Bild
Nästa artikel

Nya Volvoemblem 2011

Nyheter

Glöm volym och cylindrar. Nu inför Volvo nya motoremblem som istället anger bilens effekt.

Förutom nya Volvo S60 innebär modellåret 2011 nya motorbeteckningar för Volvo.

Volvo menar att det nuvarande systemet med cylindrar och motorvolym så småningom kommer att spela ut sin roll.

Detta eftersom mindre motorer ger allt högre effekt.

Nytt system
Därför inför Volvo ett nytt system där bilens effekt anges.
 
Bas i systemet blir bokstäverna T och D som anger bränsletyp, bensin eller diesel.

Därefter följer en siffra som utgår från motorns effekt, där högre siffra betyder mer effekt.

Volvo menar att detta system följer samma hierarki som modellbeteckningarna och därmed blir lättare att förstå.

Till exempel ger T8 mer effekt än T2 likväl som V70 är större än V50.

Flexifuel anges med ett extra F efter siffran.

Större storlek
Motoremblemet blir också större, samma storlek som modellemblemet.

Det nya systemet kommer att införas successivt från modellår 2011.

Först ut blir nya Volvo S60 med motoralternativen: D3, D5, T3, T4, T5 och T6.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya system för motorbeteckningar?
Taggar: Nyheter
Nya Volvoemblem 2011
Nya Volvoemblem 2011

Kommentarer

#1
Kalle
2010-03-30 19:37

Kommer V8 emblemet ersättas av T8 ???

#1
Lee wong
2010-03-30 20:22

shang 8 ?

#1
Henry
2010-03-30 21:10

Jag skulle hellre sett att bilen beteckning berättade om hur mycket bränsle den drar per mil. Att skryta med hästkrafter är helt fel.

#1
Tommy
2010-03-30 21:19

245 L och 264 GLE sa mer.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-03-30 21:50

Mycket konstigt system. Detta säger ju i princip ingenting om man inte har denna "konverteringstabell" med sig.
Lika bra att de slopar emblemet helt och hållet i stället, och spar några kronor...

#1
Melvin
2010-03-30 22:03

Allt som vanligt!!
Enbart negativa kommentarer!!

#1
7 Cylindrar
2010-03-30 22:22

Dom missade 7an ?
Kanske skulle vara en 7 helsikes massa HK, och törstiga som f....
Bättre att hoppa till 8an då?

#1
leifer
2010-03-30 22:36

Varför måste man skylta med uppgift om motoralternativ överhuvudtaget på bilen?

#1
Reidar
2010-03-30 22:39

SAAB och BMW har kört så här länge. Samma motorvolym med olika turbotryck, med en motorbeteckning som ser ut som en volymsiffra.

#1
Lemlar
2010-03-31 09:34

Ingen kommer att fatta nånting av detta. Varför inte skriva HK-antalet direkt om det nu ska vara så viktigt!?

#1
Kaj
2010-03-31 13:25

Volvo har ju aldrig fattat detta här med modellbeteckningar. Varit övertydliga med sina S resp V, t ex S 40 och V 50 som är samma grundmodell men varför både en bokstavs och sifferbeteckning. Borde varit S40 och V40 alt S50 och V50.

#1
Kaj
2010-03-31 13:26

Volvo har ju aldrig fattat detta här med modellbeteckningar. Varit övertydliga med sina S resp V, t ex S 40 och V 50 som är samma grundmodell men varför både en bokstavs och sifferbeteckning. Borde varit S40 och V40 alt S50 och V50.

#1
David
2010-03-31 15:50

Vem bryr sig att visa vad det sitter för motor i? Töntigt!

#1
Kaj
2010-04-01 15:20

Ytterligare exempel på Volvos kassa namn/beteckningar; Volvo kallar nya cabben för C 70 när den bygger på 40-plattan, dvs det är eg en C 40 !! Men då skäms väl Volvo över att cabben är så liten!!

#1
Lars
2010-04-01 20:48

När man läser den här typen av kommentarer så inser man hur smart en urbränd vedbod är!

#1
Racer
2010-04-07 10:32

Ska vi tippa på att listan även blir en statuslista ?
Störst och törstigast = bäst och allra törstigast med etanolflexifuel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.