Bild
Nästa artikel

Volvo DRIVe stoppas

Nyheter

Volvo klarar inte skärpta utsläppskrav. Produktionen av Volvos storsäljande DRIVe-modeller stoppas i ett halvår för att motorerna ska kunna modifieras.

Mellan vecka 50 och vecka 19 kommer inga bilar i Volvos DRIVe-serie att tillverkas.

Volvo klarar inte att uppfylla det skärpta utsläppskravet Euro 5 som införs från årsskiftet.

Det enligt uppgifter från Tjänstebilsfakta.

"Vi har problem att lösa kraven"

Modellerna som omfattas är C30, S40, V50, V70 och S80 med 1,6-liters dieselmotorer inom Volvos miljöbilsserie DRIVe.

- Vi beklagar att vi måste ställa in produktionen av DRIVe-modellerna, säger Volvos presschef Bo Larsen till Tjänstebilsfakta.

- Men vi har problem att lösa Euro 5-kraven och har inte fått dispens av statsmakterna att fortsätta med dagens nivåer.

Alla bilar som ska säljas från 1 januari nästa år måste uppfylla Euro 5.

Framför allt har gränserna för utsläpp av partiklar och kväveoxider skärpts.

Dessa gränser klarar inte Volvo och får därför ingen dispens från myndigheterna.

Storsäljare i Sverige

Beskedet är ett hårt slag mot Volvo med tanke på DRIVe-modellernas försäljningsframgångar.

Volvo V50 DRIVe sålde under juli näst bäst i Sverige bland miljöbilarna med 504 exemplar.

Samtidigt var Volvo V70 DRIVe landets tionde mest sålda miljöbil med 425 exemplar.

Volvos produktionsstopp öppnar sannolikt för andra konkurrenter.

Diskutera: Vad tycker du om att Volvo inte klarar utsläppskraven?
Fakta: Euro 5-normen

Utsläpp från dieselfordon:

Kolmonoxid: 500 mg/km
Partiklar: 5 mg/km (en sänkning med 80 % jämfört med Euro 4-normen)
Kväveoxider (NOx): 180 mg/km (en sänkning med drygt 20 % jämfört med Euro 4-normen)
Summa av totalkolväten och kväveoxider: 230 mg/km

Utsläpp från fordon med bensin-, naturgas- eller gasoldrift:

Kolmonoxid: 1 000 mg/km
Icke-metankolväten: 68 mg/km
Totalkolväten: 100 mg/km
Kväveoxider (NOx): 60 mg/km (en sänkning med 25 % jämfört med Euro 4-normen)
Partiklar (enbart för fordon med direktinsprutade bensinmotorer för mager förbränning): 5 mg/km (ett helt nytt gränsvärde som inte fanns i Euro 4-normen)

Källa: EU

Taggar: Nyheter
Volvo DRIVe stoppas

Kommentarer

#1
JAN
2010-08-19 12:36

Pinsamt och en dålig start för Stefan Jacoby.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-19 13:54

Inte deras motor men det borde dem vetat om tidigare i varje fall? Att den inte klarar kraven.

#1
Örjan Sjölin
2010-08-19 14:38

Detta kan inte komma helt oväntat för Volvo eftersom man tycks ha sökt dispens - men tydligen utan framgång! Jag tror dock att dispensen kommer eftersom mycket arbetstillfällen står på spel. Sedan antar jag att fler konkurrenter kommer att drabbas precis som Volvo, något annat är knappast möjligt! Nu har ialla fall de röstfiskande politikerna fått något att fundera på. Sossarna kommer säkert att lova dispens, men Miljöpartiet kommer att bromsa. Alliansen kan lova sama sak och garantera ett ökat försprång. Allt är politik ALLT!

#1
JJ
2010-08-19 14:45

Skippa nu alla särbehandlingar. Låt reglerna gälla alla såsom det var tänkt. Annars är vi där såsom med Etanol-propagandan som ENDAST är en marknadspolitisk åtgärd för att syd-Sverige ska odla grödor med högre avkastning=slipper lägga ner...

#1
JJ
2010-08-19 14:45

Skippa nu alla särbehandlingar. Låt reglerna gälla alla såsom det var tänkt. Annars är vi där såsom med Etanol-propagandan som ENDAST är en marknadspolitisk åtgärd för att syd-Sverige ska odla grödor med högre avkastning=slipper lägga ner...

