Bild
Nästa artikel

Volvo tar till sig kritiken: "Vi har varit för dåliga"

Nyheter

Volvos bilar sågades i Motormännens nybilsenkät. Nu tar Volvo tills sig kritiken - och medger att dålig kvalitetskontroll ligger bakom de svaga resultaten.

- Vi har varit för dåliga på att kontrollera de elektronikboxar vi köpt in, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar, till Alltommotor.se och fortsätter:

- Tidspress gjorde också att vi slarvade med mjukvaran i bilarna, vi kollade inte vad som hände i bilarna när vi gjorde uppgraderingar.

Volvo XC90 och V70 hamnade på jumboplatserna när Motormännens nybilsenkät fokuserade på stora fel på bilar från 2007. Ett uselt resultat för Volvo. Nu medger Volvo att dålig kvalitetskontroll av elektronikboxar har gjort att många kunder fått problem med sina nyköpta bilar. Något som Volvos presschef beklagar.

- En kund som köper en så dyr bil som V70 eller XC90 blir naturligtvis besviken när man får åka in till verkstaden flera gånger, utan att felet rättas till, säger Bo Larsen och fortsätter:

- Även andra marknader än Sverige kan ha drabbats av de här felen, men det uppmärksammas inte lika mycket. Volvo V70 är Sveriges vanligaste bil och felen får snabbt genomslag.

Enligt Bo Larsen har Volvo nu förbättrat kvalitetskontrollerna och presschefen konstaterar att företaget tar fullt ansvar för felen och inte lägger över någon skuld på underleverantörerna.

- Vi har ansvar för produkterna, men vi har varit dåliga på att kontrollera den inkommande kvaliteten. Det är bättre nu, säger Bo Larsen.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
YngveM
2008-10-24 12:22

När ska Sverige vakna ur dvalan och inse att Volvo är en skitbil? Att exempelvis V70 har hyllats av svensk motorpress är en formidabel katastrof - skandal.
Hujeda mig...

#1
Hogge
2008-10-24 13:58

År efter år får europeiska och svenska bilfabrikanter be om ursäkt för kvalitetsbrister, men det verkar aldrig bli bättre. Vill man ha problemfritt ägande är det Japanskt eller numera även Koreanskt som gäller. Eller som en märkesoberoende bilverkstad sa: Janpanerna ser vi aldrig något av.......

#1
Rolle
2008-10-24 15:06

Antar att Volvo inte har velat betalat leverantören av elektonikboxarna för ordentlig kontroll av boxarna, billigt skall det vara.

#1
Göran
2008-10-24 15:55

Att Volvo får bra kritik av motorpressen är egentligen så konstigt. De testar bilarna under en kort tid och då går det förstås inte att säga något om driftsäkerheten. Och upplevd kvalité eller kvalitékänsla är en sak och verklig kvalité en annan. Volvo har tydligen en hel del att lära av japanerna.

#1
Eric
2008-10-24 16:21

Äger gärna en begagnad svensk bil.
De håller lång tid, rostar mindre än sina
orientaliska syskon, och ger ett bra servicenät.
Köpa ny svensk bil ? nja ...

#1
Jan
2008-10-24 18:32

För egen del tänker jag så här: En bil är alltid en kompromiss. Skulle teknikerna få göra bilen så bra som de egentligen kan så skulle vi få se bilar som kostar miljoner.
En bil är egentligen alltid en "hafsprodukt". Det svåra för tillverkaren är att göra den tillräckligt bra för att kunden ska bli nöjd men tillräckligt dålig för att det ska bli någon vinst. Gör man fel åt något av hållen så blir det förluster. För hög kvalitet riunerar tillverkaren liksom för låg. Japanska tillverkare är uppenbaligen bra på att hitta detta jämviktsläge.

#1
Rolle
2008-10-24 21:27

Jan..kompetensen på Volvo för att hitta balanspunkten borde ju finnas, det är nog mer en fråga om organisation och ansvarsfördelning, där japanerna tycks ha lyckats bättre än Volvo.

#1
Benny
2008-10-24 22:59

Ja svenska motorjournalister med Robert Collin i spetsen har verkligen övervärderat Volvo i sina tester. Jag hade en Volvo för ett antal år sedan och redan då var det grava brister i kvaliten. Fattade aldrig varför dessa tester nästan utan undantag hade Volvo som vinnare. Vad besviken man blev när man själv upplevde hur dåligt bilarna fungerade. Nä dax för skärpning tack! Aldrig mer Volvo för min del!

