Bild
Nästa artikel

Volvo S60 - fokus på säkerheten

Nyheter

Volvos säkerhetsprofil fick sig en rejäl törn när nya Volvo S60 kraschade under en pressvisning. Nu säger Volvo att man överkommit problemen.

I den här filmen berättar ansvarig för aktiv
säkerhet på Volvo om orsakerna
bakom kraschen.

Dessutom demonstreras det unika
systemet Pedestrian detection med full automatisk bromskraft.

Webb-TV:
Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya säkerhetssystem?
Taggar: Nyheter
Volvo S60 - fokus på säkerheten

Kommentarer

#1
Roy
2010-05-21 18:03

Plausibelt och förtroendeingivande. Kan mycket väl tänka mig att äga bilen.
(Men det finns säkert en och annan intrigmakare som minsann ser en mängd för andra dolda, bakomliggande medvetna stategier - för "det fatta man ju".)

#1
emme
2010-05-21 18:35

Man ser ju att föraren bromsar.

#1
Jarl
2010-05-21 18:45

Det där systemet kan man inte lita på.

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-21 19:38

Jag har inte kommenterat här överhuvudtaget ..

#1
JARL - den riktiga
2010-05-21 20:11

Inte jag heller!

#1
nilwes
2010-05-21 21:49

När kan vi kör utan att vara vaken?
Detta gör man idag ?

#1
Riktiga jarl
2010-05-21 22:10

SENASTE NYTT!!
TOYOTA GÅR IHOP MED TESLA
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article781888.ece

#1
trötter
2010-05-22 00:21

Suck vilken pajkastning... Verkligen tråkigt att ViB förfallit till detta

#1
emme
2010-05-22 00:28

Förut var man så stolt över allt det svenska, och höll det så högt. Nu är allt så skändat i landet och sönderblandat att man kan lika gärna åka Audi och hålla på Danmark i fotbolls-VM.
Rösta på SD kommer man i alla fall att göra tills det blir förbjudet.

#1
karl
2010-05-22 00:31

Aldrig mer en volvo.
Märket har helt tappat sin karaktär.
Kinesägt. Skratta eller gråta?
Volvo ger samma vibbar som skoda innan 94.

#1
Olof
2010-05-22 00:39

Snygg eller inte kan betraktaren bäst avgöra själv. Där håller jag helt med Nils-Olof. Däremot tycker jag att det är tråkigt när biljournalister upprepar att Volvo skall vara så säkert. Från var får de det? Köpta av Volvo? Folksams undersökningar visar nått annat. NCAPs likaså. OCh det är väl få firmor som blivit stämda så ofta pga av säkerhetsbrister som Volvo. Min bil dog tre gonger i 230 km/h. Efter en halvimme startade den igen och volvo sa att det därför inte fanns nått fel... Aldrig mer...

#1
Riktiga Jarl
2010-05-22 00:50

Jag tjänar stora summor på att göra reklam för Toyota. Vilka som betalar mig är hemligt, men vissa kan säkrt räkna ut vilken tidning jag talar om.,.................

#1
K-Å
2010-05-22 02:16

Volvo s60 är faktiskt den volvo modell i modern tid som haft minst fel och bäst kvalitet kanske därför också populär som begagnat.
"OBS. läs min text rätt s60 har haft minst fel" av volvo modellerna, därmed inte sagt att dom är 100% perfekta.
Men det går att leta upp Tyska, Engelska för att inte tala om Franska bilmodeller som bjuder in hejdundrande mer felstatistik i konstruktion och återkallelse än s60. TÄNK PÅ DET
Dessutom bjuder volvo s60 på körglädje och säkerhet väghållning och kraftfulla motorer.

#1
Christer W.
2010-05-22 12:19

HAUBITS77B, kan du berätta mer från din provkörning av nya S60. Vilken motor körde du etc?

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-22 15:45

Nu börjar jag bli j-t trött på detta. Ska ingen rensa upp bland trådarna? Ett inloggningssystem tack då försvinner denna omogna personen som snor nick hela tiden!

#1
Roy
2010-05-22 17:18

Ja, nog dök de där intrigmakarna upp, allt...

