Bild
Nästa artikel

Nya motorer för Volvo

Nyheter

Volvo utökar sitt motorprogram. Under hösten lanseras nya turbomotorer med den senaste insprutningstekniken.

Inför modellåret 2011 introducerar Volvo en rad nya motorer.

Bland annat kommer en ny direktinsprutad, fyrcylindrig, turbomotor kallad 1,6 GTDi, att erbjudas till S60/V60/V70 och S80.

Enligt Volvo ger den nya tekniken både höga prestanda och låg bensinförbrukning.

Extra kraftreserv
Motorn kommer i inledningsskedet i två varianter, T3 med 150 hästkrafter och T4 med 180 hästkrafter.

Den starkaste ger ett maximalt vridmoment om 240 newtonmeter redan från 1 600 varv.

Dessutom finns en extra kraftreserv som momentant ger 270 newtonmeter.

Under våren kommer den nya motorn även i en bränsleflexibel variant som klarar etanolinblandning upp till 85%.

GTDi-motorerna har ett kompakt format och en konstruktion helt i pressgjuten aluminium, vilket ger en låg vikt och god värmeavledningsförmåga.

Detta är några av förutsättningarna för en god energieffektivitet. Insugningsrör i plast bidrar också till att hålla nere vikten.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya motorer?
Taggar: Nyheter
Nya motorer för Volvo

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-09-02 14:11

Verkar vara en fin motor, men varför har man valt den farliga gummisnodden till kamaxeldrivningen?

#1
Krille
2010-09-02 16:45

Rätta mig om jag har fel, men visst är det här en Fordmotor i grunden.

#1
truebeliver
2010-09-02 18:22

man byter den farliga gummisnodden var 18000 mil! alltså en gång under biens livslängd, krdja är ju betydligt dyrare när det är dax, och kräver olje bytes intervallen sköts normalt.

#1
Saabnisse
2010-09-02 18:41

Men snodden kan lika gärna gå av efter 2000 mil.
Utan förvarning!

#1
truebeliver
2010-09-02 18:53

det kan kedja med har ju hänt på flera vag bilar! kedje tappar dessutmom spänningen efter ett tag medans rem sträcks aldrig. finns automat sännare dessutom som ger rätt tryck.

#1
truebeliver
2010-09-02 18:56

och saab 900 hade ju mycket problem med det kedjor som gått av! enkel kedja istf dubbel, har sett själv!

#1
truebeliver
2010-09-02 19:34

krille : visst är det här en Fordmotor i grunden. ? japp det är det!

#1
pg
2010-09-02 22:49

Det är märkligt att en del bilfabrikanter fortfarande använder sig av kamrem istället för kedja. Jag har inte hört talas om några kamkedjeproblem på 2 litermotorn som sitter i Saab och Opel. Där finns en automatjustering av kamkedjespänningen, och kedjan är långt ifrån lika lång som i den tidigare 2,3litermotorn hos Saab. Dessutom kan man vid service lätt se, via en ispektionslucka, om det inte står rätt till med spännongen.
När allt fler biltillverkare går från rem till kedja, är det märkligt att Volvo fortsätter med rem.

#1
truebeliver
2010-09-03 00:41

inte nog med att kamkedja rasslar och är dyrare att tillverka det väger mer också! vikt besparing är a och o i dagens ekonomiska tillstånd som råder , bilen axar fortare och drar därmed mindre bensin kedja är gammalt funkar ej så bra!

#1
leifer
2010-09-03 00:41

Lustigt, min syster hade en 440 där remmen gick av just efter 18,000 mil (dock egentligen lägre bytesintervall). Skadorna som blev renoverades på Bilia för 25,000 kr. Detta är väl dock en liten 4-cyl motors styrka, den är inte så dyr. Jämför att reparera en stor 6-cyl som rasar.
Därför kanske rem trots allt är "good enough" på en liten fyra? Dock tycker man väl inte det är riktig premiumkänsla med rem idag. Å andra sidan, dagens premiumbilar vill man väl ändå inte ha när dom passerat 15 år och 36,000 mil. Så då är väl ett kamremsbyte under bilens livslängd ingen stor sak.

#1
Saabnisse
2010-09-03 12:19

det är just det plötsliga rembrottet som är det otäcka.
Den varnar aldrig innan den går av.
Tvärtemot vad "T.." här påstår så rasslar inte kedjan, skulle den göra det är det ett tecken på att något är fel, oftast kedjespännaren som fått en tilltäppt oljekanal.
Om oljebyten sker enligt instruktion håller kedjan hela bilens livslängd medan det krävs många rembyten under samma tid.
Att köra 18000 mil med en rem är vågat.
Oavsett vad som rekommenderas bör man aldrig köra över 10000 mil eller 5 år med samma rem för att vara någorlunda säker.
Remmarna har blivit bättre, men driver fler aggregat och får större påkänning.
De är fortfarande en syntetisk produkt som är utsatt för åldrande.
De kom för femtio år sedan och många motorkonstruktörer har använt dem, men de allra flesta har gått tillbaka till kedja.
Därför är det märkligt att Volvo fortsätter med rem.

