Bild
Nästa artikel

Vindrutetorkare problem för Volvo

Nyheter

Ett datorfel i Volvomodellerna S80, V70 och XC70 gjorde att vindrutetorkarna kunde stanna. 1 923 bilar har nu återkallats.

I april återkallade Volvo 1 923 bilar av modellerna S80, V70 och XC70. S80 av årsmodell 2007 samt V70 och XC70 av årsmodell 2008.

–  En bugg i bilens centraldator gjorde att torkarna kunde stanna, säger Bo Larsen, presschef för Volvo Personvagnar.

En läsare som Vi Bilägare talat med råkade i somras ut för problemet, men på ett annorlunda sätt. Läsarens vindrutetorkare startade istället för att stanna – trots att det var 25 grader varmt, molnfritt och vindstilla. Vindrutetorkarna gick inte att stänga av, inte ens genom att ta ur nyckeln ur tändningen.

– Vi anger att vindrutetorkarna kan stanna som skäl till att vi återkallar. Det är det som är säkerhetsproblemet, säger Bo Larsen.

Nu är alla bilägare kontaktade och problemet är åtgärdat genom en uppgradering av mjukvaran.

Diskutera: Har du råkat ut för problemet?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Pelle
2009-12-04 16:09

Vilken ny nyhet...

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-12-04 16:39

Vad jag kan minnas har detta inte rapporterats om, dessutom hittar jag inget om denna återkallning efter några snabba sökningar.

Därför skriver vi nu om detta.

#1
Kenneth
2009-12-04 17:55

Har en Volvo XC70 D5:a, diesel, av 2007 års modell som nu gått 12 000 mil där jag inte haft det enda fel på bilen. Den fungerar absolut klanderfritt och drar bara runt 0,70 liter per mil. Den heter BHZ316 och jag är oerhört nöjd med Volvon!

#1
Gigolo
2009-12-04 21:24

Grattis Kennert du är väl en av de få att ha en felfri Volvo Grattis

#1
Kenneth
2009-12-04 22:49

Gigolo:
Jag har anledning att tro att du bara har ett syfte och mening med ditt agiterande och det är är lobba för tex Toyota under pseudonym. Jag kan berätta att jag innan denna Volvo XC70 -07:a hade en Volvo XC70 -04:a med dieselmotorn D5:a som vi körde i drygt 24 000 mil utan några större problem. Så den nuvarande Volvo XC70 är på intet sätt ett undantag, utan Volvo är verkligen en oerhört bra bil med ett otroligt bra andrahandsvärde. Jag kan berätta att min kusin har en helt ny Toyota Avensis av 2010 års modell som drar ca 1,1 -1,2 liter per mil medan min stora rejäla Volvo XC70 bara drar runt 0,70 liter per mil. Tror du att min kusin, Anders, är nöjd med sin Toyota? Nix!

#1
garagemekarn
2009-12-04 23:59

Volvo 240 hade en märklig och rent av dålig konstruktion av torkartransmisionen. Volvo 740/940 hade en riktigt bra konstruktion av torkartransmisionen lätt att fixa med. Vet inte orsaken till denna artikeln men verkar va elproblem.
Kan bara konstatera att volvo 740/940 var banbrytande riktiga äkta volvos på sin tid som dessutom är både tuffa och snygga. Modellerna håller än idag och uppskattas bland hemmamekare.
Jag gillar även skarpt PV'n och duetten fast 740/940 är dom bästa volvos som nånsin har tillverkats. så är det bara

#1
Lennart
2009-12-06 12:51

Utan att ta för stora ord i debatten, så är Volvo INGEN DÅLIG BIL, men och nu kommer det: DET ÄR INGEN BRA BIL HELLER, det är en NORMALBIL...
Så har de flesta kund, bilägar-underökningar kommit fram till i AUTO-Index, BilQ m.fl. i Sverige och t.ex Tyskland
När många bilägare får sagt sitt så talar resultatet för sig.
1.SUBARU 2. BMW 3. Toyota osv.
sedan får naturligtvis var o en ha sin egen tro på mirakel eller tänka med hjärtat.
Vi som jobbar inom fordonsbranchen, sysslar med att så långt möjligt leverera DET MARKNADEN VILL HA.
lennart
fordonsingenjör

