Bild
Nästa artikel

Volvo XC90 & V70 har flest stora fel

Nyheter

Nya Volvobilar har flest stora fel av alla vanliga bilmärken i Sverige. Det visar Motormännens nybilsenkät - där V70 och XC90 får sämst betyg.

- Jag har svårt att avgöra vad som hänt med V70. Man kanske har gjort en liten förändring som får stora konsekvenser på andra håll i bilen, säger Rolf Lööw, tekniker på Motormännen, enligt Alltommotor.se.

Motormännens nybilsenkät har besvarats av omkring 16 000 privata bilägare, och bilarna i undersökningen är av 2007 års modell. Resultatet är ingen munter läsning för Volvo.

Volvo får sämst betyg tillsammans med de franska märkena. Av de tio modeller som haft flest stora problem tillhör fyra Volvo. Därefter följer Peugeot på tre modeller och Renault, Citroën samt tyskbyggda Opel med vars en modell.  

Volvo XC90 hamnar på jumboplatsen både när det gäller större och mindre fel. Volvo V70:s elsystem har varit problematiskt och V70 hamnar näst sist när det gäller stora problem.

Bäst resultat i undersökningen får Toyota Corolla, följt av Toyota Aygo och BMW 3-serien. Toyota har fyra modeller med bland de tio främsta bilarna - och vinner därmed överlägset.

För Saab slutar undersökningen på en plats i mitten. Saab 9-3 är bättre än medelbilen både när det gäller större och mindre fel - men 9-5 får sämre betyg än medelbilen.

Bilarna som är bäst i "stora fel"-undersökningen

1. Toyota Corolla  <-- Bäst i undersökning
2. Toyota Aygo
3. BMW 3-serien
4. Hyundai Santa Fe
5. Hyundai Getz
6. BMW 1-serien
7. Renault Clio
8. Toyota Avensis
9. Honda CR-V
10. Toyota Yaris

Bilarna som är sämst i "stora fel"-undersökningen

48. Volvo XC90 <-- Sämst i undersökning
47. Volvo V70
46. Renault Mégane
45. Peugeot 307
44. Peugeot 207
43. Opel Vectra
42. Citroën C4
41. Volvo S80
40. Peugeot 407
39. Volvo XC 70
Källa: Motormännens nybilsenkät
Taggar: Nyheter
Volvo XC90 & V70 har flest stora fel

Kommentarer

#1
Jan
2008-10-23 18:25

Skulle vara intressant att någon gång få någon djupare analys om vad det är som orsakar alla dessa fel. Är det slarv i produktionen, kalkylerat girighet från tillverkaren, teknisk okunnighet eller vad är det?
Jag tycker nästan alla sådana här rapporter väcker ännu mer frågor än de besvarar.

#1
LS.
2008-10-23 18:28

Det finns bara ett för bilköparna att göra: vägra betala för dålig kvalitet! Välj de bilmärken som gör rätt från början.
Jacques Wallner
Redaktionens bilval i DN.
Mini: Fiat 500 Små: Peugeot 207 Mellanstora: Peugeot 308 Stora: Volkswagen Passat Liten familjebuss: Citroën C4 Picasso Stor familjebuss: Ford Galaxy Liten suv: Volkswagen Tiguan Stor suv: Volvo XC90 D5 Sport: Mazda MX-5 Ca
Det är våra kära motorjournalister som gång på gång rekomenderar dessa bilar i sina reportage om nya bilar vilket gör att vanliga bilköpare som inte kan så mycket om bilar, köper dessa bilar som sedan visar sig stå mest på verkstaden!

#1
Raphael
2008-10-23 21:15

Om jag hade vetat detta så hade jag inte köpt min Renault. Jag fick anmärkning på ena dimljuset vid senaste besiktning! Så statistiken stämmer.
Jag är övertygad om att om jag hade haft en annan bil än Renault så hade jag kommit ihåg att kolla och byta lampan innan.
Men eftersom jag hade en Renault så glömde jag kolla. Visserligen håller inte lampor en evighet på några andra märken heller, men jag är övertygad om att det finns något magiskt med dem som gör att man faktiskt kommer ihåg att kolla att dimljuslampan fungerar.
Franska bilar har en inbyggd störare som går till hjärnan, det är därför man som ägare glömmer kolla lampan. Jag vet, det hände mig! På ingen av mina franska bilar har jag kommit ihåg att kolla lampan.
Bilens fel, självfallet. Jag är helt oskyldig till detta.

#1
Saabnisse
2008-10-23 21:21

Jag har alltid trott på Volvo och jag har årskilliga mil bakom mig i dem även om jag aldig ägt någon.(Jag är ju Saabman, upplysningsvis:-))
Men jag tycker mig ha märkt att kvaliten efter F (FORD) faktiskt har sjunkit.
Jag vet inte vad det beror på, men det är mer trassel. Säkert försöker de lösa det. Men hjullager som pajar efter 2500 mil är oacceptabelt och faktiskt helt oförsvarligt eftersom det har varit ganska vanligt. Dessutom har man ju haft problem med spindelleder som det inte var trassel med före F. Man har nog en del arbete att göra för att lösa kvalitetsproblemen. Bilarna är ju trevliga och många verkar ju vara nöjda med dem trots bristerna, de kanske som jag inte heller behöver betala ur egen plånbok.

