Bild
Nästa artikel

"Dieselbilar fortsätter att skörda framgångar"

Nyheter

Dieselbilar fortsätter att vara ett populärt val bland svenska bilkonsumenter. Det visar ny statistik från BIL Sweden.

- Dieselbilarna fortsätter att skörda framgångar på den svenska bilmarknaden. I juli var nästan 52 procent av de nyregistrerade personbilarna dieslar, jämfört med närmare 42 procent juli förra året, säger Bertil Moldén.
 vd för BIL Sweden.

Statistiken över nyregistrerade bilar visar att nyregistrerade dieselbilar ökade med 73,4 procent i juli, jämfört med motsvarande månad i fjol.

Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 51,5 procent, vilket kan jämföras med dieselandelen 41,6 procent i juli förra året.

Hittills i år ligger dieselandelen på 48,9 procent jämfört med 38,9 procent motsvarande period i fjol.

- För bara fem år sedan var dieselandelen endast runt 10 procent. Den ökade dieselandelen har varit en starkt bidragande faktor till de sjunkande koldioxidutsläppen från nya bilar, säger Bertil Moldén.

Bränslesnåla bilar ökar

Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp högst 120 g/km ökade under juli med 202,2 procent.

Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp ökade med 126,7 procent.

Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 39,7 procent i juli i år, vilket kan jämföras med 24,5 procent i juli i fjol.

Diskutera: Varför är dieselbilarna på frammarsch?
Taggar: Nyheter
"Dieselbilar fortsätter att skörda framgångar"

Kommentarer

#1
lubos
2010-08-02 14:22

Det är en gåta hur svenska "naturskyddsivrare" m flera har kunnat motarbeta diesel så länge, på tvärs mot all annan utveckling inom EU där dieseln sedan länge dominerar på grund av sina överlägsna egenskaper, speciellt verkningsgraden där personvagnsdieslar har ca 30´a 35% i kontrast till ottomotorerna med 15 till 25%!
Och detta i ett land som försöker utge sig för nåt slags världssamvete i miljöfrågor!

#1
Johan L
2010-08-02 14:56

Förr i tiden med orenade dieslar som kördes på högsvavligt bränsle så förstår ajg att man inte ville ha sånna inne i städerna. SEn införandet av mk1 diesel och partikelfilter så finns det egentligen inga argument mot diesel jämfört med bensin. Dieslar släpper ut mer nox och pah, men mindre bensen, co och co2. Inget är egentligen bättra än nått annat.
Nu har ju även diesel mk1 spelat ut sin roll då resten av europa har tagit fram en dieselkvalite´som är både billigare och effektivare. Utsläppen från denna är bara minimalt högre än den Svenska dieseln.

#1
Onehp
2010-08-02 15:04

Håller med Lubos, dock siffrorna är idag snarare 40-45% för diesel och 30-35% för bensinare...
När jag handlade efter en liten dieselbil för snart 4år sen fanns inga att provköra... eller hur regelverk och ekonomiska incitament kan göra stora ändringar på kort tid. Bilarna vart det förr inte mkt fel på heller dock det är bra om dieslebilar har partikelfilter, nåt som en hel del europeiska länder ha missat och sverige ligger klart i framkanten där.

#1
Andreas
2010-08-02 16:37

Biogas är framtiden, inte disel!

#1
Mythbuster
2010-08-02 17:55

Det är tyvärr så att diesel fortfarande släpper ut en massa partiklar - filtren till trots. Det handlar om det som kallas ultrafina och nanopartiklar.som inte fastnar i filtren. (biltillverkarna lobbade stenhårt för att dessa fraktioner inte skulle regleras). Det kommer alltfler bevis för att dessa partiklar är huvudansvariga för den ökade frekvensen hjärt- och kärlsjukdomar vi ser i trafiktäta områden. Därutöver släpps en hel del mycket cancerogena ämnen ut just från diesel (exv 1,8-dinitropyren och 3-nitrobenzanthrone).
Verkningsgraden är ca 24 % för en persondiesel, ottomotorerna runt 19 %. Skillnaden i effektivitet äts delvis upp genom att det släpps ut 15 % mer CO2 vid tillverkningen av diesel än vid bensin.
Så det är inte så konstigt att naturskyddsivrarna fortfarande är tveksamma. Dieselmotorn är en jättebra motor - men vi borde hälla något annat än diesel i den. Etanol, FAME, HVO...

#1
Pär
2010-08-02 21:08

Dieselbilen är framtiden så tycker det borde komma fram en till diesel sort i Sverige som det finns i andra länder. Tex V-Power diesel som Shell har i Europa.
Sen hoppas jag att det kommer flera hybrid dieslar.

