Bild
Nästa artikel

Nya Volvo S60 klar för start

Nyheter

I början av sommaren finns den på marknaden, Volvos viktigaste modell på många år. Det handlar förstås om nya S60 som får världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars.

Bilen är formgiven för att ge ett sportigt coupéliknande intryck och är laddad med ny teknologi, inte minst på säkerhetsområdet.

Fokus på säkerhet
Mest spännande är kanske det aktiva fotgängarskyddet Pedestrian Detection, som automatiskt bromsar bilen om en fotgängare skulle dyka upp framför huven.

Systemet ger först föraren en ljudlig varningssignal i kombination med ett blinkande ljus på vindrutans "head up"-display.

Om föraren ändå inte reagerar och en påkörning hotar aktiveras automatiskt full bromskraft.        
 
Pedestrian Detection kan helt undvika en kollision med fotgängare i hastigheter upp till 35 km/tim.

I högre farter hjälper systemet till att få med hastigheten så mycket möjligt innan påkörningen och mildrar på så sätt skadorna.

Automatiska inbromsningar
Nya S60 har även antikrocksystemet City Safety som standard. Det bromsar automatiskt in Volvon om inte föraren reagerar i tid när framförvarande bil saknar farten eller stannar.

Systemet fungerar i hastigheter upp till 30 km/tim.    

Utmanar Audi, BMW och Mercedes
Volvo har också satsat mycket utvecklingsarbete på att ge nya S60 så vassa och säkra köregenskaper som möjligt.

- Projektet har hela tiden handlat om ohämmad passion att driva chassiutvecklingen till sin spets. Vi har flyttat gränserna till områden där Volvo aldrig varit förr, säger Stefan Sällqvist, som basat för utvecklingen av chassiet.

Den nya mellanklass-Volvon är tänkt att ta upp kampen med bilar som Audi A4/A5, BMW 3-serien och Mercedes C-klass för att nämna några av de så kallade premiumbilarna i segmentet.


Därför har stor vikt lagts vid kvalitetskänsla och exklusiv design, såväl ut- som invändigt.

Nya S60 är dessutom något rymligare än sin föregångare. Bland annat har benutrymmet i baksätet utökats med tre centimeter.    

Fyra motorer
Motorprogrammet består till att börja med av fyra alternativ, två dieslar och två bensinare.

I toppversionen T6 sitter en 3-liters rak bensinsexa på 304 hk/440 Nm. Dessutom finns den nya 2-liters direktinsprutade GDTi-motorn på 203 hk.

Dieslarna är femcylindriga och D5 är på 2,4 l/205 hk/420 Nm. Motsvarande siffror för D3 är 2,0 l/163 hk/400 Nm.

Fler på väg
Senare under modellåret lanseras ytterligare tre bensinmotorer, samtliga fyrcylindriga med GTDi-teknik.

T5 är  på 2,0 l/240 hk/320 Nm, T4 på 1,6 l/180 hk/240 Nm och T3 på 1,6 l/150 hk/240 Nm.

Dessutom kommer en Drive-version med en 1,6-litersdiesel på 115 hk/270 Nm och en deklarerad förbrukning på 4,3 l/100 km.

Hybrider kommer
Längre fram i tiden, 2011, introduceras en så kallas mildhybrid med stopp/startteknik.

Året därefter planeras en laddhybrid där en 160 hk dieselmotor kombineras med en elmotor på 100 hk. Räckvidden på enbart el uppges till fem mil.

Nya S60 byggs i belgiska Gent och Volvo räknar inledningsvis med en försäljning på cirka 90 000 bilar per år.

Diskutera: Vad tycker du om nya S60?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
spinken
2010-02-10 15:04

Fronten ser ut som en Honda, Baken som en Citroen. Som grädde på moset så har dom lyft fram mittkonsolen framför instrumentpanelen...herregud..obyte förnöjer men nu gick det lite väl långt. Fattas bara en fyrkantig ratt. Nej tack Volvo..ska ni fresta oss så behöver ni verkligen se över menyn.
/Fordonsdesigner..men inte på Volvo

#1
lubos
2010-02-10 15:08

Fråga: Vad står beteckningarna D4, D3 och T4 samt T3 för? Handlar det om 4- respektive 3-cylindriga motorer?

