Nästa artikel
"Både kris och kul"
Nyheter

"Både kris och kul"

Publicerad 23 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
2008 har varit ett mörkt år för bilindustrin. Vad väntar 2009? Vi Bilägares Marianne Sterner ger sin syn på framtiden.
Miljardförluster. Varsel. Finanskris. Lågkonjunktur. Neddragningar.
Världen är inte så kul för närvarande. Inom bilindustrin är det kärvare än någonsin. GM och Saab går på knä, Ford och Volvo likaså. Stockholms Bilsalong 2009 ställs in.

Det verkar liksom inte vara läge att börja se sig om efter nya bilar. Eller kanske det är precis tvärtom. När novembermörkret är som tätast behöver vi något trevligt att fundera på. Bilden av en läcker bil är osviklig när det gäller att sätta fart på ljuva fantasier.

Nästa år kommer det att finnas gott om nya modeller att drömma om. Dagens elände märks sannerligen inte i utbudet. Fram till för bara några månader sedan drevs bilvärlden av framtidstro och stenhård konkurrens. Nya bilar och varianter spottades fram i skenande fart. Det kommer att märkas i bilhallarna under kommande månader. En massa avancerade, kloka, kul och spännande nyheter är på väg.

Hybriderna blir flera och billigare. Kanske vi kan köpa den första eldrivna bilen innan året är slut. Det kommer tuffa och praktiska bilar som är specialdesignade för stadsbor. Ett nytt bilmärke börjar importeras.
Kanske 2009 blir året då begreppet "statusbil" får en ny betydelse. Det blir allt mindre acceptabelt att tränga sig fram i en fläskigt stor suv eller lyxbil med stinn motor. Den som åker en liten, snål och smart bil får respekt.

Och svenskarna väljer allt klokare bilar. Småbilarna blir allt fler och miljöbilsförsäljningen har ökat lavinartat. Tyvärr finns det risk för att miljöbilsboomen kommer av sig nu när etanolen blivit rekorddyr och politikerna undan för undan raderar bort förmåner för miljöbilsköpare.

Rabatten på 10 000 kronor för privatpersoner försvinner visserligen vid halvårsskiftet men den som skaffar en snål och ren bil får ändå en långsiktig belöning i låga driftkostnader. För även om soppan under hösten gick ned under elva kronor litern, tror väl ingen att de låga priserna står sig?
Svenskarna känner ansvar för sin natur (och plånbok) och det har satt spår i statistiken. Sverige, som brukar beskyllas för att ha Europas äldsta och skitigaste bilpark, visar sig nu ha Europas lägsta CO2-utsläpp från trafiken.
Innan vi vet säkert vart ekonomin är på väg drar sig förstås många för att köpa ny bil. Det har vi ju sett i försäljningsstatistiken. Men den som kan och törs satsa har alla chanser att göra en lysande bilaffär. När köparleden glesnar ökar rabatter och erbjudanden.

På följande sidor visar vi vad som händer på bilmarknaden nästa år. Läs, dröm och bli inspirerad. Vad dagens alla kriser får för konsekvenser vet ingen i dag men ett lika roligt utbud av nya bilar kan det dröja innan vi får se igen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-24 00:01
Anders (ej verifierad)

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#2 • Uppdaterat: 2008-12-24 00:02
Anders (ej verifierad)

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#3 • Uppdaterat: 2008-12-24 13:27
Raphael (ej verifierad)

De japanska tillverkarnas serviceorganisation är kända för att åtgärda felen innan bilen hamnar på bilprovningen, ägarna brukar få brev hem i brevlådan där de rekommenderas besöka verkstan för en "förbesiktning" och där får man rabatt om man behöver åtgärda något. Så här har Japanska märken kört länge, även för äldre bilar.
Men jag som kör ett franskt märke har inte någon gång fått en lapp i lådan med erbjudande om att fixa felen innan bilprovningen kollar bilen.

#4 • Uppdaterat: 2008-12-29 15:38
jörgen (ej verifierad)

jo det är nog riktigt att vi som kör asiatiskt får erbjudande om koll innan besiktningen,men jag har inte använt den möjligheten för jag tror att dom hittar fel som inte finns man får den känslan att det är så.Jag har klarat mej bra ändå trots att jag kör ca3000 mil om året med en ATOS.Ibland hör man att om en bil inte körs så ofta går den sönder lättare jag vet inte vad jag ska tro jag har en av var sort och bägge fungerar bra.Tittar man på felstatestiken så har vissa bilar väldigt mycket fel tex xc 90 alla som äger en xc90 kör väl inte extremt långt,Audi o BMW verkar klara sig bättre så jag tror inte att det är bara körsträckan det bror på

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.