Till något väsentligare:
Det är definitivt inte schyst att ta andras signaturer! Eller sprida smaklös dynga som inte innehåller någon annan substans än - ännu mer dynga! En moderator värd namnet borde städa upp!
Dessutom borde namnet bindas till e-postadressen!
(Jag antar att redaktionen även nu kan spåra dem som använder andra ssignaturer - så gör då detta! Och spärra deras e-postadresser permanent!)

#1
Trötter
2010-05-23 00:17

Och då var falsk eller riktig Emme med politisk reklam på gränsen till rasistisk. Var god å rensa ViB.

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-23 01:32

Det var inte jag som skrev det rasistiska.

#1
Tommy
2010-05-23 09:53

Detta är ett mycket bra system. Att system kan ha sina brister i början är rent naturligt. Och ny teknik har alltid skeptiker. Bältet, ABS, Airbag, ESP har alla haft domedagstämpel över sig. Men sedan visar det sig att de räddar betydligt fler liv än de orsakar.

#1
Christer W.
2010-05-23 10:26

Jag förstår inte hur man kan klaga på ett system som har potential att rädda liv? Det måste ju bero på att det kommer från Volvo och inte från t.ex Toyota, någon annan förklaring kan det ju inte finnas.

#1
Karl
2010-05-23 13:55

JARL: Jag har en Toyota Prius och är supernöjd! Allt har varit perfekt.. men det är ingen elbil... så nästa år byter jag ut min Prius med en Tesla!! Smart drag Toyota! Det finns en anledning varför ni är störst och bäst!

#1
Christer W.
2010-05-23 14:38

Jag har svårt att se vad Toyotas samarbete med Tesla har med den här artikeln att göra, men det kanske bara är jag....

#1
Simon
2010-05-23 21:08

Det klart att Volvo måste sätta focus på säkerhetssytemet, det har ju visat sig redan att det inte är tillförlitligt......

#1
Christet W.
2010-05-23 22:15

Jag antar att du menar fadäsen med en förseriebil med urladdat batteri? Eller har du hört om några problem från testerna som flera hundra motorjournalister har gjort i portugal under veckan?

#1
mr prius
2010-05-24 00:15

Oj, så det släpps alltså fortfarande nya bilar med enbart förbränningsmotor? STENÅLDER.

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-24 00:56

mr prius: Lever du under en sten? För det finns verkligen inte många bilar som är hybrider ute på marknaden idag.
Sedan är ju frågan man ska ställa sig om dessa hybrider gör nytta eller inte med tanke på den extra energi de kräver för att tillverkas men dina tankebanor kanske inte sträcker sig så långt?

#1
Simon
2010-05-24 02:35

Re: Crister W ja det är givetvis det omtalade fiaskot jag menar, dessutom var det inte ett urladdat batteri utan ett nyladdat.....

#1
Simon
2010-05-24 02:37

Re: Emme, du får nog fundera lite mer på vem som lever under stenen, i princip har snart alla biltillverkare hybrider inom det snaraste......

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-24 03:22

Simon: Kan vara en fördel att läsa mitt inlägg? På marknaden idag står det fortfarande. Sedan kan du läsa inlägget mitt inlägg syftar på men det såklart.. en fanboy ger sig ju inte på en annan fanboy stående på samma sida. :)

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-24 03:26

"Re: Crister W ja det är givetvis det omtalade fiaskot jag menar, dessutom var det inte ett urladdat batteri utan ett nyladdat..... "
Det var urladdat men snabbladdades vilket tydligen skadade elektroniken men Simon jag tror inte du ska hålla på som du gör efter alla Toyotaproblem på närmaste tiden. (Dödsolyckor iblandade, varpå detta var på en testbana och bara bilen blev skadad). Lär ni er aldrig en läxa med och kasta sten i glashus?
Volvos Pedestrian detectionsystem har inte heller "misslyckats" någon mer gång nu när olika bilredaktioner har fått testa på.

#1
mr prius
2010-05-24 11:46

Om nu Volvo verkligen litar på systemet hade väl nån ansvarig ingenjör ställt ut sitt eget barn på vägen. Men så är icke fallet = osäkert system man ej kan lita på.

