Bild
Nästa artikel

Volvo V60 - rapport från provkörningen

Nyheter

Vi Bilägare har provkört en av årets största svenska bilnyheter - Volvo V60. Läs rapporten från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner provkörde Volvo V60 på tisdagen.

Var har du varit någonstans?
- Verona i norra Italien. 28 grader, sol och trevliga vägar uppe i bergen, säger Marianne Sterner.

Hur skulle du beskriva Volvo V60?
- Som en Volvo S60 fram till bakdörrarna, där man höjt taket. För att vara kombi är den väldigt låg, lägre än Volvo V50.

- Låg, bred och snyggt designad skulle man kunna säga.

Kan man kalla den en kombi?

- Ja det tycker jag, men för att vara en kombi är lastförmågan begränsad. Volvo V60 lastar 430 liter, vilket inte är mycket i jämförelse med motsvarande bilar från BMW, Audi och Mercedes.

- Men det är ett praktiskt lastutrymme med tredelat baksäte och plant golv om man fäller stolarna. Praktiskt men begränsat.

Hur var den att köra?
- Bergsvägarna passade V60 perfekt. Den är jättetrevlig att köra och har ett hemskt bra chassi som är bra avvägt mellan fast och komfort.

- Vi körde två olika varianter. Först en ny 1,6-liters direktinsprutad turbomotor med 180 hästkrafter. Den var väldigt trevlig och ska klara sig med 0,65 liter per mil.

- Men ännu lite trevligare var dieselmotorn på två liter och 163 hästkrafter. Den hade ett bra vridmoment och lät riktigt skönt.

När börjar försäljningen?
- Vecka 45, i november alltså.

Vad kommer den att kosta?
- 1,6-liters turbomotorn kommer också i en svagare variant med 150 hästar, den kommer att kosta från 250 000 kronor.


- Samma motor med 180 hästar kostar från 265 000 och dieselmotorn på 163 hästar från 290 000 kronor.

- Prispåslaget från S60 är 10 000 kronor.

Blir V60 framgångsrik
- Det är ingen direkt familjebil. Men jag tror att de som vill ha en läcker bil som ändå har lite plats för prylar kommer att gilla Volvo V60.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
jarl
2010-09-01 16:07

Fullträff från Volvo. Gamla kubikdecimetern är död sen länge. Ser dock ut som Eran lilla testchef skulle kunna kinesa i lastutrymmet.

#1
Gösta
2010-09-01 16:18

Jag noterar att det inte finns några sidolister på dörrarna. Risken för dörruppslag från oförsiktiga trafikanter är uppenbar. Vilke miss, men det kanske sitter lister sen när produktionsbilarna kommer. Med tanke på det väl tilltagna priset borde det åtminstone finnas sidolister.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-01 16:23

Gösta: Inte många bilar som har sidolister idag.

#1
Jarl
2010-09-01 16:24

Sidolister? Gösta har visst kvar sin Amazon än idag.

#1
MrB
2010-09-01 16:53

Gösta och Christer Glenning är av samma sort något förlegade.., sidolister är en ful styggelse som äntligen Volvo fattat ska bort. Det är så sällan dom skyddar eftersom alla bilar är olika höga.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-09-01 17:10

Håller med Gösta till 100%!
Att ta bort dörrlisterna måste vara det mest korkade fabrikanterna har gjort.
Men det är en ren kostnadsbesparing på kundens bekostnad. Färre detaljer att montera på dörren samt snabbare produktion...men klart sämre skydd, samt leder till lägre andrahandvärde pga alla lackskador.
Idioti...

#1
Tom
2010-09-01 17:11

Sidolisterna sitter ju ändå inte där de ska om nu någon smäller upp en dörr och dessutom är de ofta lackerade nuförtiden så det blir ändå ett fult skrapmärke.

#1
L
2010-09-01 19:13

Skulle vara intressant att veta varvtalet vid ca 110 km/h med T3 och T4 motorerna. Man vill ju inte att det ska vara som med 2.0F på V70:n som ligger på över 3000 varv och då blir det väldigt "surrigt".

#1
Jarl
2010-09-01 19:39

Absolut "L" Hoppas det ligger kring 2000-2500 rpm.

#1
james may
2010-09-01 20:54

What's the point of a volvo if you cant fit a sofa in it?

#1
Raphael
2010-09-01 21:44

Jag tror inte på denna Volvo. Marknaden för denna typ av bilar är mättad. Det är dags att Volvo återgår till sina rötter och gör en riktig och praktisk kombi istället för sportiga halvkombis med utdragen bakdel för golfklubborna. I en marknad när alla gör bilar för paret utan barn och med golf som största fritidsintresse, så finns det inget hos denna Volvo som sticker ut. Men det finns många barnfamiljer som vill ha en rejäl bil och med plats för barnvagn istället för golfklubborna. Tänk vad skulle hända om Volvo började bry sig om dessa kunder? Idag så har denna målgrupp endast Ford Mondeo och VW Passat samt till viss del Citroën C5, att vända sig till - om man inte vill ha en av dessa familjeversioner av transportbilar eller en minibuss.

