Bild
Nästa artikel

Här är nya Volvo S60

VOLVOS TIDIGA JULKLAPP:

Julafton närmar sig. Men redan nu bjuder Volvo på en tidig julklapp - här är en glimt av nästa generation Volvo S60.

- Nya S60 blir ett av de starkaste korten i ett segment där konkurrensen är knivskarp, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.

Volvo S60 Concept premiärvisas på Detroit Motor Show i början av januari. Nu släpps de första bilderna - som visar en generation med en allt mer utpräglad karaktär.

- Den sportiga designen ger ett visuellt löfte om entusiastiska köregenskaper och jag kan redan nu lova att nya S60 kommer att leva upp till det löftet. Köregenskaperna blir bättre än i någon tidigare Volvo. Bilens teknik hjälper dig att bli både en bättre och säkrare förare, säger Stephen Odell.

Enligt Volvo innebär nya S60 att företagets designteam nu tar ett nytt kliv i utvecklingen av produkternas DNA.

- Konceptbilens exteriör ger en klar fingervisning om vad kunderna kan vänta sig av nya S60. Inuti har vi varit ännu mer vågade. Där handlar det även om en framtidsvision på lite längre sikt, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin.

Fokus på trafiksäkerhet
Volvo S60 innehåller det senaste säkerhetstänket. Bland annat funktionerna Collision Warning with Full Auto Brake och Pedestrian Detection som ska upptäcka fotgängare som kliver ut framför bilen - och aktivera bilens fulla bromskraft.

- De tidigare teknikstegen utvecklades för att hjälpa föraren undvika kollisioner med andra fordon. Nu tar vi ett jättekliv framåt med en teknik som även hjälper till att skydda oskyddade trafikanter. Vi går dessutom från femtioprocentlig till full automatisk bromskraft. Vad vi vet har ingen av våra konkurrenter kommit lika långt på det här området, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gabbe
2008-12-16 11:21

Jag tycker att det är kul med bilar så jag hoppas verkligen att nya S60 kommer vara en succé. Vi får väl se. Men en sak som stör mig är att alla nya bilar som kommer att lanseras framöver kommer att se likadana ut, känns det som. Missförstå mig inte men snart ser man ingen skillnad mellan en ny Mercedes eller Volvo,till exempel. Det var min åsikt.

#1
YngveM
2008-12-16 11:43

Hurra! Volvo har designat en Ford Mondeo.

#1
Markus
2008-12-16 11:49

YngveM// HAHAHAHAHAHAHAHA! Det är så roligt! Mest för att det är sant!

#1
Göran Tränk
2008-12-16 12:36

Har varit ägare av en S60 - en i grunden bra bil som kunde varit mycket mer användbar om Volvo hade insett behovet av en 5-dörrars kombisedan.
Någon mer opraktisk bil än sedanmodellen vad gäller laståtkomlighet får man leta efter

#1
ebbe
2008-12-16 13:21

en volvo ska va en volvo och inte en ford,annars ser den rätt hyfsad ut.

#1
ebbe
2008-12-16 13:22

en volvo ska va en volvo och inte en ford,annars ser den rätt hyfsad ut.

#1
Roland
2008-12-16 13:52

Först kom mercedes, sen passat och nu denna. 4 dörrars coupér är inne.
Familjerna får köpa V70, gubbs nya S6.
Tacka vet jag japanskt.

#1
Calle
2008-12-16 14:15

Den ser väldigt fin ut! Är den sen lika bra som "gamla" S60, som frånsett trångt baksäte är bäst i sin klass, slår den allt. Kanske till och med den svanska "jantelagen".

#1
Lägerleffe
2008-12-16 14:17

Jag säger bara det - är det här den riktiga S60 gäller det för säljkåren att hålla i hatten. Grattis Volvo! (men se nu till att inte fega ur när det gäller den r i k t i g a bilen).

#1
gmogmo
2008-12-16 15:30

YngveM - mit i prick!

