Bild
Nästa artikel

Volvo S60 - tankarna bakom bilens form

Nyheter

Ã-rjan Sterner är designansvarig på Volvo.

Han säger att uppdraget med nya Volvo S60 var att göra den mest sportiga bilen i Volvos modellprogram.



Webb-TV:
Diskutera: Vad tycker du om designen av nya Volvo S60?
Taggar: Nyheter
Volvo S60 - tankarna bakom bilens form

Kommentarer

#1
Johan
2010-05-20 11:52

Nuvarande s60 är ju bland det fulaste som körs på våra vägar så detta blir en frisk fläkt.

#1
Per
2010-05-20 12:05

Toppenfin. Det blir succé. Heja Geely!!!

#1
Josef
2010-05-20 13:46

Nya Volvo S60 har designats av Steve Matin och inte av Örjan Sterner. Steve kom till Volvo ca 3 år sedan och slutade förra året. Han var designchef för Mercedes i flera år.

#1
Roy
2010-05-20 14:44

Visst är den snygg!
Sen gäller det att designen inte gått ut över egenskaperna. Takutrymme i baksätet, bakåtsikt, bagageutrymme, lucköppning m m.
En ovanligt lågmäld presentation för att komma från en formgivare. ofta brukar de ju fläska på så att man nästan kräks.
Minns när Saab presenterade den då nya 900 (som lätt förändrad blev 9-3). Den högt uppdragna bakdelen jämfördes med det muskulösa formspelet hos ett kattdjur på språng. Jojo! Ett sätt att snacka bort ett klumpigt plårsjok. Själv tyckte jag att han lika gärna kunde relaterat till kåt katta med rumpan i vädret...

#1
Electro
2010-05-20 14:54

Tyvärr grabbar - Volvos 740-former lär ni aldrig se i nyproduktion igen hur mycket ni än hoppas. Ni får helt enkelt köra runt i era taksänkta gamla vrak och reta er på Japanska bilar.

#1
Emme
2010-05-20 16:09

http://www.autoevolution.com/images/gallery/medium/VOLVO760-medium-2410_2.jpg

#1
Emme
2010-05-20 17:10

Vem kommenterade här under med mitt nick?

#1
emme
2010-05-20 17:36

Det var jag!

#1
Seken
2010-05-20 19:00

"Hungrig och aggressiv front" "Extrovert".
Sånt kanske låter bra i somligas öron. Men jag undrar vad som händer, när nån mer innoativ designer, hittar på nåt utanför detta "coupé-stuk", som det numera går 13 på dussinet i klassen. Då står alla dessa 13 med rumpan bar. Alltså en utdaterad och synnerligen opraktisk 4-dörrars.

#1
emme
2010-05-20 19:01

SEKEN: Kunde inte sagt det bättre själv.

#1
Emme
2010-05-20 19:52

Var inte jag som skrev den senaste kommentaren ..

#1
Henrik.
2010-05-21 00:52

Svinsnygga baklampor, snygg överlag, gillar dock inte den nya volvofronten, fattar inte varför de inte behöll conseptets front. Va samma med XC60n

#1
Henrik
2010-05-21 01:20

Alla som tycker denna är snygg måste ju vara skadade.

#1
Christer W.
2010-05-21 10:15

Ja Henrik. Alla som inte tycker som du är idioter.

#1
emme
2010-05-21 12:50

Det var inte JAG !

#1
Rille
2010-05-21 13:25

Hur många tyckte att BMW 5 serien var fin när den kom?

#1
Tobbe
2010-05-21 15:26

Det där myrsloksgrinet kommer bli jä... störande i min backspegel

#1
johan
2010-05-21 15:46

Jag håller med Henrik och Christer W. Bilen är skitful!

#1
Christer W.
2010-05-21 16:22

Johan, har du hört talas om Ironi någon gång. Jag berättar aldrig vad jag tycker om utseendet på en bil eftersom jag inte för mitt liv kan se hur någon kan vara intresserad av vad jag tycker om en rent subjektiv egenskap hos en bil. Jag gillar de bilar jag gillar, andra får tycka vad de vill, det rör mig inte alls om jag skall vara ärlig.

#1
Johan
2010-05-21 21:09

Christer W, har du själv hört talas om ironi? Jag drev med dig men du är för korkad för att inse det. Bilen är ändå ful oavsett vad du tycker. Du har väl ögon lr hur?

#1
Christer W.
2010-05-21 21:13

Jag vet inte vad jag tycker om bilen ännu. Att bedöma en bil enbart utifrån bilder tror jag inte på.

#1
Melvin
2010-05-22 20:33

Re; JOSEF
Steve Mattin har aldrig varit designchef på Mercedes!!
Han började på Volvo maj 2005!

#1
Jack Black
2010-05-24 14:47

Vet inte om han har varit designchef, men han har jobbat 18 år på Mercedes. http://www.just-auto.com/analysis/interview-with-steve-mattin-senior-designer-mercedes-benz_id86828.aspx

#1
Melvin
2010-05-24 19:40

RE: JACK BLACK
Helt rätt. Han jobbade många år på Mercedes designavdelning men blev aldrig chef.

#1
P
2010-06-12 11:35

En volvo ska vara kantig och praktisk. Nya S60 ser japansk ut.
Kantig och praktisk är volvos nisch i bilvärlden, alla bilmärken måste definera sin nisch och vårda den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.