#1
Simon
2010-05-24 11:55

Re: Emme... Nej du har fel, läs på igen, det var inget tomt batteri i bilen, men den var svår att starta så därför kopplades en snabbladdare till.... Nu säger jag som du brukar, blanda inte in Toyota här..!

#1
Emme - den riktiga
2010-05-24 14:13

Simon: Saken är fortfarande den att bilen snabbladdades och det har fortfarande inte inträffat något fel på de bilar som bilredaktionerna fått testa.
Förövrigt bör du inte försöka kasta sten i glashus som jag skrev tidigare. Ta till dig det.

#1
Emme - den riktiga
2010-05-24 14:15

MR PRIUS: Så om du hade varit med och utvecklat systemet så hade du ställt ditt barn där? Kan du inte komma med något konkret istället för att bara vara ett troll?

#1
Simon
2010-05-24 14:18

Re: EMME ser du inte vad du skriver, du påstår att systemet inte funkar för att man snabbladdat batteriet, då har Volvo mycket att jobba på.....:)

#1
Larsson
2010-05-24 14:27

Simon du har nog rätt mycket att jobba på då du är den värsta sortens fanatiker. Sluta nu trolla runt det är tröttsamt....:)

#1
Simon
2010-05-24 15:38

Tid är det enda jag har, så jag kommer fotsätta att debatera så länge jag ser felaktiga påståenden, Du får vänja dig Larsson....:)

#1
Emme - den riktiga
2010-05-24 16:05

SIMON: kanske bör kolla upp synen i sådana fall?
Angående din kommentar längre ned så skrev jag ju sedan tidigare att det fungerade när systemet blev testat i senare skede. Kan du inte sluta trolla. Det är väl allt du gör på denna sidan?

#1
Simon
2010-05-24 17:37

Re: EMME Det du glömmer är att tala om att du ljög om att batteriet skulle varit urladdat, så var inte fallet och det bevisar mer din Volvofanatism, att försvara ett säkerhetssystem som felar är ingen merit....
För övrigt har du ingen aning om hur många gånger det har strulat, varken innan eller efter fiaskot inför journalisterna..... Tror du på fullt allvar att Volvo skulle gå ut och berätta om det...? Och tror du på fullt allvar att ett nytt system inte har barnsjukdomar....?
http://www.bilsport.se/news.php?id=80363
Det var därför jag skrev min första insändare om att de måste ta tag i detta.....

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-24 17:57

Simon: Det var urladdat men blev snabbladdat, vilket jag har sagt från början. Det var inte urladdat just i ögonblicket bilen kraschade utan laddningen hade troligen förstört systemet.
Förövrigt så är det väl närmast självklart att systemet inte fungerat alla gånger de har testats från början inom Volvo? Tror du det själv eller? Men när man går ut med systemet i praktiken så ska det fungera!
Om det inte hade fungerat inför journalisterna när de fått provköra bilarna så hade det skrivits om det?
Volvofanatism säger Toyotafanatikern?
Någon måste ju stå emot mot alla troll-inlägg här på vibilägare och av de inlägg jag har sett från dina sida så har alla både direkt och indirekt varit spydiga.
Ska bli skönt med ett inloggningssystem säger jag bara. På TV är det lugnt och skönt. :)

#1
jarl
2010-05-24 18:58

Livsfarligt system. Helt otroligt att det ens får säljas.

#1
Simon
2010-05-24 20:37

Re: EMME om du inte ens bemödar dig att läsa länken jag gav dig så är det inte mycket idé att fortsätta..
Du kallar mig för troll fast jag inte har farit med en endaste osanning.....
Batteriet var inte urladdat utan man satte en snabbladdare för att bilen var svårstartad......! Hadde batteriet varit urladdat så hadde det givetvis inte gått att köra startmotorn alls.... Punkt slut..!

