Bild
Nästa artikel

Volvo larmar om kupévärmare

Nyheter

När kupévärmaren slogs igång i Ture Erikssons nya Volvo V70 började larmet tjuta. För att slippa gå ut mitt i natten tejpade Ture över larmsensorerna. Volvo säger nu att man känner till problemet.

I våras köpte Ture Eriksson en ny Volvo V70, årsmodell 2009. Han hade tidigare ägt en V70 från 2002, men ville byta upp sig.

- I den gamla bilen hade jag inget larm, så jag var glad över att det ingick i den nya, säger Ture Eriksson.

Larmet utlöstes
När vintern närmade sig ville Ture Eriksson använda den kupévärmare som han haft i sin förra V70. Han placerade därför värmaren på baksätet, riktade den mot vindrutan, och ställde in timern till fem på morgonen.

Vid klockan åtta skulle bilen vara varm och skön.

- Klockan fem gick larmet, säger Ture Eriksson.

När Vi Bilägare kontaktar Volvos pressavdelning känner man först inte till problemet.
 
- Det var inte så jäkla smart. Det här har jag aldrig hört talats om, säger Bo Larsen, presschef på Volvo PV och ber om att få återkomma.

Sänkte effekt och placerade om
Ture Eriksson provade först att sänka kupévärmarens effekt från 1 200 till 600 watt.

- Men det var likadant andra morgonen. Så jag ställde ner värmaren på golvet vid passagerarplatsen, och den morgonen gick inte larmet. Perfekt, tänkte man då.

Men redan nästa morgon gick larmet igen, och Ture Eriksson var tvungen att gå ut i morgonkylan för att larma av.

Verkstad programmerade om larmet
Därefter vände han sig till sin Volvoverkstad. Där berättade en tekniker att bullret och luftcirkulationen från kupévärmaren kunde vara orsaken till att larmet utlöstes.

Verkstaden programmerade då om bilens inbrottsskydd så att Ture Eriksson kunde välja alternativet "nedsatt skydd" när han ville använda kupévärmaren.


- Det var väl bra men jag är inte så high-tech så det var lite för svårt för mig, säger Ture Eriksson.

Hur säkerheten påverkades vet Ture Eriksson inte.

Tejp över sensorer
När han senare såg sig omkring i bilen upptäckte han två sensorer, placerade på taklampan i kupén. Han tog två remsor eltejp och tejpade för sensorerna och då fungerade kupévärmaren utan att dra igång larmet.

När Bo Larsen, presschef på Volvo PV, ringer tillbaka har han undersökt problemet med Volvos tekniska support.

- De säger att de kan tänka sig att det är motorvärmarens luftströmmar som triggar larmet att gå igång, säger Bo Larsen.

- Och det känner vi till, vi har fått rapporter från Norrland om samma problem. Så vi vet vad det handlar om.

Ingen lösning
Bo Larsen säger att Volvo nu tittar på problemet och försöker hitta ett system för att undvika det. Han poängterar att Volvos egna kupévärmare inte får larmet att gå igång.
 
- Just nu har vi ingen lösning, vi har ingen programvara att skicka till kunden. Det är jättebra att kunden hittat en möjlighet och jag ska genast ta det tillbaka till vår tekniska support och berätta hur kunden löst problemet, säger Bo Larsen.

Att tejpa över sensorerna, säger Bo Larsen, försämrar sannolikt rörelsedetektorerna i kupén.
 
Vad ska Ture Eriksson, och andra drabbade, göra tills ni kommer med en lösning?
- Kunden får ge sig till tåls så länge. Låt honom tejpa ett tag till, tills vi har en prydligare lösning.

Ture Eriksson säger att han gillar Volvo, men att en sådana här sak kan ge märket en lite dålig klang.

- Det är en retsam grej, inte hela världen egentligen. Men med en ny bil, med sådana priser som det är nuförtiden, så tycker man ju att man ska slippa tejpa så här.