#1
Thomas Eriksson
2010-02-10 15:20

Klart godkänd.

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 16:33

Tycker inte om fronten på bilen. Den är inte alls lika snygg som konceptbilen var från början. Liksom konceptbilen av V60 den bilen var urläcker i designen. I övrigt är nya S-60 en mycket snygg bil. Men hur är kvaliten det återstår att se.

#1
Hank
2010-02-10 17:28

Vilken snygg bil!

#1
Andreas
2010-02-10 17:42

Katastrof!! Ful är bara förnamnet. Ser ut som en blek lexus kopia. Ingen volvo identitet. Invändigt är det någorlunda okej men ingen harmoni i linjespelet. Gör om, gör rätt!

#1
B-boy
2010-02-10 18:06

Håller med, det va ingen vacker syn ! Påminner om nån Citroen.

#1
Bengt
2010-02-10 18:19

Jättesnygg. Har aldrig ägt en Volvo. Den här kan bli den första. Men jag väntar tills V60 kommer.

#1
marre
2010-02-10 18:39

skitful,, japansk skugga vilar över s60, ingen volvo karisma är kvar, men det är ett steg i rätt riktning kanske nu när kineserna tar över,, tacka vet jag,, SAAB

#1
EMilsson
2010-02-10 18:41

Volvo blir fulare och fulare. Ser dessutom ut som någon billig bil tillverkad för Indien med snart mer plast än plåt (ska grillen sitta i "stötfångaren"?), inga strålkastartorkare, inga skyddslister. Och köper man en premiumbil är man lite skum om man väljer framhjulsdrift. Hatar Volvo. Är dock en stolt ägare till en Volvo tillverkad före Volvos modeller blev faceliftade 90-talsMondeo.

#1
S-E S
2010-02-10 19:01

Snygg kulör!

#1
Christer W.
2010-02-10 19:28

Tycker den blev riktigt riktigt lyckad. En svart D5 AWD skulle sitta finfint.

#1
Krille
2010-02-10 19:32

Inget för barnfamiljen. Liksom kombin har den hög midja, inga småbarn kommer att se ut genom fönstret på ett bra sätt. Volvo är slav under modet.

#1
Per
2010-02-10 19:40

Somliga som skriver här har förutfattade meningar och har redan innan dom sett bilen bestämt sig för att den är ful. Detta beteende kallas "Den svenska avundsjukan". Kan nog inte beskriva det bättre än så.

#1
Per
2010-02-10 19:41

Riktigt snygg i vart fall! Inredningen har fått sig en uppgradering den också. Gillas!

#1
Björn Carlsson
2010-02-10 20:11

Det här är en go´bit! Har själv en XC60 som jag är oerhört nöjd med. Nästa år är fritidshuset färdigbyggt
och XC60 har bidragit med härligt lastutrymme för verktyg och diverse material. Då är det dags för en svart T6 med AWD! Det kan bara inte bli fel.

#1
Basse
2010-02-10 20:24

Lite synd att man valt att behålla "brevlådeinkastet" som bagageöppning. Hade varit klart mer praktiskt om bakrutan integrerats i bakluckan för de som inte alltid vill köra "skåpbil". Hållfastheten mot sidokrockar kan man idag klarat galant med håghållfast stål och balkar under baksätet.

#1
Per Karlsson
2010-02-10 20:57

En mycket intressant bil, för att uttrycka saken milt. Säkerhetssystemen visar att Volvo står i särklass på detta område. För min egen del väntar jag dock på den svensktillverkade kombiversionen V60 - och jag hoppas att det även kommer en motor för gasdrift.

#1
håkan
2010-02-10 21:20

Varför ser ratten i alla bilar lika dana ut nu för tiden trots olika fabrikat ? ratten o s60 ser ut som en i Golf
V60 heter väl V70 eller ?

#1
Emme
2010-02-10 22:21

Håkan: Hur menar du?
Det kommer en v60 modell också.

#1
hero
2010-02-11 00:29

Lek med tanken att lacka svart mellan plåtvecken som löper från framlyset och ner mellan grill och luftinsläpp -och vips har man en Opel Volt.... i alla fall lite.

#1
Patrick
2010-02-11 08:15

Få se hur många V60 som kommer att återkallas!