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-24 21:35

Simon: En startmotor kan gå runt trots att det är dålig batterinivå. Varför tror du man var tvungen att snabbladda batteriet? Tror du man hade gjort det om det fanns ström i bilen? Man snabbladdade troligen bilen för att få tillräckligt med ström så startmotorn orkade dra igång motorn. Har du ens bil är frågan eller säger du bara att du har det?
Nej du är absolut inget troll. Ändå så försöker du reta upp användare? Men göm dig bakom kappan du..

#1
Simon
2010-05-25 00:06

Re: EMME helt rätt att startmotorn kan gå runt vid låg batterispänning, men det var inte vad du påstod, du skrev att batteriet var urladdat...!
Men i texten står tydligt att bilen var svår att starta, inte att nått batteri var urladdat.....
Vad menar du med att gömma mig bakom kappan, jag har till och med gett ut mitt bilnummer här och även länkat till min sida på Garaget så sluta anklaga mig med osanningar..!
För tillfället äger jag tre bilar, totalt har jag haft 27, jag har varit mekaniker åt rallyförare och roadracingförare, jobbat med utveckling på en motorcyckelfirma och varit ansvarig för motor o växellådsbyten på tåg.... Så jag vet att du har fel i din uppfattning om mig och mitt kunnande....

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-25 01:52

Simon: Att ha lågt batteri och vara urladdat kan väl ändå vara en bedömningsfråga? Du som mekaniker borde väl veta det? Vem klagar på det uttrycket?
Speciellt eftersom många batterier i dagens läge (i t.ex mobiltelefoner) "stänger av" när de har t.ex 15% kvar av sin kapacitet för att inte skada batteriet. Vilket även lär bli mer vanligt bland bilarna med tanke på elens intåg.
Då tycks du inte vara så ung som du ändå ger sken av. Kanske dags att börja bete dig lite mognare då?
Aja väl mött nu när man kan tala lite mer allvar med dig.

#1
Simon
2010-05-25 11:03

Re: EMME ja du ser, allt är inte alltid som det verkar...:) Det är också på grund av mitt yrke som jag vet att du inte kan köra runt startmotorn om batteriet är urladdat som man gjorde i Volvos fall... Bilen var svårstartad och ju mer tid du kör på startmotorn desto mer sänks spänningen på batteriet, det var därför man beslöt sig för att koppla till en snabbladdare.....
Hadde batteriet varit urladdat så hadde man givetvis inte kunnat konstatera att den var svårstartad eftersom startmotorn inte hadde gått runt.....
Om du backar tillbaks några år så var det så att det fanns en urladdningsfunktion på flera mobiler, den funktionen gjorde att batteriet laddades ur = Spänning 0 volt.... Det är skillnad på ett dåligt laddat batteri eller ett urladdat.... Det är också stor skillnad på urladdning och urladdat....
Hoppas du inser detta så slipper vi fortsätta slösa tid på att stångas om detaljer.....)

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-25 17:04

Simon, det är fortfarande en syftningsfråga ute i folkmun men om du vill göra en sådan stor grej av det så varsågod, det är upp till dig. Förövrigt kan de nästintill ha kört slut på batteriet iom att försöka starta bilen med den lilla ström som fanns kvar. Batteriet blir dock inte helt urladdat på detta sätt då startmotorn kräver en hel del men men..
Bara du inte försöker trolla i trådarna så blir jag nöjd och förhoppningsvis sköter inloggningssystemet här på sidan resten.

#1
Simon
2010-05-25 17:17

Re: EMME först försöker du på alla sätt du kan undvika att erkänna att du haft fel, sen försöker du kalla mig troll, jag står för både vem jag är och vad jag skriver, jag är inte ofelbar och skulle jag göra fel så är jag inte omöjlig att få en ursäkt ifrån....
Men sluta antyda en massa osanningar så är du snäll...

