Bild
Nästa artikel

Premiär: nya Volvo S60

Nyheter

Nu är den snart här - nya Volvo S60. Samtidigt som bilen avtäcktes i Genève visades den också i Stockholm. Se bilder från visningen.

Volvos mål är inledningsvis att sälja 90 000 exemplar av nya S60.

Europa, Nordamerika och övriga världen står beräknat för varsin tredjedel av försäljningen, tror Volvo.

Bilen kommer att byggas vid Volvos fabrik i belgiska Gent.

Första leverans till kund sker efter sommarsemestern.

Bilder från visningen i Stockholm:




Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo S60? Blir bilen en framgång för Volvo?

Taggar: Nyheter
Premiär: nya Volvo S60

Kommentarer

#1
Sven
2010-03-02 15:46

Det blir säkert en succe´ Gillar designen förutom den uppblåsta fronten som ser konstig ut. Kommer den i någon version som drar runt 4dl per mil?

#1
Christer W.
2010-03-02 16:08

Sven: "Nya S60 kommer även den att ha en variant i DRIVe-flottan, då med en 1,6-liters diesel på 115 hästar och med ett vrid på 270 Newtonmeter. S60 DRIVe kommer enbart att erbjudas med sexväxlad manuell låda och drar 4,3 l/100 km. CO2-utsläppet ligger på 115 g/km."

#1
Volvo RWD
2010-03-02 16:46

Jag läste att den skulle säljas med en D3a. Ni läste rätt, en dieselturbo med tre cylindrar, ska visst dra 0,52l/mil. Man kan anta att den har mer power än Drive versionen samtidigt som den är snål.

#1
Jarl
2010-03-02 16:48

VOLVO RWD, du har FEL
Det kommer inte säljas någon S60 med 3 cylindrar...

#1
Sune
2010-03-02 16:51

Nej nej nej, D3 har inte tre cylindrar... hoppas du var ironisk nu. Det är en variant på D5 med mindre volym och FEM cylindrar. Dvs dagens 2.4d men ordentligt optimerad, inte bara strypt.

#1
Volvo RWD
2010-03-02 17:16

Lustigt sätt att benämna den "D3" om trean inte innebär någonting. Kan inte minnas en enda gång Volvo har satt en sådan benämning utan att siffran har stått för antal cylindrar. Ok en förbättrad D5a då.

#1
Volvo RWD
2010-03-02 17:17

http://feber.se/bil/art/173386/nya_volvo_s60_visar_upp_sig/

#1
Roy
2010-03-02 18:20

Den ser både robust och lite sportig ut med en viss elegans, Ett formspråk som andas mycket Volvo och som säkert kommer att hålla länge (jämfört med alla dessa konvexa trendföljare med omväxlande konkava ytor avbrutna an veck).
Ratten är fortfarande Volvo-klumpig och mätarna har behållt sin oergonomiska look. Däremot verkar de ha tänkt på insteget till baksätet, trots coupéstilen.

#1
Jarl
2010-03-02 21:02

Volvo 460 hade inte en sexa, lika lite som 780 hade en V8...

#1
Volvo RWD
2010-03-02 21:25

Jarl: Nej men motorerna benämndes väll inte "V8"/"V6" heller? Volvo S60 har inte garanterat en 6 cylindrig motor heller bara för att den heter S60. T6, T4, D5, V8. 1,6D, 2,4D, 2,0D etc. Samtliga motoralternativ anger antingen volymen eller antal cylindrar.

#1
Sven
2010-03-02 21:29

Christer W:
Bara manuell? Då går den fetbort

#1
Volvo RWD
2010-03-02 21:44

Sven: Bara Drive versionen som endast erbjuds med manuell låda.

#1
Volvo RWD
2010-03-02 21:45

Precis som alla andra Drive-versioner

#1
Calle
2010-03-03 00:54

Suck, ännu en trist sak från gubbilsmärket nr 1.

#1
Conny
2010-03-03 09:36

Bygger den på samma nya platta som Ford Focus? I så fall kan man lika väl köpa 'orginalet' billigare och bättre!!!Volvo har sen det blev ett dotterbolag nämligen ALDRIG nått den prisvärdhet som orginalmärket Ford på motsvarande modeller!

#1
Christer W.
2010-03-03 10:07

Som jag har förstått det så bygger den på EUCD-plattan, dvs samma som t.ex XC60. Focus bygger på P1 platformen.

#1
Christer W.
2010-03-03 10:09

Sven, håller med dig till viss del. Jag gillar också automat. Dock så blir kanske förbrukningen lite högre så att bilen med automatlåda inte längre räknas som en miljöbil, vad vet jag.

#1
Peter i Sydney
2010-03-03 10:13

Ja men den ser ju nästan på gränsen till småtrevlig ut!

#1
Christer W.
2010-03-03 10:15

Jag skall på ett möte på Volvo nästa vecka (arbetar för en europeisk underleverantör). Hoppas att jag få ta mig en närmare titt på bilen då. Min egen erfarenhet är att en bild på en bil aldrig kan ersätta att titta på den i verkligheten. Framför allt skall fronten bli intressant att se "live".

#1
Tommy
2010-03-03 11:01

Varför går det inte att få DRIVe med automatlåda? Även om den inte skulle klassas som miljöbil, så borde ändå bli det snålaste och miljövänligaste motoralternativet med automatlåda.

#1
wacom59
2010-03-03 12:12

Har aldrig gillat Volvo men denna ser intressant ut, om man räknar bort fronten. Eloge för instrumenteringen! Man har inte gått på mode trenden att dra isär dem för att få plats med dörrindikator och annat skräp i mitten typ VW, Audi mfl. split vision instrumet. Snyggt jobbat!
Kanske en Volvo nästa gång, om kombi och automat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.