Bild
Nästa artikel

Första bilderna på nya Volvo S60

Nyheter

Nu visar Volvo de första officiella bilderna på nya Volvo S60. Volvo har aldrig tidigare gjort någon liknande bil, säger vd Stephen Odell.

I dag presenterar Volvo de två första officiella bilderna på nya Volvo S60. Bilen är enligt Volvo mer sportig och mer dynamisk än någon tidigare Volvomodell.

- Helt nya Volvo S60 lämnar ingen oberörd. Den ser ut och har köregenskaper som ingen annan Volvo tidigare och bilens teknik gör dig båda säkrare och tryggare bakom ratten, säger Stephen Odell, vd för Volvo Personvagnar, i ett pressmeddelande.

Visas i Genève
Produktionsmodellen av nya S60 kommer att visas för första gången på bilsalongen i Genève i början av mars nästa år.

Än så länge är Volvo väldigt knapphändiga när det gäller fakta om S60. Den enda detalj man nu bekräftar är att S60 kan fås med säkerhetssystemet Pedestrian Detection som Vi Bilägare tidigare har rapporterat om.

Systemet kan upptäcka fotgängare och andra föremål framför bilen och automatiskt bromsa ifall föraren inte reagerar tillräckligt snabbt.

Pedestrian Detection kommer sannolikt att vara ett tillvall eftersom Volvo skriver att S60 "kan utrustas med" säkerhetssystemet.

Byggs i Belgien från nästa sommar
Produktionen av bilen kommer att inledas i början av sommaren 2010 i Volvos belgiska fabriker i Ghent.

- Kunder i det här segmentet vill ha en bil som är attraktiv, med sportig design och dynamiska köregenskaper. S60 har allt detta. Vi är övertygade om att detta kommer att bli ett av de starkaste alternativen på marknaden, säger Stephen Odell.

Kombi så småningom
Efter lanseringen av S60 kommer Volvo även med en kombiversion av bilen, som då döps till V60. Inget datum är känt ännu, men räkna med minst ett halvår efter sedanen.

Diskutera: Vad tycker du om nya S60? Lämnar bilen ingen oberörd?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
gmo
2009-11-10 11:01

Trams!
Skulle denna vara sportigare än p1800? Bullshit!
För övrigt så ser den ut som en 4-dörrars Toyota Celica från 90-talet....

#1
Roland
2009-11-10 11:04

Nja håller med GMO ser mer ut som en japansk bil. Inte för att den är ful, men väldigt slätstruken.

#1
Lägerleffe
2009-11-10 11:39

Snygg och modern enligt tidens mode. Bara den nu laddas med rätt teknik och egenskaper också: snååla motorer och säkerhet i världsklass - som standard!!
Kan nog överträffa gamla S60:s säljsiffror, men i Sverige blir det ingen vidare fart förrän kombin kommer.

#1
Krille
2009-11-10 14:54

Snygg men inte så speciell heller (som de flesta inom segmentet). Väldigt lång motorhuv ger förmodligen också en bra krocksäkerhet men hur är det med insteget till baksätet. Hoppas att man nu har svenska bensinsnåla motorer och slipper förlita sig på andra tillverkare.

#1
Hatimali Kamrudin
2009-11-10 15:04

Bilen har enkel snygg volvo design. Den kommer troligen att placeras i mellan övre mellan klass. (kommer ej att konkurera med Premium segment.
Det gäller för volvo att hålla rätt pris för att konkurera med andra märken. Det är inte priset som avgör om bilen hamnar i premiuim klass.........

#1
Conny Karlsson
2009-11-10 15:48

Kan inte med strålkastarnas utformning som förstör en del. Varft tog formerna/utseendet från konceptbilen vägen ? Den var lyckad ! Men som sagt strålkastarna är inte snygga. Annars ser den skaplig ut tycker jag. V60 konceptet var också skitsnygg i mina ögon. Kanske man gör rätt till första facelift.

#1
Bisarre Ormsaltaren
2009-11-10 16:12

Snygg bil, men kundkretsen för sådan torde få sina begränsningar i framtiden. Altl färre torde får råd med den typen av bilar och framtidens vinanre på bilmarkanden är bilar som är billigare att köpa, köra och underhålla. Men givetvis så är det så att om man bygger en bil som denna och träffar rätt beträffande kundsmaken så finns det pengar attt tjäna på att tillverka den, men markandssegmentet torde krympa i framtiden.

#1
Wisse
2009-11-10 16:16

Inte särskilt spännande. Ser ut som alla andra dussinbilar nuförtiden, man får gå nära för att läsa vad det är för märke. Om den dessutom blir kinesisk så blir den ännu ointressantare.

#1
Pelle
2009-11-10 17:27

Rätt snygg tycker nog de flesta att den är, men som flera påpekar är det mainstream över designen som överlag är rätt snitsig i dag. Inget revolutionerande, förutom att formspråket är nytt för Volvo och spinner vidare på XC 60:s. Men om Kalle Persson slår personligt rekord med en sekund på en tävling men ändå hamnar i mitt fältet så är det inte så många andra än Kalle Perssons närmaste som bryr sig. Återstår att möta nya S60 på gatan.

#1
Stefan
2009-11-10 17:32

Ser ut som en övergöd S40,, Men vart skall man ha huvudet i baksätet ?? C-stolpen sluttar väldigt finns det överhuvudtaget något utrymme för fullvuxna där bak ?? ,, Sen priset då ?? Man får ju jämnföra med en hyffsad BMW 3 serie eller ??

#1
Arne Lövquist
2009-11-10 17:50

Säkert en bra bil, men synd att Volvo ej gör bilar för oss som ej tjänar så mycket. Det får nog bli en Korean eller kinesisk bil om jag byter i framtiden. Är mycket nöjd med min Hyundai Getz som jag har nu. Går bra och billig i drift.

#1
Skuggan
2009-11-10 21:16

Mycket fin bil, de e detta Kineserna vill åt! Må Volvo stanna i Sverige.

#1
bäckmörten
2009-11-11 04:16

"Lämnar ingen oberörd"?? Vad är det för trams, bilen är ju helt könlös! Sätt på ett Kia-märke i grillen och kör en vända på stan så får ni se hur mycket uppmärksamhet den får...
Hoppas inte denna slätstrukna modell skrämmer bort Kinesen nu bara.. men risken finns.

#1
KF
2009-11-11 09:19

Tycker den ser ut som nya Mercedes E-klass. Mycket fin bil. Längtar till interiören.

#1
Saabnisse
2009-11-11 09:39

S60 kommer nog att sälja bra i Kina.
Nu har ju Geely tillkännagett sin affärsplan med en ny fabrik i Kina som ska ta fram minst 300000 bilar per år.
Teknisk utveckling ska tills vidare stanna i Sverige.
Detta givetvis under förutsättning att de får köpa Volvo.
Är det fortfarande någon som tror att Volvo kommer att tillverkas i Sverige i framtiden?

#1
H
2009-11-12 17:13

Opersonlig. Överdriven. Plastig. Ful. Var finns volvodragen på denna anabolasteroidermodeon?

#1
Roy
2009-11-13 21:20

Håller med flertalet - slätstruken.
Påminner om det mesta i klassen, men mest påminner den faktiskt om - Volvo S60. Om än lite moderniserad. De flesta Volvo-dragen är utslätade och det redan tidigare dåliga baksätet är väl nu nsten obefintligt - precis som modet föreskriver...
Missförstå mig rätt. Det är faktiskt en snygg bil med harmoniska, återhållsamma linjer. Men karaktärslös.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.