Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo XC70 Drive - driver snålare

Publicerad 21 januari 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Volvo XC70 Drive är ett led i företagets kampanj för att försöka tysta kritiken om att dess modeller skulle vara särskilt bränsleslukande. <b>Vi Bilägare har provkört.</b>
Effektivare dieselmotor och enbart framhjulsdrift sänker förbrukningen med en deciliter diesel per mil. Det finns kombibilar som är ännu snålare men XC70 Drive tillhör de allra trevligaste att köra.

Störst förändringar under skalet
Utifrån markeras 2010 års modell av Volvo XC70 av en ny grill. Från förarplatsen skvallrar en nydesignad ratt om att detta är den senaste årsmodellen av XC70.

Under skalet har det hänt desto mer, i alla fall i den modell vi kör. XC70 2,4D Drive är till att börja med enbart framhjulsdriven.

Renläriga må fnysa åt konceptet med höjd markfrigång och tuff jeep-look i kombination med enbart tvåhjulsdrift, men många som gärna drar nytta av lite högre markfrigång behöver inte nödvändigtvis fyrhjulsdrift.

Att kunna köra på vilka grusvägar som helst utan att oroa sig för att slå sönder frontspoiler eller underredet är uppskattat.

Snålare motor
Volvo XC70 Drive har en ny, femcylindrig dieselmotor på 175 hästkrafter. Jämfört med tidigare Volvodieslar är den nya motorn väsentligt snålare.

Tillsammans med något förhöjd utväxling klarar den stora kombibilen att nå en snittförbrukning på 6,0 l/100 km med manuell sexväxlad låda. Det är en deciliter mindre per mil än den snålaste fyrhjulsdrivna varianten av XC70.

Visst finns det andra stora kombibilar på marknaden som är ännu snålare men dessa är då utrustade med betydligt tunnare, fyrcylindriga motorer.

Pigg och varvvillig
XC70 2,4D går också att få med automatisk växellåda. Den kostar 16 900 kr extra och ger en förbrukning på 7,1 l/100 km vid blandad körning. 

Den låga förbrukningen i XC70 Drive förutsätter att föraren behandlar gaspedalen med respekt. Inte alltid så enkelt eftersom motorn dessutom är väldigt pigg och varvvillig.

Allra bäst trivs bilen på landsväg. Åk- och körkomforten är väldigt fin. Sätena tillhör marknadens bästa oavsett prisklass, bullernivån är låg, fjädringen komfortabel, strålkastare och förarmiljö förstklassiga.

Röra bland knapparna
Vår enda invändning handlar om mittkonsolens knappansamling. Att snabbt hitta reglaget för elbakrutan kräver att föraren tar blicken från vägbanan en lång stund.

I stadstrafik blir XC70 lite tungjobbad. Det är en stor bil som kräver en hel del utrymme. Styrningen är trög i låg fart och dieselmotorn känns tunn på riktigt låga varv.

Dock ger den höga sitthöjden bra överblick framåt och de dasslocksstora sidospeglarna ger fin bakåtsikt.

Hög sittställning gör det enkelt att kliva i och ur bilen. Volvo V70:s storlek ger också gott om utrymme åt alla håll i framsätet samt ett rejält bagageutrymme. I baksätet är det däremot ganska trångt.

Högt andrahandsvärde
Säkerheten är på topp. Fem stjärnor i EuroNCAP, sidokrockkuddar och antisladdsytem är standard.

Grundpriset är 338 000 kronor och inkluderar det mesta, som klimatanläggning, stereo, farthållare, aluminiumfälgar m m. Många kunder kommer att välja till något av de utrustningspaket som finns tillgängliga.

Momentum för 15 000 kr ger dessutom bland annat Xenonljus, regnsensor och parkeringsvarnare. För 30 000 kr får man paketet Summum som dessutom ger bland annat elektriskt inställbar förarstol samt större 17-tums hjul.

Andrahandsvärdet blir förmodligen högt.