DISKUTERA: Har du haft samma problem?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Henric
2009-11-03 16:10

Har en Range Rover och en Porsche Cayenne. På båda bilarna går larmet när kupevärmaren kör igång på morgonen. Tydligen fler märken som är drabbade.
Kupevärmaren står på golvet på passagerarsidan.

#1
Roger
2009-11-03 16:47

Jag hade en Opel Omega 1992 med larm som standard, och det larmat gick också igång av kupevärmaren. Så det är inget nytt.

#1
Johan Pettersson
2009-11-03 16:59

Jag har en V70 II D5 från januari 2008 och den har exakt samma problem. jag upptäckte det efter ca en vecka. BraBil i väsby, där jag köpte bilen, visste om felet men hade ingen annan lösning än att ändra till "nedsatt skydd" eller att låta bilen vara olåst. Jag har provat med att ha kupévärmaren både på golvet vid passagerarstol liksom på golvet vid baksätet, men resultatet är detsamma. Volvo borde byta ut sensorerna helt enkelt.

#1
Sven
2009-11-03 18:21

Volvo snålar på sina sensorer. På min V70 -00 så började larmet tjuta när eltrådarna i bakrutan ärjade.

#1
Olle
2009-11-03 18:27

Har en SAAB 9-3 2006. Hade tidigare en 03'a, bägge två har larmat ibland när när kupevärmaren är igång.
Jag ser det inte som något problem då det går att ställa om larmet så att det bara är aktiverat på dörrarna när fläkten skall användas. Samma problem uppstår om man har en hund kvar i bilen när man tex går och handlar. Tidigare hade även Volvo samma funktion, borde finnas kvar även på nyare modeller,

#1
Ture
2009-11-03 18:36

Jag hade ungefär samma problem på en gammal PV på 1950-talet. När värmekaminen hade varit påslagen lite grann för länge så stod båda körriktningspilarna rakt ut.

#1
crister
2009-11-03 18:50

Jag har en Opel Astra 1999 årsmodell och får en aha upplevelse av detta problem.Jag har inte kunnat använda larmet ihop med kupevärmaren pga detta problem och fått kommentaren att det kan väl inte vara kupevärmarens fel att larmet går igång.Ibland känns det skönt när andra får samma problem med tekniken.

#1
Rune Råberg
2009-11-03 20:16

Alla tycks fixera sig till bilen.
Vilket fabrikat har de olika kupevärmarna.Det troliga är att bilen glaskrossensor reagerar på fläkt ljudet från värmaren.
Skaka en nyckelknippa i bilen när den är larmad och man får samma effekt.

#1
Lars Isakson
2009-11-03 21:00

Samma fenomen gäller även för BMW men där kan man avaktivera kupesensorn genom att trycka två gånger på nyckeln istället för en gång.

#1
Karl Bergman
2009-11-03 21:02

Min kompanjon och jag har precis samma problem med våra bilar. Saab 9-3 Aero av årsmodell -08.
Klockrent väcker larmet hela grannskapet när mototrvärmaren startar och det är ju tidigt i allmänhet. Vill man ha bilen uppvärmd är det till att traska ner och låsa upp och därmed larma av och sedan ansluta kabeln.
Det är inte speciellt trevligt att bilen står öppen och avlarmad under tiden det tar att få den varm. Det tar en stund i vår del av landet, norrland.

#1
pg
2009-11-03 21:17

På min Vectra går det att stänga av innre ljudkännarsensorn med en knapp på instrumentpanelen. Någon sådan knapåp finns inte på mina andra tjänstbilar som Saab och Volvo, varför?

#1
Mr GG
2009-11-03 21:17

Exakt lika problem på min Ford Focus -08

#1
boris
2009-11-04 01:07

Jag hade ungefär samma problem på en LADA NIVA 79 När värmekaminen hade varit påslagen lite grann för länge då satt radion på.