#1
Patrick
2010-02-11 08:17

Få se hur många V60 som kommer att återkallas!

#1
Johan
2010-02-11 10:22

Väldigt Japansk design men kanske är det bättre än dagens volvos s60 & s40 är ju riktigt tråkiga. Gillar bara s80 & V70 som faktiskt är snygga på något konstigt sätt. Nej jag köper nog en Honda accord eller Mazda 6 inan jag köper denna Volvo.

#1
Peter i Sydney
2010-02-11 11:07

Håller med om ratten. Den ser exakt ut som ratten i min Hyundai i30 också. Front och bakpartiet ser konstiga ut. De passar liksom inte på samma bil tycker jag. Karossformen är dock mycket snygg.

#1
Göran
2010-02-11 18:37

Re: Per!
Helt rätt! Helt rätt!! "Svenska avundsjukan" är som man brukar säga bara förnamnet. Har läst kommentarer i andra tidningar. Det är bara att konstatera att svenskarna inte liknar några andra.
Här skriver man ner en bil man enbart sett på en dataskärm (och sannolikt för att den heter Volvo)!
I en tidning (Dagens Industri) kan man sätta poäng från 1 till 5 på kommentarerna. En av kommentarerna var "Bra Volvo, hoppas att det blir en succé". Den kommentaren fick 3,5. Betyder att cirka hälften av de som gett betyg önskar att det inte skall bli en succé. Förstår inte hur vi svenskar är skapta!! Självklart borde alla hoppas att både 9-5 och S60 skall sälja bra. Så är det alltså inte. Fy ..n!!

#1
andres
2010-02-11 18:56

Ful som stryk intetsägande tråkig design som vanligt när det gäller volvo den undermåliga kvaliteten får man på köpet. Med den designen de här inte konstigt att de inte säljer bilar. Bara i sverige isf för svennarna dör för volvo o saab de vet inget annat märke snacka om vara trångsynt.

#1
Jack Black
2010-02-12 10:30

Andres, till dags dato har Volvo under 2010 sålt 11.7% av sina bilar i Sverige. Några fler påståenden du inte har stöd för?

#1
Kjell-Åke
2010-02-12 18:18

Var hittar man alla negativa omdömen? Bilen är ju snygg, inte helt olik sin föregångare och framförallt lik en Volvo, sannolikt även vad gäller kvalitet och andrahandsvärde till skillnad från många importerade skitbilar. Men smaken är ju som baken!!!

#1
Bengt-olof olofsson
2010-02-13 16:23

Herr Volvo!
Nu har jag fråga till er?
1
Det gäller S60 T6 med 3liten motoren. Där sasar bara 304hk 440NM.Men varför våga ni inte sarar mera starkare T6 608hk och accera från 0-100km/h i 3.5s och topfart i c305km/h?
2
Sen gäller det S80 med V8 4.4liten med 4w4 då undra jag varför inte våga sätta in dubblar turbo tryck 810hk i c accera från 0-200km/h i c4.5s och topfart i c330km/h.
3
Sen skulle ni sarar hårt polisbilar med passar T5disen 2.0liten med dubblar turbo tryck i c900hk och accera från 0-200km/h 2.5s och topfart skulle ligger i c340km/h.Men då ska bränförbrukning ligga i c4.l-5.0liten i 100km/h.
4
Också skulle man sasar hårt en special sportbil eller superbil.V8 4.4liten 1050hk i c400km/h.
Också liten stadsjebb.
Hejdå

#1
Christer W.
2010-02-13 22:31

Bengt-olof olofsson, jag förstår verkligen inte ett jota. Vad menar du? Vad betyder "sasar"?

#1
Kjell-Åke
2010-02-14 11:10

Det finns många fler frågetecken utöver vad man skulle ha för nytta av sådana monsterbilar ute i trafiken. För den vanliga trafikanten räcker de vanliga standardutförandena mer än väl. De som vill använda dem på tävlingsbanorna står det fritt att trimma så långt plånboken räcker.

#1
ralph
2010-02-14 19:01

Ännu en tråkig volvo för tråkiga människor. Gäsp

#1
Per
2010-02-14 20:59

Ralph är ett tydligt exempel på en sån som måste hävda det han själv kör för att han inte har råd att köpa något bättre :).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.