Bild
Nästa artikel

Volkswagen slår Volvo

Nyheter

Volkswagen säljer mest bilar i Sverige just nu. Under augusti sålde Volkswagen 446 fler bilar än marknadsledande Volvo.

Under augusti registrerades 3 374 nya Volkswagen i Sverige, en ökning med 52 procent jämfört med samma månad i fjol.

Det innebär att Volkswagen toppar försäljningslistan för tillverkare - före Volvo.

Volvo sålde 2 928 bilar under månaden, vilket är 446 färre än Volkswagen.

- Vi har en kraftig medvind och trycket på våra mest populära modeller är extremt stort, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Bäst säljer modellerna Golf och Passat placerar sig på första respektive tredje plats på topplistan för modeller.

Volvo störst 2010
Räknat över hela 2010 är dock Volvo större än Volkswagen.

Hittills i år har Volvo en marknadsandel på 17,08 procent, att jämföras med Volkswagens andel på 13,13 procent.

Volvos försäljning ökade under augusti med 18,63 procent, en betydligt lägre ökning än marknaden som helhet.

Den totala bilförsäljningen i Sverige ökade under augusti med 44 procent.

Diskutera: Varför toppar Volkswagen försäljningslistan för augusti?

Taggar: Nyheter
Volkswagen slår Volvo

Kommentarer

#1
Thomas Andersson
2010-09-01 12:28

Grattis till Volkswagen för resultatet i augusti. Det är inte första gången vi på Volvo får se en konkurrent gå förbi oss på förstaplatsen en enskild månad, men bilförsäljning är ett maratonlopp, ingen sprint. Jag kan upplysa alla läsare om att Volvo har premiär av helt nya fantastiska Volvo S60 till helgen, och vi väntar stort intresse. Vår orderbok är välfylld, ca. 25% högre än motsvarande tid 2009 och vi lanserar två helt nya bilar till svenska folket, nya Volvo S60 och Volvo V60. Så frågan är, hur kommer september-december siffrorna se ut...
Vänliga hälsningar,
Thomas Andersson
VD Volvo Personbilar Sverige AB

#1
Raphael
2010-09-01 12:38

Varken S60 eller V60 är praktiska och funktionella bilar för vanliga svenskar. Jag tror att Volkswagen går bra därför att bilarna fungerar bra för vanliga människor, med bra utrymme, komfort, snåla motorer och med flera tillval för personlig prägel. Volkswagen har blivit Svensson-bil medan Volvo har vänt sig till premiumkunder med gott om pengar.

#1
Haubits77B
2010-09-01 12:51

Jag gillar både VW och Volvo, men kan konstatera att detta resultat är logiskt då VW i huvudsak tillverkar mängdbilar - och då säljer man mer än premiumsegmentet. Dock är detta bra för VW som snart går om Toyota som världens största biltillverkare. Fnys på er Toyoda-lovers - känn er ifrånkörda!

#1
Haubits77b
2010-09-01 12:53

Golf är riktigt lyckad! Bättre än 9-5 på allt utom utrymme. Dock håller Toyotas bilar bättre kvalité, inget snack om den saken.

#1
Sten Forsberg
2010-09-01 13:07

Das Auto
Tack för gratulationerna Thomas, vi skall försöka ge Er en match fortsättningsvis. Vi har ju också lite smått och gott i pipeline...
Bästa hälsningar
Sten Forsberg
Chef Volkswagen Sverige

#1
Klas Alm
2010-09-01 13:34

Volvo har ett brett produktprogram där bilarnas funktionalitet står i centrum. Volvo V70 är Sveriges populäraste bil, även i augusti månad, och Volvo toppar också ligan för nyregistreringar på dieselsidan där våra miljöklassade DRIVe-bilar står för en stor del. Volvo V50 är också en bil fylld av praktiska detaljer och fin komfort. När det gäller våra nya bilar Volvo S60 och V60 har målet varit att göra de mest sportiga och dynamiska Volvobilarna hittills. Medias recensioner av bilarna visar att vi lyckats. Båda modellerna har spännande säkerhetsinnovationer, god komfort och också god funktionalitet, och de spelar i en annan division/andra segment än många av Volkswagens produkter. Mycket utrustning i bilarna är standard, där andra biltillverkare har den utrustningen som tillval. Det hela handlar om vilken typ av bil jag som kund söker och vilken prisklass jag föredrar.
Klas Alm
Volvo Personbilar Sverige AB

#1
Marcus Thomasfolk
2010-09-01 13:39

Klas Alms kommentar om vilken bil som toppar registreringarna i augusti är inte riktigt korrekt. Den bil som ligger i topp under augusti är Volkswagen Golf, med 1326 bilar - 99 bilar fler än tvåan Volvo V70.
Bästa hälsningar
Marcus Thomasfolk
Informationschef Volkswagen Sverige

#1
Jocke
2010-09-01 13:45

Tja, ingen suprise, Volvo och VW har ju mycket färre återkallningar än exempelvis Toyota, så det är klart att de drar ifrån i försäljningen då!

