Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo S60 krockade inför världspressen

Publicerad 7 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo S60 kraschade in i ett långtradarsläp. Uppvisningen av det nya automatiska bromssystemet slutade i fiasko.
Omkring 120 journalister fanns på plats i Torslanda under torsdagen.

Volvo skulle demonstrera det nya säkerhetssystemet Pedestrian Protection.

Systemet är den stora nyheten med nya Volvo S60 som lanseras i sommar.

Fiasko

En Volvo S60 med docka bakom ratten rullade i väg mot ett parkerat långtradarsläp.

Hastigheten var ungefär 35 km/tim och tanken var att visa bilens världsledande aktiva säkerhetssystem.

Men istället för att bromsa fortsatte bilen rakt in i släpet - fiaskot var ett faktum.

Journalisterna som såg på skrattade.

"Inte pinsamt"
Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo PV, tycker inte att händelsen är pinsam.

- Nej, ibland blir det problem, säger han till TT.

Paradnummer
Pedestrian Protection är ett nytt system som automatiskt bromsar om hinder dyker upp på vägen framför bilen.
 
Systemet är Volvos stora paradnummer i marknadsföringen av nya Volvo S60.

Se nya Volvo S60 krocka.

Volvo:
Bilen var skadad


Diskutera: Vad tycker du om att "okrockbara" Volvo S60 krockade? Vad tycker du om Volvos säkerhet?

Kommentarer

#1 • 2010-05-07 13:48
Rav4 (not verified)

Den snyggaste Volovon jag sett! Hoppas man kan sitta i baksätet utan att slå huvudet i taket vid acceleration bara. Många sedaner har detta problem tycker jag - är nog bara Honda Accord Sedan som är kanon på den punkten. Om Toyota hade utvecklat detta system hade det aldrig hänt;););) Mohahahaha!

#2 • 2010-05-07 14:03
RAV4 (not verified)

Nej, då hade det aldrig hänt, för Toyotan hade voltat i god tid innan krocken.

#3 • 2010-05-07 14:19
Emme (not verified)

Haha vilken osis :)

#4 • 2010-05-07 14:21
Leo (not verified)

Pedestrian Protection....
Tekniklösning på tekniklösning på tekniklösning aom apar x-liv, y-liv och z-liv per år per tekniklösning. Galenskaperna bara fortsätter. Trafiksäkerhetsmyndigheten och dess företrädare är helt inne på samma spår. Skulle alla dessa tekniklösningar, mixtrande med hastigheter och kameror och fan vet allt och alla de liv som utlovas sparas med just den åtgärden skulle numera det bli ett NETTOÖVERSKOTT varje år. Trafiken och alla dess tekniklösningar skulle tillföra människor till landet varje år. Pedestrian Protection... hur vore det att lära folk att anpassa sin fart och framfart i tafiken till de omständigheter som råder på aktuell plats, vid aktuellt väglag och aktuella omständigheter i övrigt så skulle nollvisionen i trafiken kunna uppnås.
Vad kostar alla dessa tekniklösningar konsumenten? Vad kostar det att underhålla? Hue funkar smörjan på lång sikt? Och framförallt, vad händer om tekniken INTE funkar?
Det finns ett intressant videoklipp på vad som händer med detta system;
http://tv.expressen.se/nyheter/Inrikes/1.1978990/har-krockar-volvos-okrockbara-bil

#5 • 2010-05-07 14:37
jarl (not verified)

HAHAHAHA, snacka om dyngmärke... TOYOTA stavas kvalité

#6 • 2010-05-07 14:38
Tobbe (not verified)

Hahaha..snacka om ha brallerna nere...myrsloksfronten fick sig en törn...kanske blev blev den snygg nu

#7 • 2010-05-07 14:48
Jarl (inte forumtrollet) (not verified)

Jarl förklara hur Toyotas lösning fungerar? Nä just de de har bara gammaldagsteknik vänta några år så har de kopierat Volvo. Enda avancerade produkten de tagit fram är en tveksam hybridprodukt. Ni omogna som visar skadeglädje vem tror ni betalar er skolgång? Just det svensk industri typ Volvo. Väx upp småbarn!

#8 • 2010-05-07 14:56
Jarl (not verified)

Svensk industri? Du menar Kinesisk... Tveksam hybridprodukt? Dags att vakna... Personer som inte kan bromsa själv kanske inte borde köra bil...

#9 • 2010-05-07 14:58
jarl (not verified)

Förövrigt synd att krascha en sån fin kärra, och då menar jag lastbilen.

#a • 2010-05-07 15:03
Jarl (inte forumtrollet) (not verified)

Jarl...fråga din lärare om han kan förklara för dig att Volvo byggs i Sverige av svenskar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.