och borde göras i kombi.

#1
jörkky
2010-04-08 22:31

Jep förstår ej att corollan inte kommer som stw till europa se tappar viktig marknad. finns i japan som fielder . rykten säger att det kommer farmare av den hoppas det

#1
Jarl Jacobsson
2010-04-21 23:01

Att Toyotas försäljning i sverige kommer att sjunka en hel del är ju helt klart
Auris har ju varit en jätteflopp från början är inte så underligt Den är väl marknadens fulaste bil
plus att Dieselversionenden är extremt bränsletörstig
Att skriva att Toyotas försäljning har ökat är egentligen inte korrekt
Dom bilar som levererats i Mars såldes redan i Januari innan mediahysterin startat
Så fallet i Registreringar börjar i April Maj

#1
Jarl
2010-04-28 00:42

Usch vilka tråka Svennebanan-bilar folk köper. Gäääsp

#1
Jarl
2010-04-28 00:49

Auris säljer dåligt p.g.a. priset, som vanligt kostar KVALITÉ. Man kan inte jämföra Auris med de franska alternativen, ej heller Ford eller Kia, och Opel ska vi inte ens prata om...

#1
pg
2010-04-29 14:52

Eftersom Jarl nämner Opel i sin kommentar över bilar som minskar sin försäljning, kommer jag med en förklaring. Sker någon annonsering överhuvudtaget? Kommer det någon annan reklam av märket hem i brevlådan? Har din lokala handlare några bilar att visa upp? I de allra flesta tall är GM s återförsäljare inte intresserade av att sälja Opel. Det finns några få undantag, men dessa klagar på GM Sweden som INTE skjuter till medel till vare sig reklam eller annan marknadsföring. Inte heller bidrar GM sweden med fördelaktiga lån till hanmdlarna.
Med en handlarorganisation som Opel har för tillfället, är det lika bra att lägga ner märket i Sverige!! Men det är synd, för Opel är en mycket bra bil, mycket bättre än vad vissa belackare tror.
Det är fortfarande så, att de som har flest problem med Opel är inte Opelägarna, utan kommentatorerna runt omkring. Kommentatorer som går på rykten, mer än på egen erfarenhet.

#1
Emme
2010-04-29 16:57

Jarl: Läs senaste testet på ansiktslyfta auris (TV) .. Inte får den något gott betyg inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.