Bild
Nästa artikel

Volvos växellådor kan sluta fungera

Nyheter

Volvos problem med växellådor har resulterat i en världsomfattande återkallelse. Totalt återkallas 29 226 bilar, varav 5 786 i Sverige.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat att Volvo återkallat ett mindre antal bilar i USA.

Orsaken var att bultar till växellänkaget inte varit tillräckligt åtdragna.

Problemet visar sig nu även gälla andra marknader.

Manuella växellådor
Totalt 29 226 bilar över hela världen kallas nu till verkstad.

De flesta av bilarna är sålda i Europa, 5 786 i Sverige.

Alla bilar som omfattas är utrustade med sexväxlade manuella växellådor och är tillverkade under modellår 2010 och 2011.

Modellerna Volvo C30, Volvo S40 och Volvo V50 berörs.

- Det är en kulled i växelspaken som inte är fastsatt med rätt åtdragningsmoment, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo, till TT.

- I värsta fall kan det leda till att kulleden lossnar och då går det inte att växla

En timme på verkstad
Bilägarna ska nu kontaktas via brev där de uppmanas att uppsöka verkstad.

- Det tar mindre än en timme på verkstad att åtgärda felet kostnadsfritt, säger Per-Åke Fröberg.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos återkallelse?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
B-boy
2010-06-21 16:03

Är väl ingenting nytt med det, Volvo's bilar blir alltid återinkallade för nånting !

#1
Benny H
2010-06-21 16:47

Hade inte gamla 850 liknande problem med växelföringen?? Tacka tusan för att det ska vara kostnadsfritt Per-Åke Fröberg....Har även hört att Volvo byter delar ganska friskt vid servicetillfällen innan felen kommer till ägarnas kännedom. Allt för att hålla uppe skenet av den numera ganska mediokra kvaliten...

#1
Lars
2010-06-21 18:36

Jaha,
som vanligt ser vi att det är de Volvomodeller som tillverkas i Belgien som felar. Dessa modeller ska man inte köpa. Köper man däremot de svensktillverkade modellerna dvs Volvo V70, Volvo XC70, Volvo S80 och Volvo XC90 har man ett tryggt bilägande. Har själv kört ett flertal Volvo V70 under många 10 000 tals tjänstebilsmil med ett minimum av reparationer!

#1
Jimmy
2010-06-21 20:06

Volvo måste va en av världens sämsta bilar.

#1
S-E S
2010-06-21 21:18

Tänk vad hemskt, en bult dragen med fel moment. Hur är det med dina hjulbultar? Har du kollat åtdragningsmomentet där eller ska gummiverkstaden återkalla?

#1
Jarl
2010-06-22 00:18

En DAF är en DAF är en DAF...

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-22 00:29

Och ett troll är ett troll.

#1
ali kerim bey
2010-06-22 01:02

Jag väntar tills kineserna börjar bygga Volvo, sedan köper jag!

#1
jarl
2010-06-22 01:58

Toyota ska det vara! Varför? Jo, för att Toyota är kvalité!

#1
Sigge
2010-06-22 09:03

ViB! Är det inte hög tid att ta tag i uppmärksamhetstörstande Internet-trollet Jarl. Han skriver massa dumheter på snart alla artiklar.
Jag förstår också att det är en tonårsgrabb som söker uppmärksamhet och bekräftelse men detta känns inte som rätt forum för hans frustration.

#1
S-E S
2010-06-22 11:52

JARL, du har tydligen inte läst tidningar på ett år?

#1
Anders
2010-06-22 12:20

Toy(ota)... det är väl ett tuggummi? :)

#1
Jack Black
2010-06-22 14:24

Eller Toyota, om man uttalar det på engelsk vis: http://www.fairfaxunderground.com/forum/file.php?40,file=16992,filename=yoda1.jpg

#1
Kenneth 2
2010-06-22 23:12

Jarl:
Gå och kamma dig eller sätt på staniolhatten igen! Ingen bil är felfri och absolut inte Toyota med alla sina fel på bromsar, gaspedaler, styrväxlar etc. Mina 2 tonårsbarn säger t o m att "Toyota suger"....

#1
Martin
2010-06-23 23:18

Kenneth 2.
Dina barn har väl gått i den rätta "skolan" så det är väl inte konstig om de säger så om Toyota när pappa gör det. Men för det behöver det inte vara en världssanning för det.
Om Toyota har många fel hmm hur många fel har då inte andra märken? Ännu fler....fundera påt!

#1
S-E S
2010-06-24 12:49

I slutändan får växellådsfelet samma konsekvens som soppatorsk! Är det så stor idé att idissla om detta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.