Nästa artikel
Volvo starkt i svagt Europa
Nyheter

Volvo starkt i svagt Europa

Publicerad 16 september 2010 (uppdaterad 24 september 2010)
Volvo fortsätter att ånga på i Europa. Trots en vikande marknad ökade Volvo försäljningen med 13 procent.

Den Europeiska bilmarknaden blöder.

Raset uppgick under augusti till 18,6 procent, enligt dagsfärsk statistik från branschorganisationen Acea.

Bland annat minskade försäljningen på den viktiga Tysklandsmarknaden med hela 27 procent.

Samtidigt sjönk antalet nyregistreringar med 23,8 procent i Spanien, 19,3 procent i Italien och 17,5 procent i Storbritannien.

Volvo uppåt
Men de dystra tiderna tycks inte påverka Volvo Personvagnar.

Under augusti ökade Volvo med 13 procent jämfört med samma månad i fjol.

Det innebär att Volvo hittills i år ökat försäljningen med 17 procent jämfört med samma period förra året.

Saab redovisas inte i statistiken på grund av en allt för låg volym.

Diskutera: Varför ökar Volvo?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-17 10:47
Magnes (ej verifierad)

Tillverkar man en bra bil med egenskaper folk vill ha, så säljer den, inget konstigt med det.
Nyckeln till det är att lyssna noga på vad kunderna vill ha, inte tjurigt köra på i gamla hjulspår efter eget huvud och gissa vad kunderna vill ha. Då säljer INTE bilarna.
Det finns två "svenska" biltillverkare som förespråkar de båda filosofierna fast i olika riktningar.
Resultatet av det har ju redan gett sig till känna...
Men så länge man kan ändra sig, finns det hopp!

#2 • Uppdaterat: 2010-09-19 21:11
Johan (ej verifierad)

Xc60 är är en riktigt fin Suv. hatade den först men den är fin i svart iaf. Nya s60 är nog intresssant för många äch i Sverige kommer vi se många V60 snart antar jag. Och jag är en saab människa men 9-5 är fin men den känns billig inuti tyvärr.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-19 21:12
Johan (ej verifierad)

Trött och bakfull =) Och i sverige ska det vara. God natt hehe

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.