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-25 17:50

Jag erkänner fel när jag har haft fel men just i detta sammanhang är det ju en syftningsfråga. Att sedan klaga på det och göra en stor deal av det är lite lågt i mitt tycke. Liksom bara för att man kan?
Du kanske bör läsa på vad ett troll är? Sedan kan du ju se till några kommentarer här i tråden och somliga sedan tidigare där du har försökt reta upp användare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

#1
Simon
2010-05-25 18:54

Re: EMME det är ju just det jag inte gör, jag är inte här för att retas utan för att just komma med fakta, oftast ger jag länkar eller referenser på mina påståenden, jag bemöter mer än gärna felaktiga påståenden, däremot verkar många ha väldigt svårt att ta att de har fel.....!
Troll får du stå för själv som kastar in kommentarer i stil med Volvo xc70 och xc90 är bäst utan ett enda argument.... Du som brukar säga att man inte ska prata Toyota om det handlar om nåt annat märke borde väl föregå med gott exempel...
Men du tål väl kanske inte att Subaru vann undersökningen....:)

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-25 19:02

Simon: Du tycks ju ha väldigt svårt för det då du undviker hälften av mitt förra inlägg?
"Troll får du stå för själv som kastar in kommentarer i stil med Volvo xc70 och xc90 är bäst utan ett enda argument...."
Du får gärna länka du som säger att du är så duktig med det? Jag har aldrig sagt att xc70 eller att xc90 är bäst.
Varför skulle jag inte tåla att Subaru vann undersökningen? Kolla gärna mitt/mina inlägg i den tråden sedan kan du komma tillbaka.
Men du kan ju fortsätta trolla. Det är väl vad du tycks göra bäst? Eller? :)

#1
Simon
2010-05-26 12:10

Re: EMME du andvände ordet "bättre" och eftersom Subaru är bäst i undersökningen och du menar att Volvo är bättre så blir ju slutsatsen av ditt inlägg att du anser att Volvo är bäst...:)
Och jag tror du hittar till Subarutråden själv utan länk eftersom den ligger på VIB första sida....
Vad menar du att jag undvek i ditt inlägg, du talar om två saker, syftningsfråga och troll, du har fått svar på båda....!
Du ser int hur många gånger du antytt att jag skulle vara ett troll, vad var nu troll....? Jo en som är ute för att retas.... Avslöjad...!

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-26 15:17

Kan du visa mig det i denna tråden tack?
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15402#comments
Jag anser inte att volvo är bäst?? Det enda jag skrivit var att jag höll med Thomas och sedan kommenterat Jarls underliga kommentarer (som vanligt..)
Ja det är ju en syftningsfråga men om du inte ta den diskussionen så får det stå för dig som sagt. Ja du är ett troll.. bara att se på trådar du har skrivit i.
Kom du underfund med det nu?

#1
Simon
2010-05-26 18:42

Re: EMME vet inte varför du letar upp en gammal tråd, jag skrev ju tydligt att det var på framsidan, men då lägger jag väl in länk då så att du hittar: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15402#comments
Börjar du inte tycka att du är lite tjatig på att upprepa dig om trollet, vi ser ju när vi kikar i tråden vem som är det...:)

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-26 19:03

Simon: Du länkar till samma tråd som mig och det är just den tråden som ligger på framsidan jag länkade till? Vem är det som inte hittar egentligen? Du skulle ju visa vart jag sa att Xc70 och Xc90 är bäst? (Vilket jag inte har gjort).
Ja det ser man ju verkligen eller hur Simon? Du är i Volvotrådarna och härjar bara för att försöka reta upp användare. Forsätt med de coola punkterna du. :)

#1
Simon
2010-05-26 23:56

Re: EMME då gör vi väl ett nytt försök, gå in på framsidan och sök upp: AutoIndex: Därför valde vi Subaru
Nu kommer du säkert att säga att det inte är du som skrivit....
Men där står exakt det jag sagt hela tiden.... Gör om gör rätt...:)

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-27 00:02

För det första så var det du som länkade fel. För det andra så har jag aldrig varit inne i den tråden tidigare!
Om du inte tror mig kan du ju be Vibilägare att kolla upp IP:n.
Men som sagt. När Vibilägare byter inloggningssystemet så försvinner väl de som snor nicken också.
Varför tror du jag har bytt namn?
Hoppas du bara spelar dum .. :)

#1
Roy
2010-05-29 16:42

Herregud vilket tjafsande!
Kan ni inte utbyta e-postadresser med varandra istället?