Bild
Nästa artikel
Nyheter

V70 och S80 - nu under 120-gränsen

Publicerad 1 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo pressar nu ner utsläppen för V70 och S80 till 119 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att modellerna klassas som miljöbilar och skattebefrias i fem år.
Från och med nu erbjuds Volvomodellerna V70 och S80 med koldioxidutsläpp på 119 gram per kilometer.

"Det magiska 120-strecket"
Därmed tar sig Volvo under den viktiga miljöbilsnivån på 120 gram per kilometer med två ytterligare modeller.

Modellerna kommer att skattebefrias i fem år, vilket innebär en besparing på ungefär 7 000 kronor.

- Att vi nu även fått ner två av de större bilarna i modellprogrammet under det magiska 120-stecket visar att få av våra konkurrenter kan slå oss på fingrarna i jakten på allt mer miljöeffektiva bilar, säger Volvochefen Stephen Odell.

Fem modeller under
I och med denna utveckling har Volvo nu fem modeller som klassas som miljöbilar.

Förutom V70 och S80 gäller det C30 (99 g/km), S40 (103 g/km) och V50 (103 g/km).

Modellerna kommer att bära Volvos Drive-emblem och är utrustade med en 1,6-liters dieselmotor och manuell växellåda.

Effekten är 109 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 240 newtonmeter.

0,45 liter per mil
I det mest bränslesnåla utförandet förbrukade modellerna förut 0,49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer.

Dessa siffror har nu förbättrats till 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer.

Smart batteriladdning

Enligt Volvo är den viktigaste åtgärden en ny smart batteriladdning.

Styrsystemet låter endast generatorn ladda batteriet när motorn körs med låg last, till exempel i nedförsbackar.

Dessutom har friktionen på remmen som driver generatorn och kompressorn till luftkonditioneringen minskats.

Till detta kommer en ny utformning av spännremsskivan och generatorns remskiva som ger lägre utsläpp och förbrukning.

Diskutera: Blir V70 och S80 nu mer intressanta?

Kommentarer

#1 • 1 februari 2010
Jarl (not verified)

Vem mäter detta? Kan ViB mäta hur många gram en miljöbil eg. släpper ut?

#2 • 1 februari 2010
Per (not verified)

Kanon - V 70 min nästa leasingbil !

#3 • 1 februari 2010
Tommy Wahlströ… (not verified)

Koldioxidutsläppet baseras på den deklarerade bränsleförbrukningen som tillverkarna anger när dom får sitt EU-typgodkännande. Förbrukningen har man fått fram genom att köra bilen i laboratorium på rullande landsväg enligt en speciell (och ganska snäll) körcykel. När vi testar bilar i verklig trafik, ligger vår förbrukning oftast väsentligt högre än den tillverkarna anger.

#4 • 1 februari 2010
Anders (not verified)

Det känns lite som att man infört teknik som enbart är till för att "lura" EU-körcykeln. Jämför med start/stopp-tekniken som har visat sig ha ringa betydelse vid vanlig användning. Blir batteriet verkligen fullt återladdat med denna "smarta" batteriladdning när man kör enligt EU-körcykeln?

#5 • 1 februari 2010
Emme (not verified)

Anders, har du läst senaste ViB så testar de start och stopbesparingen .. Du tjänar inte många kronor, speciellt eftersom bilarna är hyfsat snåla på tomgång nu också. Bättre då att man tar en ecodrivekurs istället för att t.ex köpa till detta till bilen.

#6 • 1 februari 2010
Lars S (not verified)

Är det någon som provkört V70 Drive E? Gör det innan köp. Är du ensamstående och ALDRIG har packning så köp. Med 3 fullvuxna personer och väldigt lite packning så är bilen helt orklös.

#7 • 1 februari 2010
S-E S (not verified)

Räkna inte med att förbrukningen blir 0,45 liter per mil utan 0.55 liter per mil och 140 g koldioxid per km i praktisk bruk. De siffrorna som anges enligt EU norm gäller endast för inomhus körning vid + 20 grader och vindstilla och noteras endast av "troende".

#8 • 1 februari 2010
stig (not verified)

Tänker nu titta på V70 som miljöbil. Tipsa mig gärna om bra återförsäljare.

#9 • 1 februari 2010
bo johansson (not verified)

Det går tom att köra betydligt under bränsledeklarationen. Under 1000 mils körning förra vinterna körde jag 28 % under den deklarerade förbrukningen. Då efter verklig förbrukning och avstånd enligt GPS! Hemligheten ekokörning,lågfriktionsolja och 20% högre lufttryck i däcken(dubbfria). Bil renault V6 3,0 l (bensin) 17000 mil, automatlåda som är högt växlad (110 km/h 2000 varv).
Det beror alltid på den som sitter bakom ratten om förbrukningen blir 30 % högre eller 30 % lägre

#a • 1 februari 2010
Tommy Wahlströ… (not verified)

S-E S har en poäng! Dessutom körs NEDC utan AC. Vilken ensam svarar för 10-20 % för förbruknigne.
En tuffare och mer verklighetstrogen cykel, kallad Artimes var på gång för några år sedan men stoppade efter effektiv lobbying från bilindustrin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.