Bild
Nästa artikel

V70 och S80 - nu under 120-gränsen

Nyheter

Volvo pressar nu ner utsläppen för V70 och S80 till 119 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att modellerna klassas som miljöbilar och skattebefrias i fem år.

Från och med nu erbjuds Volvomodellerna V70 och S80 med koldioxidutsläpp på 119 gram per kilometer.

"Det magiska 120-strecket"
Därmed tar sig Volvo under den viktiga miljöbilsnivån på 120 gram per kilometer med två ytterligare modeller.

Modellerna kommer att skattebefrias i fem år, vilket innebär en besparing på ungefär 7 000 kronor.

- Att vi nu även fått ner två av de större bilarna i modellprogrammet under det magiska 120-stecket visar att få av våra konkurrenter kan slå oss på fingrarna i jakten på allt mer miljöeffektiva bilar, säger Volvochefen Stephen Odell.

Fem modeller under
I och med denna utveckling har Volvo nu fem modeller som klassas som miljöbilar.

Förutom V70 och S80 gäller det C30 (99 g/km), S40 (103 g/km) och V50 (103 g/km).

Modellerna kommer att bära Volvos Drive-emblem och är utrustade med en 1,6-liters dieselmotor och manuell växellåda.

Effekten är 109 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 240 newtonmeter.

0,45 liter per mil
I det mest bränslesnåla utförandet förbrukade modellerna förut 0,49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer.

Dessa siffror har nu förbättrats till 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer.

Smart batteriladdning

Enligt Volvo är den viktigaste åtgärden en ny smart batteriladdning.

Styrsystemet låter endast generatorn ladda batteriet när motorn körs med låg last, till exempel i nedförsbackar.

Dessutom har friktionen på remmen som driver generatorn och kompressorn till luftkonditioneringen minskats.

Till detta kommer en ny utformning av spännremsskivan och generatorns remskiva som ger lägre utsläpp och förbrukning.

Diskutera: Blir V70 och S80 nu mer intressanta?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-02-01 14:37

Vem mäter detta? Kan ViB mäta hur många gram en miljöbil eg. släpper ut?

#1
Per
2010-02-01 15:01

Kanon - V 70 min nästa leasingbil !

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-02-01 15:03

Koldioxidutsläppet baseras på den deklarerade bränsleförbrukningen som tillverkarna anger när dom får sitt EU-typgodkännande. Förbrukningen har man fått fram genom att köra bilen i laboratorium på rullande landsväg enligt en speciell (och ganska snäll) körcykel. När vi testar bilar i verklig trafik, ligger vår förbrukning oftast väsentligt högre än den tillverkarna anger.

#1
Anders
2010-02-01 15:17

Det känns lite som att man infört teknik som enbart är till för att "lura" EU-körcykeln. Jämför med start/stopp-tekniken som har visat sig ha ringa betydelse vid vanlig användning. Blir batteriet verkligen fullt återladdat med denna "smarta" batteriladdning när man kör enligt EU-körcykeln?

#1
Emme
2010-02-01 15:37

Anders, har du läst senaste ViB så testar de start och stopbesparingen .. Du tjänar inte många kronor, speciellt eftersom bilarna är hyfsat snåla på tomgång nu också. Bättre då att man tar en ecodrivekurs istället för att t.ex köpa till detta till bilen.

#1
Lars S
2010-02-01 15:57

Är det någon som provkört V70 Drive E? Gör det innan köp. Är du ensamstående och ALDRIG har packning så köp. Med 3 fullvuxna personer och väldigt lite packning så är bilen helt orklös.

#1
S-E S
2010-02-01 16:01

Räkna inte med att förbrukningen blir 0,45 liter per mil utan 0.55 liter per mil och 140 g koldioxid per km i praktisk bruk. De siffrorna som anges enligt EU norm gäller endast för inomhus körning vid + 20 grader och vindstilla och noteras endast av "troende".