#1
truebeliver
2010-09-03 15:08

nope håller inte med! fördelarna är många hur många volvo s80 v70 har man hört talas om med rasad rem? efter 18000 mil... dessutom kan man ha ställbara kamdrev och ställa om som vill enkelt för att få mer effekt osv. det gör det inte med kedja. kamrem är amerikansk uppfining pontiac tempest var först med det 1960

#1
Saabnisse
2010-09-03 18:27

Nädu "T.." det är ingen amerikansk uppfinning, kuggremmen fanns långt innan den började användas i bilar.
Den som var först var Glas 1304 1962 och den höll inget vidare.
Tempest har jag för mig var en halv V8 med stötstänger.

#1
truebeliver
2010-09-03 19:27

jo den lila bilen glas var först i serie produktion men inte först med tekniken,på bilar kom det först i USA som experiment objekt långt före glas en fungerande sån, som sedan hamnade på pontiac tempest OHC rak 6;a 1966.

#1
Fredrik
2010-09-03 23:32

Bytesintervallet för kamaxelremmen på en 440 är som högst 90 000 Km eller 6 år.
Och byter man den i tid så slipper man detta plötsliga och otäcka haveri...
Rena remhaverier är fö. mycket ovanliga när det gäller Volvo.
Däremot är gummiremmen känslig för andra omständigheter.
Men det och undvikandet av ett haveri pga. något annat är just det. En annan femma...

#1
leifer
2010-09-04 16:04

Fredrik, ja den var nog bytt en gång, och skulle ha bytts igen vid 12,000 mil. Den höll alltså ca 6000 mil längre än specificerat. Man kan alltså gissa att om Volvo säger att remmen håller minst 18,000 mil på sin nya motor, så kan den nog klara 24,000 mil i praktiken. Och 25,000 mil/12 år, är ju faktiskt en bils normala livslängd. Dvs den livslängd som tillverkarna siktar på vad gäller t.ex. motorn och växellådan. Jag har läst att dieselmotorns rem i volvos femma, har en specad hållbarhet på 24,000 mil f.ö. Dvs då behöver man aldrig byta rem. Dock återstår väl ett osäkerhetsmoment med ålder, för gummi kan ju torka och stelna med åren.

#1
Saabnisse
2010-09-04 19:56

Leifer
Försök att få en taxiåkare att acceptera 24000 mil som livslängd.
Det kan de ju klara på ett år!
Men de behöver ju aldrig tänka på åldrandet av remmen enbart på slitaget.
Men det märkliga är något som många har missuppfattat, man tror att remmen har mindre förluster än en kedja.
Det är fel, det går åt energi att ständigt böja remmen, remmen ändrar längd vid olika varvtal och det ändrar öppningstiderna.
Visserligen är det nog i praktiken försumbart, men tittar man på verkningsgraden måste det finnas en anledning till att alla MC, utom några gjutjärnskaminer och några med kardandrift, använder kedja.

#1
leifer
2010-09-04 21:17

Saabnisse, taxiåkare är rätt extremt. För normalbilisten innebär just 24,000 mil, 15 års bilkörning, dvs bilens livslängd.

#1
lubos
2010-09-05 15:01

Kamdrivningens tillförlitlighet är liksom all annan konstruktion en fråga om dimensionering och därmed inköpsspecifikation. Om det är kedja, kuggrem, kugghjulstransmission eller annat spelar mindre roll för livslängden än för kostnaderna och ljudnivån där kuggrem är överlägsen. Och, ett kamremsbyte i ordinarie service vid t ex 15000 mil eller efter tio år är väl knappast värre än glödlampsbyte á 2000 Sek efter ett par år som förekommer på ett antal illa byggda bilmärken!

#1
Gustav
2010-09-06 15:04

Aldrig mer en bil med kamrem i motorn. Offererat byte på min Renault skulle kosta drygt 11 000kr.
Bytte bil till en med kamkedja. Säljaren rekommenderade att byta olja i tid för att få längsta möjliga livslängd på kamkedja och automatisk ventiljustering.
Har nu en bra bil, såld av en bra bilförsäljare.

#1
Patrik
2010-09-14 17:55

Trubbeliver.
Du har bra koll på hur motorer funkar ser jag. VW går ifrån remmar, kedjorna låter inte mer, och vikten är inte någon skillnad på så att du kan mäta skillnad i accelerationen. en rem är ganska bre, hjulen är bredare och väger även de, så summa kardemumma är skillnaden ytterst liten i vikt. Vad gäller SAAB:arna är det de efter 84 när GM klev in, och i nya 900 satt det remmar som small av, fabrikationsfel på dem då de var någon millimeter för kort. WV´s nya motorer har högre effekt med kedja än med rem, har inga bytesintervall på 6-7000mil som remmarna har. en bils livslängd är inte längre 24.000mil utan snarare 34.000mil tom de som tillverkades på 90-talet, har själv haft flera SAABar alla med kedja som aldrig smällt av, enda gången det hänt med en saab var just med en som min far hade, en Turbo som hade enkelkedja, GM´s val, inte trollhättans.
"dessutom kan man ha ställbara kamdrev och ställa om som vill enkelt för att få mer effekt osv. det gör det inte med kedja."
Jasså det kan man inte med kedja, läs på lille vän det finns hur mkt ställbara drev som helst till kedjorna, finns gott om dem till SAAB bla. Du är ute o seglar i gamla mossiga trakter där fördomar lever kvar.
Se på verkligheten där allt fler väljer just kedja.
Men snart är både rem och kedja en historia all.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.