#1
Marcus L
2010-09-01 14:01

Spännande och inte oväntat. Volkswagen har ett mycket starkt modellprogram med många valmöjligheter. Volkswagens flexibilitet gällande drivlinekombinationer och utrustningsvarianter är överlägset bäst på den svenska marknaden. Vi hoppas på fler Bluemotion och Ecofuelmodeller framöver.
Grattis Volkswagen!
// Nöjd Passat R-Line-ägare.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-09-01 14:41

Ganska larvigt att jämföra Golf med V70, vettigare är att se hur förhållandet V70 och Passat ut.
Annars kan man väl jämföra antal sålda cyklar och Golf...eller rullskridskor, eller katter, eller mobiltelefoner...?

#1
Karl
2010-09-01 15:09

Har väl aldrig tidigare hänt att Volvo's kombimodell inte legast överst på försäljningslistan!! Grattis Golf! Men hur kommer det nu att gå med VAG's ökänt dåliga bilservice? Den var ju kass redan innan de började sälja mkt bilar!! Stor risk att kundmissnöjet blir stort och de säljer sin VW.

#1
Linde
2010-09-01 15:10

Tyskarna som låg bakom Volkswagen visste vad de gjorde. En av dem, Ferdinand Porsche har sina ättlingar i rakt nedstigande led som styr skutan än idag (Pietsch). Tyvärr för oss och Volvo så har ägarbilden varierat och bl.a lett till att man slutade med biogas när Volkswagen istället lade på en rem extra och sålt mängder av Passat Ecofuel bara till svenska taxinäringen. Detta har inte mycket med Golf att göra men kan ses som symptomatiskt för bra eller dåligt beslutsfattande som säkerligen kan genomsyra även i andra processer. Med tanke på hur lite Volvo det rullar i Volkswagens hemland så hoppas jag verkligen att Volvo kan styra upp så att man är störst hemma även fortsättningsvis.

#1
Jonas
2010-09-01 15:55

Roligt att dom dolda männen träder fram och slår sig på bröst över vad säljare i andra företag lyckats med. Hoppas att att dom är lika framträdande om ett år när bilarna skall in på service.
Jonas
En som minns Passat katastrofen.

#1
Rune
2010-09-01 17:08

Det är tråkigt att se att folks övertro på att allt tyskt är lika med kvalitet. Så är inte fallet! VW är inget annat än överreklamerade och överprissatta bilar. Dessutom extremt snålt utrustade i grundutförande. Dessutom är folk väldigt korttänkta som hellre köper bil så att bilarbetarna i Wolfsburg har jobb än de i Göteborg eller Trollhättan. Jag bytte till en ny bil nyligen och helt ärligt tittade jag även på VW. Till slut blev mitt val en Volvo och det är jag väldigt glad för! Har kört många andra märken än Volvo men på något sätt känns det alltid som att "komma hem" i Volvo!

#1
Hans
2010-09-01 17:42

@Thomas Andersson: Du skrev att ni lanserar två helt nya bilar till svenska folket, nya Volvo S60 och Volvo V60.
Jag bara undrar om bilarna bara är avsedda för folk i Sverige eller om ni kommer att sälja dom i andra länder också? Kommer t.ex. jag som utlänning att få köpa en S60 eller är det bara Svenskar som får köpa?

#1
Thomas Andersson
2010-09-01 17:52

Till Hans
Hans,
bilarna lanseras mer eller mindre parallellt i alla Europeiska länder, men med viss förskjutning på andra marknader utanför Europa. Är du intresserad av information om Volvo S60 och V70 leveranstider i något speciellt land utanför norden som är det marknadsområde jag ansvarar för, och inte har kontaktuppgifter, hjälper vi gärna till.
Bästa hälsningar,
Thomas Andersson

#1
Thomas Andersson
2010-09-01 17:53

Till Hans
Ursäkta tryckfelet, Hans, det skall naturligvis vara V60, även om vi gärna hjälper dig med V70 också.
//Thomas

#1
Krille
2010-09-01 18:45

En kommentar till Linde att tyskarna viste vad de gjorde. Det var Adolf som gav riktlinjerna för hur en bil för folket skulle se ut. Den svenska marknaden är ovanlig ur ett internationellt perspektiv. När jag jobbade i Tyskland, var det viktigt både för företaget jag arbetade i, och de anställda att bilarna var av tyskt ursprung. I Sverige är vi inte lika nationalistiska utan i stället faller vi lättare för grupptrycket på abetsplatsen/kamraterna än det nationalistiska perspektivet. Min bror var för några år sedan en mellanchef i ett större svenskt företag. Nästan alla andra i hans arbetsgrupp körde ett bilmärke av tyskt ursprung. Han upplevde att man fick negativa kommentarer hela tiden om man inte körde samma märke som de andra. Detta ledda till att 2 bytte till samma märke för de orkade inte bli mobbade längre. Han slutade där efter ett kort tag.