Diskutera: Vad tycker du om XC70 Drive?
Fakta:

Pris, från kr: 338 000.  
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars kombi.       
Mått, cm: L 484/B 187/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 720.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 500.
Motor: Femcylindrig turbodiesel. Cylindervolym: 2 400 cm3. Max effekt: 175 hk vid 3 000 varv/min. Max vridmoment 420 Nm från 1 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,6 sek. Toppfart 210 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km
Konkurrenter: Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring, Skoda Superb Combi.     

Omdöme:

Vad nytt?
Snålare motor och 2WD i XC70.

För vem?
För den som klarar sig utan fyrhjulsdrift.    

Bra köp?
Ja, XC70 Drive må kosta en slant i inköp men den är också en väldigt trevlig bil.

Plus
Komfort. Motor. Hög markfrigång.

Minus
Otymplig i stadstrafik. Trångt baksäte.

Kommentarer

#1 • 22 januari 2010
Dante (not verified)

Suck.
Nu är väl Volvo helt vilse iallafall?
En framhjulsdriven XC70? Är det för att fyrhjulsdriften inte är speciellt bra i vanliga fall?
Och 0.6l/mil? En konstant fyrhjulsdriven Subaru Outback drar ju mindre, trots mer effekt, awd, högre kvalitet och billigare pris.

#2 • 22 januari 2010
Tommy Wahlströ… (not verified)

Nja, Outback har 25 hästar och 70 Nm mindre samtidigt som den drar 0,4 l mer.

#3 • 22 januari 2010
kalle (not verified)

Håller med Dante. Varför envisas med 5cylindriga motorer som älskar å surpla i sig soppa.
Outback hellre på de visten, snål, stor, awd för iprincip samma bränslemängd!

#4 • 22 januari 2010
Larsson (not verified)

Känns som att Dantes påstående inte stämmer med verkligheten ;)

#5 • 22 januari 2010
Lägerleffe (not verified)

Ser ut att vara en mycket fin bil, som säkert hittar sin publik. Hur stor den sedan blir, återstår att se. Men visst ser det lovande ut.
De som absolut vill ha 4-hjulsdrift är ju fria att köpa just en sådan bil, eller hur? Vill man ha en rova med 4 stakar så tillhandahåller Volvo även det i olika utföranden.
Volvo har ett brett program; varsågod och välj! Något bör passa de flesta.

#6 • 22 januari 2010
robert (not verified)

Och vem vill ha tråkiga bleka volvo. Gäsp. Hellre än Outback som är mycket trevligare att köra och erbjuder väldigt bra kvalitet

#7 • 22 januari 2010
S-E S (not verified)

Jag håller 4-hjulsbromser för viktigare än 4-hjulsdrift och säkrare.

#8 • 22 januari 2010
Conny Karlsson (not verified)

Outback orginalet ! Volvo XC 70, hmm kvalitet ? Nej, det är det inte har två bekanta båda med problem. Den ena har kardanstången bytts på 2ggr ! Ena gången på garantin, nu har garantin gått ut så han får betala själv, Kvalitet!? Den andra massa elektronik fel och fel på dieselvärmaren, fick ta bärgning för tredje gången på bilen från jobbet. Har aldrig hört om något liknande på en Subaru överhuvudtaget.
Volvon säkert en trevlig bil när den fungerar, men upp till Subarus kvalitet når den inte.

#9 • 22 januari 2010
Arne (not verified)

Jag har en XC70 av äldre modell och den funkar utmärkt. Gått 19400 mil nu utan problem. Även en jobbarkompis har en likadan fast annan färg. Några problem med kardanstången har vi inte upplevt (har jag aldrig hört talas om ens). Men men, detta är trots allt en ny XC70 av ny modell så ta inget förgivet Conny ;). Ingen bil är perfekt, det gäller även Toyota som jag har förstått att du kör.

#a • 22 januari 2010
Arne (not verified)

Robert vet inte vad han pratar om. Kammar hem noll trovärdighet hos mig. *gäsp*. Outback är bra, men inte så bra att jag hellre köper den än en Volvo som är bättre :).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.