#1
Samuel
2009-12-06 15:54

Lennart:
OM du är motorinjenör som du påstår borde du veta att det är skillnad mellan förväntad kvalitet och upplevd kvalitet. Köper man en Volvo för 300 000 är den förväntade kvaliten högre än om man köper en Toyota för 250 000 kr. Har sedan tex den dyrare Volvon ett fel är acceptansen lägre för det än om den billigare Toyotan skulle ha samma fel. Allt baserat på att betalar man mer för en vara skall det vara färre fel än på den billigare varan trots att det oftast i realiteten är så att antalet fel är fler på Toyotan än tex Volvon men det accepterar man baserat på priset man betalat. Man accepterar helt enkelt fler fel på en billig Toyota än en dyrare Volvo och det är, par ce, inte så att Volvon är sämre än Toyotan men accepansen dvs förväntan är högre på Volvon och därför blir man mer dysfonserad på Volvon än Toyotan. Allt enligt det som man kallar för prisfaktorprincipen.

#1
Simon
2009-12-06 22:49

Kenneth det vore ju intressant om du kunde lägga ut numret på denna Avensis 2010 som enligt dig drar 1,1-1,2 liter milen, eftersom jag har möjlighet att kolla upp detta och i så fall gärna hjälper din kusin......
Ingen ny Avensis ska komma upp i dom siffrorna om du inte har husvagn efter...
Jag kör Rav4 med en tidigare variant av samma motor, den är inte lika bränslesnål som den nya och min bil har högre luftmotstånd större hjul och är tyngre, den kör jag utan problem under 0,85 blandad körning...... Långresa har jag landat på 0,76....

#1
Hanzzon
2009-12-07 10:37

Samuel, Där har du helt fel i dina teorier kan jag upplysa dig om.
Jag jobbar med att serva/reparera både Volvo och Toyota varje dag och kan upplysa dig om att Toyota-ägarna är oerhört mycket mer krävande ägare med högre förväntningar än vad Volvo-ägare generellt är.
Detsamma gäller kunder till de flesta Europeiska bilarna, där accepterar man i mycket högre utsträckning fel på sina bilar och betalar vackert utan protester för fel och brister medans Toyota-ägarna oftast gnäller över småsaker som att dom fått byta glödlampa tre gånger på fem år och liknande och tycker detta är dåligt, man är helt enkelt mycket mer bortskämmda och har mycket högre förväntningar på kvalitén på sina bilar, så ser det ut i verkligheten hos oss som jobbar med både Volvo och Toyota-kunder...

#1
Pelle
2009-12-07 10:50

Ja det är klart. Köper man Toyotas reklam om felfria bilar och sedan upptäcker att verkligheten ser helt annorlunda ut så är det klart man blir gnällig.

#1
Lennart
2009-12-07 12:26

till Samuel, OM du är motorinjenör som du påstår... du fick ett bra svar ifrån Hanzzon om hur verkligheten är...accepansen, dysfonserad, prisfaktorprincipen.
Det så illa att jag även är affärsingenjör och faktiskt också * certifierad europaingenjör inom FU inom kvalitetssystem ISO 9000 & Miljö ISO 14000 (FU = Förebyggande Underhåll)
cert. EU-ingenjör gör att jag får o kan jobba inom hela EU plus Norge o Island om har EES - avtal.
Men åter till saken, Vi Bilägare har ett tema för varje debatt, (se ovan) men det följs sällan utan det plir pajkastning o sandlådekrig i stort sett varje gång, just nu 11 kommentarer INGEN som nämner ämnet.
I stort sett varje gång så är det Volvo mot Toyota eller Volvo mot någon tysk, oftast BMW.
Vissa älskar den ena o hatar den andra.
Nu skall jag nämna en historia från sanna livet, jag köpte efter 9 st. Volvo i rak följd (jobbade inom Volvo-organisationen) i många år. Köpte en vacker fräck snabb sportbil 1989 som heter Celica, den hade jag i hela 10 år, gjorde nästan allt för att ta kål på den, men den höll.
Körde 46,000 mil med den innan vi avslutade en julhelg med, jag o mina barn:köra "rally" på en stubbåker full med snö... ända tills min mellangrabb körde in i ett stengärde den 6:e dagen. Sålde motorn som gick i fem år o ca 10,000 mil ytterligare i den bilen.
Så snacket om att Toyota gör dålig kvalité det biter inte, då säljer o tillverkar man inte runt 9 miljoner bilar om året o är störst i branschen, dessutom största märket i Norden.
Men lägg märke till att jag sa Volvo är ingen dålig bil, dock ej heller bra, en NORMAL o så uppfattas den i våra nordiska grannländer.
Så försöker vi hålla oss till att inte smutskasta i fortsättningen, för då tycker jag att Vi Bilägare har ansvar o gå in kanske stänga debatten.
Lennart
född 1949 jobbat inom Volvo-org. i 10 år, men nu eg.föret.