#1
Ove Nordslund
2008-10-25 01:36

Skitbil var ordet, håller helt med, dessurtom en ovanligt dyr skitbil, vill man ha en skitbil till billigare pris än Volvo så kan dom Franska skitbilarna rekommenderas.
Japanen

#1
Bo Gerre
2008-10-25 13:41

Att Volvo Personvagnar slarvat med mjukvaran i bilarna är bedrövligt. Jag har råkat ut för ett antal olika problem med denna. Dock har felen alltid avhjälpts direkt.
Lika bedrövligt är att leverantören av elektronikboxar skickar defekt, icke kvalitetstestat material (förutsatt att specifikationerna varit riktiga). Vad har hänt med kvalitetssystem som ISO 9000? Om jag köper en ny eletronikstyrd disk- eller tvättmaskin skall den fungera korrekt så snart den är inkopplad och startas. Jag skall inte självklart inte behöva göra någon mottatgningskontroll.
V50 nr 2

#1
Rolle
2008-10-25 14:13

Bo Gerre..Vad som gäller kvaliten på elektronikboxar så lägger Bo Larsson ingen skuld på sina underleverantörerna.
Volvo får naturligtvis precis det de har betalat för, en komplett kvalitetstest på boxen kostar naturligtvis några extra kr. Volvo har vad jag förstår inte varit villig att betala för det.

#1
MX-Anders
2008-10-25 20:06

Jag åker V70 -04 på vinterhalvåret
och jag har haft 3 st fel under
5 år och 11000 mil, skitbil det kan man ju ha olika åsikter om.
Men det finns nog bilar med fler fel på.
Frugan har en V50 2.0D -08 och har haft 1 st fel på 1 år och 4500 mil, Skitbil ?
På sommaren åker jag MX-5 -06
4600 mil. Inget fel ännu, bättre bil utan tvekan.

#1
Bo Nilsson
2008-10-25 20:33

940 ok S70 och S80 Skräpbilar
S70 läckage packbox efter 7300 mil
S80 byte av länkarmar framvagn 4000 mil. Byte av framhjulslager 7000 mil (Biltema har bättre kvalitet på
reservdelar )

#1
Bo Nilsson
2008-10-25 20:36

940 ok S70 och S80 Skräpbilar
S70 läckage packbox motor efter 7300 mil
S80 byte av länkarmar framvagn 4000 mil. Byte av framhjulslager 7000 mil (Biltema har bättre kvalitet på
reservdelar )

#1
Maskinbengt
2008-10-25 23:20

Har aldrig haft några bekymmer på mina nya franska och svenska bilar. Förstår inte vad folk pratar om. Är helnöjd så långt med mina köp. Min Megane är 4 år och har bara rullat på utan bekymmer.

#1
bengt axelson
2008-10-26 00:41

Svenskt? Franskt? har för länge sedan gått över till tyska bilar (BMW 318 "Touring" 1991) därefter japanska: f n en Toyota RAV4 "Clean Power" 180 hk diesel och en Suzuki "Swift" , bägge problemfria (inte ens ett glödlampsbyte) efter 2 resp 3 års rullande på europeiska vägar. Skönt , tryggt , och ...roligt, framför allt "Swiften" med perfekt styrning och härligt väggrepp.
Förresten, varför ska svenskarna ha en så oinspirerad design? Ofattbart!...

#1
Rolle
2008-10-26 01:40

Kvalité på en bil är ju inte bara en frågan om hur mycket fel en bil har under ett år, utan
också en fråga om vilka allmänna kvalitéer bilen har som t.ex. komfort, säkerhet, praktisk användbarhet, design m.m.
Så man skall nog inte överdriva betydelsen om en bil har 1 eller 2 fel under ett år.

#1
Gigs
2008-10-26 11:27

Svar till Rolle...
Volvo PVs fel eller underleverantörerna?
Om Volvo köpt dyrare hade man inte fått bättre kvalité från underleverantörerna, det finns flera bevis för detta. Dock skulle priset på bilarna bli dyrare och mindre efterfrågan till följd.
Mitt förslag är istället att EU, vår regering och du/jag behöver inse att vi inte kan ha den höga beskattningen på våra produkter och bränslet om vi skall vara ett industriland framöver.

#1
Gigs
2008-10-26 11:37

Till er tveksamma Volvo/Saab intressenter vill jag bara säga att jag prioritetar SÄKERHET före allt annat för mig och min familj.
Har tidigare ägt japs- och fransbilar, den först nämnda krockade jag med i en rondell (max 40km/h) och fick hela bilen söndertryckt med söndriga knän till följd. Mottot: "du fler airbags desto säkrare bil" håller inte...
Nä, Volvo/Saab är bättre bilar, har bättre säljare och har klart bättre verkstäder. KÖR SVENSKT!