#1
Linde
2010-09-01 19:41

Krille. Jodå jag känner till historien bakom KDF-Wagen. Efter en tävling gavs uppdraget till Ferdinand att utveckla bilen. När Britterna som styrde över Wolfburg tillät dem att bygga bilar igen 10 år senare var den fortfarande konkurrenskraftig och var så i tjugo år tills Golfen ersatte. Men den stora poängen är att trots en sönderbombad fabrik och övriga bakslag så är det fortfarande konstruktörens efterkommande som är högsta chef idag. Jag tror Volvo hade mått (ännu) bättre om inte Ford hade varit inne och ägt styrt. Jag håller för övrigt helt med dig om problemet med att svenskar köper alla möjliga bilar idag fast vi har en av världens bästa bilar inhemskt. I tyskland är det dock få Volvo som rullar vilket kanske även kan förklaras av att de har egna tillverkare som bygger bilar inom samma segment. Jag missunnar inte folken i Asien att ha arbete och välstånd men trots det så står jag min granne närmare. Det går ju till viss mån att påverka vid bilköp.

#1
Anders
2010-09-01 19:43

VW Passat var ju som känt katastrofalt dåliga på 90-talet. Vi fick byta till Ford Mondeo (tjänstebilar). Vårt företag kunde inte använda VW p.g.a. alla problem. Hoppas att VW är bättre nu!?

#1
Johannes
2010-09-01 19:56

VW har de senaste dieselmotorerna som klarar Euro 5-normen till sin snålvariant Bluemotion, medan Volvos e-drive endast har ett fåtal Euro 4-motorer kvar att leverera.

#1
Jes
2010-09-01 21:35

Linde och Krille ... En helt oviktig kommentar från min sida men kanske lite kul vetande.
Ferdinand Porsche var inte ett dugg förtjust i uppdraget att konstruera en folkbil om nu någon trodde det, den käcka Ferdinand ville bygga prestanda-bilar och inget annat.
I övrigt var han inte riktigt Tysk ... Ferdinand Porsche är född i Tjeckien om jag inte misstar mej.

#1
Marcus L
2010-09-01 22:27

JES: Ferdinand Porsche föddes 1875 i Maffersdorf vid Reichenberg, Böhmen, dåvarande Österrike-Ungern. Maffersdorfs innevånare var mestadels ättlingar till tyskar och österrikare som flyttat till området från 1300-talet och framåt. Den Tjeckoslovakiska staten grundades 1919 och då blev den böhmska orten och dess tyskspråkiga befolkning en del utav Tjeckoslovakien.
Ferdinand Porsche var med andra ord österrikare, född i dubbelmonarkin, Donaumonarkin, Österrike-Ungern, den sk Habsburgska monarkin.

#1
Christer W.
2010-09-02 00:25

Johannes, har du uppgifter över hur många Euro4 Driv-e motorer Volvo har kvar? Du antyder ju i alla fall att du sitter på den informationen.

#1
Johannes
2010-09-02 01:28

Ett förtydligande. Det är Volvos DRIVe-motorer till V70 och S80 som inte uppfyller kraven. Drar själv slutsatsen att Volvo inte har så många bilar kvar att leverera då man i ett pressmeddelande från Volvo kan läsa att "produktionsstoppet är planerat från vecka 50, men vi kommer att sälja Volvo V70
och S80 DRIVe så långt vårt nuvarande lager räcker."

#1
Christer W.
2010-09-02 01:45

Jag vet inte var du har hittat ett pressmeddelande med den texten. I det jag hittade på Volvos hemsida står det: "Eftersom vi från Volvos sida känt till att detta uppehåll skulle komma har vi från Volvo Personbilar Sveriges sida har vi beställt några tusen extra produktionsplatser för att överbrygga det gap då inte 1.6 D DRIVe produceras. Det kommer därför att finnas Volvo V70/S80 1.6D DRIVe att köpa, om än i begränsat antal, för de kunder som beställer sin bil före vecka 50, när produktionsuppehållet träder ikraft. Därefter blir valmöjligheterna när det gäller färger, utrustningsnivå något begränsade eftersom de bilar som efter årsskiftet kommer att finnas till försäljning är lagerbilar.". Tror du misstolkar informationen lite. Det som sägs är att man beställt ett visst antal extra platser på produktionslinan, och för mig låter det som att det är det som är den begränsande faktorn, inte att man har ont om motorer.

#1
Timothy Scalari
2010-09-03 22:29

VW har satt i system att göra bilar som är bra och säkra att köra med motor och drivlina som funkar länge och de rostar inte mycket.
MEN, de förser dem med utstuderat dåliga detaljer som skall gå sönder då och då, och de har fruktansvärt dyra reparationer. Ingen slänger en bil med motor och kaross OK, så de håvar in stora pengar på sin kundfientliga attityd. Och första åren då de är tjänstebilar bryr sig ingen om ovanstående. "Don´t let the same dog bite you twice"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.