#1
stig
2010-02-01 16:07

Tänker nu titta på V70 som miljöbil. Tipsa mig gärna om bra återförsäljare.

#1
bo johansson
2010-02-01 16:47

Det går tom att köra betydligt under bränsledeklarationen. Under 1000 mils körning förra vinterna körde jag 28 % under den deklarerade förbrukningen. Då efter verklig förbrukning och avstånd enligt GPS! Hemligheten ekokörning,lågfriktionsolja och 20% högre lufttryck i däcken(dubbfria). Bil renault V6 3,0 l (bensin) 17000 mil, automatlåda som är högt växlad (110 km/h 2000 varv).
Det beror alltid på den som sitter bakom ratten om förbrukningen blir 30 % högre eller 30 % lägre

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-02-01 16:48

S-E S har en poäng! Dessutom körs NEDC utan AC. Vilken ensam svarar för 10-20 % för förbruknigne.
En tuffare och mer verklighetstrogen cykel, kallad Artimes var på gång för några år sedan men stoppade efter effektiv lobbying från bilindustrin.

#1
Erik F
2010-02-01 17:07

Kan inte Teknikens Världs Sverigecykel vara mer rättvisande då kanske? En konkurrent/kollega till Vi Bilägare, men de kan ju ha bra idéer ändå...

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-02-01 17:16

Det bästa är att titta på vår uppmätta förbrukning efter ett års långtest. När vi kört 4 000 mil med en bil i varierande väglag och med olika förare, kan man lita ganska bra på de förbrukningssiffror vi presenterar. Tyvärr har vi bara kapacitet att köra fem nya bilar per år.

#1
Kenneth
2010-02-01 17:27

STIG:
Gör som jag gjort. Ring Volvo i Mora och tala med Johan Erikson tel 0250 28874 och du får 10% rabatt om du hälsar från mig. Kenneth Drake. Volvo i Mora är oerhört bra att ha att göra med. Jag har själv beställt min 3:e Volvo XC70 med leverans i mars av Johan. Jag bor i Stockholm men köper bil av Volvo i Mora. Varför? Därför att de är så bra att ha att göra med. Jag har fö. haft flera olika bilmärken bla Toyota, Mazda, Audi etc men insett att det finns inte något annat bilmärke än Volvo som fungerar riktigt bra och som har ett stabilt och säkert andrahandsvärde.

#1
Daniel
2010-02-01 17:36

Har nu kört Volvo V70 1,6D i några månader. Åkte till Säfsen förra helgen en resa på ca 60mil tur och retur. Tankade bilen full innan avresa nollade färddatorn. 4 personer, full packning (fick lite packning ifrån kompisens V50 då de inte fick rum med allt) och takbox. Väl hemma hade jag en medelförbrukning på 0,51L/milen. Det tycker jag är toppen

#1
Volvo RWD
2010-02-01 17:57

Ni som gnäller på mätningsmetoden: Man måste ju utgå från något eller hur? Diskutera metoder kan man alltid göra men nu är det som det är och det är samma förutsättningar för alla bilar.
---------------
Daniel: Imponerande!

#1
tjabo
2010-02-01 17:59

Håller med Bo Johanssons kommentar; det går att komma under fabrikssiffrorna om men ger sig den på det. (Har uppmätt 0,53 på långstyrning med en MB C180 K aut, och med vägmätning via GPS).
En S80 som miljöbil låter faktiskt intressant även för en icke-volvoit. Dock kräver jag automatlåda för att bli riktigt intresserad.

#1
Reidar
2010-02-01 18:50

VW Passat är större och får dra tyngre släp. Eller har jag fel?