#1
Gustav
2010-08-19 14:58

Det enda kravet på en "miljöbil" verkar vara att den släpper ut lite koldioxid, dvs. har låg bränsleförbrukning. Är det inte lite lustigt att volvos miljöbil inte får säljas, då den inte är tillräckligt bra för miljön?

#1
Vroom!
2010-08-19 15:00

En klen tröst är att VW Passat Variant också har leveransproblem nu.
Den nuvarande modellen ska sluta tillverkas och den nya börja. Flera som beställt den gamla har fått besked att den inte kan levereras och det finns för närvarande ingen information till kund om när den nya levereras eller vilken utrustning som kan erbjudas.

#1
BMWNISSE
2010-08-19 15:48

Är dom redan MADE IN CHINA

#1
PREEVIA
2010-08-19 18:18

Då bör man veta att dieselbilarna tillåts släppa ut tre gånger mer kväveoxid än bensinbilen vid
utsläppskravet Euro 5. För dieselbil ser det ut så här.
Kväveoxider (NOx): 180 mg/km (en sänkning med drygt 20 % jämfört med Euro 4-normen)
Och för bensinbil ser det ut så här.
Kväveoxider (NOx): 60 mg/km (en sänkning med 25 % jämfört med Euro 4-normen)
Och så talar man om Miljöbilar!
Själv kör jag en bil från 2006 som har 75% lägre utsläpp än Euro 5 kräver enligt tillverkaren.
Kväveoxid = som är direkt farlig för vår hälsa till skillnad från CO2 som inte är det.

#1
Seken
2010-08-19 18:42

Det är väl synd att DRIVe-modellerna inte är så miljövänliga. Men på sätt och vis är dom bra miljöbilar. För vi köpare får fri skatt i 5 år och gratis parkering i bl.a. Göteborg. Dessutom känns det väldigt miljövänligt att färddatorn (enl. en motortidning) visar riktigt låg förbrukning. Långt under den verkliga.

#1
Per
2010-08-19 19:02

En resa till Thailand frestar lika mycket på miljön som 1500 mils bilkörning. Hur länge skall det vara tillåtet?

#1
Anders
2010-08-19 19:40

Gräsklipparen är oxå en miljöbov,likaså alla kina prylar vi köper som ska fraktas hit.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-19 20:49

Seken: Volvos, om någon färddator, visar inte mycket fel men du skriver väl mest bara strunt? :)
Om du inte tror mig kan du kolla på" långtestbilarna "där Volvo är med ibland.

#1
Mythbuster_se
2010-08-19 22:07

Previa, nu skall vi inte överdriva Euro 5's betydelse även om det alltid är önskvärt att få ner alla emissioner. Visst släpper en dieselbil ut mer NOx under Euro 5 än en bensinbil men bilar står inte för den stora källan. I Göteborg står vägtrafiken (bil, lastbil, buss m.m.) för endast 32% av NOx emissionerna här (min hemstad). Av detta är uppskattningsvis endast hälften från bilarna (16%). Definitionen på miljöbilar som du vet har inget med de reglerade emissionerna att göra. Blanda inte ihop saker.
PS ingen har påstått att CO2 är hälsofarligt så länge det inte tar syrets plats i luften. Har inte heller med saken att göra.

#1
Christer W.
2010-08-19 22:47

Seken, jag håller inte med dig där. Volvon jag har just nu, V70 2.4D -10, visar i särklass mest rätt förbrukning färddatorn vs verkligheten jämfört med mina senaste bilar (där ingår t.ex Saab, BMW och Audi). Audin var för övrigt i särklass sämst på den punkten.

#1
Seken
2010-08-20 00:26

CHRISTER W, nu var det ju inte 2,4D det handlade om. Utan 1,6 DRIVe. Och det är inte mej du ska hålla emot. Utan journalisten på tidningen Vi Bilägare, som fick 11% högre verklig förbrukning, än vad färddatorn visade. I alla såna här spörsmål litar jag mer på motorjournalister än, ofta extremt, subjektiva bilägare.
PS. En gång på 1970-talet löste Volvo hög förbrukning, med att lägga in en extra kugg på den mekaniska vägmätaren. Christer: har du kollat din vägmätare?
PPS. Jag tror inte Volvo fuskar värre än snittet, ifråga om verklig bränsleförbrukning. Min Yaris 1,33 är mycket oärlig.