#1
Rolle
2008-10-26 12:14

Gigs..Hur mycket pengar man lägger ner på att kvalitetssäkra en produkt är alltid en övervägning mellan kostnad och marknadsrisk. I fallet elektonikboxen så har Volvo PV uppenbarligen gjort en felbedömning.

#1
balle
2008-10-26 15:13

Om den sista Volvon... min 945 -96.
Trist! Säger ni töntar som kör framhjulsdrivet och tycker att körglädje är att svänga på en asfalterad landsväg.
Sjukt kul! Säger jag som kör mkt på grusväg norrbottniska vintervägar.
Farligt med bakhjulsdrift på vintern! Säger ni som har brottom eller som är helt odugliga bakom ratten (dvs alla utom östgötar, värmlänningar, vissa smålänningar och vissa dal-masar/-kullor samt alla norrlänningar)... Köp en Audi då, om ni vill åka rakt fram o få ont i röven! Bakhjulsdrift är helt ofarligt! säger jag som tar det lugnt när det behövs.
Köra fast! Nej inte med 100kg grus i bak, förstärkta fjädrar och diffbroms. Endast en 4wd slår min Volvo.
Drar mkt bensin! Säger jag med! Men sällan över litern! Totalekonomin går knappast att slå, om man vill åka bekvämt med mycket packning.
Krocksäker! Njae.. Den väger bara 1500kg, och förlorar mot dagens småbilar, men den känns säker och klarar älgar fint, och det är viktigast för mig.
Snygg! Ja åtminstone snyggare än en astrist avensis eller en skoda fultavia. Nej vill du ha en snygg bil så köp en skit-v70 eller en alfa.
Hoppas att volvo nu tar sig i kragen och gör dagens v70 till den bästa volvon genom tiderna!

#1
volvo
2008-10-26 15:16

Min nästa bil blir den 945 plug-in hybrid som jag jobbar på, klar i sommar. Köpt svindyra batterier, och fått hjläp(av en elektroingenjör) med typ allt utom o svetsa, slutnota 120tkr....blir en diffklump bak på kardanaxeln, så när man slår över till elmotorn körs den parallellt med bensinmotorn en stund, som blir en 230f från en 740 -90. räknar med att kunna köra 2 mil blandat på en natts laddning, dvs 80% av den körning jag gör, alternativt kan elmotorn köras parallellt med bensinarn hela tiden och då kunna avlasta bensinmotorn med ca 20hkr. dock blir växlingen mellan el/bensin manuell till en början. bilder kommer...och kanske ett reportage.
/volvo älskarn

#1
Solexx
2008-10-26 18:11

MÅSTE MAN ha en 4-hjulsdriven bil för att åka till Kvantum och köpa tomater ??

#1
gigs
2008-10-26 21:05

Rolle..elektronikbox, stötdämpare, generator, etc vad jag menade var att vi behöver få andra - större frågor - utreda utifrån ett större
perspektiv. Självklart inte godkänt av Volvo att ha undermålig kvalité
på sina produkter men det styrs väl från "over there"...!. Bra debatt på en bra nivå, Rolle. mvh Gigs

#1
arne
2008-10-27 02:33

Det går an och sitta snacka skit om Volvo som försörjer många i vårt land.Den dag eran lilla japan rostar sönder och ni nödgas gå till socialen eller gå på a-kassa kom då ihåg att det är tack vare företagen vi har kvar i vårt land som ni kan få erat bidrag

#1
kenneth
2008-11-02 20:07

En mekaniker på Toyota i Stockholm sa så här häromveckan då jag
lämnade in bilen på reparation av ett trasigt hjullager och koppling efter 7578 mil:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, per år.

#1
Shogun
2008-11-02 21:03

Bra att Volvo själva är medvetna om problemet att kvaliten på bilarna inte är den rätta i jämförelse mot japanerna och att man har Toyota som måttstock. Sedan att många Volvo ägare inte fattar det än är ju bara att beklaga som hårdnackat menar att det inte är något fel på Volvos bilar, jag menar det är dags att vakna nu ! Vi lever i en ankdamm här uppe, och här har Volvo lyckats att sälja skitbilarna ändå till folk som inget fattar. Men se ute i den stora världen kräver folk lite mer om man ska lyckas sälja några bilar som måste man vara med på alla tåg som går från stationen.Men jag är glad att Volvo erkänner problemet själva att de har problem med bilarna och att man kan göra något åt det förhoppningsvis om man nu får pengar av Ford för att göra något åt kvaliten, vilket inte blir lätt !
Men fortsätt att köpa Volvo bilar ni som inbillar er att ni köper kvalitet och lurar er själva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.