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 19:40

Kenneth. Hahaha "Jag har fö. haft flera olika bilmärken bla Toyota, Mazda, Audi etc men insett att det finns inte något annat bilmärke än Volvo som fungerar riktigt bra och som har ett stabilt och säkert andrahandsvärde." Då har du inte läst Vibilägares tabeller för andrahandsvärden olika märken emellan. Har du ringt något mer till min frus jobb och frågat om dessa missnöjda Volvoägare som körde XC 70. Du får snart mera info om dessa bilar. VDn för företaget fick sig ett gott skratt att någon i--ot ringt och frågat om det stämmer om dessa bilar existerar. Ring gärna igen dit.

#1
Sigge
2010-02-01 19:57

"Conny Karlsson"...sök på "Narcissistisk". Intressant läsning
Tycker du det inte är konstigt att så många reagerar negativt på det du skriver?

#1
Kenneth
2010-02-01 20:13

Conny Karlsson:
Det är snarare så att den som jag frågade varför i hela Halland du har blandat in din frus arbetsgivare UTAN deras medgivande.... Hon kände vidare inte alls till det som du påstod om att XC70 har dålig drivning. Så javisst, jag ska ringa dit igen. I morgon! Sedan VET vi alla att Toyota OCH Lexus såväl i Europa som i USA är livsfarliga. De har fel på gaspedalerna som hänger sig på full gas liksom även choken gör enl. Dagens Industri. Vidare fick den nyaste Toyota modellen bara 3 stjärnor i senaste krocktestet. Men om man räknar de två stjärnorna man ser i krocken blir det förstås 5 stjärnor. Jag är GLAD att jag sluppit ur "Toyotaträsket". Oskadd!

#1
Per 2
2010-02-01 20:22

Sigge:
Ett annat ord som du och Conny kan söka på är "lättlurad" eller "godtrogen" eller varför inte "narcissistisk" eftrsom ni båda, eller är ni samma person?, agerar så snart någon påpekar brister på Toyota....

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 20:34

Kenneth. Så det var du som ringde. Bra då fick jag svar på det på ett enkelt sätt.......ska kontakta dessa personer som kör dessa XC70 med fel själv och prata med dom. Så ska du får info. För du behöver inte tveka på att de existerar. Det är inte något jag hittar på om du tror det.
Förövrigt måste detta vara väldigt känsligt för dig att det kan bli fel på Volvo......när du tar det så personligt verkar det som.

#1
Volvo RWD
2010-02-01 20:41

Conny Varför drar du upp massa exempel på bilar som går pajar? Är inte det lite löjligt tycker du? Man skulle kunna dra upp en massa Toyota som går sönder so what? Var finns statistiken på bilar som går sönder? Dina historier brukar ALLTID baseras på att Toyota håller och alla andra bilar går sönder och det får faktiskt i mina ögon trovärdigheten att sjunka rätt rejält.

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 20:47

Volvo RWD.
Har du läst vad Kenneth skrivit om Toyota? Han är inte helt oskyldig. Och tål inte sin egen medicin verkar det som. Det hela går till överdrift.

#1
Conny
2010-02-01 21:23

Du Kenneth kan låta bli att ringa mitt jobb om du inte vill att jag ska bli av med jobbet. Min chef vet inget alls om detta eftersom det är PRIVAT ägda bilar och företaget vill INTE bli inblandade i detta. Vi är där för att ARBETA inte bråka om bilar. // Hustrun

#1
Sigge
2010-02-01 21:33

Är nedanstående kommentar riktig är det verkligen skrämmande!
Måtte det bara vara ett dåligt skämt!

#1
albert
2010-02-01 21:38

vad är sensationen med detta, denna motor har och sitter i Citroen o Peugot sedan några år tillbaka, det är bara o gratulera Volvo till en jättebra motor.
när man tidigare har berömt denna motor har dom flesta inte förstått detta, eller man har inte velat förstå p.g.a EN FRANSK MOTOR.

#1
pg
2010-02-01 22:14

Detta var den slöaste bil jag någonsin provat. Tror inte den klar ens ett 5oo kg släp!