#1
Lars W
2008-12-16 15:44

Tyvärr, jag tror inte på den här bilen. Den är ju fin och så men inte en folkbil precis.

#1
Jöppe
2008-12-16 16:40

Har inte varit ägare till en S60 - och kommer heller aldrig att bli det så länge Volvo inte inser behovet av en 5-dörrars kombisedan.
Någon mer opraktisk bil än nuvarande sedanmodellen vad gäller laståtkomlighet får man leta efter

#1
Roy
2008-12-16 18:21

Ja, det här var inte mycket att göra en bedömning på!
Teknikens Världs webbplats har mer information och Auto Motor & Sport ännu mer - framförallt bra bilder.
Som vanligt med konceptbilar är det mesta våldsamt överarbetat om än estetiskt tilltalande. Jag har dock svårt att ta till mig design som bara ser ut men inte fungerar i praktiken.
Bakdörrarna öppnas på ett intrikat sätt som helt saknar praktiska fördelar (om man bortser från avsaknaden av mittstolpe som ändå knappast lär gälla produktionsbilen). Trots att dörrarna glider bakåt (vilket ju tar liten plats), så svängs de mot slutet av det förmodligen tröttande långsamma öppnandet ändå ut. Undrar hur bekvämt baksätet är? Hastighetsmätaren är mer spekulativ än informativ - om man bortser från bromsvarningen som syns väldigt bra. Märkligt formade pedaler. Den tranparenta looken i inredningen är en idé som Saab haft på flera konceptbilar.
Inget av ovanstående är så lätt att upptäcka på det småttiga bildmaterialet här ovanför, men en realitet.
Rent teknisk så ligger Volvo med den här bilen i framkant - inte minst beträffande autobromssystemet. Kupéstuket komer att bli mer normalt på produktionsbilen. Redan nu har ju S60 dåligt baksäte.
En lustig detalj: Infälld nummerplåt har ju varit vanligt länge och väl. I de senaste uppdateringarna så har fler tillverkare fyllt igen gropen i någon iver att följa en rådande trend. (T ex Saab 9-5.) Nu har, som så ofta, trenden svängt igen.
Få tillverkare vågar skapa något helt eget - det finns alltid trend-detaljer. Citroën är väl en av få som tidigare lyckats med det.
Det vore för övrigt roligt om någon tillverkare vågade visa en konceptbil som verkligen gick att tillverka i praktiken. Det blir ganska meningslöst att titta på designstudier som ändå inte blir någonting av...

#1
Samuel
2008-12-16 18:40

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Bengt
2008-12-16 20:24

Vem köper en bil som ev. skall tillverkas I Kina eller från ett märke som kommer att försvinna från marnaden?

#1
Per Karlsson
2008-12-17 01:01

Volvo behövs på personbilsmarknaden, för säkerhets skull. Allt sedan trepunktsbältet har de haft en ledande position, och med XC60 (med City Safety) och denna nya S60 visar de att de bibehåller tätplatsen. För en tilltänkt ny ägare borde detta vara intressant.

#1
Per Karlsson
2008-12-17 01:11

Läste på annan plats om motorn - en 1,6 liters fyrcylindring direktinsprutad turbomotor med 180 hk och en förbrukning under halvlitern per mil (119g CO2/km)! Och denna motor skall även komma i en seriemodell nästa år. Intressant är bara förnamnet.

#1
calle
2008-12-17 14:27

Hej Bengt var finns du och var har du dina lojaliteter? Jag förstår inte riktigt vad du menar men du har rätt, det är nog inte många som köper ett märke som inte tillverkas längre eller som görs i Kina.Det är inte lätt.

#1
Roy
2008-12-18 12:46

Den där motorn som Per Carlsson skriver om kan vara en Ford-motor eller möjligen från Mazda. Ryktena florerar, men det kan ju vara rimligt att blocket kommer från Ford och att Volvo jobbar vidare på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.