#1
Hanzzon
2009-12-08 00:31

Kul att du kan se saker objektivt och erkänna ett annat märke trots att du jobbat många år inom Volvo Lennart!
Kul att höra för vi har faktiskt en kund på jobbet (och detta är 100% sanning!) som är en gammal motoringenjör på Volvo pv och de senare åren numera kör Toyota Camry som han är oerhört imponerad av, det är den bästa bil han någonsin haft säger han och det är ju intressant att höra från en gammal motoringenjör hos Volvo.
Det trista med det här är att det förmodligen kommer att komma inlägg från vissa som inte accepterar och kan tro på detta.
I övrigt har jag även hört rapporter om att Mercedes haft liknande elproblem som Volvo har med vindrutetorkarna på sina bilar, att torkarna startar helt utan anledning och går fullt ut vid snustorrt väder tills torkarmotorn brinner upp eftersom det inte ens hjälper att ta ut nyckeln ur bilen för att få den att stanna, sådana fel är roliga...

#1
Emi
2009-12-08 09:09

Att något så enkelt som torkare inte fungerar är en katastrof, aldrig hört talas om någon bil som haft problem med det förut...

#1
Kenneth
2009-12-08 11:07

Hanzzon:
Fel på Mercedes och Volvo? Toyota felfri? Minns du det Toyota skrälle som ViBilägare skrev om härom halvåret. Den Toyota Avensis motor skar efter knappt 8 000? mil. Toyota vägrade reparera bilskrället... Läs sedan på Vibilägares site om vanliga fel på Toyota. Trasiga styrväxlar, motorer som går ojämt, xenonlampor som flimmrar och där höjdjusteringen ej fungerar eller fastnar, hjullager som skurit, motorer som tjuvstannar mm etc. Om du säger att Toyota är felfri måste ViBilägares egen undersökning vara fel. Jag tror att du Hanzzon antingen är mytoman, ej inser att även Toyota är behäftad med diverse fel eller helt enkelt ljuger om att du jobbar på Toyota!

#1
teamet
2009-12-08 12:20

Till Kenneth
Du läser som f_n läser bibeln, Hanzzon skriver inte på något ställe att Toyotor är helt felfria...det hade ju varit fantastiskt!
Han nämner Camry som en bil där en tidigare Volvo-ingenjör var mkt. nöjd med denna.
Han skriver oxå att det kommer nog inlägg ifrån personer som ICKE kan acceptera detta faktum, så rätt han fick.
Jag återupprepar en gång till Volvo: ingen bra, ingen dålig bara en NORMAL bil, så säger marknaden. Den som vill överbevisa marknaden är välkommen att göra det.
På en tiden som jag jobbade på Volvo, hade vi massor av småfel o en del större problem med produkten, men det var innan Ford tog över!
Tyskland är det överlägset största bil-landet i Europa, hur stor andel har märket i det landet.
samt har ni tänkt på en detalj, nu är det ute med "herrgårdsvagn (combi) nu skall det vara cross over samt MPV, till barnfamiljer... var är de modellerna hos Volvo ? Tro mig stor combi e passé

#1
Kenneth
2009-12-08 18:33

Teamet, Hanzzon, Conny Karlsson:
Är ni samma person eller ingår ni i Toyota fan klubben där alla som på minsta vis kritiskt granskar det som skrivs om den japanska "pellejönsbilen" Toyota. Så klart att ni jobbar och lobbar för att Toyota inte får kristiseras. Jag läste på TeknikensVärld härom året en som sa att förr hette det "My Toyota is fantastic" nu menar han att det ska vara "My Toyota is fan så taskig"! Bilarna blev sämre då de tillverkas i Storbritannien och Tjeckien mfl andra länder. Nu är det bara att invänta fortsatta trakasserier från Toyota folket...O)

