Bild
Nästa artikel

Volvo S60 hyllas - från flera håll

Nyheter

Modellen som ska frälsa Volvo är här. S60 har presenterats i Detroit - och hyllas nu från flera håll.

- Den visar vad skandinavisk design betyder och den har helt rätt storlek. 60-serien blir en hörnsten i Volvos framtida modellflora, säger Volvos vd Stephen Odell, enligt alltommotor.se.

Volvo S60 har fått sin officiella presentation. Inför en intresserad publik presenterades nykomlingen vid bilsalongen i Detroit i natt.

Och Volvo S60 hyllas redan - av konkurrenterna.

- Den bilen gör mig orolig, säger Jack Keebler, chef för General Motors konceptavdelning, till TT, och får medhåll från Saabhåll.

- Väldigt elegant i designen, säger Saabchefen Jan Åke Jonsson och fortsätter:

- Lite väl amerikanska fälgar kanske. Fungerar säkert bra här, men hemma tycker vi nog att det är för glättigt.

Volvo S60 får generellt bra betyg i amerikansk media och även konkurrenterna ser nykomlingen som ett starkt kort. Om besökarna på bilsalongen i Detroit får bestämma kan S60 bli en succé.

- Det är den mest uttrycksfulla Volvo jag har sett. Är den lika säker som den är vacker blir jag orolig, säger Jack Keebler.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Alf Olofsson
2009-01-12 10:45

Volvo har alltid varit ett starkt
varumärke tyvärr så förvaltas det
ej av nuvarande ägarstruktur.
Men förhåppningsvis kan man vända trenden. S60 kan bli en vändpunkt
på detta snygg är den i allafll-
Mvh/ Alf

#1
Shogun
2009-01-12 11:29

Snygg bil Volvo, hoppas på Toyota kvalitet !

#1
Tommy
2009-01-12 13:00

Blir den så här snygg kommer den att sälja. Det gäller bara att kunderna framför allt i USA får kapital annars köper de inte bilar alls. Lycka till Volvo!

#1
Kenneth
2009-01-12 13:52

S60 hyllas från flera håll? Jag hoppas det omfattar såväl bakifrån som framifrån som från sidan, det är ju i alla fall de viktigaste!
Sedan kan man ju undra om bilköpare idag vill ha stora tunga och komplicerade eller små enkla bilar.

#1
Raphael
2009-01-12 15:52

En sedanmodell i den övre mellanklassen är ju inte precis det som de flesta köpare i dag längtar efter... S60:n är ju en av Volvos sämst säljande modeller och det beror inte så mycket på utseendet som att det helt enkelt saknas tillräckligt kundunderlag för det marknadssegmentet. Svenskar gillar kombibilar så här kommer den inte att sälja. I Frankrike gillar man fortfarande halvkombis i mellanklassen så där kommer den inte att sälja heller. USA? USA gillar familjebussar, men går allt mer mot hybridbilar. Om S60:n får en hybridlösning så kanske den har en chans, men med dagens motorer? Aldrig.
Däremot kanske den kan sälja ok i Ryssland och Kina.
För övriga marknader tror jag den floppar.
Den är redan efter sin tid.

#1
C G Carlsson
2009-01-12 17:59

De är frustrerande att vara ägare till en Volvo S60 av 2008-års modell och nu se, att en mycket mindre Volvo-bil tillverkas under samma modell-namn!
Carl

#1
Jackie
2009-01-12 18:00

Det verkar vara en schysst kärra. Men det behövs också en kombimodell. Sedan hoppas jag inte att den får toyota kvalitet. Det innebär isåfall att den fungerar bra i ett antal mil och sedan går allt sönder.... Det är toyota kvalitet!?

#1
Rulle
2009-01-12 18:27

Till jackie: Vi får ju för allt i världen hoppas att Volvo höjer sig till åtminstone Toyotas kvalitet, eller hur?

#1
Jackie
2009-01-12 19:00

Till Rulle:
Absolut inte Japs short shit quality! Förr hette det att "my toyota is fantastic" men så sjönk kvaliteten drastiskt efter 2003 så nu säger allt fler: " My toyota is fan så taskig"! Bla en bekant till mig som har en toyota avensis -05: som visserligen gått ca 11000 mil som säljar bil inom ett verkstadsbolag. Först inga fel sedan massor av konstiga fel...

#1
Saabnisse
2009-01-12 19:08

Jag tror att en del av er har missat något.
Det här är inte produktionsbilen, det är ett koncept.
När 60 sätts i produktion kommer den i både sedanmodell S och i kombimodell V.
Det blir säkert en utmärkt bil, något mindre än V70 men större än den alltför trånga V50.
Kanske på svenskt mått mätt, alldeles lagom.

#1
Lägerleffe
2009-01-12 20:10

Bra jobbat Volvo. Äntligen börjar man bygga Volvos moderna varumärke och få lite fräs på det. Fronten med det maffiga järnmärket, de böjda baklyktorna, karossens axlar och nu även interiören med glasbrädan och en modern variant på gamla PVns hastighetsmätare. Överallt ser man att det är en Volvo. I ljus, i mörker och i känsla. Inget mer att tillägga. Jo, grattis!

#1
Per_K
2009-01-13 08:42

En mycket intressant och lovande bil! Förutom designen är den nya motorn (1,6l turbo, 180 hk, 0,5 lit/mil) och säkerhetstekniken (för att undvika kollision med fotgängare) något som inger hopp om framtiden för Volvo. Kombiversionen (V60?) kommer att byggas i Torslanda, enligt uppgifter i Göteborgs-Posten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.