#1
Emme
2010-09-01 22:29

Exakt, min Volvo 945 GL kommer jag aldrig att sälja. Får in tre st kylskåp på bredden. Så grymt användbart. Varje dag.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-01 23:41

Fortfarande in jag som skrivit den under men det var den mest komiska på länge. :)

#1
Jägaren
2010-09-02 10:16

Gösta och Fordonsutvecklaren: Att ta bort sidolisterna ligger i tiden. Dessutom minskas antalet hål i dörrarna som i framtiden kommer att generera rost.
--
Intressant att se hur lyriskt Sterner är om den nya Volvon. Att den är låg baktill och så vidare verkar inte vara något problem. Annat var det med nya Saaben. Då gick Sterner igång rejält på det sluttande taket och de låga sidorutorna i bakdörrarna. Saab tycks förbli motorjournalisternas slagpåse nummer 1!

#1
haubits77b
2010-09-02 10:56

Nya Volvo V60 är bättre än SEX!

#1
Erik
2010-09-02 11:30

En pansarvagn med skottgluggar är väl inget för en familj. Ingår åksjukepåsar?

#1
Conny Karlsson
2010-09-02 12:30

Håller med Gösta och Fordonsutvecklaren vad gäller skyddslister. Även om de är lackade i bilens färg så gör de nytta utan att det blir småbucklor. Sedan vad gäller Jägarens uttalande att det behövs hål i dörrarna för att få fast listerna efter dörrsidorna vilket århundrade lever du i? Vi ligger i startgroparna för och köpa bil och Volvo V60 tillhör de bilar vi funderar på. Fick ett pris på 325000 kkr på en V60 med D3 motorn och automatlåda och momentum utrustningspaket samt tidur för dieselvärmaren. Som konkurrent står Honda Accord Tourer Exclusive diesel och automat, Toyota Avensis Premium diesel automat. Dessa är de bilar vi testat hittills Passat har vi testat men den bilen är så total utsätad och tråkigt i designen så vi avstår. Vi funderar även på Hyundai Ix35 samt Kia Sportage som ger mycket bil för pengarna. Både Honda Volvo och Toyota blir dyra bilar i sina respektive versioner speciellt Volvon som inte når upp utrustningsmässigt till japanerna i dessa versioner. Är det någon som vill tipsa om fler bilar vi ska prova?

#1
MrB
2010-09-02 12:52

Men är det bara gubbar i keps på den här siten???
Sidolisterna är totalt värdelösa om man inte råkar stå bredvid en likadan bil. Fordonsutvecklare...Det ska inte stå FD Fordonsutvecklare...jag är glad att du inte hade fått styra hur bilar såg ut. Då hade vi varit tillbaka på Volvo 240 fykantigt och fult.

#1
Pelle
2010-09-03 08:30

MRB: Säga vad man vill om Volvo 240:s utseende, men inget var mer praktiskt än de gamla stora stötfångarna. Det vara bara att ge allt som stod i vägen en liten knuff.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-09-04 02:53

Jägarn...
Nu blir det bakläxa.
Man fäster inte dörrlister med hål i dörrarna, det var 15-20 år sedan man gjorde det.
Man limmar clips som dörrlisterna sitter fast på. Så rost pga själva dörrlisterna är det minsta problemet, då detta inte kommer ske under bilens livslängd.
Rost pga. islag med tillhörande lackskador är MYCKET större...
Men visst, vill du ha bucklor och repor på din nya fina 9-5as dörrar så är det ditt val...
Om jag lägger 300-400 papp på en bil önskar jag iallafall att den är någorlunda robust och tål att parkeras bervid en annan bil.

#2
2010-11-09 09:50

Blir V60 framgångsrik
- Det är ingen direkt familjebil. Men jag tror att de som vill ha en läcker bil som ändå har lite plats för prylar kommer att gilla Volvo V60.
Skriver VB. Den är faktiskt mindre rymlig än första Priusmodellen vilket gör den till en tvåsittsig bil med nödbaksäte bak för mindre barn.

#3
Patrik M
2010-12-19 09:11

Dörrlister borde åtminstone finnas som tillval. Och blir listerna fula med tiden så går dessa att byta ut.
Vi har fått ett 20-tal "småbuckor" på våran bil under en 3års period. Syns tydligt om man ser från sidan en solig dag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.