Nästa artikel
Volvo larmar om kupévärmare
Nyheter

Volvo larmar om kupévärmare

Publicerad 3 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
När kupévärmaren slogs igång i Ture Erikssons nya Volvo V70 började larmet tjuta. För att slippa gå ut mitt i natten tejpade Ture över larmsensorerna. Volvo säger nu att man känner till problemet.
I våras köpte Ture Eriksson en ny Volvo V70, årsmodell 2009. Han hade tidigare ägt en V70 från 2002, men ville byta upp sig.

- I den gamla bilen hade jag inget larm, så jag var glad över att det ingick i den nya, säger Ture Eriksson.

Larmet utlöstes
När vintern närmade sig ville Ture Eriksson använda den kupévärmare som han haft i sin förra V70. Han placerade därför värmaren på baksätet, riktade den mot vindrutan, och ställde in timern till fem på morgonen.

Vid klockan åtta skulle bilen vara varm och skön.

- Klockan fem gick larmet, säger Ture Eriksson.

När Vi Bilägare kontaktar Volvos pressavdelning känner man först inte till problemet.
 
- Det var inte så jäkla smart. Det här har jag aldrig hört talats om, säger Bo Larsen, presschef på Volvo PV och ber om att få återkomma.

Sänkte effekt och placerade om
Ture Eriksson provade först att sänka kupévärmarens effekt från 1 200 till 600 watt.

- Men det var likadant andra morgonen. Så jag ställde ner värmaren på golvet vid passagerarplatsen, och den morgonen gick inte larmet. Perfekt, tänkte man då.

Men redan nästa morgon gick larmet igen, och Ture Eriksson var tvungen att gå ut i morgonkylan för att larma av.

Verkstad programmerade om larmet
Därefter vände han sig till sin Volvoverkstad. Där berättade en tekniker att bullret och luftcirkulationen från kupévärmaren kunde vara orsaken till att larmet utlöstes.

Verkstaden programmerade då om bilens inbrottsskydd så att Ture Eriksson kunde välja alternativet "nedsatt skydd" när han ville använda kupévärmaren.

- Det var väl bra men jag är inte så high-tech så det var lite för svårt för mig, säger Ture Eriksson.

Hur säkerheten påverkades vet Ture Eriksson inte.

Tejp över sensorer
När han senare såg sig omkring i bilen upptäckte han två sensorer, placerade på taklampan i kupén. Han tog två remsor eltejp och tejpade för sensorerna och då fungerade kupévärmaren utan att dra igång larmet.

När Bo Larsen, presschef på Volvo PV, ringer tillbaka har han undersökt problemet med Volvos tekniska support.

- De säger att de kan tänka sig att det är motorvärmarens luftströmmar som triggar larmet att gå igång, säger Bo Larsen.

- Och det känner vi till, vi har fått rapporter från Norrland om samma problem. Så vi vet vad det handlar om.

Ingen lösning
Bo Larsen säger att Volvo nu tittar på problemet och försöker hitta ett system för att undvika det. Han poängterar att Volvos egna kupévärmare inte får larmet att gå igång.
 
- Just nu har vi ingen lösning, vi har ingen programvara att skicka till kunden. Det är jättebra att kunden hittat en möjlighet och jag ska genast ta det tillbaka till vår tekniska support och berätta hur kunden löst problemet, säger Bo Larsen.

Att tejpa över sensorerna, säger Bo Larsen, försämrar sannolikt rörelsedetektorerna i kupén.
 
Vad ska Ture Eriksson, och andra drabbade, göra tills ni kommer med en lösning?
- Kunden får ge sig till tåls så länge. Låt honom tejpa ett tag till, tills vi har en prydligare lösning.

Ture Eriksson säger att han gillar Volvo, men att en sådana här sak kan ge märket en lite dålig klang.

- Det är en retsam grej, inte hela världen egentligen. Men med en ny bil, med sådana priser som det är nuförtiden, så tycker man ju att man ska slippa tejpa så här.

DISKUTERA: Har du haft samma problem?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-11-03 16:10
Henric (ej verifierad)

Har en Range Rover och en Porsche Cayenne. På båda bilarna går larmet när kupevärmaren kör igång på morgonen. Tydligen fler märken som är drabbade.
Kupevärmaren står på golvet på passagerarsidan.

#2 • 2009-11-03 16:47
Roger (ej verifierad)

Jag hade en Opel Omega 1992 med larm som standard, och det larmat gick också igång av kupevärmaren. Så det är inget nytt.

#3 • 2009-11-03 16:59
Johan Pettersson (ej verifierad)

Jag har en V70 II D5 från januari 2008 och den har exakt samma problem. jag upptäckte det efter ca en vecka. BraBil i väsby, där jag köpte bilen, visste om felet men hade ingen annan lösning än att ändra till "nedsatt skydd" eller att låta bilen vara olåst. Jag har provat med att ha kupévärmaren både på golvet vid passagerarstol liksom på golvet vid baksätet, men resultatet är detsamma. Volvo borde byta ut sensorerna helt enkelt.

#4 • 2009-11-03 18:21
Sven (ej verifierad)

Volvo snålar på sina sensorer. På min V70 -00 så började larmet tjuta när eltrådarna i bakrutan ärjade.

#5 • 2009-11-03 18:27
Olle (ej verifierad)

Har en SAAB 9-3 2006. Hade tidigare en 03'a, bägge två har larmat ibland när när kupevärmaren är igång.
Jag ser det inte som något problem då det går att ställa om larmet så att det bara är aktiverat på dörrarna när fläkten skall användas. Samma problem uppstår om man har en hund kvar i bilen när man tex går och handlar. Tidigare hade även Volvo samma funktion, borde finnas kvar även på nyare modeller,

#6 • 2009-11-03 18:36
Ture (ej verifierad)

Jag hade ungefär samma problem på en gammal PV på 1950-talet. När värmekaminen hade varit påslagen lite grann för länge så stod båda körriktningspilarna rakt ut.

#7 • 2009-11-03 18:50
crister (ej verifierad)

Jag har en Opel Astra 1999 årsmodell och får en aha upplevelse av detta problem.Jag har inte kunnat använda larmet ihop med kupevärmaren pga detta problem och fått kommentaren att det kan väl inte vara kupevärmarens fel att larmet går igång.Ibland känns det skönt när andra får samma problem med tekniken.

#8 • 2009-11-03 20:16
Rune Råberg (ej verifierad)

Alla tycks fixera sig till bilen.
Vilket fabrikat har de olika kupevärmarna.Det troliga är att bilen glaskrossensor reagerar på fläkt ljudet från värmaren.
Skaka en nyckelknippa i bilen när den är larmad och man får samma effekt.

#9 • 2009-11-03 21:00
Lars Isakson (ej verifierad)

Samma fenomen gäller även för BMW men där kan man avaktivera kupesensorn genom att trycka två gånger på nyckeln istället för en gång.

#a • 2009-11-03 21:02
Karl Bergman (ej verifierad)

Min kompanjon och jag har precis samma problem med våra bilar. Saab 9-3 Aero av årsmodell -08.
Klockrent väcker larmet hela grannskapet när mototrvärmaren startar och det är ju tidigt i allmänhet. Vill man ha bilen uppvärmd är det till att traska ner och låsa upp och därmed larma av och sedan ansluta kabeln.
Det är inte speciellt trevligt att bilen står öppen och avlarmad under tiden det tar att få den varm. Det tar en stund i vår del av landet, norrland.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.