#1
Emme
2010-02-01 22:18

Conny, när du inte blandar in dina barn så blandar du in din Fru? Vad är du för någon egentligen?
Och kan vi återgå till artikeln.. Conny vi vet att du älskar Toyota men det har inget med artikeln att göra.. Att det jämt ska spåra ur åt det hållet. Gissa vem som även kastade första stenen? Jo Conny.

#1
Volvo RWD
2010-02-01 22:20

PG: 1200 kg är max dragvikt.. Beror på vad man jämför med..

#1
Volvo RWD
2010-02-01 22:28

Conny: Men som jag kan läsa här så utryckte Kenneth en åsikt om hur han har upplevt det med bilar. Du hade faktiskt inte behövt trigga igång bråket igen geom att skratta åt det och fortsätta med personangreppen. Du har inget att vinna på att bråka med någon på internet i vilket fall. Att lägga ut sitt nummer till sitt jobb osv det är väll kanske inte det bästa.

#1
Mythbuster
2010-02-01 23:58

Bra Volvo RWD! Verkligen tråkigt om diskussiondelen förvandlas till personangreppscentrum.
Tror förövrigt att bilen kan dra 1300 kg. Står så på Volvos hemsida under tekniska data. Men petgrej som sagt.
Go kväll på er alla.

#1
Rolf
2010-02-02 00:45

Har inte provat V70 Drive men väl V50 Drive som är några 100 kg lättare. Den är fullt tillräcklig för att hänga med i trafiken. Vill man åka extremt snålt får man offra fartprestandan. Med tanke på att maxfarten i Sverige är 120 km/t räcker 109 dieselhästar gott och väl.
Ämnar prova V70 Drive då jag tycker att sätena i V50 något för smala i mitt tycke.
Det är bara att gratulera Volvo, att de fått fram så pass snåla vagnar utan att offra utrymme. Att axet inte är det bästa får man stå ut med.

#1
BosseM
2010-02-02 10:15

Äntligen, Volvo! Snart kan de mest sålda bilarna också vara miljövänligare. Det har tagit tid att byta prestgelinjen mot förnuftslinjen.
Vill också kommentera personfejden i denna tråd: Det är lågt, mycket lågt!

#1
PREVIA
2010-02-02 11:44

I USA har energimyndigheten ändrat beräkningsgrunden för bilar så att den bättre stämmer med verkligheten. Dom räknar med vinterns högre förbrukning på grund av kyla, och sommarens ökade förbrukning när man kör med AC. Det går att se förbrukningen för olika användare som kör mer eller mindre i statstrafik eller landsväg. Siffrorna är även ändrade för äldre bilar vilket kan vara intressant för den som köper begagnat.
http://www.fueleconomy.gov/feg/compx2008f.jsp?year=2010&make=Volvo&model=S80 FWD&hiddenField=Findacar
Här hittar man sitt bilmärke och det går även bra att jämföra bilar sida vid sida, och liter per mil.
http://www.fueleconomy.gov/feg/findacar.htm
Det vore bra om Europas energimyndigheter startade med något liknande beräkningssystem då alla bilar som säljs där inte säljs här.
Här ett exempel på nya och tidigare siffror.
http://www.fueleconomy.gov/feg/calculatorCompareSideBySidePopUp.jsp?column=1&id=21884
Bara MPG för enskilda användares förbrukning tyvärr.
Tommy Wahlström, Vi Bilägare skriver.
"När vi kört 4 000 mil med en bil i varierande väglag och med olika förare, kan man lita ganska bra på de förbrukningssiffror vi presenterar."
Det är väl få bilägare som kör 4000 mil per år vilket gör att Vi Bilägares förbrukningssiffror ger mer landsvägskörning och mindre kallstarter än den vanliga bilistens användning av bilen.
Fakta: Enligt statistiska centralbyrån kör den genomsnittsliga svenska bilisten 732 mil per år. Det blir 2 mil om dagen.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-02-02 12:04

@Previa. Men om det vore så skulle väl vår långtestförbrukning bli orimligt låg? I verkligheten överskred vi den deklarerade förbrukningen med 9,6 % - 31 % för 2009 års testbilar.

