Bild
Nästa artikel

Volvo V70 slopas i USA

Nyheter

Mest såld i Sverige - i USA snart ett minne blott. Nu meddelar Volvo att man slutar sälja V70 i Nordamerika.

Under större delen av 2000-talet har Volvo V70 varit den mest framgångsrika bilen i Sverige.

Månad efter månad har modellen toppat försäljningslistorna.

V70 slopas
Med det perspektivet kan det te sig märkligt att Volvo nu meddelar att V70 slopas i Volvos nordamerikanska modellprogram.

Det avslöjas i ett internet meddelande till Volvohandlare i USA och Kanada.

Orsaken till beslutet är dels den låga efterfrågan för kombimodeller i Nordamerika.

Dels att XC70, XC60 och XC90 rusat förbi V70 när det gäller sålda bilar.

Särskilt framgångsrik har XC70 varit som i dag står för 40 procent av försäljningen.

S40 och V50 på väg ut
Till nästa modellår försvinner V70 från Volvohandlarna efter 11 år på den nordamerikanska marknaden.

Som ersättare erbjuder Volvo en framhjulsdriven XC70.

Volvo meddelar också att V8-motorn till S80 försvinner till förmån för en mer effektiv turbosexa med ungefär samma effekt.

Dessutom blir alternativen färre för S40 och V50. Endast framhjulsdrift, automatlåda och ett motoralternativ kommer att erbjudas.

En inte alltför djärv gissning är att Volvo så småningom skrotar S40 och V50 i Nordamerika.

Diskutera: Varför går V70 bra i Sverige men dåligt i Nordamerika?
Taggar: Nyheter
Volvo V70 slopas i USA

Kommentarer

#1
Gustav
2010-03-26 16:39

Amerikanarna älskar stora bilar.
En XC 90 är till formatet en jättebil i sverige, men ser nästan liten ut, gämfört med stora amerikanska vrålåk. Det är nog så att ameikanarna inte vill ha kombibilar med relativt trångt i baksätet.

#1
Sigge
2010-03-26 17:53

Inte så konstigt när man säljer XC60 billigare än V70. Stanardkombi är inte stor i USA. BMW tänker t ex inte sälja nya 5-serien som kombi i staterna.

#1
Paul
2010-03-26 18:03

Amerikaner har inte förstått sig på bilar sedan 1967.

#1
Thor
2010-03-26 18:28

FORD "Mondeo" - billigare och med större lastrum än i V70
för övrigt lika "spännande" bilar.

#1
Sigge
2010-03-26 18:55

Thor...tror du att Ford Mondeo säljs i USA? Är du eller spelar du bara?

#1
Al Larmon
2010-03-26 19:41

An Arizona Volvo salesperson told me a few years ago that all the unsold Volvo 'wagons' will be sent to California! The words: 'station wagon' seem to be taboo. Why? Not sure but possibly advertising, media hype as to what is 'cool', magazine reviews etc, over many years has promoted the SUV. Any vehicle over here that is obviously a 'station wagon' rarely has either of those words to describe the model (eg VW Passat, Audi 3, etc). Perhaps the Mazda 'Sportswagon' is no longer available here either. Should Volvo have hit the issue head on with advertising a true 'station wagon' that is capable of carrying or towing the same weight and volume as many (most?) SUV's? In the long term the fuel consumption, tire replacements, and general operating costs have to be cheaper than an SUV? Back to Volvo advertising in the 60's,70's, and 80's! I think there is still a place for Volvo here in the Canadian market......call it what it is, advertise and sell it for what it is!

#1
Messerschmitt
2010-03-26 23:29

De får göra en Geely P70, där P står för Pickup. Istället för kombiutrymmet har man ett flak.

#1
Sim Hall
2010-03-27 06:02

Här i Sverige köper folk bilen främst för att den är svensk! För övrigt det mest överreklamerade märket på svenska marknaden!

#1
Peter i Sydney
2010-03-27 08:24

Kombibilen är stendöd utanför europa. Här säljer XC60 och XC90 mycket bra medan V70 försäljningen går mycket trögt. Ford lägger ner tillverkningen av Falcon Kombi. Sista bilen rullar av bandet i juni. Bristande försäljningen är orsaken enligt Ford. Den nya modellen av Toyota Camry finns inte heller som kombi längre. Varken Mitubishi eller Toyota har en enda kombimodell till försäljning i det här handet. Båda har dock 4 olika SUV modeller på programmet.

#1
realist
2010-03-28 00:45

Suvarna är helt enkelt bättre i alla avseenden i bilberoende länder med rimliga skatter på bränslet som t ex USA. Dessutom är man i USA utsatt för oväder som vi knappast har upplevt här och där räddningen kan vara allhjulsdrivning.
Ett annat faktum som vi kanske inte tänker på så ofta är att framhjulsdrivna bilar "äter" framdäck!

#1
Hakfri
2010-03-29 19:10

Grejen med svensken är att han (och hon) köper bil efter maximalbehovet. Inte efter vardagsbehovet. Då hade det räckt med en smart. "Bra att ha en kombi när vi ska rusta segelbåten på våren", ja så sa en kollega en gång som skäl till 245:an. "Vi behöver plats när vi ska till fjällen och åka skidor" har jag oxå hört.
Och så skyller man på att det är säkert att krocka med en stor bil .... Ja, inte för de andra då ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.