#1
Hanzzon
2009-12-08 23:00

Kenneth, Du saknar tyvärr tillräcklig verklighetsuppfattning för att förstå vad vi pratar om. Och åter igen, jag har inget med dessa människor att göra annat än att vi delar uppfattning om Toyota.
Du är välkommen att komma och praktisera med mig på mitt jobb några månader med olika bilmärken dag ut och dag in så kommer du börja förändra din verklighetsbild om hur du tror det ligger till, för har man jobbat med olika bilar varje dag i ett antal år så behöver man inte tro att man vet hur det ligger till med kvalitén och konstruktionen mellan olika märken, det har man rätt bra erfarenhet av då.
Angående Vi bilägares felregister så är det sedan länge kännt att någon som har svårt att acceptera Toyotas kvalitet roat sig med att skriva en massa rapporter om hur allt möjligt rasar på en Toyota efter 8000mil i flera liknande inlägg vilket inte alls stämmer med verkligheten.
Självklart kan det bli fel även på en Toyota, något annat har jag aldrig påstått!
Skillnaden är att det är mycket mer sällsynt än hos Europeiska bilmärken generellt, och skillnaderna kvalitetsmässigt blir bara större ju äldre bilarna blir till Toyotas fördel.
Angående Japantillverkade Toyotor så stämmer det till viss del, dom (liksom Lexus) har extremt få fel men Europa-tillverkade Toyotor har även dom få fel och klart färre fel än Europeiska bilmärken generellt har.
Vi servar för att bara ge ett exempel en Corolla Verso åt ett bevakningsföretag som bekant är tillverkad i Turkiet och den har varit den bästa bil dom haft (dom har kört VW och Opel tidigare) och har haft väldigt lite fel och det första riktiga driftstoppet om man nu kan kalla det för det kom nu för någon månad sedan efter 40 000mil då startmotorn gav upp och fick bytas.
I övrigt är i princip bara service utförd på bilen då vi servat den sedan den var splitter ny, vi har inte bytt en del i framvagnen, inte en styrled, spindelled eller ens ett kränghämmarstag (så kallade "kluck-stag" som man brukar säga på Volvo) på dessa 40 000mil, inte ens ett hjullager har bytts och inte ett enda elfel har inträffat eller en enda givare bytts ut vilket inte är möjligt med en modernare Europeisk bil, sånt ser jag bevis på varje dag och det händer där ute i verkligheten.
Jag blir inte förvånad om du kommer att försöka bortförklara det jag säger även denna gång heller påstå att jag ljuger eller liknande men Hur bortförklarar du förresten all statistik och fakta som finns som styrker Toyotas kvalité som Bilprovningens-statistik eller varför inte Länsförsäkringars maskin-skade statistik från olika bilmärken i hela Sverige?
Lite Fakta: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#1
Kenneth
2009-12-08 23:20

Hanzzon:
Vad gäller påstådda extra fel som man rapporterat på Toyota återfinns förmodligen också tex Volvo och andra märken som Toyota belackare gjort för att smutskasta andra märken än det egna Gulligull Toyota. Vad gäller kvalitet gjorde ViBilägare en egen undersökning häromåret då man ville se vilken bil som BEVISLIGEN rullat längst. Vinnare blev Volvo. Man fann en Volvo som rullat över 120 000 mil på knappt 12 år. Körd av en privatperson. Bilen hade knappt reparerats. Kontakta ViBilägares redaktion så får du mer fakta från "verkligheten" där överlägsen vinnare blev Volvo. Det fanns ingen Toyota som var i närheten av Volvons 120 000 mil med samma motor etc.

#1
Hanzzon
2009-12-14 10:34

Kenneth, Det du glömmer är att du nu pratar om det gamla Volvo som tillverkade enkla traktorliknande bilar och gammalmodig kontruktion och bakhjulsdrift som det mycket tack vare det inte kunde bli så mycket fel på.
Inget snack om att en gammal hedlig Volvo håller länge, det håller jag med dig fullständigt om, Vi har tex. skött en 740 sedan den var ny som gått närmare 70 000mil nu, men vi har även skött en Camry som hade gått 66000mil senast vi höll på med den.
Skillnaden är att en modernare Volvo med mer avancerad kontruktion närmare Toyotorna med framhjulsdrift, 4-ventilsmotorer osv osv inte håller i närheten av lika hög kvalitet som en äldre enkel Volvo gjorde, inte inte heller i närheten av lika bra kvalitet som en Toyota gör, en äldre Volvo ligger närmare Toyota där, rent kvalitetsmässigt.

#1
Emilsson
2009-12-14 20:37

Haha! Ingen torkare för framlyktorna, skumt. Framförallt för att vara en svensk bil, alla vet ju hur klimatet är...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.