#1
Per Philip
2009-11-04 09:35

Hejsan!
Jg har en Toyota Avensis -09 som firmabil där jag har samma fel med den skillnaden att mitt larm lever sitt eget liv och "fel larmar" titt som tätt. Toyota verkstaden har tittat på bilen vid tre tillfällen utan resultat... De säger bara att de ska se vad man kan göra så tills vidare används varken larm eller värmaren. Tilläggas kan är att bil larmet t o m går igång om en lastbil tex sopbil kör alltför nära bilen......

#1
Pelle
2009-11-04 09:39

Exakt samma problem i svärfars BMW 523i.

#1
Volvoägare
2009-11-04 11:13

Så sant "nedsatt skydd" är det man får göra, så har jag gjort de senaste 10 åren på mina Volvobilar under årens lopp t.ex gamla och nya S80.
Att rörerelsedetektorn larmar, det är ju bara som det ska vara. Det heter ju "rörerelsedetektorn" eller tryckändringar i kupen, har jag för mig att den reagerar på.

#1
Portofino
2009-11-04 12:11

Exakt samma problem i svärmors Lancia Abarth a112 77a

#1
pg
2009-11-04 14:59

Opel tänker tydligen till även här. Opel har haft denna avstängning av lcupelarmet sedan slutet av 90talet!! Dock inte standard på alla modeller tyvärr.

#1
Trygve
2009-11-04 16:50

Har samma symptom på min SEAT Alhambra -01 och beror troligen på tryck/rörelsesensorn i cupén som skall känna av att glaset krossas mm. Så när luften börjar röra sig pga värmaren startar larmet. Jag "dubbellåser" då bilen så avaktiveras larmet.

#1
Björn
2009-11-04 22:17

Om Volvos kupévärmare INTE löser ut larmet så borde det inte bero på värme utan ljudet från andra sorters värmare.

#1
Erik
2009-11-04 23:10

Jag har exakt samma problem med min V70 2.0F. Att varje kväll sätta över larmet i "nedsatt skydd" är inte hållbart. Svagt av Volvo som svensk bil att inte ha en vettig lösning, men jag ska prova Ture´s metod med tejp.

#1
Gunnar
2009-11-05 00:14

Vad klagar han på. Larmet fungerar ju. Larmet går att programmera med nedsatt skydd. Gör det då! Fick göra samma sak i min BMW (dubbellåsa). Inte klagade jag för det. Vill minnas att tejptricket användes av volvoägare när varningslampan för trasig glödlampa lyste. Konstigt släkte.

#1
Lasse
2009-11-05 11:14

Samma "problem" med min SAAB 9-3 SC. Det är enkelt att gå in att ändra larmfunktionen men det gäller ju bara för den gången. Varje gång måste du således ändra larmet när kupévärmaren ska vara på.
En annan sak som jag tycker Vi Bilägare skulle testa är hur effektiv är själva motorvärmaren är egentligen. Numera ligger den ju limmad mot motorn och jag har inte upplevt att själva motorn har blivit uppvärmd till skillnad från de insticksvärmare som fanns tidigare. Samma sak gäller en nyare Passat. Varför inte testa? Eldar vi för kråkorna?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-11-05 12:38

Björn:
Antingen det eller att luftströmmarna är annorlunda med lösa kupévärmare.

#1
anders
2009-11-05 17:27

Jag har en volvo 2,5T och hade samma problem att larmet löste ut när motorvärmareen var på.Min tekniker på REJMES bytte ut min rörelsesenssor till en som inte var lika känslig.Men problemet är kvar.

#1
Crister
2009-11-05 18:51

Kupevärmare har används i Sverige länge.Jag köpte min första på 70-talet.Billarm har blivit mer och mer standard dom sista 10-15 åren.Men problemet att kupevärmarna sätter igång larmen verkar komma som en överraskning för biltillverkarna.Vi bilägare har svurit på tutande larm och grannarna har blängt när dom blivit väckta.Informationen har varit usel om problemet och att stänga av larmet helt eller delvis verkar ju inte vara så smart.Men tjuvarna gillar det säkert.

