Bild
Nästa artikel

Volvo återkallar 8 500 bilar

Nyheter

Volvo återkallar på torsdagen 8 500 bilar på grund av problem med bränslepumpar. Tidigare uppgifter om antal och drabbade modeller ändras nu.

Bilarna det handlar om är dels som tidigare uppgetts Volvo V70 2,0 Flexifuel, dels Volvo S80 med samma motor - en modell som tidigare inte meddelats vara drabbad.

Ingen person uppges ännu ha skadats på grund av Volvos konstruktionsfel.

- Men det kunde ha gått illa. Vi är helt tagna på sängen av problematiken och vill nu undanröja all osäkerhet. Därför erbjuder vi alla att lämna in bilarna för reparation, säger Bo Larsen, presschef för Volvos försäljningsbolag i Sverige, Volvo Personbilar, till TT.

Fler än tidigare rapporterat
Totalt rör det sig om 8 500 bilar, varav 7 500 finns i Sverige. De bristfälliga exemplaren byggdes mellan november 2007 och september 2008. Tidigare uppgav Volvo att endast 3 500 bilar var drabbade, en summa som nu alltså växt med 4 000 bilar.

Volvo kommer inom några veckor att skicka återkallningsbrev till kunderna.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-07-09 18:58

Det här är något som fått alldeles för mycket nyhetsutrymme.
Det har tjatats om det här i nästan varje nyhetsuppläsning i SR och det har varit med i TV4nyheterna och i Rapport/Aktuellt.
Det är ju för att det hände just Volvo.
Jag vågar inte tänka på det upplopp som blivit om det gällt Saab.
Men Saab har ju faktiskt fem års erfarenhet av E85 som drivmedel.

#1
Eddy Merckx
2009-07-10 00:05

Volvo cykel ... "miljövänlig"
http://www.blocket.se/goteborg/Cyckel__volvo_Hopfallbar_Helt_ny_22023278.htm?ca=15&w=2&last=1

#1
Ante
2009-07-10 02:11

Jag tycker om pressfrihet och att Volvo vågar stå för fel och brister och att de rättar till dem. I Japansk press och journalistik är det tvärt om- INGEN journalist i Japan skulle en s våga tänka tanken att kritisera sin egen industri om så skulle ske kommer vederbörande OMEDELBART att få sparken. Det har hänt att en journalist Josakha Youmaraka var negativt inställd då den nya Avensisen som har vissa kvalitetsbrister och uppenbara missar i produktionen, ersatte den gamla Camryn som skrotades 2002 ur modellprogrammet. Det som hände honom var att han omdelbart avskedades och går enligt uppgift fortfarande utan arbete. Trots att det var 7 år sedan han sparkades. Så hårt hålls de japanska journalisterna av sin industri medan den svenska bil journalisten har som sport att sparka och spotta på SAAB och Volvo. Är det då svårt att inse att det går så dåligt för dem och att vi därmed tappar viktiga industriinkomster?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.