#1
PREEVIA
2010-08-20 00:47

Mythbuster_se, skriver
"I Göteborg står vägtrafiken (bil, lastbil, buss m.m.) för endast 32% av NOx emissionerna här (min hemstad)."
Varför är man då så oroliga för just NOx emissionerna från just vägtrafiken vilket går att läsa om här.
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/Rapport_4_2009_090921.pdf

#1
peter
2010-08-20 01:03

Är det någon som vet hur många DRIVe-bilar Volvo säljer totalt per år? (inte bara Sverige).

#1
Mythbuster_se
2010-08-20 01:20

Previa, istället för att länka till en rapport kan man skriva sin kommentar om den. Länka kan du göra som källhänvisning. Men ok. För att förtydliga. NOx är inte nyttigt. Men sila inte myggen. Om 85% kommer från annat än personbilar är det bra att ha krav på dessa med. Bensinbilar före millenrumskiftet ligger sämre till än dagens dieselar som klarar miljöklass 2005PM. Därför bör restriktioner på alla områden göras samt en morot att bli av med bilar äldre än 10 år.
Euro 5 är bra, men det innebär inte att bilar som klarar miljöklass 2005PM plötsligt blir livsfarliga. På våra vägar klarar de flesta bilar inte miljöklass 2005 PM. Och väldigt (allt för många) många klarar inte miljöklass 2000 heller.

#1
Jarl
2010-08-20 01:44

Skräpbilar! Volvo suger!

#1
Who?
2010-08-20 02:55

Skandal av Volvo. Sådant här får bara inte hända. Men Volvo är ju inte premium och då blir det så här.
Conny Karlsson fortsätter att hävda att han är "nyanserad". Ingenting kan vara mer felaktigt. En mer onyanserad person får man leta efter. Ingenting är fel på Toyota (enligt Conny), men likt förbaskat har Toyotachefen bett om ursäkt för den dåliga kvaliteten. Inte ber Toyotachefen om ursäkt för allvarliga fel och brister som inte finns, inte. Alltså finns felen och bristerna där. Punkt slut.
Intressant att se att tjafset pågår för fult helt utan mitt deltagande - jag menar, Rabe har allt som oftast anklagat mig för att vara en av drivkrafterna bakom pajkastningen. Men det finns uppenbarligen fler som klarar detta.
Men för den som har koll på läget har jag levt i lugn och ro sedan den nya kommentarsfunktionen infördes. Borta är nu typer som 512S och F1-Kungen! och vips kan man skriva inlägg och bemötas med respekt, vilket var helt omöjligt tidigare. Förut gick all kraft åt till att försöka förklara men framförallt försvara sig mot alla jönsar som satt där på skolrasterna och drog iväg idiotinlägg. Nu kan man skriva inlägg precis som det var tänkt från början.
Man får väl hoppas att den gamla stämpeln sakta men säkert tvättas bort. Eller vad säger Rabe?

#1
Erik
2010-08-20 02:59

Kan inte dessa bilar förbjudas helt? Får trycka in återcirkulations knappen varje gång jag hamnar bakom en "modern" diesel som försöker accelerera :-)

#1
Nissegurra
2010-08-20 06:14

Så går det när man ska in och pilla i en färdig lösning. PSA som de köper motorerna av behöver inte ställa in någon produktion. Skillnaden är att Volvo själva pillat i motorstyrningen.

#1
Mythbuster_se
2010-08-20 07:48

Nissegurra, Det tar tid att certifiera motorn. Oavsett vad PSA gör måste varje bilmärke och modell certifiera motorn.

#1
Seken
2010-08-20 10:59

WHO?, jag tycker allt du verkar vara en riktig svammelgurka. (OBS, ej pajkastning, utan i sammanhanget väldigt mild och seriös kritik.) Att Toyota-chefen ber om ursäkt för dålig kvalitét är inte detsamma som att Toyotor har dålig kvalitét. Borde även en sån som du fatta. Utan i detta fall tvingades han att be om ursäkt för att skadeståndssugna amerikaner trampat på fel pedal. Visste USA:s senat vad dom vet nu, hade dom inte tvingat fram nån ursäkt. Nu får dom istället skämmas ordentligt. Och Toyota får en lysande revansch i USA.

#1
Info
2010-08-20 11:41

"Alla bilar som ska säljas från 1 januari nästa år måste uppfylla Euro 5."
Tror att det är lite faktafel i texten
Inga bilar får tillverkas efter 1/1-11 som inte uppfyller EURO5, en väldig skillnad mot artikeltexten ovan
Så man kan ju tänka sig att Volvo tillverkar ett gäng bilar som man säljer till bra pris under de veckor som man fixar till motor till EURO5, ingen big deal, som man säger i reklamen

#1
INFO
2010-08-21 11:45

http://www.facebook.com/topic.php?uid=123337624363698&topic=200

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-22 17:17

Seken: Vad har denna tråden med Toyota att göra? För övrigt svamlar du lika bra själv.

