Nästa artikel
Nya hinder för Volvoköp
Nyheter

Nya hinder för Volvoköp

Publicerad 18 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Geely har svårt att få fram pengar till köpet av Volvo, det rapporterar kinesisk media. Kinesiska myndigheter riskerar nu att stjälpa affären.
I slutet av december i fjol gick Ford och Geely med nyheten om att Volvoaffären i stora drag var i hamn.

Avtalet skulle undertecknas under mars och innan slutet av juni skulle affären slutföras.

Denna tidsplan kan nu spricka.

Nya hinder
Den regeringstrogna dagstidningen China Daily rapporterar att kinesiska myndigheter drar ut på tiden när det gäller ekonomiskt tillskott till Geely.
 
Tidningen hänvisar till en källa med insyn i förhandlingarna som säger att affären inte kan genomföras på kort sikt om parterna inte gör stora eftergifter.

Geelys svenska talesman Anders Fogel menar dock att förhandlingarna löper på enligt planen.

- Alla jobbar för att ett avtal ska bli klart i mars, precis som vi har kommunicerat tidigare. Det är ingen ändring, säger han till TT.

- Det finns ingen som vill dra ut på det mer.

Viktig fråga om teknik
Ett ytterligare problem med affären är frågan som rör Fords teknik och hur mycket av denna som ska ingå.

Flera modeller från Volvo delar i dag plattform med bilar från Ford.

Förändrad maktbalans
China Daily skriver också att balansen mellan parterna har förändrats sedan förhandlingarna inleddes.

Då var Ford på ruinens brant samtidigt som Geely rönte framgångar på en snabbväxande kinesisk marknad.

I dag ser situationen annorlunda ut.

Ford starkare
Ford visar plussiffror i redovisningskolumnerna och ökade försäljningen under februari med 45 procent jämfört med året innan.

Till skillnad från huvudkonkurrenterna GM och Chrysler klarade sig Ford ur den värsta krisen utan konstgjord andning från den amerikanska staten.

Dessa nya förutsättningar kan enligt China Daily påverka förhandlingarna.

Att Ford skulle behålla Volvo ter sig dock osannolikt eftersom företagets strategi om globala bilar under parollen "One Ford" varit så framgångsrik.
 
Diskutera: Vilken utgång hoppas du på när det gäller affären med Geely?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-18 16:37
Uwe (ej verifierad)

Ur Volvo PV:s perspektiv tror jag att om en affär (läs) inte blir av är det bästa. Frågan är bara vem annars som kan vilja vara intresserat. Volvo PV tillför eg. inte så mycket för redan etablerade tillverkare. Med dagens modellprogram är de lite vilsna. Gamla forna begrepp som trygghet, familjebil, säkerhet är inga självklara begrepp man kopplar ihop med detta bilfabrikat längre. Tror heller ej att de klarar sig på egen hand. En koncern som det sällan talas om är PSA gruppen som jag tror skulle kunna vara en aktör som skulle kunna dra nytta av Volvo PV. Den som lever får se...

#2 • Uppdaterat: 2010-03-18 19:15
Tom (ej verifierad)

Svenska konsortier:
Försök ta chansen!

#3 • Uppdaterat: 2010-03-18 23:39
Haubits77B (ej verifierad)

Geeley är bara en fint för att locka rikare spekulanter. Det finns flera aktörer som har mer pengar och mer potential än G - och som säkert vill ha Volvo. Rimliga spekulanter är VW-koncernen (som signalerat att deras 7-8-9 märken, beroende på hur man räknar kan komma att utökas med fler.) Tata (som redan köpt loss 4 bilmärken från Ford (om än bara 2,5 aktiva, men ändå) och naturligtvis FIAT. Sedan finns det outsiders också: Magna inte att förglömma, eller varför inte Massey-Fergusson som påstods ha funnits med i SAAB-karusellen i ett tidigt skede. Hursomhelst så tror jag INTE det blir någon affär med Geeley.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-19 14:39
Gösta (ej verifierad)

Aj då. Hoppas Geely fixar finansieringen, Kina är den rätta vägen.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-19 23:05
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Gösta
Vad tycker du är bra? Är det deras diktatur eller deras vana att skjuta studenter på öppen gata med hjälp av stridsvagns-kulsprutor??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.