#1
Anders
2010-02-02 14:05

Angående den "smarta" batteriladdningen i dessa Volvo-modeller som artikeln handlar om:
Om generatorn kopplas bort då motorn belastas hårt så innebär det att spänningen i elsystemet sjunker till ca 12 Volt. Jämför detta med den spänning på ca 14 Volt som elsystemet i en bil normalt har då generatorn är inkopplad. Räknar man lite på det så inser man att belysningseffekten sjunker med ca 25% när generatorn kopplas bort. Hur har Volvo löst detta? Vill man ha en bil där 25% av belysningseffekten helt plötsligt kan försvinna?

#1
Michael
2010-02-02 17:43

Jag köpte en v70 Drive i november och den går alldeles utmärkt.Men vad jag inte gillar är att nu från årsskiftet blev dom skattefria i 5år
Inte scysst av volvo dom kunnde ha gjort den modefieringen direkt detta med laddningen.Vi Drive ägare som köpte innan borde bli lite kompenserade..

#1
PREVIA
2010-02-02 18:52

Tommy Wahlström. Vad är det som talar emot att förbrukningen inte skulle vara ännu högre om bilarna kördes en vardagsbilists körsträcka på ett år, som är lika med 20 % av era bilars 4000 mil per år. Vardagsbilistens bilanvändning som snarare är en kallstart sedan kör man en mil, ny kallstart sedan en mil till. Vardagsbilisten har ofta minst två kallstarter per dag om inte flera. Om VB skall kallstarta sina testbilar vid lika korta körningar som vardagsbilisten blir det 11 kallstarter per dag (om motorn hinner kallna) minst vilket måste vara svårt att uppnå om man inte bor i bilen. Därför blir körmönstret för er bilkörning inte helt representativt för vardagsbilistens bilanvändning som troligtvis drar mer bränsle än VB testbilar.
Svar till Anders. Volvo har säkert en konstantspänningskrets som ser till att lamporna får rätt spänning även om batteriets spänning sjunker något.Den kretsen skulle vara bra även till andra bilar som har problem med lampor som ofta går sönder eller lyser för svagt.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-02-02 21:49

Nej Previa, jag tror inte ditt resonemang håller. Jag kollade förresten den genomsnittliga körsträckan per bil och tror du läst fel. Enligt SIKA var år 2008 den i genomsnitt 1 518 mil per bil. För bilar ägda av juridiska personer var den genomsnittliga körsträckan 2 148 mil och för privatägda bilar 1 336 mil. 732 mil kördes däremot bilar av 1990 års modell eller äldre, ägda av fysiska personer. Kan det varit den uppgiften du såg?

#1
V70
2010-02-03 00:20

@ANDERS .."Om generatorn kopplas bort då motorn belastas hårt så innebär det att spänningen i elsystemet sjunker till ca 12 Volt."..."belysningseffekten sjunker"
Detta problem löser man genom att pulsviddsmodulera (PWM) spänningen till lamporna. Det har man gjort i ganska många år på volvo men då från början främst för att öka livslängden hos lamporna. Man kan därigenom ge samma effekt till lamporna även om spänningen varierar flera volt. Du kan kolla själv om mäter med oscilloskop över hel/halvljuset.

#1
PREVIA
2010-02-03 14:15

TOMMY WAHLSTRÖM
1 336 mil som den privatägda bilen körs per år är en väsentlig skillnad från de 732 mil jag uppgav som medelvärde för den Svenske bilisten. Men det är fortfarande ca: tre gånger så många mil per år för VB testbilar jämfört med vardagsbilistens milantal. Därför anser jag fortfarande att VB bilar körs längre sträckor per körning och med färre kallstarter än vardagsbilistens kortare resor per dag vilket gör att bilarnas bränsleförbrukningsvärden bör vara högre för vardagsbilisten än för VB testbilar då fler kallstarter ökar bränsleförbrukningen och extra mycket om bilarna parkeras utomhus hemma och på jobbet utan motorvärmare såsom alla mina grannar gör.