#1
Kjell P
2010-08-23 03:33

Kan rekommendera VW Passat Bluemotion Variant TDI som har en Euro 5-klassad dieselmotor för den som söker en bil i Volvo V70:s storlek. Konstigt att inte Volvo hänger med i utvecklingen! Ett tillfälle för de som tycker att Volvo är världens bästa bil, att testa något annat!

#1
Pelle
2010-08-23 09:07

Ja Kjell P. Gillar man dörrar som väger 3 gram, en bil som låter som en konservburk när man stänger dessa dörrar, en inredning till största delen bestående av hårdplast, ett pris som med råge överstiger en V70 Driv-e med jämförbar utrustning så javisst, då kanske Passaten är ett alternativ.

#1
Krister
2010-08-23 10:15

PELLE: Vad bra att du beskriver resten av hur Volvo är. Vill man inte ha den taskiga kvaliteten som du skriver om så köper man en VW Passat och inte en Kinesisk Volvo.
Tror inte ens du varit i närheten av en Passat Bluemotion.

#1
Pelle
2010-08-23 11:13

Jag körde en senast i går. Reagerade då över hur plastig och billig bilen kändes, speciellt dörrarna och kring mittkonsollen. Stolarna var dock riktigt sköna. Missförstå mig inte, jag har inget emot VW, men jag blev faktiskt riktigt besviken på passaten. Men smaken är ju olika.

#1
Marcus L
2010-08-23 17:55

Hoppas att Volvo snart får igång produktionen av renare dieselmotorer. För de som inte vill köra Volvo finns ett mycket gott alternativ i Volkswagen Passat. Passat är elegant och rolig att köra, närmast GTI-busig när man pressar den i kurvorna. Med den nätta sportratten och de fina sportstolarna är det inte svårt att trivas. Intressant att Passat fortfarande har en mer modern och elegant interiör än flertalet bilar på marknaden. BMW:s 3-serie är nog den som kommer närmast där. Lägg till det prisvärda Premiumpaketet! Kör själv en TDI 170 DSG R-Line. Fantastiskt trevlig bil!

#1
jarl
2010-08-24 13:43

Trist att Passat bullrar så mycket bara (DSG 170 kombi 16")

#1
Kjell P
2010-08-26 06:34

Ja du Pelle, säg den moderna bil som inte har plast i inredningen! Träratt och träinredning hör till svunna tider vad jag vet, Och VW Passat Bluemotion Variant TDI, är riktigt tyst vid körning, kan jag intyga!

#1
Anders
2010-08-26 18:06

Hittade detta på Fejjan, verkar som reportern bara tagit med delar av sanningen.
http://www.facebook.com/Volvopersonbilarsverige?v=app_2373072738#!/topic.php?uid=123337624363698&topic=200

#1
VW
2010-08-31 01:16

Då diskussionen som vanligt glider långt bort från ämnet måste jag fråga: Är den nya Passaten på gång? 2011?

#1
Fordonsutvecklaren
2010-09-04 03:36

VW...
Jodå den är på gång.
Dock är det inte en "ny" bil, utan en facelift, liksom golf var. Den får ny grill och lyktor på front och bakdel, dörrarna och tak är samma som nu. Mindre kosmetiska ändringar på skärmarna. De har nyss cirkulerat lite bilder på nätet som är från säljmaterialet...
Den kommer troligtvis visas på Paris-salongen under hösten, evenutellt i lite senare isåfall kanske november. Säljstart nästa år.
Den riktigt nya Passaten som bygger på den nya bottenplattan (samma för i stort "alla" VAG-fordon) osv...kommer lanseras om cirka 3-4 år.

#1
John
2010-09-05 16:20

Nissegurra: Hem och läs på innan du fäller kommentarer. Du kan inte bara ta en PSA-motor, åka hem till garaget och skruva in den i motorrummet. En motor måste anpassas emissionsmässigt för viktklassen på den bil som den skall användas i. Självklart måste Volvo "in och pilla" i kalibreringen, annars hade de inte fått sälja några bilar överhuvudtaget.

#1
John
2010-09-05 16:22

Who?: Vad fasen har emissionsoptimering med premium att göra? Du har nog missförstått det hela.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.