#1
Micke
2009-11-05 19:59

Vår Audi A6 -08:a har samma problem. Verkstaden sa att man skulle avaktivera kupésensorn innan man använder kupévärmare. Gick inte med på det utan verkstaden programmerade om sensorn till 50% känslighet. Nu verkar det funka PEPPAR PEPPAR.

#1
Togga
2009-11-05 23:06

Hade samma problem med en Octavia -00.
Efter några diskussioner med service löstes problemet:
- Jag brukade ha växelmynt ligga i askkoppen fram. En av närvarogivarna till larmet sitter strax under askkoppen, och det i kombination med kupevärmaren fick larmet att starta. Efter att ha plockat bort mynten från askkoppen försvann problemet.
PS, har nu en annan bil, och UTAN larm. Inget problem med det.

#1
Anders E.
2009-11-06 02:04

Jag tror att rörelsesensorn går att stänga av på de flesta originallarm. LÄS INSTRUKTIONSBOKEN, där finns mycket matnyttig info! På Saab har det alltid gått i.a.f.! På Saabar trycker man bara på knappen vid innerbelysningen där rörelsesensorn sitter eller går in i sid:en och väljer "endast dörrar" beroende på modell. På 9-3SS/SC med styrning av motorvärmaren via sid:en kan man även programmera så att rörelsesensorn avaktiveras automatiskt när värmaren aktiveras.

#1
Henrik
2009-11-06 15:10

Hade samma fel på min förra V70II 2.0D. Gick inte att lösa. Upptäckte felet redan 2007-12-20 då bilen var ny. Så Volvo har vetat om felet länge...=)

#1
Mats
2009-11-06 23:05

Volvos värmare ger visst samma problem har en v70II påtalat problemet för verkstan men deras enda lösning är att stänga av larmet!!! Volvo bör lösa problemet även när garantin gått ut om de inte kunnat lösa det under tiden som garantin varat

#1
Uffe
2009-11-07 13:27

Haft samma värmare, Atlas, i tjugo år och sex nya bilar, Audi och Volvo. Nu V70. Använt värmaren kontinuerligt vintertid, placerad golvet höger fram.
Aldrig haft ngt problem med utlöst larm.
Atlasvärmaren mer effektiv än nyare jag provat.

#1
Rolf
2009-11-07 20:55

Det står klart och tydligt i Instruktionsboken för V70:
Rörelsesensorerna utlöser larmet vid rörel-
ser i kupén. Därför kan det utlösas om bilen
lämnas med ett fönster öppet eller om en
elektrisk kupévärmare används.
För att undvika detta: Stäng fönstren när
bilen lämnas och rikta luften från kupévär-
maren så att den inte pekar uppåt i kupén.

#1
Emil
2009-11-09 20:29

Det stämmer inte att Volvos egen kupévärmare inte ger utslag på larmet. Jag har en Volvo V70 MY08 och en Volvo Original kupévärmare och det spelar ingen roll hur jag riktar den eller vilket effektläge den står på. Alltid samma sak - larmet löser ut. Samma sak i min förra Volvo V70N. Min Volvomekaniker rådde mig att välja nedsatt skydd men känns inte bra att jag skall behöva göra det på en premiumbil där jag valt tilll larmet som extra tillval.

#1
Wicke
2009-11-09 23:15

På våran S60 -07 har man fått byta givaren som sitter i taket två gånger för att larmet löser ut vid solsken. Volvo känner till problemet och har uppdaterat hårdvaran men tydligen hjälper det ine, jävligt irriterande.

#1
Lasse
2009-11-10 02:32

På de flesta Volvobilar med larm kan man koppla från rörelsedektetorerna. Då är enbart dörrar, motorhuv och baklucka larmade. Detta måste även göras när man åker färja eller biltåg med bilen.
Har Volvos original motorvärmare. Den placerar jag på den högra sidan på golvet vid den främre passargerarstolen. Riktar den uppåt. Har aldrig några problem. Förr sålde Volvo en hållare som man kunde skruva fast på främre delen av höger passagerarsätet. Saknar den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.