#1
lubos
2010-02-07 14:40

Äntligen har vi fått en sund utveckling av personbilar och det behövdes en kris för att starta den!
I stället för verklighetsfrämmande skryt-och fartvidunder börjar man utveckla vad som skullle ha gjorts för minst 50-år sedan, nämligen fordon som tär så lite som möjligt på våra resurser!
Jämför med yrkestrafiken: Ett lastbilståg med vikten 62 ton drar ca 5 liter dieselbränsle per mil med än genomsnittsfart som oftast är högre än privatbilisternas. Volvo V70 lastad till bruttovikt 2 ton borde alltså klara sig på 5/31= 0,16 liter per mil om den vore lika långt utvecklad.
Det återstår mmycket att göra, men grattis Volvo PV för att Ni har greppat chansen!

#1
CRISTER
2010-02-07 21:24

Att Volvo äntligen hakat på tåget med minskade CO 2 halter och mindre bränsleförbrukning är ju bra,men till priset av mindre effekt.Då är väl BMW:s och OPEL:s dieslar smartare med bibehållen effekt men lägre CO 2 och bränsleförbrukning smartare.
MVH Crister

#1
Emme
2010-02-08 01:08

Christer.. Äntligen? Är ju snart 3 år sedan de började med snålprogrammet men du tycks ju gilla att dissa Volvo så är jag förvånad? nej.

#1
lubos
2010-02-08 10:41

Det går inte att få lika låg förbrukning=god körekonomi om en del av utvecklings-och produktionskostnaden läggs på högre effekt som om de koncentreras på låg förbrukning som Volvo har gjort. Varför skulle det behövas större effekter än de som Volvos "snålbilar" presterar? Bilister med aggressivt körbeteende finns det redan för många av!

#1
CRISTER
2010-02-08 10:47

EMME:Jag har aldrig skrivit något negativt om Volvo förut.Så att jag gillar att "dissa"Volvo???????Jag tycker ju det är bra av Volvo,men synd på effektminskningen.Har verkligen Volvos drive- modellprogram funnits i 3 år?Sedan 2007?
MVH Crister

#1
CRISTER
2010-02-08 10:59

LUBOS:Om du har aggressivt körbeteende beror väl inte på hk under huven,utan på förarens hjärna.BMW påstår i alla fall att dom kan minska bränsleförbrukning och CO2 och bibehålla effekten.Men dom kanske ljuger?
MVH Crister

#1
lubos
2010-02-08 17:26

Alldeles rätt Christer, aggressivt körbeteende beror på förarens psyke som finns i hjärnan hos denne. Däremot kör en sådan människa ytterst sällan "snålbilar" eftersom hans vanliga epitet på sådana är att de är "sega"och detta försvårar det ryckiga körsätt som hänger ihop med hans aggressivitet bakom ratten!

#1
Crister
2010-02-08 18:56

EMME:Drive-programmet infördes för 1,5 år sedan hösten 2008 i Paris enligt Stephen Odell,Volvos VD.Inte för 3 år sedan.
LUBOS:Det är en fördom och generalisering av dig du när du säger i vilka bilar "vildhjärnorna" sitter.Dom kan nog lika gärna köra VW Lupo som BMW 535 eller Volvo V70.
MVH Crister

#1
Emme
2010-02-10 00:42

Christer, hoppas du hört ordet utveckling? Är inte direkt så att bilarna ploppar upp hursomhelst.

#1
CRISTER
2010-02-10 09:04

EMME:OCH?
Det gäller bara Volvo eller?
MVH Crister

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.