#1
CRISTER
2010-08-02 23:30

MYTHBUSTER:
Det är farligt och leva också.För mycket vatten och vi drunknar m.m m.mHoppas du cyklar och håller andan.
Hur mycket partiklar kommer från bensin,etanol(det stora skämtet),FAME, vad fan är det?(sånggrupp va?)HVO??Om man röker,vilket jag har gjort,så är nog dessa partiklar peanuts.

#1
Anders
2010-08-03 00:57

Jarl: vem fan bryr sig om att betala skatt? Min skatt skulle ju bara betyda 0.000002 promille till statens utgifter - så jag kan lika gärna skita i det om man ska följa din logik

#1
Per Karlsson
2010-08-03 01:03

Med dagens bränslepriser och skatteregler är det inte så konstigt att snåla dieselbilar, som är miljöklassade och därmed undgår fordonsskat i fem år, är så populära. Och för de som har mycket långa körsträckor är det förstås praktiskt med den långa räckvidden. Men i tätorter vore det mycket bättre med fordonsgas, som ger lägre utsläpp av hälsofarliga ämnen. Biogas kan produceras av organiskt avfall, och potentialen är stor för en ökad produktion Men idag saknas tillräckliga ekonomiska incitament.

#1
Mythbuster
2010-08-03 01:03

Crister:
Bensin släpper ut ca 50 % färre partiklar än diesel, etanol ca 90 % färre.
FAME=Fatty Acid Methyl Ester
HVO= Hydrated Vegetable Oil
Rökning + partiklar tillsammans ökar risken mer än dubbelt.
Grejen är att rökning väljer man själv - men om du kör diesel så drabbar det andra som inte har valt det själv - är det så svårt att fatta?

#1
mythbuster
2010-08-03 01:23

mythbuster, som du säkert vet gäller Euro 5 för både diesel och bensin. Där är faktiskt inte stor skillnad längre. Ser man på partiklar mindre än de som regleras blir frågan mer komplex. Det beror helt enkelt på att mätmetoderna är indirekta och inte helt verifierbara. Bl.a. finns en mkt stark misstanke om att även bensin har höga halter av de allra minsta partiklarna. Men då mätmetorderna inte är 100%iga är det än så länge misstankar. Bäst är naturligtvis att helt undvika förbränningsmotorer. Men skall man börja se på samhället i stort är gräsklippare, oljepannor, båtar m.m. större utsläppare av partiklar än bilar. Kanske reglera båttrafiken?

#1
Johan L
2010-08-03 10:03

Om man nu tar och granskar de forskningrapporter om partikelfrågan som finns lätt tillgängliga på internet så verkar det som om mythbuster har drabbats av google-expertens största problem. Nämnligen att man bara letar efter texter som stödjer den egna uppfattningen.
Vid användandet av FAME i dieslar så ökar partikelutsläppen markant, men det vill mythbuster använda.
Mätmetoderna för de partiklar som mythbuster pratar om är som tidigare sagts overifierade, vilket var orsaken till att de inte kom medi regleringarna.
När det gälelr nanopartiklar som inte fångas upp av partikelfiltren så har dessa i den mån de lyckats mäta dem visat sig att alla förbränningsmotorer producerar dessa och att ingen kan sägas vara bättre än den andra idag.
när det gäller 1,8-dinitropyren och 3-nitrobenzanthrone så är dessa i så små mängder att hälsoinstituten runt om i världen inte tycker att de behöver mätas då inte väntas kunan göra skada i så små doser. Även bensin och etanol har en hög med otäckheter i avgaserna som är i ungefär samma mängder som de ämnen som mythbuster redovisade för diesel. Men dessa glömemr han helt av att skriva om.
Varför är du så emot diesel? Det är enligt många, inklusive mig ett steg framåt i när det gäller att minska beroendet av fossil råvara.

#1
CRISTER
2010-08-03 11:12

Du ser MYTHBUSTER,du får mothugg direkt när du påstår att det ena bränslet är farligare än det andra.Dom är ju oftast gjorda på samma råoljebas.Detta gör att jag är skeptisk.Är det så svårt att fatta?
Och du varför skriver du och ger dig själv mothugg?Självkritik?

#1
Nils
2010-08-03 12:22

Partiklarna har väl ökat även på bensinsidan nu när de flesta har direktinsprutade motorer? Detta får vägas mot effektivare motorer och lägre förbrukning.
Kanske dags för partikelfilter även för bensin och etanolbilar?

#1
Felix
2010-08-04 01:33

Till Johan L.: Den vanligast använda FAME (fettsyrametylestrar) i Sverige är RME (rapsmetylester) och använd till 100% (givetvis måste bilen vara godkänd för detta), bidrar till en sänkning av partiklar med ca 50% stället för en ökning som du påstår . Nu är det ju så att bilar som går på 100% RME inte har ha något partikelfilter, då detta skulle sättas igen, men partiklarna är betydligt mindre mutagena än de från diesel. Dessutom finns flera rapporter som visar att man med 5% RME i diesel, även då sänker partikelutsläppet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.