#1
Urban
2008-10-24 10:58

Har haft en Volvo XC70-99a sen drygt 6 år tillbaka och den tiden körde jag ca 10-tusen snälla mil med den. Under mitt ägo har den bilen reparerats på Volvo för 91-tusen.
Har nu bytt bil och de ska mycket till innan det blir en Volvo igen.

#1
Torbjörn Liljegren
2008-10-24 11:03

Tur att man köpte Toyota redan 1990
LILLP

#1
MX-Anders
2008-10-24 11:44

Mazda MX-5 är väl inte något dåligt val ur kvalitetssynpunkt.
De bara går ju och går.
Har ju laegat bland topparna även hos Bilprovningen flera år i rad.
Jag har min andra nu, har Aldrig haft ett fel ännu !

#1
Volvo for Life, Volvo for Sweden
2008-10-26 16:17

Helt fantastiskt, Nog för att man skall hålla sig till sanningen och att rätt skall vara rätt men har ni journalister inte en gnutta tilltro till svensk bilindustri utan måste helt besinnignslöst skriva negativa saker om vårt lands egna produkter. Tänke själv, för varje Volvoarbetare får 5 andra arbete, betyder dessvärre att om 10 volvoarbetare får gå från sina jobb förlorar 50 andra sina också rent teoretiskt. Om då 2000 skall lämna företaget så tömmer vi en hel förort, traumatiskt, tråkigt, fruktansvärd deprition. Vem tjänar på det? Vi Bilägare? Sverige? Så snälla journalister, använd det som ni sitter på till att sitta på och använd skallen innan ni plitar ner saker som kan vändas emot svensk bilindustri. Skriv om något possitivt, Det finns massor, leta, för det är ni ju så bra på annars.

#1
Lasse J
2008-10-26 16:22

Jan
All teknik handlar ytterst om ekonomi.
I vissa fall kan kvalitetssäkrarna hålla emot, till viss del.

#1
Johan Kjellén
2008-10-26 18:12

Även banala fel som trasiga glödlampor beror i stor utsträckning på bilen, även om det anses vara ägarrelaterat.
Japanska bilar har bra elsystem, där pajar lampor sällan. Min sommarbil, en Mazda MX5 som rullat 5000 mil på åtta år, har jag aldrig bytt en enda lampa, eller behövt reparera något.
Bilen är 17 år, och har gått igenom varenda besiktning. Endast slitdelar är bytta.
Min bruksbil, en Nissan Primera från 2000, har jag bytt en H7 lampa, samt fläktremmar.
Man möter ofta påfallande nya bilar med trasiga lampor. Möter man en "enögd" är det oftast en Peugeot eller Citroen.

#1
Bella
2008-10-26 21:17

VI KANSKE SKALL KOLLA VÅRA "EU TILLVERKADE BILAR" ELLER LEVERANTÖRERNA INOM EU SOM INTE VERKA BRY SEJ OM OSS KUNDER UTAN ENBART OM SINA FETA VD LÖNER.
STACKARS ER NU NÄR ARBETARNA FÅ GÅ
HEM O INGA KAN BYGGA BILARNA LÄNGRE.
HÄR HAR ASIATERNA TÄNKT ANNORLUNDA
OCH SOM VANLIGT BÄTTRE...
ELLER VAD SÄGER NI?

#1
Jesper
2008-10-28 23:51

I alla undersökningar om hur bra eller dålig en bil är, tas det då hänsyn till hur bilarna används och hur långt de gått? Saab och Volvo tex går ju ofta som polis och taxi bilar, medans en Toyota kanske ägs av en gammal gubbe som tar ut bilen på somriga söndagar.

#1
Lars
2008-11-02 19:58

Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.

#1
Peter
2008-11-02 20:33

Lars
De Toyota som säljs i Sverige de flesta av dom är tillverkade i Europa numera. Är väl bara Rav4,Land cruiser, Prius och Lexus modellerna från Toyota som tillverkas i Japan. Tänk också på att våra Volvo bilar som vi exporterar till USA Volvos viktigaste marknad att det är långa transport sträckor dit också och även till Japan. Om vi nu bara ska köpa Volvo och Saab , vilka andra länder vill då köpa Volvo och Saab om vi inte vill köpa deras produkter, har du tänkt på det ?! Och Saab och Volvo får nog skärpa till kvaliten innan man kan kräva att folk ska köpa dom både här hemma och utomlands. Har man inte kvaliten så kan man inte kräva att man ska köpa produkterna heller.
Lite får man nog tänka efter innan man skriver !

#1
Anders
2008-11-02 21:47

Javisst Peter! Lite bör man nog tänka INNAN man köper sig från de svenska bilarbetarnas och dess underleverantörers jobb och därmed deras bidrag till statens inkomster via inkomstskatt mm .....

#3
2011-12-29 15:07

Lars:
Vad är skillnaden mellan att köpa en Volvo tillverkad i Belgien, där ägarbolaget är kinesiskt, jämfört med att köpa en Toyota tillverkad i Storbritannien, Frankrike eller Tjeckien, där ägarbolaget är japanskt?

Till stor del är det ju samma underleverantörer som tillverkar delarna i båda fallen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.